Gå til innhold

Det berømte Husarbeid dilemmaet.....


Gjest undrende utslitt

Anbefalte innlegg

Herregud, tror ikke jeg kunne bodd med slike menn! Ærlig talt, i 2013 bør dem kunne komme seg av rævva og gjøre reint i huset-_- Er den ene arbeidsledig eller har deltidsstilling er det jo noe annet, men om begge er i full jobb.

Er så glad for at min kjæreste har litt rydde mani:P

Vi er i år 2012 nå. Har du en annen tidsregning, kanskje? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Kjæresten min gjør ikke en døyt. Men det er greit, for det er han som står for matlagingen ettersom jeg faktisk ikke kan med å lage mat. Dermed er det slik at han lager maten og jeg tar oppvasken. Når det gjelder husarbeid er det som sagt jeg som gjør alt, men om jeg spør om hjelp får jeg hjelp (selv om jeg aldri trenger hjelp, greier fint å rydde og vaske selv).

Kjæresten din lager mat, mens du står for alt annet, og du synes det er greit? Du er ung og forelsket og ser ikke rekkevidden av en slik holdning. Kom tilbake om noen år og fortell om hvordan du ser på saken da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvor finner dere disse mennene, kvinner? Hvorfor har dere så dårlig standard når det gjelder menn? Det er en selvfølge i 2012 at menn tar halvparten av husarbeidet. Fatter ikke at dere går med på en arbeids"fordeling" som innebærer at mannen er parkert i sofaen mens dere slaver rundt.

Nå ble jeg glad i deg, Flanør :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Så lenge du finner deg i å ha det sånn, vil ingenting forandre seg.

Jeg vet at jeg aldri ville orket å bo sammen med en mann som trodde jeg var mora hans. Hvis det ikke hadde hjulpet med klar tale og boikott av all service til han, så hadde jeg nok flytta ut.

Bare en liten bibemerkning. Mødre skal heller ikke finne seg i slik oppførsel fra sine sønner (og døtre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Man bruker ikke sex som belønning som sådan, men det er nå en gang slik at kvinnfolk flest må ha det bra for å ha sex - menn flest må ha sex for å ha det bra. Så det er ikke verre enn at han skjønner det at hvis han blir flinkere til å hjelpe til blir det mer sex på ham.

Og før noen eksploderer for dette - nei, det har ingenting med sexnekt å gjøre, men å ha overskudd til sex. Jeg er i hvert fall ikke i form til noe hvis huset ser ut som om det har blitt bomba, eller jeg er utslitt etter å ryddet det.

Verre enn det er det ikke, gutter!

Ta sin selvfølgelige del, tenker jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min tar ikke halvparten av husarbeidet, og jeg synes det er greit. Det er fordi han tar seg av alt grovarbeid på gården, som snøbrøyting, reparasjoner, kjører fôr til dyra, henter ved, har regnskapet osv osv.

Jeg er med på dyrestellet og noe gårdsarbeid, så som regel gjør jeg det liker. Altså behagelig for meg ;)

Jeg er glad jeg slipper ut i kulda for å brøyte, og vasker heller huset og lager mat til han kommer inn. Behagelig for både meg og han ;)

Jeg har høyere krav til ryddighet enn han, men han har lært at han må holde styr på rotet sitt, for jeg gidder ikke gå å rydde etter han.

Kall meg gjerne gammeldags, men vi liker det sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten bibemerkning. Mødre skal heller ikke finne seg i slik oppførsel fra sine sønner (og døtre).

Det er jeg helt enig i, og da er det større forutsetning for å unngå situasjonen som trådstarter har havnet i.

Jeg har selv en voksen sønn som jeg har strevd med å få til å gjøre sin del hjemme og da jeg slet som verst så tenkte jeg i mitt stille sinn at hadde han vært samboeren min så hadde jeg flyttet fra han. Etter at han kom over de verste pubertetsfaktene har han faktisk blitt riktig flink heldigivs.

Endret av Fibula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår virkelig ikke hvordan noen kvinner ender opp som vaskedamer i sitt eget hjem. Det er jo bare å gjøre det klart fra begynnelsen av at man skal dele arbeidet? Dersom man har noen plikter hver, så er det klart kvinnen ikke skal steppe inn og gjøre dette dersom mannen ikke gidder. Da er det jo klart han til slutt ikke gjør en dritt. Det er viktig å ikke la seg bli en slags dørmatte.

Har heldigvis en mann som lever i 2012 og skjønner at det aldri var aktuelt at husarbeidet skal falle på kun en av oss. Vi har noen faste oppgaver, mens annet (feks matlaging, støvsuging, oppvask) taes mer som det kommer og ut fra hvem som ønsker hva. Så enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva slags husarbeidsdilemma folk snakker om. Vi har alle et ansvar for å skape oss det livet vi ønsker. For å gjøre det må vi sette krav til oss selv og også til dem vi deler våre liv med. Noen krav kan kanskje ikke være mulige å få oppfylt, da må vi se om det er noe med situasjonen vi kan endre eller så må vi inngå kompromisser. Og jeg mener helt ærlig talt at en mann som i dag ikke er i stand til å gjøre rent etter seg ikke er et spesielt imponerende stykke mannfolk.

Personlig misliker jeg alt som har med husarbeid å gjøre. Jeg har høy terskel for rot og hybelkaniner. Det er uaktuelt for meg å være i et forhold der vi ikke deler husarbeidet. Dersom ikke han gjør sin del, blir ingen ting gjort. Så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min tar ikke halvparten av husarbeidet, og jeg synes det er greit. Det er fordi han tar seg av alt grovarbeid på gården, som snøbrøyting, reparasjoner, kjører fôr til dyra, henter ved, har regnskapet osv osv.

Jeg er med på dyrestellet og noe gårdsarbeid, så som regel gjør jeg det liker. Altså behagelig for meg ;)

Jeg er glad jeg slipper ut i kulda for å brøyte, og vasker heller huset og lager mat til han kommer inn. Behagelig for både meg og han ;)

Jeg har høyere krav til ryddighet enn han, men han har lært at han må holde styr på rotet sitt, for jeg gidder ikke gå å rydde etter han.

Kall meg gjerne gammeldags, men vi liker det sånn. :)

Dette er jo ikke gammeldags, dere har jo tydeligvis funnet en deling av det daglige arbeidet som må gjøres som dere begge kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest damen

Min samboer VAR veldig flink. Nå glemmer han alt. Vi har bodd sammen under året. Jeg må fikse klær, og helst halve oppvasken også som egentlig er hans oppgave. Bikkja som HAN insisterte på å skaffe glemmerhan eller gidder ikke gå tur med så mye som han burde. Han får høre det, og blir det værre blir det rabalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David John jr.

Hvor finner dere disse mennene, kvinner? Hvorfor har dere så dårlig standard når det gjelder menn? Det er en selvfølge i 2012 at menn tar halvparten av husarbeidet. Fatter ikke at dere går med på en arbeids"fordeling" som innebærer at mannen er parkert i sofaen mens dere slaver rundt.

Du har et poeng Flanør. Jeg kan i grunnen henge meg på og spørre damene her: Mange av dere er jo så utrolig irritert over manglende innsats fra mennene deres. I tillegg virker det som dette også er veldig viktig for dere.

Hvorfor sjekket dere ikke ut viljen til innsats FØR dere ble samborere/ektefeller? Jeg kunnne også ha spurt - kjente dere vedkommende så dårlig at dere ikke visste hvordan det lå an?

Jeg ser fram til svar som begynner slik: Jeg sjekket ikke ut fordi:

Når det er sagt må jeg nesten benytte anledningen til å korrigere Flanør litt. For det er uomtvistelig slik at:

1. Hvem velger kvinnene som partner

Kvinner gifter seg til status og penger. Hun vil velge en mann med status, makt og penger foran en som ikke har det. Allerede der oppstår det en maktfordeling i forholdet i kvinnens disfavør. Med andre ord, du er bra dum som kvinne om du ikke forstår at en mann som bringer penger og status inn i forholdet faktisk mener at han skal "ha kreditt" for dette.

2. Hvem arbeider flest timer i uka

Om man legger sammen antall timer på jobben og arbeidsoppgaver hjemme så er det menn mellom 30 - 45 år som har flest timer. Dvs at menn flest ikke ligger på ryggen i sofaen og grynter. De skaffer de pengene som skal til for å ha god levestandard.

3. Kvinner vil helst forsørges

Og mennene i # 2 gjør det fordi menn flest vet at kvinner faktisk vil forsørges.

Så til alle damer her - krever du i pose og sekk eller er kravet til deltakelse rimelig?

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...