VesleBråka Skrevet 16. januar 2004 #22 Skrevet 16. januar 2004 Gjest: MM er 1 uke fra termin med fullbårent barn, så abort er helt uaktuelt... Skulle ikke være nødvendig å si det.
Gjest Poirot Skrevet 16. januar 2004 #23 Skrevet 16. januar 2004 Abort Mye kan skje under en fødsel også. Jeg vil tro at en tronarving må være istand til å tenke på et visst nivå, må kunne representere, skrive navnet sitt, holde taler osv.
L@dy Skrevet 16. januar 2004 #24 Skrevet 16. januar 2004 Hei Jeg hørte på radioen i dag at de begynner å sette frem hypoteser om barnet til Mette Marit. En hypotse var at hvis MM får en psykisk utviklingshemmet sønn, så ville det være slutten for monarkiet. Ok.....bør vi ta stilling til slike hypoteser? Bør vi fremme dem? Hva mener du? Jeg synest det er helt i orden at en kan diskutere det. Men om diskusjonen hadde tatt helt av, dvs diskutert i alle nyhetsbilder. DA hadde jeg reagert, og synest det hele hadde vært latterlig. Synest jeg ser det, debatt i Holmgang med en haug med "såkalte" eksperter. Ho,Ho! Saken er jo rimelig enkelt, synest jeg da. Dersom tronarvingen hadde vært psykisk utviklinghemmet så blir det neste barnet som blir født, kronprinskronprinsesse. Dersom det ikke kom flere barn, hadde det vært Maud Angelica som ble tronarving.
VesleBråka Skrevet 16. januar 2004 #25 Skrevet 16. januar 2004 Carl Gustav av sverige kan ikke skrive navnet sitt Litt godlynt morro når kongen kommer og skriver: Calr Gsuvat R
Gjest care Skrevet 16. januar 2004 #26 Skrevet 16. januar 2004 Carl Gustav av sverige kan ikke skrive navnet sitt Litt godlynt morro når kongen kommer og skriver: Calr Gsuvat R Vel, han er jo ikke god. Han har jo klart å prestere at det var en feil at de gjorde om loven i forhold til kvinnelige tronarverer. Men det er nok for mye innavl der... Når det gjelder psyk.utv.he monark, så tror jeg ikke det er en mulighet. Litt rart i grunn at det ikke er flere tronearvinger som er litt hemmet på en eller annen måte. De rammes vel som folk flest av syndromer og kan hende psyk. utv.hemmninger. Vel, vi får leve i håpet. Artig å se at dere synes debatten er ok. :blunke:
Gjest Poirot Skrevet 16. januar 2004 #27 Skrevet 16. januar 2004 Han har jo klart å prestere at det var en feil at de gjorde om loven i forhold til kvinnelige tronarverer. Det han vel egentlig sa var at det var merkelig at det kom en grunnlovsendring med tilbakevirkende kraft (i og med at dette er stikk i strid med alle juridiske prinsipper om hvordan lover fungerer). Men-uansett burde han vel holde sine meninger for seg selv.
Charmina Skrevet 16. januar 2004 #28 Skrevet 16. januar 2004 Hærre min hatt hva folk skal ha å diskutere :oops: Var det en avis eller noe som kom med dette eller? JEG er SÅÅÅÅÅÅÅ glad jeg ikke er kongelig -Charmina
Gjest care Skrevet 17. januar 2004 #29 Skrevet 17. januar 2004 Hærre min hatt hva folk skal ha å diskutere :oops: Var det en avis eller noe som kom med dette eller? Jeg hørte et på radio. Hvorfor synes du ikke vi skal diskutere dette?
Tusenfryd Skrevet 17. januar 2004 #30 Skrevet 17. januar 2004 Det har vel vært noen i Tyskland og områdene deromkring - i disse gamle rikene - hvor det har blitt født i hvert fall en gutt med ganske alternativ intelligens. Nå var det ikke noe rike å arve for han da, men han er vel fyrst av et eller annet. Klart det skjer. Ellers er Märtha nummer to i arverekkefølgen og kommer før sin datter.
monja Skrevet 17. januar 2004 #31 Skrevet 17. januar 2004 Det er jo ikke noen garanti for å føde et friskt barn selv om man er kongelig? Og jeg tviler på at et psykisk utviklingshemmet barn arver tronen, men det er nok heller ingen undergang for monarkiet. Det kommer helt sikkert til å bli skrevet om lover igjen sånn at Märtha og Maud Angelica arver tronen om ikke kronprinsparet får flere barn. Angående svenskekongens dysleksi synes jeg det blir litt feil å si at han ikke er "helt god". Og barna har arvet det de også, så de er vel ikke "helt gode" noen av dem da?? Eller er det sånn at de med lese og skrivevansker ikke er "helt gode"?
Gjest care Skrevet 17. januar 2004 #32 Skrevet 17. januar 2004 Angående svenskekongens dysleksi synes jeg det blir litt feil å si at han ikke er "helt god". Og barna har arvet det de også, så de er vel ikke "helt gode" noen av dem da?? Eller er det sånn at de med lese og skrivevansker ikke er "helt gode"? Nei men kjære Monja. Det er vel ikke dysleksien jeg sikter til når jeg sier at han ikke her helt god. Jeg sikter selvsagt til ALLE hans uttaleser i media omkring samfunnsspørsmål. Han har jo gått på mer enn en blemme. Svenskene selv er jo flaue over hans uttalelser.
Væren Skrevet 17. januar 2004 #33 Skrevet 17. januar 2004 Tanken har faktisk streifet meg også en gang for lenge siden! Hva hadde egentlig skjedd dersom tronarvingen hadde en utviklingshemming? Det er vel egentlig ganske opplagt at det vil ha vært en umulig oppgave for vedkommende å utføre sine kongelige plikter på en tilfredsstillende måte. Så antagelig ville nok den neste i arverekken ha blitt monark.
VesleBråka Skrevet 17. januar 2004 #34 Skrevet 17. januar 2004 Prins Philip av England (gubben til elizabeth) er jo et strålende eksempel på manglende impulskontroll Mange som synes han ikke er helt god. Men ikke i form av psykisk utv hemning, eller småtteri som dysleksi, mer sosialt utviklingshemmet; eller å ikke ha beina helt på jorda, på mer folkelig språk. Han er mer sånn -"So what do you do then?" -"Oh, I am a plumber, Sir" -"What on eeeaarrrth is a plumber?!" og synes selv han er veldig festlig. Er det ikke han mannen til Caroline av monaco, han habsburgske prinsen hva heter'n nå igjen, som har sånn porfyri eller hva det heter? Det habsburgske huset har ivertfall hatt anløp av galskap, trodde samtiden, mens det egentlig er en hudsykdom tror jeg, overfølsomhet overfor alt mulig rart som gir smerter. Og hyling og rar adferd sikkert. Det er jo ikke bare fødselskomplikasjoner som kan inntreffe, hva om Haakon er i en bilulykke og ikke dør, men blir såpass skadet mentalt og fysisk at han egentlig er et upassende kongsemne? Vil ikke nestemann måtte steppe inn da? Det kan vel gjøres så enkelt at man abdiserer også. Kanskje man kan abdisere som kronprins/esse?
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2004 #35 Skrevet 17. januar 2004 LAVMÅL. Er det noen som diskuterer så j....før deres eget barn kommer om det er puh? Man går ut ifra at det går bra, men herregud hvilke debatt er dette? DEM KAN FÅ EN RUSMISBRUKER. dEM KAN FÅ EN KJELTRING. dEM KAN FÅ EN PYROMAN SOM SETTER FYR PÅ HELE SKAUGUM. PÅ LIK LINJE MED OSS ALLE ANDRE. lOVVERKET VIL NOK REGULERE ALT SOM SKJER I DENNE FAM. nOEN SOM HAR LITE Å SKRIVE OM. dEBATTENE HER INNE BEGYNNER Å BLI SÅ PLATT AT MAN VRENGER SEG.
VesleBråka Skrevet 17. januar 2004 #36 Skrevet 17. januar 2004 Stikk av da, hvis du ikke liker det. Man kan diskutere alt mulig rart her.
Gjest care Skrevet 17. januar 2004 #37 Skrevet 17. januar 2004 LAVMÅL. Er det noen som diskuterer så j....før deres eget barn kommer om det er puh? Man går ut ifra at det går bra, men herregud hvilke debatt er dette? DEM KAN FÅ EN RUSMISBRUKER. dEM KAN FÅ EN KJELTRING. dEM KAN FÅ EN PYROMAN SOM SETTER FYR PÅ HELE SKAUGUM. PÅ LIK LINJE MED OSS ALLE ANDRE. lOVVERKET VIL NOK REGULERE ALT SOM SKJER I DENNE FAM. nOEN SOM HAR LITE Å SKRIVE OM. dEBATTENE HER INNE BEGYNNER Å BLI SÅ PLATT AT MAN VRENGER SEG. :o dårlig dag? Hvis du synes det er lavmål, kan du argumenter hvorfor? Og ja, vi diskuterer egne barn også. F.eks hva gjør vi hvis vi får barn med Down syndrom eller lignende syndromer. Det er helt vanlig. Det er jo ikke lenge siden vi hadde en offentlig debatt om fostervannsprøver og hvilke etiske dilemmaer vi står ovenfor om det blir for lett tilgjennegelig.
Gjest sexysadie Skrevet 17. januar 2004 #38 Skrevet 17. januar 2004 Hvis Mm`s barn er psykisk utviklingshemmet så vil vel deres neste barn arve tronen (hvis de får noen). Ellers så er Maud Angelica der da til å ta over hvis hun vil.....
Gjest agurk Skrevet 17. januar 2004 #39 Skrevet 17. januar 2004 Hvor mye skal egentlig til for at man mister retten til kronen? Greit nok at vis Kronprinsen blir splittepine gal, men er det andre ting som og kan gjøre at han blir fratatt retten?
Usikker Skrevet 17. januar 2004 #40 Skrevet 17. januar 2004 For å arve tronen må man jo være myndig...... og en psykisk utviklings hemmed blir jo umyndigjort - får oppnevnt verge! Ergo så kan ikke en psyk.utviklingshemmende bli tronearving. Mener jeg! Så noen psyk.utvilingshemmed Monark får vi nok aldri...... men en fysisk hemmelse er vel ingen hindring vil jeg tro. Avhenger vel kanskje av graden av hemmelse............ I Sverige døde jo Carl Gustafs far når Kongen var liten - og Prins Bertil "steppet inn" som CG's vikar til Konungen var myndig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå