Gå til innhold

risikerer slag/spark i magen på jobb. hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på et sykehjem på en lukket avdeling. Enkelte av beboerne der kan servere oss ansatte både slag og i verste fall spark under stell helt uprovosert. Nå har jeg blitt gravid (bare 6 uker på vei) og jeg er rett og slett veldig ukomfortabel med å utsette magen for en slik fare. Den ene kollegaen min opplevde å bli slått rett ned av en beboer (han ble umiddelbart flyttet til et mer passende sted) så man vet ALDRI hva som kan skje :\

Hva skjer i slike situasjoner? Det er umulig for arbeisgiver å tilrettelegge da man MÅ omgås pasientene (ellers er det jo ingen vits å jobbe der)

Hva skjer i slike tilfeller som dette? Blir jeg sykemeldt? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må se på mulighetene for tilrettelegging. Ellers så har andre jeg kjenner ikke blitt sykemeldt før senere i svangerskapet når det har vært snakk om fare for vold mot mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heyya

Det er jo kjedelig for deg å bli sykemeldt når du ikke trenger det, men hva gjør man ikke for å beholde barnet sitt i enhver situasjon hvis noe skulle oppstå? :) Du kan jo spørre om å få jobbe på en annen avdeling på sykehjemmet hvor pasientene ikke utveksler slik voldelig ukontrollert adferd? Sjefen din burde kunne tilrettelegge for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke arbeidsgiver kan flytte deg til et annet sted mens graviditeten pågår, så er det eneste jeg kan tenke på er å stramme magemusklene. Har trent kampsport og magemusklene er "rustningen," for å beskytte mot slag og spark. Men om det hjelper i forhold til en graviditet aner jeg helt ærlig ikke:\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på mulighetene for tilrettelegging. Ellers så har andre jeg kjenner ikke blitt sykemeldt før senere i svangerskapet når det har vært snakk om fare for vold mot mage.

ts her. Problemet er at det ikke finnes noe form for tilrettlegging. Man er to på hver avdelig hvor disse to står for stell av 8 personer samt matlaging/mating tilsyn osv osv under hele vakten. Har du ikke mulighet for å gjøre disse tingene er du rett og slett ubrukelig på jobb og noen andre må inn. Disse 8 er personer som beveger seg fritt og som det er umulig å unngå. Enkelte av pasientene er "unge" folk som enda ikke har noen form for fysiske plager. Han som slo ned min kollega var i slutten av femtiårene og kom opp bak henne og slo henne rett ned mens hun sto med ryggen til og lagde frokost. Heldigvis er akkurat DENNE typen oppførsel sjelden, men spark mot magen er SVÆRT vanlig da de serverer oss spark mens de ligger i seng og dermed er i "magehøyde".

Uansett om man er 12 uker eller 20 uker på vei så er vel et hardt spark i magen noe man absolutt bør unngå. Håper ikke mine alternativ er å si opp jobben eller oppleve en fremprovosert abort :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo ut som en helt vill arbeidsplass. HMS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja til tider er det skikkelig bonanza! Men nå er det nå en gang sånn at noen må jobbe på institusjoner hvor eldre/demente bor. Som oftes er det bare kos og de er i bunn og grunn snille og koselige folk som dessverre ikke har kontroll over eget sinn lengre noe som kan resultere i slike ting som slag og spark. HMS forandrer ikke dette selv om mye blir tilrettelagt for å minske slike hendelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Jeg opplevde dette da jeg jobbet på langtidsavdelig. Har blitt kløpet, slått/bokset og bitt (!) uten at det ble noen skader av det :ler:

Men med den dyrebare magen min hadde jeg nok hatt betenkeligheter ja..

Som regel finnes det er formfor tilrettelegging, selv om det ikke er så synlig. På vår avdeling var en av mine kollegaer i en periode kun satt til å smøre mat, servere, bestille, og sånne ting. (Det var ikke graviditet, men hun skulle ikke ha stell etc)

Masse lykke til i hvert fall :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en sykemelding. Tror du hadde angret bittert dersom noe hadde skjedd med "bittelille" i magen din pga jobben .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snakk med legen/jordmoren din om å få svangerskapspenger. Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Det er dumt å sykemelde seg når man ikke er syk, fordi man vet aldri om man får bruk for sykemelding senere, f eks etter fødsel. Siden det er begrenset hvor lenge man kan være sykemeldt, blir det helt feil å bruke opp denne kvoten når man ikke er syk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med sjefen din om tilrettelegging allikevel. Arbeidsplassen får noe penger fra nav når det blir søkt om tilrettelegging derfra, så jeg fikk gå på toppen og det ble leid inn ved siden av meg (jobber også på sykehjem). Er alle utagerende? Kunne du tatt stell hos de som det er tryggest hos? Er det noe kontorarbeid du kan utføre? Skaffe vikarer ved sykdom, oppdatere pleieplaner? Eller er det mulig å bli overflyttet til en annen arbeidsplass i kommunen nå i graviditeten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg, så må du snakke med legen din om svangerskapspenger. Og selv om du sikkert ikke er lysten på å si noe til arbeidsgiver enda, så bør du ta en prat med sjefen angående tilrettelegging så snart som mulig. Dersom det ikke er mulig å tilrettelegge, så er dette noe du bør ta opp med legen på første kontroll. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snakk med legen/jordmoren din om å få svangerskapspenger. Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Det er dumt å sykemelde seg når man ikke er syk, fordi man vet aldri om man får bruk for sykemelding senere, f eks etter fødsel. Siden det er begrenset hvor lenge man kan være sykemeldt, blir det helt feil å bruke opp denne kvoten når man ikke er syk.

Signerer denne! Arbeidsgiver MÅ tilrettelegge for deg og hvis de ikke kan det, så får du svangerskapspenger.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, snakk med legen/jordmoren din om å få svangerskapspenger. Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Det er dumt å sykemelde seg når man ikke er syk, fordi man vet aldri om man får bruk for sykemelding senere, f eks etter fødsel. Siden det er begrenset hvor lenge man kan være sykemeldt, blir det helt feil å bruke opp denne kvoten når man ikke er syk.

Veldig enig med denne. Ikke sykemeld deg når du ikke er syk, det kan hende du trenger den senere og da er det veldig kjedelig å ha brukt den opp.

Svangerskapspenger er for de som ikke kan jobbe pga risikoen for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Det er det rette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Tilrettelegging vil i ditt tilfelle antakelig bety overflytting til annen avdeling, og det er veldig rart om ikke det kan ordnes. Arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge. Alternativet er, som flere alt har nevnt, svangerskapspenger. Du skal ikke sykemeldes når du ikke er syk, det kan ødelegge for deg hvis du senere får behov for sykemelding (som flere også har nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om du sikkert ikke er lysten på å si noe til arbeidsgiver enda, så bør du ta en prat med sjefen angående tilrettelegging så snart som mulig. Dersom det ikke er mulig å tilrettelegge, så er dette noe du bør ta opp med legen på første kontroll. :)

Enig her. Jeg synes du har resignert litt fort her når du sier at tilrettelegging er umulig. Det er ikke ditt ansvar å tilrettelegge! Du kan jo bli flyttet til en annen avdeling, eventuelt bli satt til litt andre oppgaver. Det er ingen som ønsker at du skal bli sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, snakk med legen/jordmoren din om å få svangerskapspenger. Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Det er dumt å sykemelde seg når man ikke er syk, fordi man vet aldri om man får bruk for sykemelding senere, f eks etter fødsel. Siden det er begrenset hvor lenge man kan være sykemeldt, blir det helt feil å bruke opp denne kvoten når man ikke er syk.

Sier meg enig her, men tror jeg ville gått til jordmor.

Legen min var litt "vanskelig" på dette med svangerskapspenger, men med en gang jeg fikk time hos jordmor og hun fikk høre om dette, så ble hun helt oppgitt og langa ut om hvor oppgitt hun var over alle legene som "var sånn".

I følge henne er det visst enklere for legene å sykemelde enn å ordne svangerskapspenger, så da gjør de heller det i en travel hverdag.

Godt mulig jeg bare har vært hos noen spesielle tilfeller, men neste gang går jeg først til jordmor om jeg skulle trenge det en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da ser det ut som jeg må krype til korset og be om svangerskappenger :| (takk til dere som fortalte meg om dette :) )

Tilrettelegging er ikke noe mulighet da jeg er vikar uten fast stilling (selv om jeg jobber mellom 80 - 100% hver mnd). Det er ingen andre ledige stilliger på sykehjemmet og de lager ikke egen turnus til meg med lønn for å tilrettelegge uansett om det er snakk om stell eller å smøre på brødskiver. :| Snakket med sjefen i dag og alle muligheter ble gjennomgått, men som "ekstravakt" er det rett og slett ingen muligheter.

HATER å gå hjemme, det er så kjedelig!!!!

Men som en som i utgangspunktet har veldig små sjanser for å bli gravid tør jeg ikke utsette magen for alle villbassene på jobb.

Men for å se positivt på det så jobber jeg mer en gjerne på frivillighetssentralene!

Jaja, noe skal det alltid være :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har jobbet på skjermet enhet selv og synes det høres litt rart ut at det ikke er mulig å tilrettelegge for deg der du er nå. Greit nok at man ikke alltid kan forutse om og når pasientene blir utagerende, men oftest kan man holde seg unna de få pasientene som har slike tendenser.

Om du går i et vikariat så har har arbeidsgiver (i en IA-bedrift) plikt til å tilrettelegge for deg og om du bare tar ekstravakter så kan du vel ta ekstravakter på en av de andre avdelingene?

Håper det ordner seg for deg. Er ikke gøy når man føler seg utrygg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel avdelinger på sykehuset som ikke har potensielt voldelige pasienter? I så fall kan det tilrettelegges, ved at du jobber på en annen avdeling. At arbeidsgiver må sette inn noen andre har ingenting å si. Dersom du jobber i en kommune, kan det i teorien tilrettelegges, ved at du jobber på en skole eller administrativt i stedet. Ta en prat med din leder, og få evt hjelp fra personalavdelingen for å finne en god løsning!

Du må ikke låse deg til at det ikke kan tilrettelegges fordi da må noen andre inn. Det er fullt mulig å gjøre det ved å flyttes ut av avdelingen.

Er arbeidsgiveren din en IA-bedrift kan de søke om tilretteleggingstilskudd, enten på direkte kostnader eller på et standardbeløp per dag.

Det blir feil å be om sykemelding når du ikke er syk. Om det faktisk ikke er mulig å tilrettelegge så er det svangerskapspenger som er alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...