Lythande Skrevet 10. oktober 2004 #1881 Del Skrevet 10. oktober 2004 Vi har kjøpt "Det var et gang et menneske" og den er akkurat like bra nå som da vi var små. Bare det at det virker ikke som om de har renset opp i episodene så det er litt skurring og flimring på enkelte av delene - særlig på den siste dvd'en er det mye sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter #1882 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Ja, den er veldig bra. Husker at jeg elsket den som liten. De har hele serien på bl.a. VideoNova og Notabene. Nå er det søndag. Vi sov lenge og spiste god frokost sammen. Så har jeg spilt en del Sims2 mens sambo vasket gulvene. Har søkt litt etter informasjon til semesteroppgaven. Om to uker må tittelen være godkjent, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal skrive om. Det blir definitivt noe om locus of control, men jeg klarer ikke å bestemme meg hva jeg skal relatere det til. Helst ville jeg relatert det til helse generelt, men jeg må nok snevre det inn litt og lurer på om jeg enten skal velge stress, smerte eller å ta vare på helsen sin. Vi får se. Skal se litt på biblioteket i neste uke, hva jeg finner mest informasjon om. Snuppepusen sover søtt i sofaen, den kjempegode lammegryten vi skal ha i dag står og putrer på komfyren. Lammekjøtt i store terninger, diverse grønnsaker (løk, hvitløk, sellerirot, persillerot, gulrot +++), masse godt krydder, rikelig med rødvin og litt buljong og jeg skal snart ha i litt crème fraîche også. Endret 31. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 10. oktober 2004 #1883 Del Skrevet 10. oktober 2004 Nam, den lammegryten hørtes god ut! Du som er så flink til å lage mat, hvordan lager du fårikål, noen gode triks for at det skal bli ekstra godt? Jeg har fårikål som putrer i gryta si nå, og jeg syns egentlig jeg lager det ganske bra, men gode tips til forbedring er aldri å forakte... Ha en fortsatt fin søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 11. oktober 2004 #1884 Del Skrevet 11. oktober 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #1885 Del Skrevet 11. oktober 2004 Morn Morn Fisken! Jeg sov helt til halv elleve i dag, og jeg som har så mye å lese! Jaja, det går nok bra da. Så Rat Race i går, derfor ble det litt sent, som igjen førte til at jeg sov lenge. Stakkars sambo hadde ikke noe valg, han måtte opp 07 likevel. Sambo får ta meg med ut på middag en dag, spandert av jobben. Det blir koselig. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter #1886 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Fy skamme skamme skamme seg. Gjett hvem som har spilt Sims2 i hele dag istedet for å lese. Det begynte så bra, jeg hadde tenkt å lese. Men først skulle jeg bare se Dr. Phil. Etterpå hadde jeg en del telefoner og andre ringte ang. prosjektarbeidet. Så kom jeg på at jeg ikke hadde spist frokost i dag, og jeg hadde i brød. Så en kjapp tur på butikken og så mat. Etterpå flippet jeg gjennom kanalene og ble sittende og se "7th Heaven" (egentlig ikke spesielt interessant, siden jeg synes serien er litt for "goodie-goodie", men alt er plutselig überspennende når alternativet er en gørrkjedelig metodebok...). Og så når den var ferdig fikk jeg endelig ringt PP-kontoret og avtalt når jeg skulle komme. Og da var kl. 15 og jeg syntes det var for sent å skulle lese nå siden sambo kommer hjem om 1,5 timer. Så jeg satte meg til å spille. Og plutselig hadde klokken blitt 18 og ingen sambo. Jeg måtte ringe og si at jeg sulter ihjel (han skal kjøpe fisken), så han kommer nå. *romle i magen* Får finne en restaurant vi skal spise på. Vi får spise for 2000 kroner, og det burde holde til et riktig så godt måltid for 2 personer. Endret 31. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lythande Skrevet 11. oktober 2004 #1887 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har hatt en likedan dag - jeg skulle også ha lest og gjort oppgaver, men hva har jeg gjort. Jo jeg har sittet her, malt, sett på tv og det bare etter at jeg kom hjem fra legen og litt handling av oppgave ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter #1888 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Da var jeg vel hjemme igjen. Skulle hatt fordypningsseminar, men fikk lov å ta fri fordi vi måtte ha datainnsamling til prosjektgruppen. Det er helt utrolig, vi har brukt tre forskjellige forelesninger, det har vel vært over 1000 studenter til sammen, og har fått litt over 80 besvarelser. Latsabber, bare vent til de skal gjøre det samme. Men, vi skulle vært ferdig med datainnsamlingen i forrige uke, så vi får nøye oss med de vi har. Nå koker jeg røkt svineknoke, for jeg skal lage lapskaus i morgen. I dag blir det koteletter som jeg må spise alene siden sambo blir litt sen. På fredag skal vi på kino og se Gåten Jason Bourne. Får håpe den er bra da. Endret 31. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aida Skrevet 12. oktober 2004 #1889 Del Skrevet 12. oktober 2004 Fy skamme skamme skamme seg. :fy: Gjett hvem som har spilt Sims2 i hele dag istedet for å lese. Det begynte så bra, jeg hadde tenkt å lese. Men først skulle jeg bare se Dr. Phil. Etterpå... Tusen hjertelig takk - du aner ikke hvor godt det er å se at man ikke er alene (metodebok her også). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter #1890 Del Skrevet 13. oktober 2004 Aida: Ja, det er virkelig gørr kjedelig, og overhodet ikke grunnen til at jeg valgte psykologi. Men det må bare gjøres, heldigvis er det ikke spesielt vanskelig, bare veldig veldig kjedelig og intetsigende. Hadde skikkelig migrene i går, til tross for to paralgin forte hadde jeg vondt og ikke minst var konstant kvalm fram til jeg la meg. Lå på sofaen hele kvelden, mens sambo var på trening. Ikke så gøy, særlig når jeg hadde så mye jeg hadde lyst å gjøre. Jaja, sånn er det bare. Har bare én forelesning i dag, så god tid til å lese. Synes det er så sinnsykt kaldt for tiden, tror det er på tide å bite i det sure eplet og slå på varmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter #1891 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Lenge siden jeg har lagt ut oppskrift her, så jeg legger ut oppskrift på hjemmelaget lys lapskaus som vi skal ha i dag. Lys lapskaus (4 pers.) 1 røkt og saltet svineknoke ca 5 dl vann 800 g poteter 3 gulrøtter ¼-½ kålrot ¼ sellerirot 1 purre salt/pepper Kok svineknoken i vann til den slipper bena. Skjær den eller hamburgerryggen i terninger. Skjær poteter og grønnsaker i terninger. Kok opp vann eller kraft fra knoken og tilsett kjøtt og grønnsaker, ikke purren. La koke 15 minutter. Tilsett purren og la koke til alt er mørt. Smak godt til med salt og pepper. Server med flatbrød. Endret 27. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 13. oktober 2004 #1892 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ooooo, lapskaus! Det er så nam.. Jeg må innrømme at jeg synes den på boks er god og, jeg da :oops: Vet, det er utrolig kaldt for tiden! I dag da jeg skulle kjøre til skolen måtte jeg skrape av is på setet til scooteren min :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter #1893 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ja, det er svinkaldt. Det var bare 0,5 grader i natt, og 2,7 da jeg dro av gårde. Holdt ut i fleecejakka, men jeg får vel bare innse at vinterjakka må fram hvis det er like kaldt i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 13. oktober 2004 #1894 Del Skrevet 13. oktober 2004 Uff, da var du heldig, da jeg satte meg på scooteren var det 0,4 grader! Hadde ikke følelse i fingrene da jeg kom frem :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter #1895 Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg liker ikke kulde, ikke gøy å dra fram dyna i sofaen eller gå rundt med tykke sokker og genser. Får grave fram oljeovnen fra kjelleren. Har slått den ene radiatoren på laveste varme, håper det hjelper litt. Kan ikke huske vi slo på varmen så tidlig i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 13. oktober 2004 #1896 Del Skrevet 13. oktober 2004 Nei, november var en ganske mild måned i fjor. Oktober var sikkert enda bedre. Nei huff, vi bor på feil side av jordkloden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aida Skrevet 13. oktober 2004 #1897 Del Skrevet 13. oktober 2004 Aida: Ja' date= det er virkelig gørr kjedelig, og overhodet ikke grunnen til at jeg valgte psykologi. Men det må bare gjøres, heldigvis er det ikke spesielt vanskelig, bare veldig veldig kjedelig og intetsigende. Endel som blir overrasket over metode-delen i psykologi, tror jeg. Nå tar jeg bare grunnfag, er det like mye metode (2/3) alle årene på profesjon også? Tar forresten gjerne imot tips for å ta en eksellent grunnfag-eksamen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter #1898 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ja, det er en god del metode. Nå har jeg kommet rett inn på 5. semester etter å ha tatt en Bachelor i England, men etter det jeg har hørt fra de andre er det metode hele 1. avd unntatt 3. semester. Hvor er det du studerer? Tips til grunnfagskesamen? Tja, jeg antar det er slik som det var da jeg tok den, første dagen en essayoppgave hvor man skal svare på ett av to spørsmål og andre dagen kortsvarsoppgaver? Jeg anbefaler deg å kjøpe en slik bok med eksempler på tidligere eksamensoppgaver, der står også karakteren og du ser ganske klart forskjellene mellom dem. Og du vil også se at det er en del temaer som går igjen. Jeg fikk 2,2 på min PSY110 eksamen (det eneste jeg tok fra grunnfag). Da hadde jeg strukturert oppgaven godt med en innledning hvor jeg kort nevnte litt historie angående temaet. Jeg nevnte ting fra de fleste deler av psykologien og påpekte parallelle teorier. Jeg støttet opp om det jeg skrev med personer, årstall og spesifikke studier. Husker jeg skrev livet av meg de åtte timene for jeg hadde så mye å skrive om. På dag 2 kan du egentlig få spørsmål om hva som helst, siden svarene skal være kortere. Da er det viktigere å ha lest grundig enn dag 1 hvor det er det store bildet som teller. Jeg husker i allefall at den historieboka (Saugstad, er det den dere også bruker?) var det få spørsmål fra. Jeg syntes den boken var så kjedelig så jeg hadde bare skummet raskt gjennom den, og jeg klarte å unngå de spørsmålene veldig lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aida Skrevet 13. oktober 2004 #1899 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ja' date= det er en god del metode. Nå har jeg kommet rett inn på 5. semester etter å ha tatt en Bachelor i England, men etter det jeg har hørt fra de andre er det metode hele 1. avd unntatt 3. semester. Hvor er det du studerer? Åh - det visste jeg ikke gikk an. Da må bachelor i England være annerledes enn her? Tror ikke det går an å ta bachelor, for så å fortsette på profesjon? Jeg studerer i Oslo. Nei, nå er det 3 timers eksamen. Ganske annerledes opplegg enn da du hadde det, med andre ord. Men jeg antar at struktur og underbyggende teorier, blant annet, er noen stikkord. Jeg tar sos.psyk. og metode nå, og skal ikke ta generell før etter jul, vet derfor ikke hvilken bok de bruker. Takk for at du gadd å skrive ned litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter #1900 Del Skrevet 13. oktober 2004 Det er i allefall to til som har en Bachelor fra før, de tok sin i USA og den ene kom inn på 2. semester og den andre på 3. semester, så jeg har nok valgt en grad med ganske bra innhold siden jeg kom inn på 5. semester. Jeg mangler noen småting da, f.eks. testkurs i WISC fra 3. semester og samfunnsfaglig støttedisiplin fra 4. semester, begge deler tar jeg nå. Dere er heldig som slipper den lange åtte timers eksamen da, det er ganske lenge å sitte og skrive. Så du vandrer i samme ganger som meg da. Artig. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg