Gå til innhold

Hvor mange kilo er det realistisk å forvente å gå ned iløpet av 12 uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Solsmil

BMR som rettningslinje for hvor mye du spiser? Hva prøver du på? Gi folk råd til hvordan de skal gå på en skikkelig smell?

Jeg bruker BMR som en retningslinje for hvor mye jeg skal spise ja. Går ann å tenke litt selv, vet du. Det vil ikke at jeg spiser kun det (og det sa jeg ikke heller)- men at jeg heller regner ut bmr slik at jeg ikke spiser mindre enn det, for å passe på at jeg spiser nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hva du legger i begrepet smellfeit.

Veier du 170 kg (slik som de på biggest looser) klarer du sikkert å gå ned 22 kg uten problem på 12 uker.

120kg i en ganske lav kropp... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kilo i uka til og begynne med, etterhvert blir det vanskeligere, så da skal du være fornøyd om du klarer en halv kilo i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jasså? Hvorfor det? Hvor har du det i fra?

Det er vel noe som jeg trodde var ganske allmen kjent, så trodde ikke det var nødvendig å legge frem dokumentasjon. Men hvis du hadde tatt deg til til å google, så hadde du i løpet av et halvt sekund funnet mange artikler om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kilo i uka til og begynne med, etterhvert blir det vanskeligere, så da skal du være fornøyd om du klarer en halv kilo i uka.

Når tror du det begynner å bli vanskeligere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tror du det begynner å bli vanskeligere da?

Jeg personlig tror ikke det vil bli så mye vanskeligere før du nærmer deg normalvekt.. men dette er som sagt min mening. Er bare å telle kalorier det, egentlig. - 7000 kalorier i uka er 1 kilo:) Finn ut din bmr og regn ut dagsbehovet i forhold til aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalverdiene for c-peptid (regner med at det var det du målte) er hårreisende høye. Jeg har en c-peptid på 1,36 (eller 1360 alt etter hvilken benevning man bruker) som betyr betydelig insulinresistent.

*snipp*

Jeg vurdere lavkarbo, men jeg er redd det blir for vanskelig for meg. Jeg elsker brød, pasta, ris osv. Og selv om jeg vet at jeg må virkelig gjøre om på livsstilen min så er jeg usikker på om jeg klarer å ligge HELT unna slike ting.

C-Peptid: 2.21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurdere lavkarbo, men jeg er redd det blir for vanskelig for meg. Jeg elsker brød, pasta, ris osv. Og selv om jeg vet at jeg må virkelig gjøre om på livsstilen min så er jeg usikker på om jeg klarer å ligge HELT unna slike ting.

C-Peptid: 2.21.

Ai, c-peptiden din er jo skyhøy! Og du fikk ikke metformin? Da har ditt legekontor like teite normalverdier som mitt. Vanligvis er øvre normalverdi 1,4 (som er teit nok), men noen har enda høyere. Jeg tror mitt kontor hadde øvre grense til 2,4. Og for noen år siden var øvre grense 0,7...

Med så høy c-peptid er det bare snakk om tid før du får diabetes 2. Du har pre-diabetes nå. Fortsetter du med brød, pasta, ris osv så kommer du til å få diabetes 2. Kroppen klarer å holde blodsukkeret sånn noenlunde normalt, men hvis du fortsetter å gi kroppen mye karbohydrater så til slutt klarer den ikke det lenger. Vil det ikke være bedre å skifte kosthold nå og slippe å få diabetes?

Jeg likte også brød, pasta, ris og sånt. Jeg spiste brødet bart noen ganger (ikke vanlig kneipp, men landemanns eller hjemmelaget (vi hadde brødbakemaskin som vi brukte mye) og jeg spiste mye pasta med ketchup og piffi. Jeg trodde at jeg likte det, men nå vil jeg ikke spise det en gang når jeg har "pause". Jeg spiser jo mye karbohydrater av og til to helger i året og romjul (må ha kakemenn i jula). For eksempel til påska kommer jeg til å spise mer karbohydrater enn jeg pleier fordi jeg skal til Mormor og hun aner ikke hva hun serverer til noen som ikke spiser poteter, mel eller sukker. "Kan du ha kompe?", spurte hun meg en gang.

Når man først skifter til LCHF så vil man forandre på minst mulig (det er jo en stor omveltning i hvordan man tenker). Det er standard at man de første månedene søker etter mye erstatninger. Brøderstatning, pastaerstatning, godterierstatning og så videre. Nesten uten unntak. Og særlig frokost synes de er vanskelig. De føler at man må ha noe å ha pålegget på om morgenen. Hva med:

omelett

egg og bacon

naturell yoghurt med litt fløte og med nøtter

påleggsruller (altså skinke, ost, et salatblad og agurkstaver med majones rullet sammen)

rester fra gårsdagens middag

Og selvfølgelig mange flere muligheter

Og ta det gradvis slik jeg gjorde. Jeg leste i flere måneder før jeg følte meg klar for å skifte kosthold til LCHF. På denne tiden leste jeg to bøker og jeg leste mye rundt på nettet og særlig da på lavkarbo.no. Og jeg samlet meg oppskrifter som jeg hadde lyst til å prøve slik at da jeg satte i gang for fullt visste jeg hva jeg skulle spise. Men de månedene før jeg satte i gang for fullt ble automatisk karboredusert. Jeg husker ikke hva jeg spiste da, men det ble gradvis mindre brød, poteter, pasta, ris, nudler, couscous og sånt.

Da broren min skulle legge om til LCHF så sa han at han aaaldri ville klare å slutte med melk. Han drakk 2 liter om dagen før. Så han sa at han måtte ha ett glass om dagen. Plutselig noen uker senere hadde han ikke drukket melk på en uke uten at han hadde tenkt over det. Så vi er ikke alltid så avhengige som vi tror. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er fremdeles i vurderingsfasen. Det høres kanskje ut som om jeg ikke er så interessert i å gå ned i vekt, men det er jeg altså. Lurer bare på om det blir Grete Roede eller lavkarbo. Jeg tenker på livsstilsendring for resten av livet og da er jeg redd jeg sprekker på lavkarboen og fyker opp igjen. Men jeg har prøvd noen ganger før og det jeg kan si er at det hjelper veldig på søtsuget å spise lavkarbo.

Jeg fikk brev tilbake fra endokrinologen om at jeg ikke var nok resistent til å få medisin og ikke at jeg ikke hadde tegn til sukkersyken.. Pga at noen andre verdier visstnok er helt fine. Men ja dette irriterer meg. Har du litt peiling? Jeg skrev inn verdiene i stoffskifte tråden, men jeg kan lime de inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig tror ikke det vil bli så mye vanskeligere før du nærmer deg normalvekt.. men dette er som sagt min mening. Er bare å telle kalorier det, egentlig. - 7000 kalorier i uka er 1 kilo:) Finn ut din bmr og regn ut dagsbehovet i forhold til aktivitet.

Det som blir vanskeligere ganske fort er at når vekta går ned, så må også kaloriinntaket ned. Å hele tiden redusere riktig er vanskelig.

Jeg startet på samme vekt som ts, og da kunne jeg spise 1900 kcal om dagen og gå ned 1 kg i uka, med kun vanlig hverdagsaktivitet.

20 kg lettere så gikk jeg ned maks 500 gram i uka ved å spise 1900 kcal om dagen, jobbe mye tyngre og trene utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sakser inn det jeg har skrevet i stoffskiftetråden om verdiene mine. Om noen har peiling er det bare å rope ut.

Jeg lurer veldig på om noen kan hjelpe meg. Jeg er så forbannet og lei meg nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Siste håpet er knust.

Var hos endokrinolog for noen uker siden, og på fredag fikk jeg svarene om at jeg IKKE er insulinresistent eller har lavt stoffskifte. Jeg var så forbannet sikker på at jeg i det minste var insulinresistent, og hadde sett fram til å kanskje få prøve metformin.

Jeg kan ikke forstå det for jeg har jo abosolutt alle tegnene på insulinresistens og legen var rimelig sikker på at jeg også hadde lavt stoffskifte i forkant av blodprøvene.

I brevet står det en hel del verdier som han har ramset opp. Er det noen som har litt peiling?

B-Hemoglobin: 13.2. B-Leukocytter: 10.9. B Trombocytter: 438. S-Kobalaminer: 316. S-Folater: 15.2. S-Ferritin: 21. S-Kreatinin 53. Estimert GFR > 60. S-Natrium: 139. S-Kalium: 4.2. S-Kalsium: 2.42. S-Fosfat: 1.18. S-ALAT: 25. S-ALP: 76. S-GT: 54. S-Bilirubin: 6. S-Amylase: 46

S-TSH: 3.42. S-FT4: 18.6. S-Trijodthy.(T3): 2.1.

S-Kortisol morgen: 480.

S-DHEA-sulfat: 7.8. S-Aldosteron: 708.

S-LH: 6.3. S-FSH: 3.6. S-SHBG: 22. S-Testosteron: 2.5. Østradiol: 174.

S-Glukose: 5.5. S-Ins.C-Peptid: 2.21.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor stor innsats du er klar til å gi selv, og hvor villig du er til å lide deg gjennom 12 uker, eventuelt ta det litt mer rolig. Men jeg ville tippet at noe mellom 6-12 kg er realistisk på 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er fremdeles i vurderingsfasen. Det høres kanskje ut som om jeg ikke er så interessert i å gå ned i vekt, men det er jeg altså. Lurer bare på om det blir Grete Roede eller lavkarbo. Jeg tenker på livsstilsendring for resten av livet og da er jeg redd jeg sprekker på lavkarboen og fyker opp igjen. Men jeg har prøvd noen ganger før og det jeg kan si er at det hjelper veldig på søtsuget å spise lavkarbo.

Det er derfor jeg sier at du skal gjøre endringene gradvis. Finn noe du kan leve med. Jeg kan spise en kotelett med kryddersmør på og ingenting annet. Men alle er ikke slik. Man må finne ut hva man kan leve med og hva man klarer å kutte ut. Hvis du synes brød er noe du ikke kan kutte ut, så finnes det maaange oppskrifter på lavkarbobrød du kan lage. Det aller, aller meste kan lages på lavkarbo, man må bare tenke annerledes. Heldigvis har andre allerede funnet ut hvordan man lager det på lavkarbo, så man slipper å finne opp hjulet. ;) Det eneste jeg savner som jeg ikke har sett lavkarbooppskrift av er hvite kakemenn. Men det er jo bare rundt juletider, så da tar jeg heller "fri" i romjula. Det bør være mulig å lage det, men jeg er ikke flink til å finne opp hjulet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk brev tilbake fra endokrinologen om at jeg ikke var nok resistent til å få medisin og ikke at jeg ikke hadde tegn til sukkersyken.. Pga at noen andre verdier visstnok er helt fine. Men ja dette irriterer meg. Har du litt peiling? Jeg skrev inn verdiene i stoffskifte tråden, men jeg kan lime de inn her.

Jeg sakser inn det jeg har skrevet i stoffskiftetråden om verdiene mine. Om noen har peiling er det bare å rope ut.

Jeg lurer veldig på om noen kan hjelpe meg. Jeg er så forbannet og lei meg nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Siste håpet er knust.

Var hos endokrinolog for noen uker siden, og på fredag fikk jeg svarene om at jeg IKKE er insulinresistent eller har lavt stoffskifte. Jeg var så forbannet sikker på at jeg i det minste var insulinresistent, og hadde sett fram til å kanskje få prøve metformin.

Jeg kan ikke forstå det for jeg har jo abosolutt alle tegnene på insulinresistens og legen var rimelig sikker på at jeg også hadde lavt stoffskifte i forkant av blodprøvene.

I brevet står det en hel del verdier som han har ramset opp. Er det noen som har litt peiling?

B-Hemoglobin: 13.2. B-Leukocytter: 10.9. B Trombocytter: 438. S-Kobalaminer: 316. S-Folater: 15.2. S-Ferritin: 21. S-Kreatinin 53. Estimert GFR > 60. S-Natrium: 139. S-Kalium: 4.2. S-Kalsium: 2.42. S-Fosfat: 1.18. S-ALAT: 25. S-ALP: 76. S-GT: 54. S-Bilirubin: 6. S-Amylase: 46

S-TSH: 3.42. S-FT4: 18.6. S-Trijodthy.(T3): 2.1.

S-Kortisol morgen: 480.

S-DHEA-sulfat: 7.8. S-Aldosteron: 708.

S-LH: 6.3. S-FSH: 3.6. S-SHBG: 22. S-Testosteron: 2.5. Østradiol: 174.

S-Glukose: 5.5. S-Ins.C-Peptid: 2.21.

TS.

Jeg er bare en menigkvinne som har fått interesse for helse og kosthold de siste årene. Det er mange labbibliotek på nettet, så det er jo bare å søke der. Åh, nå skulle jeg hatt Sofie Hexeberg sin bok foran meg. Jeg holder på å flytte og har ikke flyttet med meg bøkene enda. Det stod nyttig informasjon om stoffskifte der.

Unilabs sier dette om c-peptid:

Tolkning

Høye verdier sees ved insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, nyresvikt og adipositas. Pasienter med insulinom vil ha forhøyet konsentrasjon av både C-peptid, proinsulin og insulin i serum. Pasienter med selvpåført hypoglykemi vil derimot ha lav konsentrasjon av C-peptid og proinsulin sammen med høy konsentrasjon av eksogent insulin.

Lave verdier ved type 1 diabetes mellitus, hypoglykemi fremkalt av eksogent tilført insulin og etter kirurgisk fjerning av pankreas.

Ved utredning av insulinmangel og insulinresistens anbefales følgende beslutningsgrenser :

Insulinresistens: Fastende C-peptid >1400 pmol/L.

Insulinmangel: Måltidsstimulert C-peptid økning <1000 pmol/L (må ha en fastende verdi som utgangspunkt).

Men endokrinologen du gikk til bruker kanskje et annet laboratorie da siden h*n sa at du ikke var insulinresistent? 1400 her er det samme som 1,4 på dine prøver. Har du tatt glukosetoleranse? De måler blodsukkeret, så gir de deg 75g druesukker og så måler de blodsukkeret igjen etter 2 timer. Jeg maste meg til den testen og den viste at jeg har nedsatt glukosetoleranse. Men hun ville ikke si at jeg var insulinresistent. Det er jo samme greia, gah! Men jaja, nå vet jeg selv at jeg er insulinresistent og mat er min medisin. Jeg var på vei til dia2, men kommer aldri til å få det takket være LCHF. :)

Stoffskiftet får andre svare skikkelig på, men jeg ser at du er i øvre normalområde på både TSH og FT4, men har lavt FT3. I følge unilabs er høyt TSH, lavt FT4 og lavt FT3 tegn på lavt stoffskifte. Jeg mener å ha hørt noe om at FT4 kan vise falskt høy på grunn av noen anti-stoffer. Jeg mener på at Hexeberg hadde noe lurt om dette emnet. Du kan jo prøve å spørre på Sonjas stoffskifteforum?

Får du i deg nok jod? Jeg fikk ikke i meg nok jod da jeg begynte på LCHF og dermed sluttet å drikke 1,5 liter lettmelk hver dag. 1 liter melk dekker dagsbehovet for jod. Jeg liker ikke fisk og sjømat, så da fikk jeg ikke i meg nok jod. Stoffskiftet fungerer ikke så bra uten nok jod... Jeg sluttet å svette under armene. Jeg gikk fra svettegris med svetteflekker under armene selv om jeg ikke følte meg varm til knusktørr under armene etter en times hardtrening. Jeg svettet fortsatt fra panna da... Så fikk jeg tips om at det kunne være jodmangel som ga meg lavt stoffskifte, og svetten er nå normal. Ingen svettegris med konstant svetteflekker under armene, men jeg svetter når jeg er varm. Jeg har alltid hatt god varmeregulering da, så det skal være veldig varmt før at jeg føler meg for varm og veldig kaldt før at jeg fryser.

Jeg ser også at du produserer mye testosteron. I øvre sjiktet av normalområdet. Du produserer kanskje litt ekstra hår i ansiktet og slikt? Litt ekstra dun på overleppa? Mye testosteron er jo en av årsakene til PCO, så det var ikke overraskende at du hadde mye testosteron. LCHF gir hormonbalanse slik at du produserer mindre testosteron. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir vanskeligere ganske fort er at når vekta går ned, så må også kaloriinntaket ned. Å hele tiden redusere riktig er vanskelig.

Jeg startet på samme vekt som ts, og da kunne jeg spise 1900 kcal om dagen og gå ned 1 kg i uka, med kun vanlig hverdagsaktivitet.

20 kg lettere så gikk jeg ned maks 500 gram i uka ved å spise 1900 kcal om dagen, jobbe mye tyngre og trene utenom.

Ja, sånn sett. Det er klart :) Man må jo etter hvert "oppdatere" BMR-en sin. Tar jo mer energi å flytte rundt på f.eks. 100 kilo i forhold til 80.

Så om man vil fortsette den samme vektnedgangen så må man trappe ned på inntaket av mat og evt. trappe opp treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kostholdet så vil du sikkert også få tips av pt på mat.

Jeg var også ekstremt glad i brød, pasta og ikke minst gjærbakst.

Her hjemme har vi gjort forandringer i form av mye mer hjemmelagd mat fra bunn. Det har vel ikke vært en toropose i huset her siste året :fnise:

Det er mye rart i ferdigmaten (selv om produsentene ikke sier det) og ved å lage mat selv har man mye mer kontroll.

Vi har også byttet ut all pasta til fullkornspasta og mindre porsjoner.

Ris er mye brun ris og villris.

Poteter har vi sjelden for jeg syns det er kjedelig å skrelle og koke...

Bønner, linser og kikerter bruker vi mye. Veldig godt, veldig mettende på en god måte. Og billig :)

Ang vektnedgang vil jeg tror at du kommer til å gå ned endel, men om du har trent lite før vil du nok få en reaksjon der du vil øke i muslkelmasse og minske i fett uten at det syns så godt på vekta hver uke.

Jeg ville også tatt frem målebåndet og målt midje, hofte, lår feks og fulgt med på det også. Litt lett å se seg blind på den vekta mange ganger.

Her ser du bilde av 5 pund muskler vs 5 pund fett. Får du mer muskler og mindre fett vil cm gå inn :)

Lykke til på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er smellfeit og skal begynne å trene sammen med personlig trener 3 dager i uka. Skal også gjøre om på kostholdet (som er ganske dårlig nå). Jeg skal sette meg et realistisk mål om hvor mye jeg ønsker å gå ned iløpet av de tolv ukene.

Hva mener du er realistisk?

Det er ganske realistisk å gå ned 1kg i uken. Men vekttap kan variere litt. I starten kan det hende du blir litt skuffet over at du går ned for lite. Og etterhvert vil du gå ned fortere en hva du kanskje forventer. Så vil det stagnere litt etterhvert.

Men jeg vil si 1kg i uka er ganske realistisk og heller ikke en usunn nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...