Gå til innhold

enda et spørsmål om rundkjøringer


Iset

Anbefalte innlegg

blinker dere ut når dere skal ut? eller blinker dere bare inn? har snakket med folk utenbys fra, som sier at det kun er "de dumme Rogalendingene" som blinker seg UT av rundkjøringer. men saken er jo den, at vi er omtrent de eneste som har så vanvittig mange SMÅ rundkjøringer, uten flere filer, så da MÅ vi jo blinke oss inn for å vise de andre trafikantene hvor vi skal.... dette lærer vi også på kjøreskolen. hadde jeg ikke blinket meg INN i en rundkjøring under oppkjøring, så hadde jeg fått minst en 2er-feil.

hva mener dere? er det bare vi "dumme rogameldinger" som blinker oss inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blinker meg ikke inn i rundkjøringene, nei, men jeg blinker meg alltid ut av dem.

Jeg blir irritert over folk som ikke kan blinke seg ut av rundkjøringene - og dersom de i tillegg ligger i "feil felt" til å begynne med (feil plassert) så er det jo helt umulig å vite hvor de skal.

*grrr*

Jeg har forresten aldri hørt om å blinke seg inn i rundkjøringer - litt dumt spm, men hvordan gjør man det???? (er jo ikke så mange muligheter å svinge/kjøre i en rundkjøring...) :klø:

Er det slik at du blinker til venstre om du skal til venstre, eller har jeg helt misforstått?

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev det visst litt uforståelig :ler:

okei: dersom man kommer kjørende mot en rundkjøring, og man skal inn i den og svinge opp til venstre, blinker dere mot venstre da? det er jo ikke nødvndig dersom det er flere filer, og en fil som viser at man skal til venstre. men her i rogaland er det så mange bittesmå rundkjøringer uten flere filer, så for å unngå forvirring så lærer vi jo på KJØRESKOLENE at vi skal blinke oss inn, ikke bare ut. vi lærer faktisk å gjøre begge deler. men det er folk som KUN blinker seg ut. altså ikke inn. skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kun blinke UT, aldri INN. Eneste gang man skal blinke "inn" er hvis man skal rett til høyre. Det har ingenting å si om rundkjøringen er liten, stor, har én eller flere filer. Man skulle jo tro at rogalendingene (i allefall de fra Stavanger) som har så mange rundkjøringer visste hvordan man skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så legger jeg til at du ALDRI skal blinke til venstre i en rundkjøring. Det er nemlig ikke mulig å kjøre til venstre i en rundkjøring.

"Klipp" rundingen fra hverandre og lag en rett vei, da kan det ikke være vanskelig å forstå hverkene feltplasering eller tegngiving.

Legger til at jeg kjørte opp i Oslo, men tror ikke det skal ha noe å si. Jeg lærte aldri at de hadde egene regler i Rogaland :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det var en lengre diskusjon i lokalavisa vår om dette i helgen, men jeg finner dessverre ingen link på nettet.

Men essensen var at man SKAL blinke UT av rundkjøringen fordi det er en retningsendring / filskifte. Dette var sjefen for Trygg trafikk og en fra det lokale Biltilsynet enige om. Men i enkelte tilfeller kan det være greit å blinke før man kommer til rundkjøringen også, f.eks. ved små rundkjøringen. Altså Iset; at man blinker til venstre før man kjører inn dersom man skal ut på tredje avkjøring og til høyre når man kommer så langt at man skal ut. Det var for øvrig enighet om at det er bedre å blinke for mye enn for lite! (Så sant man gjør det korrekt!)

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg skjønner ikke hva dere snakker om, kan man ikke svinge til venstre etter en rundkjøring? herregud... :roll: selvfølgelig kan jeg svinge til venstre etter en rundkjøring, om jeg skal til venstre. og ikke skyld på meg om jeg gjør feil, her lærer vi nemlig å blinke INN. ikke lenge siden jeg tok oppkjøring, samme med mannen min. da er det vel noe galt med systemet her da :roll:

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke så lenge siden jeg tok oppkjøring heller, riktignok i Oslo, men her lærer vi at man alltid skal blinke UT. Samboeren min er fra Stavanger og han har forøvrig også lært å blinke UT og sier han aldri har hørt om at folk derfra pleier å blinke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hva dere snakker om, kan man ikke svinge til venstre etter en rundkjøring? herregud... :roll: selvfølgelig kan jeg svinge til venstre etter en rundkjøring, om jeg skal til venstre.

Iset

Etter en rundkjøring kan du svinge hvilken vei du vil... vi snakker om inn, i, og ut av en rundkjøring.... Og da kan du nok ikke kjøre til venstre nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I stavanger blir å blinke seg INN, det samme som å blinke seg UT. For her er alle rundkjøringene så små, at å kun blinke seg UT (som dere gjør i andre deler av landet) blir for teit. Å kun blinke seg UT i stavanger letter ikke trafikken. Man ser ikke hvor den andre bilen skal gå, FØR den er ute av rundkjøringen.

Å blinke seg INN i stavanger letter trafikken, og det blir bedre flyt. På denne måten kan flere biler befinne seg i en rundkjøring i stavanger uten å måtte være i tvil om hvor den andre bilen skal.

Er jeg i andre deler av landet der rundkjøringene er gigantiske i forhold til stavanger, så blinker jeg meg kun ut. Håper dere andre kan være forståelsefulle og innse at det MÅ være slik i stavanger.

For alle andre som synes dette er teit. Vennligst ring en kjøreskole i stavanger.

hilsen Isetmannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å blinke seg INN i stavanger letter trafikken, og det blir bedre flyt. På denne måten kan flere biler befinne seg i en rundkjøring i stavanger uten å måtte være i tvil om hvor den andre bilen skal.

Mulig jeg er dum nå, og at dere Rogalendinger har noe rart for dere. Men å blinke inn??? Hva er poenget? Kan det virkelig være noen tivl om at bilen som står foran en rundkjøring skal inn?

"nei, jeg bare står her og ser på dere andre jeg, og så lager jeg litt kø bak meg.."

Om en bil står foran en rundkjøring skal den selvfølgelig inn, og eneste mulige vei i en rundkjøring er jo til høyre...hvordan kan det lette på trafikken at den setter på blinkern? Dersom den ikke kun skal første til høyre?

Har selv kjørt bil i Stavanger og irritert meg stort over deres eget sett å kjøre rundkjøringer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unødvendig å blinke seg inni rundkjøringer.

Alle skjønner at man skal inn i rundkjøringen.( Det er ikke bare bare å kjøre utenfor)

Ut derimot må man gi signal. Siden det er lov å kjøre så mange runder man vil, er det greit å gi beskjed; nå har jeg kjørt rundt lenge nok og vil ut herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

INN i stavanger er det samme som UT, det må dere bare innse. skyld på vegvesenet.

Jeg skreiv da at i stavanger blir å blinke seg INN det samme som UT, FORDI RUNDKJØRINGENE ER SÅ SMÅ. det er ingen andre som makter å registrere at en bil kjører ut av rundkjøringen, hvis en ikke viser tegn FØR en kommer inn i rundkjøringen. ERGO; blinke seg INN.

Det første tegnet en viser i stavanger er UT, da vet alle om den bilen skal;

rett frem, høyre eller venstre.

En bil som skal til høyre blinker til høyre FØR den er kommet inn i rundkjøringen. Således til venstre.

For i stavanger er alle rundkjøringene slik at man kan se over eller gjennom. rundkjøringen er som oftest bare en liten malingsflekk på veien. På grunn av dette må vi gjøre slik som vi gjør, slik at andre kan se hvor vi skal, og slik at det kan være mer enn en bil i rundkjøringen samtidig. For det er noe som heter vikeplikt i rundkjøring, da MÅ vi kjøre slik vi gjør, for ingen vil krasje bilen sin.

Har selv kjørt bil i Stavanger og irritert meg stort over deres eget sett å kjøre rundkjøringer på..

vi må kjøre på "vårt" eget sett, fordi rundkjøringene er så små, lette trafikken, få flere biler i rundkjøringen, ikke krasje osv...

Ikke vår feil at dem har laget rundkjøringene slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er unødvendig å blinke seg inni rundkjøringer.

Alle skjønner at man skal inn i rundkjøringen.( Det er ikke bare bare å kjøre utenfor)

Ut derimot må man gi signal. Siden det er lov å kjøre så mange runder man vil, er det greit å gi beskjed; nå har jeg kjørt rundt lenge nok og vil ut herfra.

klart alle må INN i rundkjøringen. men som nevnt tidligere:

I stavanger er blinke INN samme som blinke UT.

I stavanger kan man heller ikke kjøre rundt så mange ganger du vil. fordi du opptar nemlig den LILLE plassen som rundkjøringen består av, og er kun ett hinder for trafikken.

alle merk seg at dette er SMÅ rundkjøringer, og i stavanger finnes det bare slike.

Det virker veldig vanskelig for dere "normale" å forstå, men det er slik man er nødt til å kjøre i stavanger, en rundkjøring består som regel heller ikke av flere kjørefelt. Det er slik man lærer på trafikkskolen, fordi man må kjøre slik. ikke fordi det finnes alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en stund siden Iset kjørte opp, for vegmyndighetene og trafikkskolenes landsforbund har blitt enige om at ingen kjøreskoler skal undervise det å blinke seg inn i en rundkjøring. Svært forvirrende når man plutselig kommer til et sted der praksisen er anneledes.

Her i Tromsø har vi rundkjøringer i alle størrelser, og det er overhode ikek noe problem at folk ikke blinker seg inn i de små, så det argumentet er bare tull. Om trafikkskolene i stavanger fortsatt underviser praksisen med å blinke seg inn går de mot både de oppdaterte lærebøkene og sitt eget forbund. En svært uheldig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lokale "regler" finnes overalt, i Oslo også. Men de er like fullt i strid med veitrafikkloven, og som Ragnhild påpeker er det svært forvirrende for de som følger de "normale" reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tipper det er en stund siden Iset kjørte opp' date=' for vegmyndighetene og trafikkskolenes landsforbund har blitt enige om at ingen kjøreskoler skal undervise det å blinke seg inn i en rundkjøring. Svært forvirrende når man plutselig kommer til et sted der praksisen er anneledes. quote']

Ring en kjøreskole i stavanger og diskutér.

Iset kjørte opp i 1999.

Jeg i 2001.

Broren tar lappen nå.

Alle andre jeg kjenner som har tatt lappen i stavanger lærer/har lært det slik.

Alle har lært det slik. FORDI DET MÅ VÆRE SLIK. ikke fordi vi vil det skal være slik.

bare innse at slik MÅ det være i stavanger.

Kjører vi i enn annen by der rundkjøringene er STORE. så vet vi såklart hvordan man skal kjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har lært det slik. FORDI DET MÅ VÆRE SLIK. ikke fordi vi vil det skal være slik.

bare innse at slik MÅ det være i stavanger.

Rart at det er sånn forskjell på små rundkjøringer i stavanger og andre steder ;) Som sagt klarer vi oss fint uten å blinke inn i de små rundkjøringene her i Tromsø, og det gjelder nok de fleste andre steder i landet også virker det som. Ta en kikk i læreboka til han broren som kjører opp nå du, så ser du hva som er riktig i følge trafikkreglene.

Kan du ikke få deg et brukernavn eller i alle fall signere, er forvirrende med de som bare skriver som "Gjest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det er sånn forskjell på små rundkjøringer i stavanger og andre steder ;) Som sagt klarer vi oss fint uten å blinke inn i de små rundkjøringene her i Tromsø,

Ja, vi klarer oss fint i Oslo også. Og vi har også slike "liten-sirkel-tegnet-i-midten-rundkjøringer". :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...