Gå til innhold

Hvor mange kilo er det realistisk å forvente å gå ned iløpet av 12 uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er smellfeit og skal begynne å trene sammen med personlig trener 3 dager i uka. Skal også gjøre om på kostholdet (som er ganske dårlig nå). Jeg skal sette meg et realistisk mål om hvor mye jeg ønsker å gå ned iløpet av de tolv ukene.

Hva mener du er realistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet jeg klarer en til to kilo i uka på rett diett og uten trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

De fleste anbefaler en halv til en kilo i uka som max. Da er du sikker på at du ikke tærer på muskelmasse. Siden du skal benytte deg av personlig trener, kan det være lurt å spørre h*n om dette - h*n vet sikkert mer enn den generelle befolkning her inne :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg i uka. Noe mer er ikke det lurt å satse på med tanke på muskelsvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda han skal selvsagt være med på det, men han vil at jeg skal se for meg hva jeg tror er realistisk før vi snakker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 kg i uka. Noe mer er ikke det lurt å satse på med tanke på muskelsvinn.

Jo jeg tenker at det er det som er realistisk å si. Men så tenker jeg at jeg kanskje er heldig og går ned mer når jeg er såpass overvektig (det går liksom letter av i begynnelsen) eller kanskje jeg skal forvente mindre siden jeg har dårlig forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

1 kilo i uka går greit, men du burde ikke gå ned noe mer enn det. Det er viktig å trene mye styrke for å unngå tap av muskelmasse. Men 1/2 til 1 kilo i uka er realistisk, så jeg ville satt meg et mål på en plass mellom 6 og 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jo jeg tenker at det er det som er realistisk å si. Men så tenker jeg at jeg kanskje er heldig og går ned mer når jeg er såpass overvektig (det går liksom letter av i begynnelsen) eller kanskje jeg skal forvente mindre siden jeg har dårlig forbrenning?

Du kommer nok antakeligvis til å oppleve at du går fortere ned i begynnelsen, men det er vel ca. 7000 kcal i et kilo (om jeg ikke husker feil) og det er det uavhengig om du veier 60 kg eller 100 kg. Men du kan regne ut bmr-en din. Jeg synes det er veldig greit å bruke som en veiledning for hvor mye man burde spise.

Du sier at du har dårlig forbrenning, men det er vel ikke egentlig noe du vet med sikkerhet. Man forbrenner vel mer hvis man har mer muskler, men en tung person forbrenner vel også mer enn en lett person (så vidt jeg vet), med tanke på at en tung person bruker mer energi enn en lett, og kroppen til en tung person trenger mer energi for 'å holde hjulene i gang', hvis du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jeg vet jeg klarer en til to kilo i uka på rett diett og uten trening.

Men TS er vel sansynligvis mest opptatt av å miste fett framfor muskler, med tanke på at hun selv omtaler seg som smellfeit. Spiser du lite for å gå ned i vekt, men lar være og trene styrke, så vil mye av det du mister være muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeb vil si som de andre at 1 kilo i uka er realistisk. Men om du er veldig overvektig så kan det hende du går ned enda mer i starten, men da vil mye være vann.

Men tolv kilo er absolutt overkommelig! Har selv gått ned 11,5 - 12 kilo på 3 1/2 mnd ved hjelp av sunt kosthold og trening (har 15 kilo igjen totalt, men bare 4 kilo til jeg i følge min bmi ikke lenger blir regna som overvektig :) )

Lykke til, dette klarer du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS er vel sansynligvis mest opptatt av å miste fett framfor muskler, med tanke på at hun selv omtaler seg som smellfeit. Spiser du lite for å gå ned i vekt, men lar være og trene styrke, så vil mye av det du mister være muskler.

Ikke hvis man spiser LCHF. Da lærer man kroppen å forbrenne fett i stedet for sukker, og fett har de fleste nok av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mellom 12 og 15 kilo er realistisk, siden du trolig vil gå ned endel de første ukene. Siden du skal trene med PT og få hjelp til kosthold og oppfølging har du en kjempe mulighet til å få en kick-start. Lykke til, ts!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo større man er, dess mer tar man av. Tolv kilo er absolutt realistisk og mulig det blir mer også. DEt er stor forskjell på en veldig overvektig person som skal ta av enn for en normalvektig. Det går også an å ta en prat med en lege. Min kusine ble anbefalt av sin lege anbefalt en nedgang på 1,5-2 kg i uken, men ikke mer enn det. Hun fikk streng beskjed om å slanke seg, da hun veide godt over 100 kg fordelt på en liten kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste anbefaler en halv til en kilo i uka som max. Da er du sikker på at du ikke tærer på muskelmasse. Siden du skal benytte deg av personlig trener, kan det være lurt å spørre h*n om dette - h*n vet sikkert mer enn den generelle befolkning her inne :jepp:

All erfaring tilsier at dette ikke stemmer.

Jo jeg tenker at det er det som er realistisk å si. Men så tenker jeg at jeg kanskje er heldig og går ned mer når jeg er såpass overvektig (det går liksom letter av i begynnelsen) eller kanskje jeg skal forvente mindre siden jeg har dårlig forbrenning?

Javel? Nedsatt produksjon av skjoldbruskkjertelhormon, eller noe annet? Det finnes medikamenter som ordner det.

1 kilo i uka går greit, men du burde ikke gå ned noe mer enn det. Det er viktig å trene mye styrke for å unngå tap av muskelmasse. Men 1/2 til 1 kilo i uka er realistisk, så jeg ville satt meg et mål på en plass mellom 6 og 12.

Jasså? Hvorfor det? Hvor har du det i fra?

Du kommer nok antakeligvis til å oppleve at du går fortere ned i begynnelsen, men det er vel ca. 7000 kcal i et kilo (om jeg ikke husker feil) og det er det uavhengig om du veier 60 kg eller 100 kg. Men du kan regne ut bmr-en din. Jeg synes det er veldig greit å bruke som en veiledning for hvor mye man burde spise.

Du sier at du har dårlig forbrenning, men det er vel ikke egentlig noe du vet med sikkerhet. Man forbrenner vel mer hvis man har mer muskler, men en tung person forbrenner vel også mer enn en lett person (så vidt jeg vet), med tanke på at en tung person bruker mer energi enn en lett, og kroppen til en tung person trenger mer energi for 'å holde hjulene i gang', hvis du skjønner...

Ca. 7000kcal i et kilo hva? BMR som rettningslinje for hvor mye du spiser? Hva prøver du på? Gi folk råd til hvordan de skal gå på en skikkelig smell?

Men TS er vel sansynligvis mest opptatt av å miste fett framfor muskler, med tanke på at hun selv omtaler seg som smellfeit. Spiser du lite for å gå ned i vekt, men lar være og trene styrke, så vil mye av det du mister være muskler.

Jaha?

Ikke hvis man spiser LCHF. Da lærer man kroppen å forbrenne fett i stedet for sukker, og fett har de fleste nok av.

Interessant. Kan ikke kroppen å forbrenne fett til vanlig, eller? Hva skjer egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok antakeligvis til å oppleve at du går fortere ned i begynnelsen, men det er vel ca. 7000 kcal i et kilo (om jeg ikke husker feil) og det er det uavhengig om du veier 60 kg eller 100 kg. Men du kan regne ut bmr-en din. Jeg synes det er veldig greit å bruke som en veiledning for hvor mye man burde spise.

Du sier at du har dårlig forbrenning, men det er vel ikke egentlig noe du vet med sikkerhet. Man forbrenner vel mer hvis man har mer muskler, men en tung person forbrenner vel også mer enn en lett person (så vidt jeg vet), med tanke på at en tung person bruker mer energi enn en lett, og kroppen til en tung person trenger mer energi for 'å holde hjulene i gang', hvis du skjønner...

Men er ikke det musklene som forbrenne da? Slik at en tynn person med mye muskler vil forbrenne mer enn en feit uten muskler?

Jeg er insulinresistent (men ikke nok til å få medisin :roll:) og så har jeg PCO og vi har ofte vanskligere for å gå ned i vekt.

Takker for svar og innspill alle sammen!

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville nok sagt 10kg(rundt og godt tall) Og tatt noe mer som en kjempebra positiv overraskelse :) For så å pøst på for å nå denne kjempebra positive overraskelsen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Kan ikke kroppen å forbrenne fett til vanlig, eller? Hva skjer egentlig?

Er man overvektig (som de aller fleste som vil gå ned i vekt er) så er man med veldig stor sannsynlighet insulinresistent i muskelcellene men ikke i fettcellene. Det vil altså si at insulinet virker bedre på fettcellene enn musklene. Lite av blodsukkeret kommer seg til musklene, og siden høyt blodsukker er giftig for oss må det pakkes bort ett annet sted som da blir fettcellene. Sukker gjøres om til fett og lagres.

Det var en kjekk egenskap å gå lett opp i vekt i tider med god tilgang på karbohydratrik mat (på høsten med bær, frukt og sånt) slik at man har noe å gå på når dårligere mattider kommer (vinter) i steinalderen, men er ikke en like kjekk egenskap nå i vår tid med overflod og karbohydratrike matvarer hele året fordi vi som er best egnet til å overleve dårligere tider er nå overvektige. Våre kropper går lett inn i fettlagringsmodus av å spise mye karbohydrater. Så å spise mye karbohydrater og prøve å gå ned i vekt blir jo da som å kjøre bil med håndbrekket på. Kroppen vil lagre fett og for all del ikke bruke fettet som er lagret. Så fettet på kroppen er ganske låst, og man spiser mindre energi enn det man trenger... Da tror kroppen at det er dårlige tider og kutter ned på ikke-essensielle prosesser i kroppen og prøver å senke energiforbruket slik at vi overlever lengre. Muskler krever mye energi, så ved å spise litt av dem så overlever vi lengre hvis vi faktisk sultet.

Når man trener bruker man mer av blodsukkeret og det blir derfor som at man spiser mindre karbohydrater. Mindre karbohydrater klarer kroppen bedre, og insulinet virker bedre og først da vil kroppen frigi fettet. Insulin er nemlig vårt sterkeste fettlagringshormon og mye insulin får man av å spise mye karbohydrater og ikke trene dem bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosaleen

Spørs hva du legger i begrepet smellfeit.

Veier du 170 kg (slik som de på biggest looser) klarer du sikkert å gå ned 22 kg uten problem på 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det musklene som forbrenne da? Slik at en tynn person med mye muskler vil forbrenne mer enn en feit uten muskler?

Jeg er insulinresistent (men ikke nok til å få medisin :roll:) og så har jeg PCO og vi har ofte vanskligere for å gå ned i vekt.

Takker for svar og innspill alle sammen!

ts.

Normalverdiene for c-peptid (regner med at det var det du målte) er hårreisende høye. Jeg har en c-peptid på 1,36 (eller 1360 alt etter hvilken benevning man bruker) som betyr betydelig insulinresistent. Hadde jeg tatt testen for noen år siden, så var normalområdet opp til 0,7. Plutselig økte de det til 1,4 fordi i en studie de gjorde på middelaldrende hjertesyke menn fra Vestfold så var det vanlig at de hadde høyere c-peptid enn 0,7. Vel d'uh! Hvor mange av disse middelaldrende mennene som sannsynligvis hadde spist mengder av brød og poteter og sånt hele livet var overvektige? Overvekt betyr så godt som alltid insulinresistens... I stedet for å prøve å finne ut hvorfor de hadde høy c-peptid så økte de heller normalgrensa og så vips så var de ikke insulinresistente likevel. Det blir som at vi øker grensa for hva som regnes som overvekt fordi det er så mange som er overvektige. Man skyver bare problemet under teppet. Det er der fortsatt.

Siden du har insulinresistens og PCO (insulinresistens er en av symptomene til PCO), så har du en hormonubalanse. Da er absolutt LCHF noe du bør prøve. Meeen trening med PT kan være vanskelig den første måneden. Det tar ca en måned før kroppen lærer å bruke fett som energi like bra som den nå bruker sukker (karbohydrater).

Det er selvfølgelig ditt valg, men jeg er overbevist om at LCHF hadde vært det beste for din kroppp. Det er en stor forandring i tankemåte, men det er lett å spise LCHF. Jeg brukte noen måneder på å sette meg inn i hva LCHF er før jeg begynte og nå har jeg spist LCHF i 2,5 år og storkoser meg. Jeg går aldri tilbake! Jeg spiser meg mett på god mat laget av lovlige råvarer når jeg er sulten. Jeg føler meg bedre enn jeg har gjort på evigheter. Jeg har mer energi! Magen fungerer perfekt i motsetning til løs mage 50% av tiden slik som da jeg spiste brød. Jeg har konkludert med at jeg tror jeg er glutenintolerant og har lest at det er utrolig vanlig. Og jeg fiser knapt. Kanskje fem små fjerter i løpet av en dag. Jeg feis sikkert 20 ganger så mye da jeg spiste brød, pasta, poteter og sånt.

En kort innføring i LCHF: LCHF på tre minutter.

Tråden Til alle nybegynnere på lavkarbo på lavkarbo.no bør leses av alle nybegynnere på lavkarbo.

Og det er et hav av oppskrifter på oppskriftsdelen til lavkarbo.no. Noen av mine favoritter er

Taco (kjøpetacokrydder inneholder for mye sukker, men det tar ikke mange sekundene å lage selv!)

Pizzabunn (og så slenger man på det fyllet man vil ha på)

Hamburgerbrød (med hamburger og det tilbehøret man ønsker selv)

Chili Texas Style

Bali Kyllinggryte

En vanlig lavkarbomiddag er bare rett og slett samme kjøttet, med ekstra grønnsaker i stedet for poteten og en feit saus i stedet for mager.

Men som regel bare steker jeg kjøtt og så steker grønnsaker og så lager jeg en fet saus i stekepanna. Standardsausen min er litt creme fraiche og litt karri og salt. La koke opp på høy varme slik at den blir litt tykkere fort. Ferdig. Ofte steker jeg svinesteik som koster sånn 40 kr per kg. Marinerer den og putter den i ovnen med et steketermometer til den når 74 grader. Det holder til flere middager og så putter jeg fettet i en boks og bruker den i sauser og supper. Mye god smak i det fettet. :)

Hvis LCHF er noe du kunne tenke deg og du lurer på noe, så kan du bare spørre meg og så skal jeg prøve å svare deg.

Endret av Supera
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...