Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Nå har sambo og jeg hatt en kjempeflott kveld. Filmen var veldig fin (Populærmusikk fra Vittula) og maten veldig god. På veien hjem kjøpte vi to DVD'er og nå skal vi straks slenge oss i sofaen og se den ene. Perfekt, rolig avslutning på en herlig kveld. I morgen skal vi sove lenge, men må rydde/vaske litt siden vi får middagsbesøk senere. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lørdag, så deilig med helg, selv med eksamen hengende over meg. I dag skal vi til Sandvika Storsenter å handle. Det er stort sett der vi drar, eller til CC-Vest. Det tar ikke lenger tid til Sandvika enn det tar til sentrum, og så er det så praktisk med alt under samme tak og man slipper å gå så langt til bilen (lenge leve latskapen...). I kveld kommer en venninne på besøk, og vi skal lage taco og skravle. Hun har nå fått seg fryser etter å ha vært uten i over ett år, så neste helg har hun lyst at vi tar oss en liten biltur til Sverige og handler litt. Jeg skal nok ikke hamstre kjøtt og slikt (bare masse snop :rodme:), men synes selve bilturen og skravlingen på veien er minst like koselig.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, oppdaget plutselig at jeg rundet 9000 innlegg for ikke så lenge siden. Nok en bekreftelse på hvor hekta jeg er. :ler:

Vi hadde en koselig handletur, og spiste lunsj ute også. Vel hjemme brettet vi de tre vaskene med klær jeg gjorde i går, samt vasket gulv og kjøkken. Venninnen min kommer vel snart, vi avtalte ikke noe bestemt tidspunkt. Hun hadde bursdag på mandag og jeg har kjøpt gave til henne nå. Vi pleier å være uvanlig trege med gaver til hverandre. Jeg hadde bursdag i juli og har ennå ikke fått min. :ler:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det omsider søndag. Gårdagen var veldig hyggelig, og jeg fant ut at det tar ikke lengre tid å kjøre henne hjem nå enn det gjorde før når hun bodde nærmere. Nå er det høyhastighetsvei mer eller mindre hele veien, mens før var det mye trange boliggater med 30/40 i fartsgrense. Så det er jo bra.

Må få lest litt i dag, men i kveld unner jeg meg fri. Skal lage god lammegryte til middag, legger ut noen oppskrifter til inspirasjon. :)

Fransk lammegryte (6 pers.)

600 g lammekjøtt

2 løk

2 gulrøtter

2 fedd hvitløk

1 bunt persille

1 laurbærblad

2 ts rosmarin

3 hele nellik

½ ts revet muskat

½ flaske tørr hvitvin

3 ss mel

100 g bacon

salt/pepper

Skjær kjøttet i store terninger. Hakk løk, skjær gulrøttene i skiver. Bland løk, gulrøtter, knust hvitløk, krydder og hvitvin i en skål. Ha i kjøttet og sett det i kjøleskap til neste dag. Skjær bacon i terninger og stek det i en gryte. Ta det opp av gryte. Ta kjøttet ut av marinaden og bland det i salt- og pepperblandet mel. Brun kjøttet raskt. Hell marinaden over, tilsett baconterningene og la kjøttet steke mørt under lokk over svak varme i en times tid. Smak til med salt og pepper.

Irish Stew

1 kg lammekjøtt m/ben, 800 g u/ben

1 ½ ts salt

8-10 hele pepperkorn

8 poteter

2-3 gulrøtter

1-2 løk

1 persillerot

½ sellerirot

1 purre

hakket persille

Legg kjøttet i en gryte og fyll på vann til kjøttet er dekket. Kok opp, skum godt, tilsett salt og pepper og la kjøttet trekke i ca.45 min.

Skrell poteter og grønnsaker, del i biter og legg i gryten. Kok opp og la trekke i ca 30 min til poteter og grønnsaker er møre.

Smak til med salt og pepper og dryss over rikelig med finhakket persille ved servering.

Indonesisk lammegryte

800 g benfritt lam i terninger

2 store grovhakkede løk

2 stilker sitrongress (bare det hvite)

1-2 cm galangalrot (kan sløyfes)

8 fedd hvitløk

2 røde chili

ca 8 cm fingertykk ingefær

2 ½ ts gurkemeie

1 ts rekepasta

2 ss olje

2 kanelstenger

⅛ ts malt nellik

8 dl kokosmelk

salt/pepper

Bland lammekjøtt med litt finnhakket løk, olje, nykvernet pepper og salt. Varm en panne og tilsett blandingen ved sterk varme (ikke for mye av gangen). Ta opp kjøttet og tørk av oljen.

Bland sitrongress, hvitløk, ingefær, galangarot, gurkemeje, chili og rekepasta i en kjøkkenmaskin med olje til det blir en bløt pasta. Varm opp woken og hell i kryderpastaen og la det steke i 3 minutter under omrøring. Bland inn lammekjøttet, løk, nelliker og kokosmelk. La det trekke under lokk i ca 1 ½ time til lammekjøttet er mørt. Rør om av og til.

Serveres med ris

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vanvittig liten eksamenspuggelyst i dag. :sad::roll: Det er det samme hver gang eksamen nærmer seg. Det er utrolig hvor mye annet som virker spennende når alternativet er lesing. Akkurat nå høres støvtørking og Ricki Lake aldeles himmelsk ut. :overrasket::ler: Jeg prøver å fortelle meg selv at det bare er snakk om noen få dager, på torsdag er alt over og jeg kan ta det med ro og gjøre som det passer meg, ikke mer pugging. Ikke så lett akkurat, men det hjelper litt.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To dager til eksamen. Fikk nettopp mail om at eksamenstiden var flyttet fra 9 til 14.30, synes det var ganske bra jeg. Liker ikke helt å dra meg opp grytidlig og skynde seg til eksamen, skal bli bedre å være uthvilt, få tatt seg litt tid og ikke minst skumme litt gjennom papirene. Litt dumt at eksamen da er ferdig sent, hadde sett fram til å slutte tidlig og slappe av resten av dagen og siden det er en torsdag og sambo trener betyr det at jeg ikke får sett ham før sent den dagen, men det går jo bra da. Skal være så godt når eksamen er over. Jeg hater virkelig eksamen, pugging for så å spy det ut over noen timer. Jeg liker mye bedre å skrive oppgaver. Da kan jeg velge noe som interesserer meg, jeg kan jobbe når det passer meg og trenger ikke pugge særlig. Dessuten er det jo mer realistisk i forhold til arbeidslivet. Men det er ikke noe å gjøre med det.

I slutten av november skal vi har orienteringsmøte om neste semester og få utdelt praksisplasser. Da skal vi ha praksis en dag i uken. Jeg er spent på hvor jeg havner og håper det ikke blir langt ut i Akershus som jeg skal nå i desember. Jeg er heldig som har bil da, synes synd på de som evt må ta buss for i følge veilederen min var det veldig tungvindt. Jeg er spent på om jeg får den fordypningen jeg vil ha. Jeg skjønner jo at det ikke er plass til alle på samme fordypningsfag, men dette er tross alt veldig viktig og å få et fag jeg overhodet ikke er interessert i virker for meg som et mareritt. Jeg har f.eks. ingen som helst interesse i barnepsykologi, jeg vil absolutt ikke jobbe med det og ser derfor ikke hvorfor jeg skulle bruke 2 år av studiet på å fordype meg i dette. Men, nå er det da ingen grunn til å ta sorgene på forskudd, for alt jeg vet kan jeg få akkurat det jeg ønsker meg, ingen vits i å bekymre seg på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykken er å kysse en sovende, myk og varm liten pusekatt og få et fornøyd lite grynt tilbake. :hjerte:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Jeg fant ut at det kunne være interessant å ta en titt i kokeboka di, siden du har gitt meg så fine oppskrifter på kalkun med tilbehør!! Og her inne er det jamen mye fint å lese (i hvertfall på de første og de siste sidene... resten må jeg nok ta med tid og stunder... :wink: )! Jeg kommer nok innom med jevne mellomrom fra nå av! Lykke til med eksamenslesing og eksamen (jeg vet akkurat hvordan det er!!!)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o :sjokk::redd::hakeslepp::sur: :klø:

Eksamen i morgen!

:hoho: Dette var en god beskrivelse av eksamensnerver! Føler med deg....

LYKKE, LYKKE TIL MED EKSAMEN ARKANA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk søndagsengel, Vivekke og Iingvild.

Ja, nå er den "store" dagen her. Det var tungt å dra seg ut av senga så tidlig, men jeg trenger å friske opp litt fra i går. I natt var første natt med minusgrader, hele -0,5. Det var ennå -0,1 da samboer stod opp kl. 7 men nå er det oppe i hele 0,1, fantastisk. Tror det blir første dag med vinterjakke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ysj ja, det er bikkjekaldt :-?

Smart som jeg er kjører jeg scooter ennå, klarer ikke helt å la være. DEt er så befriende å slippe det der styret med buss, t-bane osv.

Masse lykke til i dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med overstått eksamen!! Håper det gikk bra da! Hvis du er som meg, er du sikkert så glad det er over at du får en fantastisk kveld uansett!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da var det endelig over. Føler meg både lettet og tom i hodet etter å ha nilest i dagevis for så å skrive det av meg på noen dager. Trodde jeg skulle få krampe i hånden, synes det var litt dårlig tid. Besvarelsen begynner så bra med fin håndskrift, som så blir bare styggere og styggere etterhvert som jeg får mer hastverk, og jeg har forkortet de ordene jeg kan og besvarelsene blir mer stikkord enn fulle setninger. Men, sånn alt i alt er jeg fornøyd, bortsett fra at jeg hadde en veldig svak metodedel. Det var et par spørsmål jeg ikke engang svarte på (det er greit, vi kan ha 4-5 blanke), og bortsett fra to som jeg svarte utfyllende på ble de resterende ganske svake. Så det er litt dumt å være ganske svak på en så konsentrert del av oppgaven og jeg vet ikke om mine gode kunnskaper om resten (som tross alt utgjør 20 av 27 spørsmål) gjør opp for det. Men, vi får se da. Sensur er 8 november, tror ikke jeg har det helt bra før jeg får vite, men i allefall kan jeg puste lettet ut og ta det med ro en stund. Jeg skal ikke gjøre noe som helst fagrelatert resten av uken, bare gjøre ting jeg har lyst til.

Og nå er jeg svinesulten, så vi har bestilt pizza for jeg gidder ikke lage mat. :tunge1:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...