Gå til innhold

110 stemmer

1. 1. Hvilket parti skal du stemme i 2013?

• Arbeiderpartiet (Ap)
      26
    • Det Liberale Folkepartiet (DLF)
      1
    • Fremskrittspartiet (FrP)
      18
    • Høyre (H)
      24
    • Kristelig Folkeparti (KrF)
      3
    • Miljøpartiet De Grønne (MDG)
      6
    • Rødt (R)
      7
    • Senterpartiet (Sp)
      2
    • Sosialistisk Venstreparti (SV)
      8
    • Venstre (V)
      8
    • Andre
      2
    • Blankt / Vet ikke / Skal ikke stemme
      5

Fremhevede innlegg

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg er rød, sosialist til beinet og betaler skatt med glede.

Men arveavgiften kan de fjerne.

Besta på toten har en million kroner. Hun betalte skatt når hun tjente de. Hun har hatt dem i banken og ikke i madrassen, så hun har betalt formueskatt de siste 32 årene etter at hun ble gjeldsfri.

Jeg arver pengene. Om jeg er gjeldsfri og har formue, så får jeg formueskatt året etter. Og jeg betaler moms og avgifter på alt jeg kjøper og handler og det jeg bruker pengene på.

At jeg i tillegg skal måtte slukøret gi bort en stor sum av arven i "skatt" er tåpelig. Arvekroner er som regel mer ihjelskattende enn myntene i Disneyversjonen av Robin Hood.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må fnise litt av en som er "sosialist til beinet" som ikke vil dele bestemors million med fellesskapet :fnise:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For det øker klasseskillene.

Selv om det var sant så ville det ikke vært et argument. Enhver har rett til å bestemme over sin egen eiendom.

• Liker 1
Skrevet

Det er da et argument likevel. Men om du synes det er bra eller ei er en annen ting. For meg er det en prinsippsak.

Skrevet

For det øker klasseskillene. Som forøvrig har steget betraktelig mye i de siste årene. Både i Norge og resten av verden. Du fortjener strengt tatt ikke de pengene uansett.

Har egentlig klasseskillene økt så mye? Isåfall hvordan da? Er det slik at de øverste 10% prosentene har blitt dobbelt så rike, og de laveste 10% prosentene dobbelt så fattige, og de resterende 80% nå som før føler at de skatter skjorta av seg før de skal betale moms og avgifter på omtrent alt som kan kjøpes?

Egentlig tror jeg ikke man klarer å bekjempe klasseskiller ved å øke skatter og avgifter, dette vil ramme de som ikke befinner seg i overklassen uansett, (de 80% jeg nevnte ovenfor?). De som er styrtrike har midlene og ressursene til å holde seg på topp uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre med litt forskjeller hvor de rikeste er styrtrike og de fattigste er rike, enn et egalitært samfunn hvor alle er fattige.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Det er bedre med litt forskjeller hvor de rikeste er styrtrike og de fattigste er rike, enn et egalitært samfunn hvor alle er fattige.

Denne skjønte jeg ingenting av..

Gjest UngKalven
Skrevet

Det er bra du liker og betale skatt, men det er ikke bra at du vil at alle vi andre skal betale så mye skatt?

Jeg synes alle skal ha størst mulig frihet over eget liv og stemmer selvsagt FRP.

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Det er bra du liker og betale skatt, men det er ikke bra at du vil at alle vi andre skal betale så mye skatt?

Jeg synes alle skal ha størst mulig frihet over eget liv og stemmer selvsagt FRP.

Jeg sier ikke at jeg vil at andre skal betale mer skatt. Jeg sier ikke at jeg vil betale MER skatt. Men den skatten jeg betaler, irriterer meg ikke. For jeg også tar del i skattegoder og penger i felleskassa. Jeg er en del av felleskapet.

Jeg sier også at jeg er i mot arveavgiften, om du gikk glipp av det.

Endret av Tirkes
  • Liker 2
Skrevet

Jeg stemmer MDG.

Jeg er også sterk motstander av arveavgiften. De pengene man arver er det allerede betalt skatt av. Da synes jeg det er mer en frekt at man skal betale runde to.

• Liker 1
Gjest UngKalven
Skrevet

Jeg sier ikke at jeg vil at andre skal betale mer skatt. Jeg sier ikke at jeg vil betale MER skatt.

Men du stemmer jo Rødt, og de vil at folk skal betale mye skatt. Du stemmer derfor på en politikk som står for at andre skal betale mye skatt.

Men den skatten jeg betaler, irriterer meg ikke. For jeg også tar del i skattegoder og penger i felleskassa. Jeg er en del av felleskapet.

Så du vil sende staten penger for deretter og ta del i det staten finner ut at de vil tilby? Er det ikke bedre og beholde pengene og velge selv hva du vil bruke de på?

Jeg sier også at jeg er i mot arveavgiften, om du gikk glipp av det.

Ja, for den avgiften rammer jo deg. Jeg er også imot alle avgifter som rammer meg.

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Men du stemmer jo Rødt, og de vil at folk skal betale mye skatt. Du stemmer derfor på en politikk som står for at andre skal betale mye skatt.

Jeg sa at jeg er politisk rød. Det er som kjent tre "farger", jeg sa ikke Rødt. Jeg nevnte faktisk ikke hvilket parti jeg stemte på, så der var jeg off-topic, gitt. Det var arveavgiften jeg nevnte.

Så du vil sende staten penger for deretter og ta del i det staten finner ut at de vil tilby? Er det ikke bedre og beholde pengene og velge selv hva du vil bruke de på?

La oss si at jeg betaler 100 000 i skatt i året. Det er min rådyre forsikring for å ha staten i ryggen dersom noe skulle skje. Jeg vil helt ærlig det, ja. Heller ennå betale kanskje 6-7000kr døgnet om jeg havner på sykehus. Og måtte tenke over hvilke blodprøver jeg vil at legen skal ta, fordi jeg ikke slipper unna med egenandel. Det er kun helseaspekter. Jeg vil også slippe å betale dyre penger for privatskole for mine barn. Osv. Så, ja. Faktisk.

Ja, for den avgiften rammer jo deg. Jeg er også imot alle avgifter som rammer meg.

Nå blir jeg mer personlig enn jeg pleier å være her inne, men det er ikke en kjeft i mine familie som har verdier verdt å arve og jeg har tre søsken, to av dem eldre enn meg og mine foreldre bor på et slitt småbruk så her slår odelsretten inn. Jeg tjener på arveavgiften - at folk må betale til skatten. Jeg tjener på det i felleskassa. Og jeg synes det er grovt urettferdig og feil.

Men kanskje vi skal slutte å gå utenom emnet nå. Jeg beklager off-topic.

• Liker 2
Skrevet

fortsatt Miljøpartiet de grønne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri stemt på et parti der jeg er 100% enig i partiprogrammet, som regel stemmer jeg på det partiet jeg er mest enig med, så det faktisk litt banalt og peke og si hva at du må mene DETTE fordi du stemte på DEM.

Jeg har stemt Høyre tidligere, selv om FRP har punkt på sitt partiprogram jeg er enig i. Så det ene utelukker ikke det andre. Stemmer trolig Høyre igjen. Vi får se.

Skrevet

Men arveavgiften kan de fjerne.

Besta på toten har en million kroner. Hun betalte skatt når hun tjente de. Hun har hatt dem i banken og ikke i madrassen, så hun har betalt formueskatt de siste 32 årene etter at hun ble gjeldsfri.

Jeg arver pengene. Om jeg er gjeldsfri og har formue, så får jeg formueskatt året etter. Og jeg betaler moms og avgifter på alt jeg kjøper og handler og det jeg bruker pengene på.

At jeg i tillegg skal måtte slukøret gi bort en stor sum av arven i "skatt" er tåpelig. Arvekroner er som regel mer ihjelskattende enn myntene i Disneyversjonen av Robin Hood.

Ganske overraskende at du som "rød" er negativ til arveavgift, men aksepterer formueskatten.

Det er ganske tilfeldig om du er født inn i en familie der du vil arve. Du blir altså formuende ikke pga egen innsats, men pga flaks. Svært mange av de rikeste i dette landet har arvet sine penger.

Hvis du har formue, er det derimot ditt valg. Du kan i stedet velge å bruke alle pengene, evt. å gjemme dem i eiendom eller annen skatteplanlagt unnvikelse. Er du bare mellomrik, er det lett å forbruke pengene ved dyr lånefinansiert bolig og feriebolige(er), bil(er), dyre ferier, dyre vaner, m.m.

Hvis du derimot sparer pengene (og nå blir vi oppfordret til å spare til egen pensjon), stjeler stat og kommune opp til 1,1% av pengene dine hvert år. Med inflasjon og skatt på avkastning, sørger formueskatten for at du i realiteten blir fattigere år for år!

Jeg er tilbøyelig til å tro som Ungkalven at du er negativ til arveavgift fordi det rammer deg selv. Uansett, formueskatt er en uhyrlig urettferdighet. At du ser ut til å akseptere denne, men ikke arveavgiften, er fullstendig uforståelig.

• Liker 3
Gjest UngKalven
Skrevet

Jeg sa at jeg er politisk rød. Det er som kjent tre "farger", jeg sa ikke Rødt. Jeg nevnte faktisk ikke hvilket parti jeg stemte på, så der var jeg off-topic, gitt. Det var arveavgiften jeg nevnte.

Den røde fargen betyr uansett høy skatt. Og du skrev at du betaler din skatt med glede på en måte som virker som om det er noe du liker ved politikken, og at alle burde betale mye skatt.

La oss si at jeg betaler 100 000 i skatt i året. Det er min rådyre forsikring for å ha staten i ryggen dersom noe skulle skje. Jeg vil helt ærlig det, ja. Heller ennå betale kanskje 6-7000kr døgnet om jeg havner på sykehus. Og måtte tenke over hvilke blodprøver jeg vil at legen skal ta, fordi jeg ikke slipper unna med egenandel. Det er kun helseaspekter. Jeg vil også slippe å betale dyre penger for privatskole for mine barn. Osv. Så, ja. Faktisk.

Spørsmålet mitt var ikke vanskelig og forstå. Bra du lager et scenario som bygger på en total overdrivelse og missforståelse av alternativ politikk til høy skatt. Hvis det er scenariet du ser for deg skjønner jeg veldig godt at du stemmer som du gjør.

Helseforsikring vil du uansett kunne skaffe deg. Og da går alle pengene du bruker på det, til nettop det. Ikke noe annet. Av de ekstra skattekronene du heller vil gi til staten går det meste av det til helt andre ting. Ting du kanskje ikke har noen interesse av, eller til og med er prinsippielt imot.

Det er det som er så fint ved å bestemme over egen økonomi. Du får full verdi for pengene bruker.

Gjest Rosaleen
Skrevet

Ja, for ikke å snakke om mat! Tenk at mat skal koste penger! Noe som alle trenger for å overleve.

:fnise:

Mat koster betydelig mindre enn behandling/operasjon på sykehus og skolegang. Det fins ekstremt billig mat, man må bare finne de rette merkene og stedene å gå.

Dessuten kan man fint overleve uten penger. Det er bare å gå til Frelsesarmeen å få en tallerken suppe.

Skal en kreftpasient dø fordi vedkommende ikke har mye penger?

Priser meg lykkelig over at DLF aldri vil få reel makt i landet.

AnonymBruker
Skrevet

FRP. Ingen over, ingen ved siden av.

• Liker 4
Skrevet

Mat koster betydelig mindre enn behandling/operasjon på sykehus og skolegang. Det fins ekstremt billig mat, man må bare finne de rette merkene og stedene å gå.

Dessuten kan man fint overleve uten penger. Det er bare å gå til Frelsesarmeen å få en tallerken suppe.

Skal en kreftpasient dø fordi vedkommende ikke har mye penger?

Priser meg lykkelig over at DLF aldri vil få reel makt i landet.

Men ganske utrolig at noe så livsviktig som mat kan overlates til kapitalistiske forretningsdrivere. ( ironi)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...