Gå til innhold

enda et spørsmål om rundkjøringer


Iset

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Rart at det er sånn forskjell på små rundkjøringer i stavanger og andre steder ;) Som sagt klarer vi oss fint uten å blinke inn i de små rundkjøringene her i Tromsø, og det gjelder nok de fleste andre steder i landet også virker det som. Ta en kikk i læreboka til han broren som kjører opp nå du, så ser du hva som er riktig i følge trafikkreglene.

se på det slik:

på oppkjøring får man 1'er feil for å ikke blinke slik man er nødt til i stavanger. 2'er feil hvis det resulterer i bråbrems fra en annen bil. og på en oppkjøring kjører man gjerne innom 30 rundkjøringer i stavanger.

Ingen vil stryke på en oppkjøring fordi man ikke følger de "lokale" reglene for rundkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

se på det slik:

på oppkjøring får man 1'er feil for å ikke blinke slik man er nødt til i stavanger. 2'er feil hvis det resulterer i bråbrems fra en annen bil. og på en oppkjøring kjører man gjerne innom 30 rundkjøringer i stavanger.

Ingen vil stryke på en oppkjøring fordi man ikke følger de "lokale" reglene for rundkjøring.

Det blir jo ikke riktigere selv om kjøreskolene i stavanger praktiserer trafikkreglene feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se på det slik:

på oppkjøring får man 1'er feil for å ikke blinke slik man er nødt til i stavanger. 2'er feil hvis det resulterer i bråbrems fra en annen bil. og på en oppkjøring kjører man gjerne innom 30 rundkjøringer i stavanger.

Ingen vil stryke på en oppkjøring fordi man ikke følger de "lokale" reglene for rundkjøring.

Vel, i Oslo er det flere lokale regler og under kjøretimene fikk jeg faktisk ros for å følge trafikkreglene, selv om alle de andre fulgte de lokale reglene. Hvis det er slik at man stryker om man ikke følger lokale regler så er det noe alvorlig galt med systemet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke riktigere selv om kjøreskolene i stavanger praktiserer trafikkreglene feil.

Ja, nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei :roll: denne debatten blir jo bare helt meningsløs.

sier det en gang for alle: PÅ KJØRESKOLER I STAVANGER LÆRER VI Å BLINKE OSS IIINNNN i rundkjøringer, når det ikke er mer enn ETT veis-felt. i større rundkjøringer med flere felt, er det ikke nødvendig, for der ser jo alle hvem som skal hvor.

det blir meningsløst å si "dere må jo være dumme for vi klarer oss fint uten å blinke osv osv", for vi hadde IALLEFALL vært dumme dersom vi IKE fulgte reglene her i Stavanger,. JA vi får faktisk 1er feil på å IKKE blinke oss inn i rundkjøringene. passerer vi 20 rundkjøringer på en oppkjøring, noe vi som regel gjør, bvlir det fort en 2er feil.

for guds skyld, ring en kjøreskole i Stavanger, eller ENDA bedre, ring biltilsynet i Stavanger og hør med dem, så får dere svaret svart på hvitt at det jeg sier er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Iset, det er totalt meningsløst at kjøreskolene i stavanger lære bort noe annet enn det direktivet fra trafikkskolenes landsforbund sier, og noe annet enn det trafikkreglene sier. Enda mere meninsløst at man faktisk risikerer å stryke på å følge trafikkreglene.

Jeg ser ingen andre enn Iset som bruker ordet dum om de som kjører i stavanger her forresten? Er jo ikke rart at folk kjører feil når kjøreskolene insisterer på å lære bort noe som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

nei det er ingen som sa direkte at jeg er dum, men jeg frostod det sånn inndirekte.

men uansett, det er jo egentlig ikke så dumt at vi lærer det, for det ER forskjell på rundkjøringene her og i andre byer, som feks Oslo. jeg syns det er helt logisk at vi skal blinke oss inn i den retningen vi skal dersom vi kjører inn i en rundkjøring her, uten filvalg.

se bare for deg at du kommer kjørende fra nord, og en bil kommer mot deg fra sør. midt mellom dere er en liiiten rundkjøring. det er ingen filvalg der, kun en veiarm, eller hva det nå heter. bilen som kjører mot deg skal svinge til høyre (høyre for deg) i rundkjøringen. dersom han gjør det uten å blinke, hvordan vet du da at han skal inn dit? jeg har måttet bråbremse flere ganger pga dette. men det kunne jo feks stått i kjørebøkene et eget avsnitt om dette, for det blir jo bare masse misforståelser.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Det var da voldsomt så opphetet en diskusjon om rundkjøringer kunne bli da..?

Må også ta iset litt i forsvar her, anda jeg ikke kommer fra Rogaland.

Jeg tok lappen i 2001 og fikk beskjed om at jeg skulle blinke meg inn i rundkjøringen, akkurat som ved et vanlig kryss, (For det er jo det en rundkjøring er)uansett om krysset er stort eller lite.

Grunnen er denne:

Eksempel:

Hvis jeg kommer inn mot rundkjøringen og skal til høyre blinker jeg til høyre, slik at de som har vikeplikt for meg ser at jeg skal rett til høyre og slipper å stå og avvente for å se hvor jeg kjører hen.

Jeg ville jo ligget i den samme filen om jeg skulle rett frem eller til høyre, ikke sant..

(skulle ønske det gikk an å tegne... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da ikke kjøre inn i rundkjøringen før du ser at det er klart uansett. Om han skal til sin høre og ikke vil være i veien for deg ser du det på blinkinga hans, ellers skal du bremse ned til du ser hvor han skal. Dette kalles å lese trafikken, og fungerer sikkert like godt i Stavanger som i Tromsø. Jeg NEKTER å tro at det er forskjell på små rundkjøringer i Stavanger og andre steder.

Jeg prøver å diskutere på et saklig nivå her, så om du vil beskylde noen for å kalle deg dum hadde det vært fint om du startet tråder på snikk-snakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel:

Hvis jeg kommer inn mot rundkjøringen og skal til høyre blinker jeg til høyre, slik at de som har vikeplikt for meg ser at jeg skal rett til høyre og slipper å stå og avvente for å se hvor jeg kjører hen.

Jeg ville jo ligget i den samme filen om jeg skulle rett frem eller til høyre, ikke sant..

(skulle ønske det gikk an å tegne... :roll: )

Det er ikke dette saken gjelder. Om man skal til høyre bør man blinke til høyre fra litt før man kommer inn i rundkjøringen til man er ute av den. Spørsmålet her er om man skal blinke til venstre før man kjører inn i rundkjøringen, også til høyre når man kjører ut. Dette er i mot trafikkreglene, men praktiseres altså enkelte steder. En rundkjøring er ikke et kryss, den er en rundkjøring der egne trafikkregler som er forskjellige fra reglene for kryss. Det finnes faktisk dommer på at det er denne måten trafikkreglene skal tolkes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ bare skrive noen ord. Jeg har mange ganger kjørt gjennom Stavanger, og det er like frustrerende hver gang!!

se bare for deg at du kommer kjørende fra nord, og en bil kommer mot deg fra sør. midt mellom dere er en liiiten rundkjøring. det er ingen filvalg der, kun en veiarm, eller hva det nå heter. bilen som kjører mot deg skal svinge til høyre (høyre for deg) i rundkjøringen.

Nå skal du høre hvordan du gjør det riktig i denne situasjonen. Du har ALLTID vikeplikt for biler som er inni rundkjøringen. Dersom bilen som kommer mot deg skal til høyre, (for deg), så blinker han til høyre når han skal ut der. Dersom bilen som kommer mot deg IKKE gir signal, BETYR det at han skal ut til høyre for deg. (Med mindre han har tenkt å ta flere runder. Men da må du uansett vike!)

Dersom han derimot skal ut den veien du kommer fra, så vil du se at han blinker til høyre, for å blinke seg ut FØR deg, og DET er et signal på at du kan kjøre inn.

Det er nettopp det som er så irriterende for oss som ikke kommer fra Stavangerområdet. Vi forventer at bilene blinker seg ut, og står og overholder vikeplikten vår. Men jaggu svingte bilen ut uten å passere deg, uten å gi signal. Da har jeg stått og ventet forgjeves, og det gir IKKE god flyt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vi jo diskutere til vi blir blå i trynet, jeg kjørte som sagt opp i 2001 og fikk da beskjed av begge mine kjørelærere (byttet litt på) om at man skulle blinke seg inn (uavhengig om man skal til høyre eller venstre, eksempelet nedenfor var et eksempel for å forklare hensikten med regelen... :roll: ) inn i rundkjøringer.

Jeg vet ikke om man ville fått feil på oppkjøringen hvis man ikke blinker seg inn, det skal jeg ikke uttale meg om.

..Og en rundkjøring er selvsagt et kryss (et kryss er der to eller flere veier krysser hverandre), selv om det er andre regler for vikeplikt og tegngivning..

Blinke seg ut av rundkjøringen er tydeligvis alle enige om at man skal gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt. Mine er faringer her i stavanger - er at folk IKKE blinker seg ut. Dvs at man vet aldri om bilen som kommer mot skal svinge videre forran en selv, eller om den skal frem- og videre samme rettning som en selv kom fra. Så må man stoppe opp- og så viser det seg at den skulle ikke videre rundt men rett frem - og så er det et irritasjonsmoment for man kunne passert gjennom rundkjøringen samtidig med denne om man visste den skulle rett frem og man ikke trengte vike.

Jeg lærte da jeg ble introdusert for rundkjøriinger (det var ikke en enste en der jeg vokste opp) at man skulle blinke inne i rundkjøringen om man skulle til venstre, og at man skulle legge seg inn mot midten, Når man da kom til den "utgangen" man skulle til - så skulle man skifte til høyreblink og blinke et par ganger - sånn at de som egentlig hadde vikeplikt for en skulle se at man ikke skulle videre rundt og at de da kunne kjøre. Dette for å få bedre flyt i trafikken.

Jeg kjører omtrent aldri i rundkjøringer med flere filer, blir helst disse små flekkene i veien - men også der har jeg blinket på til venstre om jeg skal denne veien.

jeg prøver å huske på å blinke meg ut - men det er det så få andre som gjør at det er lett å glemme. Og det er fryktelig irriterende- for man hadde fått bedre flyt i trafikken om man kunne se hvor andre skulle og kunne benyttet små sjanser til å kjøre i steden for å bli stående på stedet hvil og vente sånn i tilfelle bilen som er inne i rundkjøringen skal videre rundt.

Kort oppsummert - blinke inne i rundkjøriingen mens man kjører for å vise at man skal videre rundt mot venstre - og blinke ut til høyre når man kommer til der hvor man skal kjøre ut. da gjør man det lettere for andre å vite hvor man skal. I en liten rundkjøring er det nemlig ikke lett å plassere seg etter hvor man skal. Det var iallefall dette jeg lærte. Hm, faktisk 6 år siden det allerede.

Men - min er faring her er altså at svært FÅ viser hvor de har tenkt å kjøre ut- og at det blir mye unødvendig venting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...