AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Jeg må ut på boligmarkedet alene nå. Er trygdet og har ergo ikke all verdens penger, men jeg bruker lite og er flink til å få de til å rekke langt. For min del kunne jeg gjerne bodd i leid bolig, men problemet er at leiemarkedet er totalt håpløst her jeg bor. Det er rett og slett så godt som ingenting å få leid noe særlig under 9000-10 000 kr (og det lille som er har 80 interessenter i løpet av en time eller to.. Og da velger de ikke ei trygda dame.) Derimot er ikke boligprisene på ettromsleiligheter avskrekkende, og etter å ha regnet grundig på det ser jeg at jeg kunne hatt råd til å kjøpe en liten og billig ettroms. Jeg har 150 000 i egenkapital og tåler 7-8% rentestigning uten at økonomien kollapser, og har et par poster til som kan kuttes ned på om det skulle bli nødvendig. Utgiftene ville uansett blitt veldig mye lavere enn det det koster å leie noe tilsvarende, så å kjøpe ville vært ideelt for meg! Men jeg får jo ikke lån. Ikke at jeg har søkt, men diverse kalkulatorer på nett tildeler meg godt under 100 000 i lån. Ikke at det overrasker meg, men det frustrerer meg likevel... For her blir jeg altså gående rundt uten å få tak i bolig fordi jeg ikke har råd til å leie (og ender trolig på jenterommet hos mor og far i en alder av 37) når jeg i realiteten hadde hatt råd til å betjene lånet på min egen leilighet... Det er surt! (Bare et lite frustrasjonsutbrudd fra snart boligløs ) 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Har du regnet godt nok på det? Hvis du ikke har råd til 9-10 000 i leie skal det godt gjøres å finne en kjøpeleilighet du kan klare. Regner med at du bor i en stor/dyr by siden du snakker om såppas dyre leiepriser. Husk at du ikke må betale bare lånet, men fellesgjeld, fellesutgifter, kom. utgifter, forsikringer osv. i tillegg til strøm, forbruk, renter, betale ned gjeld osv. 4
Mari*Nade Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Ta kontakt med flere banker! Det verste du får er et nei:-) 1
andy capp Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Bestill time med rådgiver i banken, som regel er grensene satt veldig strengt på de kalkulatorene som ligger ute. Om du viser rådgiveren at du har kontroll på økonomien er det ikke utenkelig at du kan få lån likevel. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Kan du ikke ta kontakt med banken da, uansett? Jo, jeg har tenkt å gjøre det, men har ingen forhåpninger.
CoffeeCup Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 De regner jo hovedsaklig ut i fra hva du tjener og om du har stødig inntekt. Så hvis du kun får 100 000 kan jeg ikke se at du kan betjene så mye mer heller. Hva har du i årsinntekt?
Testosteron Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Umulig for meg å vurdere saken din uten å vite inntektene dine og utgiftene dine, men du skriver at du har 150 000 i oppsparte midler, og normalt vil man få låne noen ganger mer enn egenkapitalen. Det høres også rart ut at du ikke får leie når du er en voksen person med fast inntekt og 150 000 på konto. Jeg syns du gir opp for lett. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Du vet at det finnes startlån i kommunen for de som har det vanskelig for å komme inn på boligmarkedet? http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/ 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Har du regnet godt nok på det? Hvis du ikke har råd til 9-10 000 i leie skal det godt gjøres å finne en kjøpeleilighet du kan klare. Regner med at du bor i en stor/dyr by siden du snakker om såppas dyre leiepriser. Husk at du ikke må betale bare lånet, men fellesgjeld, fellesutgifter, kom. utgifter, forsikringer osv. i tillegg til strøm, forbruk, renter, betale ned gjeld osv. Jeg har eid bolig i mange år og vet hvordan dette fungerer. Har tre leiligheter i kikkerten og har regnet med både fellesutgifter (inkludert nedbetaling av fellesgjeld og kommunale avgifter) og lån (avdrag OG renter) i tillegg til strøm, forsikringer, kabel-TV, bredbånd, TV-lisens, mobilbruk, studielån, mat, transportutgifter, gaver, hobby etc i tillegg til en liten sum til sparing. Og uansett hvor mange ganger jeg regner på saken, kommer jeg altså en del billigere ut ved å eie enn å leie selv om renta er 7-8%, og MYE billigere ut dersom renta holder seg lav. Med mindre det skulle dukke opp en veldig billig leiebolig, selvfølgelig. Men det er altså usansynlig. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Ta kontakt med flere banker! Det verste du får er et nei:-) Ja, tenkte å ta runden, sånn bare for å ha gjort det. Må jo gi det en reell sjanse, men har ikke store forhåpninger.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Bestill time med rådgiver i banken, som regel er grensene satt veldig strengt på de kalkulatorene som ligger ute. Om du viser rådgiveren at du har kontroll på økonomien er det ikke utenkelig at du kan få lån likevel. Ja, tenkte å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 De regner jo hovedsaklig ut i fra hva du tjener og om du har stødig inntekt. Så hvis du kun får 100 000 kan jeg ikke se at du kan betjene så mye mer heller. Hva har du i årsinntekt? 240 000
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har eid bolig i mange år og vet hvordan dette fungerer. Har tre leiligheter i kikkerten og har regnet med både fellesutgifter (inkludert nedbetaling av fellesgjeld og kommunale avgifter) og lån (avdrag OG renter) i tillegg til strøm, forsikringer, kabel-TV, bredbånd, TV-lisens, mobilbruk, studielån, mat, transportutgifter, gaver, hobby etc i tillegg til en liten sum til sparing. Og uansett hvor mange ganger jeg regner på saken, kommer jeg altså en del billigere ut ved å eie enn å leie selv om renta er 7-8%, og MYE billigere ut dersom renta holder seg lav. Med mindre det skulle dukke opp en veldig billig leiebolig, selvfølgelig. Men det er altså usansynlig. Jeg er en av de som det virkelig har svart seg for å kjøpe fremfor å leie. Jeg ser startlån allerede er nevnt - prøv det. Prøv også å snakke med en rådgiver i banken.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 Ikke alle kan kjøpe egen bolig, og er man på trygd så er man ofte en av de som ikke kan gjøre dette. Når du ikke klarer en husleie på 8000-9000 kr i måneden, vil du neppe få lån noensted. Du får heller flytte til et sted det er billigere å leie, når du er trygded så har det jo ingenting å si om du feks bor litt utenfor Oslo hvor det er billigere, for du har jo ingen jobb du flytter fra. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #16 Skrevet 26. mars 2012 Umulig for meg å vurdere saken din uten å vite inntektene dine og utgiftene dine, men du skriver at du har 150 000 i oppsparte midler, og normalt vil man få låne noen ganger mer enn egenkapitalen. Det høres også rart ut at du ikke får leie når du er en voksen person med fast inntekt og 150 000 på konto. Jeg syns du gir opp for lett. Det er vel det at den "faste inntekten" (den innvilges jo bare for et år av gangen, dessverre, selv om jeg vet at jeg får det videre innvilga) er såpass lav at de mener den knapt holder til det mest nødvendige. Hadde jeg levd på Sifos satser hadde det vært komplett umulig å kjøpe noe, men jeg har aldri brukt så mye penger og har ikke tenkt å begynne med det heller. Og ja, jeg ble litt frustrert over dette nå i kveld, men har ikke gitt opp for godt enda.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mars 2012 #17 Skrevet 26. mars 2012 Ikke alle kan kjøpe egen bolig, og er man på trygd så er man ofte en av de som ikke kan gjøre dette. Når du ikke klarer en husleie på 8000-9000 kr i måneden, vil du neppe få lån noensted. Du får heller flytte til et sted det er billigere å leie, når du er trygded så har det jo ingenting å si om du feks bor litt utenfor Oslo hvor det er billigere, for du har jo ingen jobb du flytter fra. Slutt å spre vranglære. Hvis trådstarter har en bolig i kikkerten til 800.000-1.000.000 vil månedlig utgift ligge langt under 8.000/mnd - nærmere 6.000 med dagens rentenivå. I tillegg kommer skattefordel.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mars 2012 #18 Skrevet 26. mars 2012 Det er vel det at den "faste inntekten" (den innvilges jo bare for et år av gangen, dessverre, selv om jeg vet at jeg får det videre innvilga) er såpass lav at de mener den knapt holder til det mest nødvendige. Hadde jeg levd på Sifos satser hadde det vært komplett umulig å kjøpe noe, men jeg har aldri brukt så mye penger og har ikke tenkt å begynne med det heller. Og ja, jeg ble litt frustrert over dette nå i kveld, men har ikke gitt opp for godt enda. Bankene og kalkulatorene bruker Sifo-modellen. Når man skal fravike Sifo-modellen må man snakke med en rådgiver ansikt til ansikt og vise budsjettet en lever etter. Kalkulatorer kan ikke ta personlige ting med i betraktningen slik en rådgiver kan.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #19 Skrevet 26. mars 2012 Du vet at det finnes startlån i kommunen for de som har det vanskelig for å komme inn på boligmarkedet? http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/ Ja, og jeg har tenkt å sjekke det ut, men er temmelig sikker på at jeg tjener for mye til å regnes som vanskeligstilt. Antar også at de bruker Sifos satser som beregningsgrunnlag.
Gjest Jim Jones Skrevet 26. mars 2012 #20 Skrevet 26. mars 2012 Dette kan du takke sosialistene for. I stede for å gjøre det dyrt å eie bolig nummer to, som nagne ap-pamer gjør og tjenr fett på, så øker de krav til egenkapital. Slik blir de rike enda rikere, de fattige fattigere. Er mye solidaritet i AP og SV ser du 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå