Gå til innhold

Mandeloperasjon - erfaringer?


Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ble operert torsdag forrige uke, og fikk jo beskjed at det skulle bli gradvis verre, men at skorpene skulle komme av på dag 5-7. Nå er det dag 6 og det er grusomt vondt, smertestillende fungerer ikke lenger, jeg får hverken snakket, drukket eller spist og de forbaskendes sårskorpene er faste som faen fortsett!

Når endelig blir det bedre, ah? Noen som har vært gjennom dette og som kan trøste at det er snart over? Sånn veeeldig snart? :skravle:

Smerte kunne jeg leve med det kan man stort sett ignorere, men det er gørrkjedelig å ikke få gjort noen ting fordi det føles som om halsen er helt i krampe, og jeg er så tørst men det går jo nesten ikke an å drikke noe heller.

Det jeg vil helst høre at det IKKE tar særlig lengre enn 7 dager, og at helvete er over i morgen! :fnise:

Endret av Bond
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skal jeg ikke si at det tok 12 dager for meg.

Heller fødsel uten smertestillende (ja, jeg har gjort det) enn å fjerne mandlene igjen.

Så jeg juger og sier at jeg var heeelt bra om morgenen den 7. dagen. :-)

Skrevet

:sjokkert:

Ååånei. Jeg blir jo helt utsultet om det skulle bli tilfellet!

Gjest Annaires
Skrevet

Tok laaaang tid for meg også :/

Ble mye most mat på den tiden. Kjørte vanlig mat i blenderen (hver for seg selvsagt).

God bedring!!

Skrevet (endret)

Takk!

Er det nå jeg skal holde øyene lukket og løpe rundt lalallaa-det-så-jeg-ikke? :ler:

*leve videre i en boble der alt gir seg på dag 7* :gjeiper:

Akkurat i går og i dag har jeg ikke fått spist noe særlig, til og med vann går ikke ned, så jeg håper virkelig at det gir seg snart, ellers må jeg nok finne noen bedre smertestillende!

Endret av Bond
Skrevet

For meg var dag 5-7 verst. Etter det ble det bedre og jeg kunne nesten spise som nomalt etter to uker.

Krysser fingrene for at du er bedre om et par dager :)

  • Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

hvilke smertestillende dat du da?

Kombo av paracet og ibux?

Skrevet (endret)

Pinex Major (dvs paracet/kodein) + Voltaren 50mg - begge på resept, og skal tas sammen noen ganger om dagen :)

... ooooog - dosering er ikke noe jeg/vi kan diskutere - ellers må Kroppsmodde rydde ;)

Har fått høre ellers at ibux ikke er bra om noe skal gro sammen.. ?

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Jeg resept på voltaren og beskjed om å kjøpe Paracet 1g. Husker ikke hvilken dosering jeg fikk, men kan opplyse om at jeg de verste dagene tok litt mer enn jeg skulle... :sjenert:

Endret av Grønt blad
Skrevet

Huff stakkers deg :klemmer:

Jeg fjernet mine da jeg var 18år, med laser (vet ikke hvordan du tok dine) Men jeg hadde faktisk ikke noe vondt etterpå,kunne spise varm mat allerede to dager etter på :)

Men spis en del is,saft is, det pleier jeg som regel å gjøre når jeg har vondt i halsen, det lindrer bra smerten sammen med smertestillende.

Håper du blir bedre snart :klemmer:

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg kan dessverre heller ikke love deg at det går over helt over natten, men de 7 første dagene var aller verst for meg. Deretter ble det gradvis bedre den neste uken.

Etter to uker var det fremdeles litt sårt, men likevel helt greit. Da visste jeg at jeg var på bedringens vei og så at det gikk framover :)

Jeg husker at vann ikke var videre behagelig. For meg fungerte det best med romtemperert mat, enten det gjaldt vann, saft, te eller suppe. Mange synes is er godt og lindrende, men det var ingen suksess for min del.

Jeg tok mandlene for så mange år siden at jeg faktisk var innlagt på sykehuset nesten en uke etter operasjonen! Jeg gikk på Paracet i stikkpilleform under hele sykehusoppholdet og i noen dager etter at jeg kom hjem. Var ikke snakk om å svelge hele piller for min del.

Ibux virker blodfortynnende, så jeg tror du er inne på noe der.

Skrevet

Jeg gikk en uke med vanlig vondt(vondt å snakke og spise, men det gikk), så våknet jeg etter den 6.dagen eller noe og jeg var helt smertefri. Men.... Når jeg våknet dagen etter Det igjen var smertene så grusomme at jeg ikke kunne spise og fikk ikke fram en eneste lyd for det gjorde så vondt. Det varte vel ca en uke. Jeg dro til legen for jeg trodde det var noe galt, men han sa det var helt normalt.

God bedring :)

Skrevet

Hm, jeg syntes faktisk de første 4 dagene var helt tålelige, og litt sånn "jada - er det da så ille som alle skal ha det til". Fikk til og med ryddet masse hjemme, og drev med litt hemmelig snikjobbing hjemmefra.

Og da.. Ble mye verre i går når det var dag 5 - sånn ca kan ikke snakke i det hele tatt, så da ble det nok mest sitte i ro og føle synd for seg selv :ler:

Jeg er jo skravlehøne av dimensjoner, så det føles som skikkelig straff å ikke si noen ting flere dager! :ler:

Og alle smertestillende kommer nok i stikkpilleform også, det å svelge noe som helst er nok ganske vanskelig akkurat nå, ikke minst noe i pilleform. Ugh. Magen har ikke blitt særlig gla i de heller, for å si det på en noe delikat måte.

Vel - får håpe det blir bedre snart, er rett og slett leeeeeiiii! Klarte å spise en skorpeløs skive med loff og litt røykelaks etter andre runde med smertestillende nå - tok meg en hel halvtime å få det ned, ugh.

Føles virkelig som en tvungen sulteperiode her!

Men ser jo at det er en del varierende erfaringer her, så får håpe jeg er litt heldig! :)

Takk forresten.

Skrevet

Åhhhh hvorfor gikk jeg inn hær nå :tristbla: skal jo på fredag til ønh lege og få innvilget fjerning av mandlene, noe jeg har utsatt og utsatt. Nå ble jeg i tvil igjen :sukk: måtte jo lese allt som var skrevet hær også. :trist:

Skrevet

Åhhhh hvorfor gikk jeg inn hær nå :tristbla: skal jo på fredag til ønh lege og få innvilget fjerning av mandlene, noe jeg har utsatt og utsatt. Nå ble jeg i tvil igjen :sukk: måtte jo lese allt som var skrevet hær også. :trist:

Det er ikke noe å grue seg til. Noen får lite vondt, og du får uansett smertestillende som hjelper. Og ved å gjennomføre operasjonen får du mestringsfølelse fordi du gjør nor du gruer deg til, og i tillegg blir du kvitt mandlene (det er jo en god grunn til at du skal fjerne dem!).

Dette klarer du! :klem:

Skrevet

Åhhhh hvorfor gikk jeg inn hær nå :tristbla: skal jo på fredag til ønh lege og få innvilget fjerning av mandlene, noe jeg har utsatt og utsatt. Nå ble jeg i tvil igjen :sukk: måtte jo lese allt som var skrevet hær også. :trist:

Som sagt, de første dagene var helt ok for min del også, nå er det litt smerter men ikke mer at man kan tåle, det jeg er mest lei av er at det tar tid.

Men så har jeg også minst tålmodighet i hele verden, og det å sitte hjemme en hel uke er nærmest tortur uansett ;)

Det går bra! Og som du har sett, det er veldig individuelt. Husk også at det er en grunn hvorfor du gjør dette, og at resultatet i lengre løp er UANSETT verdt det!

Gjest Nica.
Skrevet

Ca. etter en uke kom smertetoppen for min del, men det gikk ganske radig etterpå, altså. Må bare si at å ta mandlene er det beste jeg har gjort noensinne, nå blir jeg bare forkjøla med feber et par ganger i året, istedenfor full halsbetennelse hver måned.

Skrevet

Ble operert torsdag forrige uke, og fikk jo beskjed at det skulle bli gradvis verre, men at skorpene skulle komme av på dag 5-7. Nå er det dag 6 og det er grusomt vondt, smertestillende fungerer ikke lenger, jeg får hverken snakket, drukket eller spist og de forbaskendes sårskorpene er faste som faen fortsett!

Når endelig blir det bedre, ah? Noen som har vært gjennom dette og som kan trøste at det er snart over? Sånn veeeldig snart? :skravle:

Smerte kunne jeg leve med det kan man stort sett ignorere, men det er gørrkjedelig å ikke få gjort noen ting fordi det føles som om halsen er helt i krampe, og jeg er så tørst men det går jo nesten ikke an å drikke noe heller.

Det jeg vil helst høre at det IKKE tar særlig lengre enn 7 dager, og at helvete er over i morgen! :fnise:

Det tar ca. to uker før det er blitt ok. En annen anbefaling er at du ikke overanstrenger deg. Løfter tungt etc. Da kan sårene sprekke opp. (Egen erfaring) Og det er så innihelvette vondt og ekkelt. (Blodet renner litt når det skjer)

Ta det med ro. Få i deg noe kjølig veske og vær usosial så du slipper å snakke med folk en liten stund fremover hehe.. Vertfall begrens det litt.. ^^ Lykke til

Gjest Mahareth
Skrevet

Da jeg tok mandlene hadde jeg det omtrent sånn som du har hatt det de første dagene, og så ble det litt vondere igjen. Det gikk over etter et par dager, og jeg synes å huske at jeg ikke trengte mer smertestillende etter dag 10 ca.

Skrevet

Det er ikke noe å grue seg til. Noen får lite vondt, og du får uansett smertestillende som hjelper. Og ved å gjennomføre operasjonen får du mestringsfølelse fordi du gjør nor du gruer deg til, og i tillegg blir du kvitt mandlene (det er jo en god grunn til at du skal fjerne dem!).

Dette klarer du! :klem:

Som sagt, de første dagene var helt ok for min del også, nå er det litt smerter men ikke mer at man kan tåle, det jeg er mest lei av er at det tar tid.

Men så har jeg også minst tålmodighet i hele verden, og det å sitte hjemme en hel uke er nærmest tortur uansett ;)

Det går bra! Og som du har sett, det er veldig individuelt. Husk også at det er en grunn hvorfor du gjør dette, og at resultatet i lengre løp er UANSETT verdt det!

Tusen takk for trøstende ord :):klemmer: ikke meningen og stjele tråden din Bond, fikk bare litt noya.

Er så redd for de smertene jeg. Har blitt tilbudt operasjon 2 ganger før, men takket nei. Håper jeg ikke feiger ut denne gangen. Er så lei de forbaskede mandlene. Første legen min spurte meg om da jeg spurte om smerter etter operasjonen var : Har du vært og lest på nettet du nå? :fnise: ehhhh ja :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...