Gå til innhold

Luksusfellen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir provosert over Luksusfellen. Faktisk så provosert at jeg følte for å skrive om det her inne...

Så nettopp programmet om de som hadde to millioner i forbrukslån (altså, dette er voksne mennesker. Hallo?!). De blir satt på et helt greit budsjett, omtrent slik andre, normale, mennesker lever. Men sutrer selvfølgelig litt og synes dette blir vanskelig, siden de ikke lenger kan impulsshoppe ubrukelige ting for penger de ikke har.

Så kommer det virkelige provoserende: Med 2 mill. i forbrukslån (som ikke akkurat er kjent for å ha lav rente) og rundt 50000 i samlet inntekt i måneden, får de en avtale som gjør at de er gjeldsfrie om 7 år (!). De har 4 barn, så det er ikke snakk om at de kan betale ned så innmari mye hver måned.

Hvorfor skal de, som har levd økonomisk som idioter gjennom så mange år, faktisk vinne på å ha forbrukt så mye?

Det var ikke meningen å henge ut dette paret alene, men brukte det bare som eksempel. Aggresjonen jeg føler gjelder alle økonomi-analfabeter som lever på denne måten, og får tilsvarende gode nedbetalingsordninger.

Synes det bør svi litt mer...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier som sagt at de har 4 barn. Synes det er synd at slike ting skal gå utover dem, slik som det hadde blitt om alle hadde tenkt som deg.

Alle kan gjøre feil her i livet, og mangel på kunnskap om økonomi er dessverre en stor fallgruve mange går i. Det som er problemet er at bankene ikke har en intern kommunikasjon, som gjør at forbrukere kan låne seg opp til pipa og forbi.

Hvis man har et problem da, ligger man dårlig ann. Dessuten ville ikke bankene sett så mye som ett øre om de ikke hadde gått med på slike avtaler. Rett og slett for at det ikke er noen verdi å hente, og med 500 000 totalt er det ikke mye å hente der heller.

Det er ikke snakk om at de "skal tjene på det". Det er snakk om at de har sett at de har mistet kontrollen og trenger hjelp! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de, som har levd økonomisk som idioter gjennom så mange år, faktisk vinne på å ha forbrukt så mye?

Det får nå bli kreditorenes "problem". Banker og andre kreditorer driver business og vet godt hva de gjør når de inngår slike avtaler. De gjør ikke dette for å være snille, men fordi de tjener mest på at folk som har kommet ut å kjøre, får skikk på økonomien sin igjen. Det er en vinn - vinn -sak for både skyldneren og kreditorene. Begge må gi for å få noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne slik at mange som har har en slik forbruksgjeld betaler vanvittige mengder penger på renter, og det er derfor gjelden har vokst til slike enorme summer. Når de da fikser avtaler så blir gjerne renta fryst og man får gjerne fraskrevet en del skyhøy rente slik at de i realiteten betaler kravet.

Dvs de har ikke nødvendigvis vært såå ufornuftige at 2milioner er rent forbruk.

Det er mange grunner til at man havner i et økonomisk uføre. Når man først sliter med å betale og ikke ser noen utvei så kan man drite i alt. Jeg vet det av erfaring. For min del så har jeg vært der (langt på nær så mye skyld, og det var ikke uvettig forbruk som tok knekken på økonomien) og når man ser null løsning på problemet så omhandler alt om å bare eksistere. Jeg for min del var så deprimert at jeg ville ende alt, helt til et familiemedlem tvingte meg til å fortelle hva som var galt og hjalp meg å fikse opp i sakeen. Har en sunn økonomi idag.

Det som provoserte meg mest med den episoden du sikter til er dama som driver totalt ansvarsfraskrivelse og dytter alt over på mannen, og skal fremstå som så snusfornuftig. Irriterer meg at økonomene ikke sa klarere i fra. I luksusfellen sverige får deltagerne virkelig høre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt om dagen, når noen har rota det skikkelig til for seg selv, da er det bare å ringe et tv program som rydder opp for dem, og så durer de videre i samme takt som før.

Luksusfellen tar frem værstingene, helt jævli å se hvordan de klarer å rote til økonomien.

Sinnasnekkeren er i samme sjanger, der også må folk ha hjelp til å rydde opp i tilværelsen.

For enkelte som ikke gidder å ta ansvar så eier de ikke noe skam for sånt, det ordner seg som regel.

Andre som sliter for å ha en ryddig økonomi hele tiden disse hører vi aldri om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får jo veldig gode avtaler nettopp fordi de er på TV. Det er gulroten for å være villig til å brette ut sin økonomiske situasjon slik; de får løsninger de aldri i verden hadde fått uten TV-eksponering. Hadde de bare blitt presentert som økonomiske idioter, uten å "tjene" noe på det, hadde nok ikke så mange meldt seg på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg mest med dette programmet er at det er så solskinnshistorier hver gang. Ja, noen fortjener hjelpen, og man blir litt varm i hjertet av å se hvor hardt de jobber og hvor takknemlige de blir. Mens andre deltagere bare bedriver ansvarsfraskrivelse, og uansett hvor skakkjørt det er, så kommer økonomene og redder hus og bil, og man sitter litt igjen med inntrykk av det nesten gleder seg til å begynne på nytt. I det svenske programmet blir de i det minste kjeftet skikkelig på før de får hjelpen, selv om det der også alltid er en lykkelig slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at disse som kjører økonomien sin i grøfta, trenger hjelp! Det er derfor luksusfellen er her, for å hjelpe.

Selvfølgelig må de betale ned gjelden sin selv, men når de får betalt alle smålån, og samlet store lån til et lån, så hjelper det veldig.

Det er lettere å betale ned på et stort lån enn å ha mange lå hengende over seg. Da er det lettere å gi opp.

Det hadde ikke vært så hyggelig å se programmet og alt endte i elendigheten, men midtveis i programmet pleier det noen ganger å være vanskelig, at de kanskje ikke får til den avtalen de trenger for å få skikk på økonomien, at de kanskje må selge huset, at de kanskje må selge dyret som barna har kjær. Dette tror jeg er med på å skremme folk fra å havne i dette uføret, men så ender det jo bra til slutt - heldigvis!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest med dette programmet er at det er så solskinnshistorier hver gang. Ja, noen fortjener hjelpen, og man blir litt varm i hjertet av å se hvor hardt de jobber og hvor takknemlige de blir. Mens andre deltagere bare bedriver ansvarsfraskrivelse, og uansett hvor skakkjørt det er, så kommer økonomene og redder hus og bil, og man sitter litt igjen med inntrykk av det nesten gleder seg til å begynne på nytt. I det svenske programmet blir de i det minste kjeftet skikkelig på før de får hjelpen, selv om det der også alltid er en lykkelig slutt.

Kanskje TV3 burde lage et oppfølgingsprogram. Luksusfellen deltagerne- hvordan går det med dem nå?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde egentlig ikke se på luksusfellen. Blir provosert over idiotiet. Får lyst til å kjefte nekene huden full! :angry:

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Synes det burde vært mer likt det svenske. De er mye strengere, setter flere krav til deltagerne. Der må de faktisk selge unna tingene sine. I Norge furter de fra seg alt ansvar, men det er vel derfor de er så utrolig skakkjørte som de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 biler på 2 år? Hjelp!!

Utan at eg har sett episoden, så synest eg ikkje at dette er noko problem i seg sjølv. Min familie har vore oppe i 27 bilar på eitt år (då var vi to vaksne og tre eller fire ungar), og det siste halvåret har seks bilar vore innom hushaldninga til foreldra mine (det er eit meir normalt nivå for familien, skal vi sjå på dei siste tjue åra).

Gjer ein det på rett måte er det faktisk ikkje umogleg å gå i pluss på slikt, i motsetnad til "den vanlege måten" å eige bil på, der ein er dømd til å gå i minus uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han i kveld virker ikke helt god. For en umoden fjott. !8 biler og er bare 20 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var litt av ei kvise han hadde fått på kinnet der stakkar:(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest "gjest"

Har selv noen idiotbekjentskaper som har adskillig i både forbrukslån, husleiegjeld her og der, og barnebidragsskyld. De eier ikke nåla i veggen heller. Pengene har gått til take away mat og leiefilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda sofie

Håper aldri jeg blir sammen med en som er så økonomisk uansvarlig. Det hadde jeg ikke orket. jeg skjønner ikke at det går ann å gi så faen. Ikke gidde å betale regninger? For noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir provosert over Luksusfellen. Faktisk så provosert at jeg følte for å skrive om det her inne...

Så nettopp programmet om de som hadde to millioner i forbrukslån (altså, dette er voksne mennesker. Hallo?!). De blir satt på et helt greit budsjett, omtrent slik andre, normale, mennesker lever. Men sutrer selvfølgelig litt og synes dette blir vanskelig, siden de ikke lenger kan impulsshoppe ubrukelige ting for penger de ikke har.

Så kommer det virkelige provoserende: Med 2 mill. i forbrukslån (som ikke akkurat er kjent for å ha lav rente) og rundt 50000 i samlet inntekt i måneden, får de en avtale som gjør at de er gjeldsfrie om 7 år (!). De har 4 barn, så det er ikke snakk om at de kan betale ned så innmari mye hver måned.

Hvorfor skal de, som har levd økonomisk som idioter gjennom så mange år, faktisk vinne på å ha forbrukt så mye?

Det var ikke meningen å henge ut dette paret alene, men brukte det bare som eksempel. Aggresjonen jeg føler gjelder alle økonomi-analfabeter som lever på denne måten, og får tilsvarende gode nedbetalingsordninger.

Synes det bør svi litt mer...

Enig i at det burde svi litt mer, men da hadde de sannsynligvis ikke klart det. De aller fleste har i det minste hatt store bekymringer og sett svart på fremtiden, så de har jo hatt det tøft.

Det kan nok føles litt urettferdig i at de slipper unna så lett med store forbrukslån, når vanlige folk jobber hardt for å få betalt ned boliglån og studielån. Men vi kan trøste oss med at vi tross alt sitter igjen med store verdier når vi har betalt ned, mens de ikke sitter igjen med noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...