Gå til innhold

Psykisk utviklingshemmet tronearving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg hørte på radioen i dag at de begynner å sette frem hypoteser om barnet til Mette Marit. En hypotse var at hvis MM får en psykisk utviklingshemmet sønn, så ville det være slutten for monarkiet.

Ok.....bør vi ta stilling til slike hypoteser? Bør vi fremme dem? Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørte det jeg også. For meg var det en ordentlig agurknyhet.

Skrevet

Arwen, det er vel hypoteser - ikke "nyheter".

Jeg synes det er OK å diskutere det, selv om jeg ikke gidder engasjere meg selv.

Hvorfor skulle det ikke være OK, care?

Skrevet
Hva er en "kronearving"?

En som arver kronen, som i kronprins.

Hørte det jeg også. For meg var det en ordentlig agurknyhet.

Uansett, bør vi spekulere i slike nyheter? De er fremmet i all offentlighet.

Skrevet

Jeg synes ikke det. Jeg skjønner for å være helt ærlig ikke hvorfor noen har kommet med dene hypotesen en gang. Den tid den sorg.

Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være OK, care?

Jeg har ikke sagt at det ikke er ok. Jeg fremmer en debatt, hvis noen gidder å diskutere?

Personlig er jeg usikker på hva jeg mener, men jeg vil høre om andre har innvendinger på hvorfor det er ok, eller hvorfor det ikke er ok.

Skrevet

Det heter kronarving. Uten e.

Men er det en nyhet, da?

Var det ikke bare hypoteser?

Skrevet

Sikker på at det ikke heter tronarving?

Skrevet

Det heter kronarving. Uten e.

?

Ok, en skrivefeil. Trodde ikke det var så nøye, men ok, tilbake til debatt.

Det var en hypotese som en nyhetsreporter siterte en eller annen x- hoffreporter.

Skrevet

:ler:

Jeg var sikker på at det het kronarving. Altså uten e.

Djiiiis.

Skrevet

Sikker på at det ikke heter tronarving?

:ler: Du har rett. Skal gå å rette på det. Takk for konstruktiv retting! :blunke:

Skrevet
Det var en hypotese som en nyhetsreporter siterte en eller annen x- hoffreporter.

Ja - altså, så er det bare noe som kan skje, uten rot i virkeligheten?

Jeg synes altså at det er helt OK å ha en slik debatt i forkant - hvis folk lurer på det, så må det jo nødvendigvis diskuteres.

Skrevet

:ler: Du har rett. Skal gå å rette på det. Takk for konstruktiv retting! :blunke:

Det staves uten e care.

Skrevet

:klø: tror jeg skal stenge denne tråden, det ble jo bare tull av dette :klø:

Skrevet

Jeg tror ikke det går å ha en psykisk utviklinghemmet som landets overhode. Da tror jeg i så tilfelle at Maud Angelica smetter inn foran som tronfølger i den generasjonen, ivertfall inntil MM plumper ut med neste forsøk. Det har helt sikkert hent at noen fikk mindre lure løsninger før også, og da kanskje de gjemte dem? Drepte dem? Evt. ikke oppdaget at tronfølger var "skjør" før etter noen år, som med Christian den 5 var det vel? Da hadde man et sterkt hoff, mens kongen var maskot. Litt sånn Bush-aktig løsning :ler:

Nå i moderne tid kan man vel erklære personen som "stridsudyktig" eller "soningsudyktig" el.l noe langs den linja. En klar klar bakdel ved systemet med å fylle prestisjefylte jobber ved arv og ikke egenskap..

Skrevet

Jeg synes ikke du bør stenge tråden, care. Jeg synes det er en interessant hypotese. Det gjelder jo ikke bare vårt kongehus, men i alle kongefamilier. Hva skjer hvis tronarvingen er psykisk utviklingshemmet? I gamle dager gjemte de han vel i et tårn og lot rådgiverne og slektningene ta kontrollen. I dag har ikke regenten virkelig makt, men er mer en representant for landet. Hvordan vil en slik regent oppfattes i innland og utland? Og bør det være likestilling for alle når det gjelder å få slike stillinger? er verden klar for en psyksik utviklingshemmet konge/dronning?

Kutt ut maset om skrivefeil og kom med meningene deres!!

Skrevet

Dette må vel være et tema som reguleres i en eller annen lov? (Lov om arverekkefølge, kanskje? Dette er ikke mitt gebet..)

Jeg kan ikke forestille meg at det i dag er mulig å ha en psykisk utviklinghemmet monark, selv om det historisk sett har vært mange varianter som har sittet på troner rundt om i Europa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...