Gå til innhold

Fra bok til film - Hva har du blitt mest skuffet over?


Gjest Gjest_Dreamdrops

Anbefalte innlegg

Åå, forresten. Den nye filmatiseringen av The Three Musketeers!!!!

Jeg så en halvtime, og så måtte jeg bare gi meg. Skal egentlig ikke dømme før man har sett hele, men det gikk rett og slett ikke. Jeg elsker bøkene, og de hadde ødelagt ALT!!

Skjønner for øvrig veldig godt at mye må forandres når man går bra bok til film, men det er så utrolig viktig at man beholder stemningen, tankene og ideene bak. Jeg synes for eksempel Lord of the Rings har klart dette fantastisk, i motsetning til Harry Potter. For å bruke to veldig kjente eksempler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hogwash

...

Jeg synes for eksempel Lord of the Rings har klart dette fantastisk, i motsetning til Harry Potter. For å bruke to veldig kjente eksempler :)

De fjernet Tom Bombadill!

:rasende:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fjernet Tom Bombadill!

:rasende:

:fnise: Joa, men jeg skjønner egentlig hvorfor, selv om det hadde vært kjempeartig å få sett ham :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummitarzan. Jeg forventer ikke at noen er så gamle at de aner hva dette er for bok eller film... Men jeg leste den boken når jeg var liten, en av de første bøkene jeg leste faktisk. Så så jeg filmen sammen med klassen min. Jeg ble så skuffet. :(

Kirkegaard har gjort så mye komisk og fortalt så mye morsomt i boken som ble helt platt og kjedelig i filmen. Nå er det jo flere sivilisasjoner siden jeg så filmen, men jeg mener å huske at slutten på filmen også var annerledes enn den var i boken.

Siden så jeg "Den uendelige historien" og ble like skuffet over den. Det eneste som ikke skuffet meg var prinsessen. Wow, jeg ble forelsket. Det var vel også min første "film-forelskelse" også. *sukk* Nåja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatso! Boka var STRÅLENDE og virkelig morsom, filmen derimot... :tristbla:

Det er så mange forskjeller i boka og filmen at det er egentlig to forskjellige historier - samme med P.S. jeg elsker deg.

____

Jeg er VELDIG VELDIG VELDIG skuffet over hodejegerne. Boka har jeg ikke lest, men hørt på lydbok med Torbjørn Harr. At noen andre enn Torbjørn Harr skulle ha spilt hovedrollen er for meg umulig å forstå. I tillegg, sånn som jeg (og tydeligvis Thorbjørn Harr) tolker boka så er den veldig morsom. Det er ikke filmen. Kun action fra enda til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"PS i love you".

Boken var mye bedre enn filmen. I filmen har de gjort om VELDIG mye..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen of the Damned-filmen. Som prøver seg på å sette sammen boka med samme navn OG boka før den, "The vampire Lestat". Den fine, sterke og godt skrevne Anne RIce-litteraturen ble gjort om til en kjapp og useriøs ungdomsfilm. Og ingen av rollefigurene ligna på beskrivelsen i bøkene. Aller minst Lestat.

Veldig skuffende, særlig når jeg likte den første filmen så godt!

Åh, den er fryktelig, hadde helt fortrengt den. Tett på den verste filmen jeg har sett, klart der oppe med Crossroads, Pearl Harbor og Battlefield Earth. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drageløperen! :haar: Herremin, det var jo ikke med noe av det viktigste, fineste, tristeste og beste ved boka i filmen. Ble grusomt skuffa, og skjønte ikke hvordan andre, som ikke hadde lest boka, skulle greie å skjønne noe som helst av hva historien egentlig handlet om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Agatha Christie-bøkene som er blitt filmatisert er jo helt grusomme. Spesielt en versjon av Doktoren mister en pasient. Boka er råbra, men de i filmen/tv-serien hadde de jo forandra alt. Slutten var et mareritt :haar:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella111

Fatso! Boka var STRÅLENDE og virkelig morsom, filmen derimot... :tristbla:

er så enig! boka er fantastisk! filmen skuffet meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Det er så mange forskjeller i boka og filmen at det er egentlig to forskjellige historier - samme med P.S. jeg elsker deg.

____

Jeg er VELDIG VELDIG VELDIG skuffet over hodejegerne. Boka har jeg ikke lest, men hørt på lydbok med Torbjørn Harr. At noen andre enn Torbjørn Harr skulle ha spilt hovedrollen er for meg umulig å forstå. I tillegg, sånn som jeg (og tydeligvis Thorbjørn Harr) tolker boka så er den veldig morsom. Det er ikke filmen. Kun action fra enda til annen.

Vi nordmenn har vel nå fått med oss at Aksel Hennie er den eneste som kan spille noe som helst :filer:

Utrolig irriterende til tider!

Måtte google denne Harr. Var noe kjent med navnet, men fikk ikke helt koblet det :fnise:

Vel.. Han kunne jo for så vidt spilt Harry Hole, men har ikke noe forhold til Hodejegerne siden det ikke er en Harry Hole-bok, så vet ingenting om hovedpersonen :)

Han hadde faktisk vært perfekt til Harry Hole, kanskje litt for kjekk til Mr Holy å være, men :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitchikers guide to the galaxy, filmen som kom for noen år siden.. gud for et makkverk, jeg vred meg i kinosetet (og han ene jeg dro med sovnet). BBC-serien fra 80-tallet (?) er fantastisk da.

Det gylne kompasset var jeg også ganske irritert når jeg så på kino, fordi jeg likte boken så veldig godt og selv om deler av filmen var bra så var det mye, spesielt på slutten, som var veldig annerledes og veldig..snillifisert? Likte godt hun som spilte hovedrollen da, og bjørnen, men ikke de andre skuespillerne.

Ellers liker jeg sjeldent filmatiseringer av bøker men jeg har sluttet å forvente noe og da blir jeg ikke så skuffet heller hehe.

PS. I love You synes jeg forresten var nesten bedre som film, men så mislikte jeg boken veldig da, syntes den var dårlig skrevet og generelt slitsom..:P Filmen var ikke bra men den var ikke fullt så dårlig som boken syntes jeg.

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel er bøkene mye bedre enn filmene/TV-seriene, men jeg har faktisk oppdaget et unntak! Nemlig True Blood. Nå har jeg bare lest første boka, men jeg regner med at de andre er noenlunde av samme kvalitet. Og for noe makkverk! Stinker kiosklitteratur lang vei, og jeg fikk til tider følelsen av at boka var skrevet av en 15-åring.

TV-serien er derimot kul. Eller, den var kul. Første og andre sesong rocket. Nå er serien blitt ganske tåpelig den og, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er bøkene mye bedre enn filmene/TV-seriene, men jeg har faktisk oppdaget et unntak! Nemlig True Blood. Nå har jeg bare lest første boka, men jeg regner med at de andre er noenlunde av samme kvalitet. Og for noe makkverk! Stinker kiosklitteratur lang vei, og jeg fikk til tider følelsen av at boka var skrevet av en 15-åring.

TV-serien er derimot kul. Eller, den var kul. Første og andre sesong rocket. Nå er serien blitt ganske tåpelig den og, dessverre.

At jeg orket å se sesong 4 var egentlig imponerende for min del. Faen så dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg orket å se sesong 4 var egentlig imponerende for min del. Faen så dårlig.

Ja, enig med deg her. Tviler på at jeg kommer til å gidde å følge med på neste sesong. Jaja, var kjekt så lenge det varte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dagdrømmer

Drageløperen! :haar: Herremin, det var jo ikke med noe av det viktigste, fineste, tristeste og beste ved boka i filmen. Ble grusomt skuffa, og skjønte ikke hvordan andre, som ikke hadde lest boka, skulle greie å skjønne noe som helst av hva historien egentlig handlet om.

Filmen i seg seg selv er meget bra, men jeg er enig med deg i at tolkningen av temaet i boka var utrolig skuffende. Det er en rekke avgjørende momenter i historien som ikke er med i filmen, feks at mobberen var halvt tysk med tanke på raseproblematikken og barnets gjentatte selvmordsforsøk.

Endret av Dagdrømmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at mer eller mindre alle bøkene, jeg har lest, som er omgjort til film har vært skuffende. Især må jeg vel nevne Hitchikers guide to the galaxy, Perfume: story of a murderer og Stolthet og fordom.

SKUFFA! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

De fjernet Tom Bombadill!

:rasende:

Haha! Trodde først det var jeg som hadde skrevet dette innlegget ;)

Første gang jeg så LOTR, ble jeg faktisk kjempeskuffet.. Jeg mislikte Bilbo også, men syntes Gollum og Gandalf var veldig bra. Men syntes så utrolig mye av magien fra bøkene var borte, og spesielt i de to siste filmene. To tårn var kult laget, men jeg kjente den nesten ikke igjen.

Jeg håper vi får se mer av fine Bilbo i Hobbiten :)

Første Twilight-filmen var bedre enn boka syntes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at mer eller mindre alle bøkene, jeg har lest, som er omgjort til film har vært skuffende. Især må jeg vel nevne Hitchikers guide to the galaxy, Perfume: story of a murderer og Stolthet og fordom.

SKUFFA! :kjefte:

Note to self: Ikke les Perfume: Story of a murderer - jeg liker nemlig den filmen veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...