Jinny Skrevet 18. januar 2004 #41 Skrevet 18. januar 2004 Jeg vil tro det ville avhenge av graden psykisk utviklingshemming.
Gjest Poirot Skrevet 18. januar 2004 #42 Skrevet 18. januar 2004 og en psykisk utviklings hemmed blir jo umyndigjort - får oppnevnt verge! Dette er feil De færreste pu blir umyndiggjort. de er myndige, men har en hjelpeverge som hjelper med økonomi ol. Derfor kan eks de aller fleste pu stemme ved valg.
Gjest care Skrevet 18. januar 2004 #43 Skrevet 18. januar 2004 Jeg vil tro det ville avhenge av graden psykisk utviklingshemming. Nja, hva tenker du på da? Hvis h*n er lett psyk. utv.he., tror du h*n er i stand til å representere Norge da?
Jinny Skrevet 18. januar 2004 #44 Skrevet 18. januar 2004 Nja, hva tenker du på da? Hvis h*n er lett psyk. utv.he., tror du h*n er i stand til å representere Norge da? Nå har ikke jeg særlig greie på PU, men endel er vel rimelig klare i hodet, og det ville jo være synd å gå ut ifra at det ikke nytter og utelukke det helt, før man har sett om det kunne fungert i praksis..
VesleBråka Skrevet 18. januar 2004 #45 Skrevet 18. januar 2004 Å ha PU konge/dronning vil jo være det samme som å si at man ikke trenger å være ved sine fulle fem for jobben.. det er vel ikke til ære for noen av de tidligere? Tronarvingen gjennomfører jo faktisk utdannelse for jobben; militær - universitet - osv osv. Det er jo ikke bare å sitte med tommelen i rompa dagen lang og smile innimellom, som enkelte later til å tro.
Gjest sexysadie Skrevet 18. januar 2004 #46 Skrevet 18. januar 2004 Beklager men en PU og til dels heller ikke en FU kan ikke være konge/dronning. Det får da være måte på hva vi skal bli representert av.
Gjest Poirot Skrevet 18. januar 2004 #47 Skrevet 18. januar 2004 Beklager men en PU og til dels heller ikke en FU kan ikke være konge/dronning. Det får da være måte på hva vi skal bli representert av. Burde en konge gå av fordi han eks må sitte i rullestol? Ikke for min del.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #48 Skrevet 18. januar 2004 Dette blir bare verre og verre........................ Tenk om ungen har rødt hår? Arver egenskapene til mor-far, ja da skal det bli rabalder både her inne og på slottet. 1-2-3 Hva kommer nå? Lekestue .. Stønn stønn stønn.............
Gjest GreenSky Skrevet 19. januar 2004 #49 Skrevet 19. januar 2004 Hei Jeg hørte på radioen i dag at de begynner å sette frem hypoteser om barnet til Mette Marit. En hypotse var at hvis MM får en psykisk utviklingshemmet sønn, så ville det være slutten for monarkiet. Ok.....bør vi ta stilling til slike hypoteser? Bør vi fremme dem? Hva mener du? I "gamle dager" var ikke dette noe "problem". Da kunne f.eks tronarvingen bli utsatt for en "ulykke". I våre dager ville ikke dette vært mulig (håper jeg) så ja, da tror jeg det ville betydd slutten på monarkiet - i alle fall hvis de ikke fikk flere barn.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2004 #50 Skrevet 19. januar 2004 Det dere her diskuterer blir jo bare tull................ Hvorfor diskuterer dere dette da? Vi vet jo at en psykisk utv.hemmed IKKE kan bli konge. Èn psyk.utv.hemmet må jo ha hjelp til veldig mye - kongelig eller ikke. Er sikker på at barnet bli velkomment uansett jeg!
VesleBråka Skrevet 19. januar 2004 #51 Skrevet 19. januar 2004 Theodore Roosevelt gjorde det veldig bra som president, og han var i rullestol. Jeg tror det går med ganske store fysiske utfordringer, sålenge hodet og taleevne er i behold. Se bare på paven, han er jo ikke blitt pensjonert og han har vel knappest taleevnen i behold. Men hvis hodet ikke er bra - da må noen annen ta over.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2004 #52 Skrevet 19. januar 2004 President i rullestol? Kan man samenligne fysisk og psykisk handicap? Nei, dette barnet kan IKKE bli tronarving om det skulle være psykisk uth. Enda noen som er i tvil?
Gjest Embla s Skrevet 19. januar 2004 #53 Skrevet 19. januar 2004 Syns dette var et interessant tema jeg. Men diskusjonen kan jo også gjelde de som allerede er født: Hvis kongen pluttselig får en alvorlig hodeskade - kan han fortsatt være konge da? Eller: Kan vi ha en regent som er klar i hodet men som ikke kan snakke og må kommunisere vha pc som styres med øyemuskler? Hvor går grensen? Jeg tenker at det å være konge er som en jobb. Er man ikke i stand til å utføre denne jobben på en nogenlunde ok måte, abdiserer man og lar nestemann(kvinne) i rekken overta. En mild grad av utviklingshemming ser ikke jeg som noe hinder for å kunne fungere som monark; konger (og dronninger) har jo masse ressurser, flinke og sterke staber i ryggen, rådgivere som informerer, gir råd, skriver taler og organiserer. Så hvis vedkommende er motivert og nogenlunde positiv og hyggelig, ser jeg ikke noen grunn til at ikke det skal kunne fungere!
Ingeborg Skrevet 19. januar 2004 #54 Skrevet 19. januar 2004 Theodore Roosevelt gjorde det veldig bra som president' date=' og han var i rullestol. [/quote'] Pssst... det var Franklin D., ikke Theodore. Men han satt jammen fire perioder som amerikansk president, og det er det ingen andre som har gjort! (Mest fordi de endra grunnloven sånn at det ikke går an, men likevel...)
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2004 #55 Skrevet 19. januar 2004 Vi behøver vel ikke å gå lengre tilbake enn før jul? Når kongen ikke er i stand til å utføre jobben sin så har han vikar. Harald ble jo syk og da tok sønnen over.' Håper dette setter stopper for disk. Det er noen der til å ta over. Det er nedfelt i grunnloven.
Soul Skrevet 19. januar 2004 #56 Skrevet 19. januar 2004 Det er som dere sier, grader av utviklingshemming. Så det ville vel komme anpå, men jeg personlig tror ikke en pu kunne ha blitt monark. Som Poirot sier, mange er myndige, men slett ikke alle. De aller fleste har hjelpeverger og behov for tilrettetlagte liv. Å være konge/dronning er en ganske krevende og slitsom jobb tror jeg? En konge/dronning med en fysisk utviklingshemming derimot, kan jeg ikke se skulle være umulig. Men også her kommer det vel anpå graden. Evne til å representere og grad av arbeidsevne er kanskje et par faktorer som jeg ville tro har noe å si. Det skulle ikke behøve og bety slutten for monarkiet da, det vil jo kunne gå videre til den neste i arverekken?
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2004 #57 Skrevet 20. januar 2004 alle skriver det samme.noen må bare skrive...
VesleBråka Skrevet 20. januar 2004 #58 Skrevet 20. januar 2004 Kan du ikke parkere, forbanna gjestedritt? Nå har du annahvert innlegg her, hvor du prøver å få folk til å slutte å debattere noe de har lyst til å debattere. Og det er bare du som har idiot-innlegg. Hvorfor prøver du så iherdig å stoppe debatten? Kan du ikke for pokkers katta bare gå til en annen tråd da?? Det er heller ingen som har sammenlignet fysisk og psykisk handicap, selv om begge vurderes. Ser du virkelig ikke forskjellen? Ser du, alle skriver ikke det samme Håper du rekker å lese dette før det blir "tilpasset sensitive øyne". Ingeborg: Hvor har jeg Theodore Roosevelt fra? Franklin Delano var det vel ja.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2004 #59 Skrevet 20. januar 2004 :-? :-? :-? Annethvert innlegg? Roe reken nå damen. Du har et språk som ikke sømmer seg for en pyntelig dame!! :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2004 #60 Skrevet 20. januar 2004 Kl.17.33 er det 74 brukere i forumet. 28 registrerte 10 skjulte 36 gjester. Det er antagelig en grunn til at det er 36 gjester og 10 skjulte??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå