Gå til innhold

Holder kroppen på vann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man har blitt tørst skulle man ha drukket for lenge siden...

Om man ikke ligger i hardtrening, er tørstefølelsen mer enn god nok for å regulere væskeinntaket. Men man må være obs på den!

Folk lytter jo faen ikke til kroppen lengre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal "aldri" være tørst! Om du er tørst så drikker du alt for lite!

Desuten så er det mye drit og avfallsstoffer man skyller ut at kroppen sammen med vannet, så mye (nok) vann er veldig bra! Men man må passe på å få i seg nok salt da salt følger ut med vannet...

Desuten så vil tilstrekkelig med vann føre til en god blodgjennomstrømning i årene :)

Hvis man har gul-oransje urin drikker har man som regel for lite.

Når man er tørst så drikker man. Det er kroppens måte å si at den trenger væske på. Det er langt fra farlig, så lenge man drikker litt når kroppen er tørst.

Drit og avfallsstoffer? Hvilke?

Nyrene, leveren og lungene skiller ut avfallsstoffer, og de gjør det uten at vi heller i oss flere liter med vann hver dag.

Drikk når du er tørst, det holder lenge.

Så sant du ikke har noen sykdom og spiser og drikker normalt så er blodsirkulasjonen helt fin.

Og urinen skal være gul, ikke mørk, men gul.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Er enig med deg iden.

Det er i hvertfall tull.

At man er tørst betyr at man allerede har drukket for lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall tull.

At man er tørst betyr at man allerede har drukket for lite.

Og da drikker man for å fylle opp og alt er bra. Man trenger ikke å helle i seg ett glass vann i timen el. for å ikke bli tørst for tørste er "farlig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Og da drikker man for å fylle opp og alt er bra. Man trenger ikke å helle i seg ett glass vann i timen el. for å ikke bli tørst for tørste er "farlig".

Er ikke farlig å være litt tørst, men det er tegn på at kroppen trenger væske. Et lite glass i timen hadde ikke vært så dumt.

Fortsatt dumt å leve på det at man skal drikke når du blir tørst og spise når du blir sulten.

Spesielt når man er mye i aktivitet kan tørste være tegn på at "skade" allerede har skjedd.

Endret av Rastl0s
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke farlig å være litt tørst, men det er tegn på at kroppen trenger væske. Et lite glass i timen hadde ikke vært så dumt.

Fortsatt dumt å leve på det at man skal drikke når du blir tørst og spise når du blir sulten.

Hvorfor er det dumt?

Å være tørst er ingen skade, om du ikke drikker resten av dagen kan det skade. Men ikke om man bare venter litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rastl0s

Hvorfor er det dumt?

Å være tørst er ingen skade, om du ikke drikker resten av dagen kan det skade. Men ikke om man bare venter litt.

Så du mener det er mer riktig å drikke da du er tørst istedet for å drikke jevnlig?

I såfall så gidder ikke jeg å kverrulere med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Her er det en urolog som sier noe om væskeinntak.

Det er om kvinner på rundt 65 kg.

Inntak avhenger av kroppsstørrelse og vekt. Mitt opptak f.eks. må være 2/3 større fordi jeg veier mye mer og trenger vann for å fungere i idrettene jeg driver med.

En vanlig person som sitter på ræva trenger selvsagt ikke like mye som aktive personer på samme strl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Du svarte ikke på spørsmålet en gang, du sa du ikke visste. Så... da ... ser.. jeg... ikke....helt.... poenget... med .... å... svare....

Good point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er tørst så drikker man. Det er kroppens måte å si at den trenger væske på. Det er langt fra farlig, så lenge man drikker litt når kroppen er tørst.

Drit og avfallsstoffer? Hvilke?

Nyrene, leveren og lungene skiller ut avfallsstoffer, og de gjør det uten at vi heller i oss flere liter med vann hver dag.

Drikk når du er tørst, det holder lenge.

Så sant du ikke har noen sykdom og spiser og drikker normalt så er blodsirkulasjonen helt fin.

Og urinen skal være gul, ikke mørk, men gul.

Hørt om diffusjon før? En av cellenes oppg er å frakte stoffer fra et sted med høy konsentrasjon til et sted med lav konsentrasjon av stoffet. Når mer væske renner gjennom kroppen blir konsentrasjonen av avfallsstoffer i væsken i nyrene lavere, og høyere andel avfallsstoffer går over i nefronene nyrene.

Transport av stoffer fra et sted med høy konsentrasjon til et sted med lav konsentrasjon er grunnleggende cellebiologi!

Om kroppen har for lite væske i årene så vil hjerte jobbe hardere og pumpe mer for å kompansere og frakte tilstrekkelig med blod og O2 til cellene i kroppen. Det kan på sikt i værste fall føre til hjertesvikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om diffusjon før? En av cellenes oppg er å frakte stoffer fra et sted med høy konsentrasjon til et sted med lav konsentrasjon av stoffet. Når mer væske renner gjennom kroppen blir konsentrasjonen av avfallsstoffer i væsken i nyrene lavere, og høyere andel avfallsstoffer går over i nefronene nyrene.

Transport av stoffer fra et sted med høy konsentrasjon til et sted med lav konsentrasjon er grunnleggende cellebiologi!

Om kroppen har for lite væske i årene så vil hjerte jobbe hardere og pumpe mer for å kompansere og frakte tilstrekkelig med blod og O2 til cellene i kroppen. Det kan på sikt i værste fall føre til hjertesvikt.

Man om kroppen har en normal og vanlig væskeinntak så holder det i lange baner. Man trenger ikke flere liter vann i tillegg til det vi får igjennom maten.

Du skal være dehydrert om du får for lite blodvolum. Om man drikker når man er tørst så holder det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er om kvinner på rundt 65 kg.

Inntak avhenger av kroppsstørrelse og vekt. Mitt opptak f.eks. må være 2/3 større fordi jeg veier mye mer og trenger vann for å fungere i idrettene jeg driver med.

En vanlig person som sitter på ræva trenger selvsagt ikke like mye som aktive personer på samme strl.

Kroppen blir tørst etter hvor mye væske du trenger. En på 65 kg trenger ikke like mye energi og væske som en på 120 kg, men dette klarer kroppen selv og regulere. Ved å si ifra når den er sulten og tørst.

Helt enig at om man sitter stille så trenger man ikke så mye som en som er aktiv også dette vil jo kroppen regulere selv. Om man er aktiv eller trener så er man oftere tørst. Og man drikker også mer. Men man trenger ikke å helle innpå hele dagen fordet.

Det er det som er så kjekt med kroppen vår, den sier i fra.

Logisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rastl0s

Nei men jeg har ikke sagt noe om å helle innpå heller. Er snakk om et glass jevnlig for eksempel. Eller bare ha en flaske man kan sippe på i ny og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall tull.

At man er tørst betyr at man allerede har drukket for lite.

I en treningsituasjon er jeg enig. Jeg våkner tørst hver eneste morgen, men det er veldig lite jeg kan gjøre med akkurat det i løpet av natten. Så det er ikke farlig å bli dehydrert da f.eks.

Hvis man hele tiden går rundt og er kjempetørst så bør man kanskje vurdere å drikke oftere.

Er ikke farlig å være litt tørst, men det er tegn på at kroppen trenger væske. Et lite glass i timen hadde ikke vært så dumt.

Fortsatt dumt å leve på det at man skal drikke når du blir tørst og spise når du blir sulten.

Spesielt når man er mye i aktivitet kan tørste være tegn på at "skade" allerede har skjedd.

Enig. Et lite glass vann i timen (de våkne) 1,5-2dl er faktisk mer enn nok i tillegg til at vi får i oss gjennom mat.

Forstår egentlig heller ikke hvorfor det er så mange som tyller i seg litervis med vann i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om diffusjon før? En av cellenes oppg er å frakte stoffer fra et sted med høy konsentrasjon til et sted med lav konsentrasjon av stoffet. Når mer væske renner gjennom kroppen blir konsentrasjonen av avfallsstoffer i væsken i nyrene lavere, og høyere andel avfallsstoffer går over i nefronene nyrene.

Transport av stoffer fra et sted med høy konsentrasjon til et sted med lav konsentrasjon er grunnleggende cellebiologi!

Om kroppen har for lite væske i årene så vil hjerte jobbe hardere og pumpe mer for å kompansere og frakte tilstrekkelig med blod og O2 til cellene i kroppen. Det kan på sikt i værste fall føre til hjertesvikt.

Du snakker her om ekstremtilfeller, der man ikke får i seg væske selv om man er tørst. Det økte vannforbruket idag har ikke som hovedmål å forebygge slike tilfeller, men heller for å gi mer penger i lomma på vannflaskeprodusenter.

http://tidsskriftet.no/article/933165

I teorien er det ingen tvil om at stort vanninntak teoretisk kan være skadelig - for mye vann i forhold til salt i kroppen vil påvirke celle- og organfunksjonen negativt. Organismen er normalt svært godt beskyttet mot dette gjennom osmoreseptor- og ADH-mekanismene. Dagens tendens til høyt vannforbruk har ingen sikker vitenskapelig begrunnelse. Det er faktisk referert (16) tre dødsfall blant militært personell hvor vannforgiftning var den sannsynlige dødsårsak (hjerneødem). Disse personene hadde under fysisk aktivitet inntatt mer enn 5 l vann i løpet av få timer.

Fra Sverige er det nylig rapportert flere tilfeller av alvorlig vannforgiftning i forbindelse med fødsel, idet en kvinne og fire nyfødte hadde livstruende vannintoksikasjon (17). Oksytocinutskillingen i forbindelse med fødselen vil forsinke utskillingen av vann. Mennesker under behandling med ADH er selvfølgelig mer utsatt for vannintoksikasjon enn andre, og dødelig utgang er rapportert (18). Det kan også nevnes at stort vanninntak over lengre tid fører til at nyrens evne til å konsentrere urin nedreguleres. Dette skyldes sannsynligvis at akvaporinproduksjonen nedsettes som følge av vedvarende lavt ADH-nivå. En slik person vil være dårlig stilt hvis vanninntaket plutselig reduseres kraftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man om kroppen har en normal og vanlig væskeinntak så holder det i lange baner. Man trenger ikke flere liter vann i tillegg til det vi får igjennom maten.

Du skal være dehydrert om du får for lite blodvolum. Om man drikker når man er tørst så holder det.

Jeg har vært dehydrert av å kun drikke når jeg var tørst. Tørstfølelsen kan være veldig difus og svak, når man er skikkelig tørst så drikker man alt for sent!

Og man greier seg sikkert helt fint på 1l om dagen, men hvorfor ikke gjøre det så bra som mulig for kroppen når man kan drikke gratis vann fra springen?

Jeg har forresten fått betydelig finere hud og bedre konsentrasjon etter jeg startet å drikke 2-2 1/2 l vann.

Må innrømme at jeg stoler mer på forskning, og folkehelseinstituttets anbefalinger enn jeg gjør på en artikkel funnet på Kvinneguiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en treningsituasjon er jeg enig. Jeg våkner tørst hver eneste morgen, men det er veldig lite jeg kan gjøre med akkurat det i løpet av natten. Så det er ikke farlig å bli dehydrert da f.eks.

Hvis man hele tiden går rundt og er kjempetørst så bør man kanskje vurdere å drikke oftere.

Jeg hadde tatt en tur til legen og sjekket om jeg hadde diabetes. Overdreven tørste er ett av symptomene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært dehydrert av å kun drikke når jeg var tørst. Tørstfølelsen kan være veldig difus og svak, når man er skikkelig tørst så drikker man alt for sent!

Og man greier seg sikkert helt fint på 1l om dagen, men hvorfor ikke gjøre det så bra som mulig for kroppen når man kan drikke gratis vann fra springen?

Jeg har forresten fått betydelig finere hud og bedre konsentrasjon etter jeg startet å drikke 2-2 1/2 l vann.

Må innrømme at jeg stoler mer på forskning, og folkehelseinstituttets anbefalinger enn jeg gjør på en artikkel funnet på Kvinneguiden!

Finner mye om vannkvalitet, forurensing i vann, koking av vann osv på fhi.no. Men akkurat mengden vann man bør drikke finner jeg ikke noe om? :klo:

Forøvrig har jeg vel heller aldri sett en eneste artikkel på kg som påpeker at man kanskje drikker for mye vann. Skriver de noenting om temaet, er mantraet at man skal drikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mye om vannkvalitet, forurensing i vann, koking av vann osv på fhi.no. Men akkurat mengden vann man bør drikke finner jeg ikke noe om? :klo:

Forøvrig har jeg vel heller aldri sett en eneste artikkel på kg som påpeker at man kanskje drikker for mye vann. Skriver de noenting om temaet, er mantraet at man skal drikke mer.

Den ene kilden det var lenket til her i tråden var fra kvinneguiden/klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...