Gå til innhold

Bytte sykehus mellom fødsel og barsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å føde/ta KS på et sykehus for så å bli overflyttet til oppvåkning og barsel på et annet? F.eks. føde i Bergen og bli overført til oppvåkning og barsel på Voss? Det er jo i teorien fritt sykehusvalg, men vet ikke helt om det er så lurt/forsvarlig å begynne å kjøre til Voss etter at fødselen har startet (i hvert fall basert på erfaringene fra sist).

Jeg har allerede et keisersnitt bak meg, så sjansen er absolutt tilstede for at en eventuell neste fødsel også ender i keisersnitt. Nå begynner jeg å kjenne på at jeg har lyst på et barn til, men tanken på å måtte tilbake til oppvåkningen og barsel 1 i Bergen gjør meg fysisk kvalm. Jeg hadde skikkelig separasjonsangst sist og var ikke i stand til å ta vare på hverken meg selv eller babyen. Det var heller ingen andre som passet på at jeg eller barnet fikk mat...

Oppvåkningen i Bergen er babyfri sone, og på barsel er de rimelig streng på at pappavisitten kun varer fra kl. 17.00 til kl. 20.00. Etter keisersnitt er det heller ikke mulig å reise tidlig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo snakke med de på Voss om planlagt snitt.

Det er jo en mulighet. Men kan man det før man er gravid?

Har helst lyst til å føde vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulighet. Men kan man det før man er gravid?

Har helst lyst til å føde vaginalt.

Du kan fint snakke med de om hvordan dere kan fikse en evt. neste fødsel på forhånd. Det er også mulig med en kontrollert fødsel, altså at man blir satt i gang og det er mulig at du kvalifiserer for det med dine traumer fra forrige gang. Uansett så ville jeg ringt og bestilt meg en time til samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint søke om fødeplass på Voss, men da må du jo nesten dra dit når fødselen starter...

Det kan godt henne du kan overføres og ha barseltiden der, men blir det KS blir du ikke flyttet fra Hukeland før du er ute av oppvåkningen i hverfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp inne på KK Bergen og snakket med en lege der. Spurte om jeg kunne få føde på Voss, men pga. medisinsk situasjon så kunne jeg ikke det. Men han sa at jeg kunne jo dra til Voss etter fødsel.

Hvordan det er etter KS vet jeg ikke, siden de planlegger vaginal fødsel for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint snakke med de om hvordan dere kan fikse en evt. neste fødsel på forhånd. Det er også mulig med en kontrollert fødsel, altså at man blir satt i gang og det er mulig at du kvalifiserer for det med dine traumer fra forrige gang. Uansett så ville jeg ringt og bestilt meg en time til samtale.

Kan man bare ringe til Voss og bestille slike timer selv? Jeg var på en ettersamtale på Haukeland, men der skal man ha henvisning fra lege eller psykolog for å slippe til.

Du kan fint søke om fødeplass på Voss, men da må du jo nesten dra dit når fødselen starter...Det kan godt henne du kan overføres og ha barseltiden der, men blir det KS blir du ikke flyttet fra Hukeland før du er ute av oppvåkningen i hverfall!

Hm. Men hvis jeg får planlagt igangsetting eller keisersnitt på Voss så er det fortsatt en teoretisk mulighet for jeg havner på KK før den planlagte datoen. Har ikke familie på Voss som jeg kan bo hos heller. Vet ikke om jeg vil ta sjansen på å gå høygravid med det stresset hengende over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp inne på KK Bergen og snakket med en lege der. Spurte om jeg kunne få føde på Voss, men pga. medisinsk situasjon så kunne jeg ikke det. Men han sa at jeg kunne jo dra til Voss etter fødsel.

Hvordan det er etter KS vet jeg ikke, siden de planlegger vaginal fødsel for min del.

Nå ble jeg glad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bare ringe til Voss og bestille slike timer selv? Jeg var på en ettersamtale på Haukeland, men der skal man ha henvisning fra lege eller psykolog for å slippe til.

Nå vet jeg ikke helt hvordan det fungerer nå til dags. Men den gang da for lenge siden jeg hadde behov for å snakke med noen, trengte jeg ikke henvisning fra verken lege eller psykolog, men tok kontakt direkte med KK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bare ringe til Voss og bestille slike timer selv? Jeg var på en ettersamtale på Haukeland, men der skal man ha henvisning fra lege eller psykolog for å slippe til.

Er vel bare å ringe og høre vel? Hvis ikke antar jeg at jordmor kan ordne det. Hun henviste meg til samtale på KK før fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å ringe og høre vel? Hvis ikke antar jeg at jordmor kan ordne det. Hun henviste meg til samtale på KK før fødsel.

Kan jo prøve å ringe selv ja. Men har litt dårlig erfaring med sånt fra KK. Da jeg prøvde å ringe dit for ettersamtale ble jeg fortalt at de skulle ringe opp igjen, men det skjedde ikke. Mannen min ringte dit noen dager senere og fikk vite at man trengte henvisning.

Jeg er ikke gravid enda, føler at jeg trenger å få på plass disse tingene før jeg vurderer om vi skal begynne å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke jeg alene som skal vurdere om vi skal ha flere barn, men jeg har liksom vetorett. Så derfor må jeg bestemme meg for hva jeg vil først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo prøve å ringe selv ja. Men har litt dårlig erfaring med sånt fra KK. Da jeg prøvde å ringe dit for ettersamtale ble jeg fortalt at de skulle ringe opp igjen, men det skjedde ikke. Mannen min ringte dit noen dager senere og fikk vite at man trengte henvisning.

Jeg er ikke gravid enda, føler at jeg trenger å få på plass disse tingene før jeg vurderer om vi skal begynne å prøve igjen.

Da er jeg sikker på at lege eller jordmor kan ordne en slik samtale for deg allerede nå. På Voss eller Haukeland. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Du kommer aldri til å bli flyttet mens du ligger på oppvåkning, med mindre det er en situasjon som tilsier at du MÅ. Det er fordi ks er et operativt inngrep og Haukeland har ansvar for det helt til du er flyttet fra oppvåkning til barsel. Om du ikke vil ha oppvåkning på Haukeland, må du nesten føde på Voss.

Jeg kjenner forøvrig mange bergensere som har født på Voss, og jeg vet selv at hadde jeg bodde der ennå, hadde jeg aldri i verden født på Haukeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer aldri til å bli flyttet mens du ligger på oppvåkning, med mindre det er en situasjon som tilsier at du MÅ. Det er fordi ks er et operativt inngrep og Haukeland har ansvar for det helt til du er flyttet fra oppvåkning til barsel. Om du ikke vil ha oppvåkning på Haukeland, må du nesten føde på Voss.

Jeg kjenner forøvrig mange bergensere som har født på Voss, og jeg vet selv at hadde jeg bodde der ennå, hadde jeg aldri i verden født på Haukeland.

KK er VELDIG svartmalt da. Jeg og alle de jeg kjenner som har født der (både vaginalt og via KS), er godt fornøyde. Jeg hadde en super fødsel, fikk god oppfølging i dagene etter, og gleder meg til å føde der igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KK er VELDIG svartmalt da. Jeg og alle de jeg kjenner som har født der (både vaginalt og via KS), er godt fornøyde. Jeg hadde en super fødsel, fikk god oppfølging i dagene etter, og gleder meg til å føde der igjen.

Med rette, spør du meg. For min del er det 75 % dritt i forhold til mine opplevelser der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med rette, spør du meg. For min del er det 75 % dritt i forhold til mine opplevelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rette, spør du meg. For min del er det 75 % dritt i forhold til mine opplevelser der.

Det er sikkert avhengig av deg som person da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Det er sikkert avhengig av deg som person da.

Jeg tror ikke sånne "rykter" oppstår fordi det er flere negative bergensere enn andre nordmen altså. Klart mange er fornøyde, men mange er ikke det. Blandt annet er det et faktum at KK er veldig restriktive med keisersnitt, og det er én av grunnene til at jeg ikke ville født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert avhengig av deg som person da.

Forklar meg gjerne hvordan. Og så se om du tør å stå for det du sier uten å gjemme deg bak AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...