Gå til innhold

Hva slags straff tror dere moren til Christoffer får?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Hun er kvinne, ergo hun er ikke strafferetslig tilregnelig.

Håper for guds skyld at de ikke tenker slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jim Jones

Håper for guds skyld at de ikke tenker slik

Tja... Det er jo normen at menn fengsles og at kvinner undskyldes i alle overgrepssaker mot barn. Kvinner er per definisjon ikke strafferetslig tilregnelige i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Tja... Det er jo normen at menn fengsles og at kvinner undskyldes i alle overgrepssaker mot barn. Kvinner er per definisjon ikke strafferetslig tilregnelige i slike saker.

Utrolig provoserende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jim Jones

Utrolig provoserende.

Mhm. Men hvorfor kvinner behandles som viljeløse nek i rettsalen er noe jeg virkelig undres over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Mhm. Men hvorfor kvinner behandles som viljeløse nek i rettsalen er noe jeg virkelig undres over.

Jeg syns det er så utrolig feil at kvinner som mishandler eller misbruker ikke skal snakkes om. At det er så tabu, og at det alltid snakkes om at mishandlere er menn. Vi burde i 2012 ha lært oss at ikke alle kvinner er myke, snille omsorgspersoner. At det faktisk fins kvinner og mødre som skader sine barn. På den måten kunne flere slike kvinner bli straffet og færre barn slappå leve under utrygge forhold i all hemmelighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg syns det er så utrolig feil at kvinner som mishandler eller misbruker ikke skal snakkes om. At det er så tabu, og at det alltid snakkes om at mishandlere er menn. Vi burde i 2012 ha lært oss at ikke alle kvinner er myke, snille omsorgspersoner. At det faktisk fins kvinner og mødre som skader sine barn. På den måten kunne flere slike kvinner bli straffet og færre barn slappå leve under utrygge forhold i all hemmelighet.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg leste boka om Christopher, og husker ikke alle detaljer. Meg mener å huske at etter at Christopher's mor hadde vært i samtale med skolen dagen før han døde, skulle rektor ved skolen melde saken til barnevernet. Det var iallefall det lærerne trodde, mens rektor vurderte det til at det ikke var nødvendig.

En forferdelig sak. Får så vondt inni meg hver gang jeg ser bilde av den vakre gutten som biter seg i leppa..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Nå er det en stund siden jeg leste boka om Christopher, og husker ikke alle detaljer. Meg mener å huske at etter at Christopher's mor hadde vært i samtale med skolen dagen før han døde, skulle rektor ved skolen melde saken til barnevernet. Det var iallefall det lærerne trodde, mens rektor vurderte det til at det ikke var nødvendig.

En forferdelig sak. Får så vondt inni meg hver gang jeg ser bilde av den vakre gutten som biter seg i leppa..

ja, det ble ikke meldt ifra til barnevernet fordi moren sa at hun har en møte med bupa om noen dager. jeg tolket det som at skolen automatisk da tenkte at de allerede var involvert i barnevernet.

men at det ikke ble meldt ifra til barnevernet da christoffer kom på sykehuset med kuttskader, blåmerker, en gigantisk kul ved tinningen og blodsprengt øye- som faktisk ga han ufrivillige ticks (!!!!) DET kan jeg sørenmeg aldri forstå! :kjefte: legen hadde bare lest om slike ufrivillige ticks før, og nå så han det in real life for første gang- så han var så "fascinert" på en måte av det, at han da tydeligvis ikke tenkte tanken- "hvordan har denne gutten klart å få alle disse grusomme skadene!? "

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Hva er ufrivellige ticks?

slike ufrivillige bevegelser/rykninger man ofte ser hos touretts-syndrom mennesker, eller på mennesker som har epelepsianfall.

chrstoffer fikk en såpass røff behandling at han fikk ufrivillige ticks. han måtte holde hode sitt med hendene får å treffe munnen med maten!

............

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jim Jones

ja, det ble ikke meldt ifra til barnevernet fordi moren sa at hun har en møte med bupa om noen dager. jeg tolket det som at skolen automatisk da tenkte at de allerede var involvert i barnevernet.

men at det ikke ble meldt ifra til barnevernet da christoffer kom på sykehuset med kuttskader, blåmerker, en gigantisk kul ved tinningen og blodsprengt øye- som faktisk ga han ufrivillige ticks (!!!!) DET kan jeg sørenmeg aldri forstå! :kjefte: legen hadde bare lest om slike ufrivillige ticks før, og nå så han det in real life for første gang- så han var så "fascinert" på en måte av det, at han da tydeligvis ikke tenkte tanken- "hvordan har denne gutten klart å få alle disse grusomme skadene!? "

Nå er ikke medmenneskelighet et av kriteriene for å bli lege da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er ikke medmenneskelighet et av kriteriene for å bli lege da...

Denne legen sier jo at han i ettertid kunne ønsket han hadde reagert annerledes. Det gjelder jo mange mennesker i denne saken. Det med empati/medmenneskelighet har vel mer med magefølelse og personlighet å gjøre, og mindre med yrkestilhørighet? Men det er uansett diskutabelt hvor riktig det er at det er uerfarne leger som tar imot pasienter i mottaket. Hadde en erfaren barnelege tatt imot Christoffer den gangen han ble innlagt i januar - kanskje hadde utfallet da blitt annerledes?

Tilbake til trådens emne: straffeutmålingen: jeg tror heller ikke moren blir idømt fengselsstraff. Jeg tror hun slipper fri. Og det syns jeg er utrolig ille for oss alle å tenke på. Det blir en bekreftelse på hvor lite verdi et barneliv har i Norge. Det gjør meg rasende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

Nå er ikke medmenneskelighet et av kriteriene for å bli lege da...

men om man har et ønske om å bli lege, nettopp for å hjelpe syke mennekser, så er det jo veldig logisk at de har litt ekstra med medlidenhet :klo:

desuten så har de jo meldeplikt, men når legen er så innih**** blind og naiv, så er det ikke så greit :roll:

denne legen ble rikignok anmeldt for dette noen år senere da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jim Jones

men om man har et ønske om å bli lege, nettopp for å hjelpe syke mennekser, så er det jo veldig logisk at de har litt ekstra med medlidenhet :klo:

desuten så har de jo meldeplikt, men når legen er så innih**** blind og naiv, så er det ikke så greit :roll:

denne legen ble rikignok anmeldt for dette noen år senere da..

Det erikke så mange leger som har dette som motivasjon. Status er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

men om man har et ønske om å bli lege, nettopp for å hjelpe syke mennekser, så er det jo veldig logisk at de har litt ekstra med medlidenhet :klo:

desuten så har de jo meldeplikt, men når legen er så innih**** blind og naiv, så er det ikke så greit :roll:

denne legen ble rikignok anmeldt for dette noen år senere da..

Jeg var ikke klar over at legen ble anmeldt for ikke å ha meldt fra. Det var godt å høre at noen var sitt ansvar bevisst og fikk legen straffet. Han var tross alt medskyldig i drap.

Vet du hvilken straffeutmåling han fikk? Han burde få minst 10 år bak murene og bli fratatt legelisensen for alltid, evt også tap av tillatelse til å ha kontakt med barn for all fremtid.

En lege som overser eller lar være å melde fra om at en pasient har vært utsatt for en kriminell handling, bør alltid dømmes til fengselsstraff som medskyldig. I de fleste drapssaker er det flere skyldige en den som faktisk utførte drapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg var ikke klar over at legen ble anmeldt for ikke å ha meldt fra. Det var godt å høre at noen var sitt ansvar bevisst og fikk legen straffet. Han var tross alt medskyldig i drap.

Vet du hvilken straffeutmåling han fikk? Han burde få minst 10 år bak murene og bli fratatt legelisensen for alltid, evt også tap av tillatelse til å ha kontakt med barn for all fremtid.

En lege som overser eller lar være å melde fra om at en pasient har vært utsatt for en kriminell handling, bør alltid dømmes til fengselsstraff som medskyldig. I de fleste drapssaker er det flere skyldige en den som faktisk utførte drapet.

Skal legen få lenger straff enn han som faktisk drepte gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...