Arkana Skrevet 8. august 2004 Forfatter #1301 Skrevet 8. august 2004 (endret) Søndag, og det er varmt varmt varmt. Men det føles tusen ganger bedre enn den varmen og fuktigheten vi hadde i London, så dette er veldig behagelig. Sambo forsov seg i dag stakkar. Han tar T-banen til jobb og lar meg ha bilen når jeg skal på visning med en venninne. Synes det er snilt av ham, for det er da faktisk hans bil. Han har bursdag neste søndag, har enda ikke kjøpt gave til ham. Det er i allefall to ting jeg vet han skal få: et nytt grafikkort til PC'en og et par nye taekwondo-sko. Sistnevnte må han jo være med å prøve selv da. Vi skal ut og spise på dagen også, har ikke helt bestemt hvilken restaurant. Bare en uke til studiene begynner. Må innrømme at jeg grugleder meg. Men det går vel bra. Endret 29. august 2005 av Arkana
-Fisken- Skrevet 8. august 2004 #1304 Skrevet 8. august 2004 Det går sikkert kjempefint med studiene, vettu Kos deg i varmen!
Gjest Lilleulv Skrevet 8. august 2004 #1306 Skrevet 8. august 2004 Kan du ikke legge ut den oversikten du har laget over kokeboka di, arkana? Lurer på om jeg bare skal kaste min kokebok og bruke denne her jeg Du er utrolig flink må jeg si
Arkana Skrevet 8. august 2004 Forfatter #1307 Skrevet 8. august 2004 Hint hint! :oops: :oops: Jeg skal tenke på det.
Arkana Skrevet 8. august 2004 Forfatter #1308 Skrevet 8. august 2004 Kan du ikke legge ut den oversikten du har laget over kokeboka di, arkana? Lurer på om jeg bare skal kaste min kokebok og bruke denne her jeg Du er utrolig flink må jeg si Skal bli. Side 1 Gulrotkake Eplepai Sjokoladekake Kongelige nøttekaker Nigella’s Chocolate Fudge Cake Nigella’s Easy Sticky-Toffee Pudding Potato Skins Frityrstekt potetskrell m/salsa og cheddardip Hjemmelaget pizza Kylling Kiev Helstekt kylling m/estragon og hvitløk Hjemmelaget pommes frites Seig sjokoladekake Krydderkake Side 2 Vårruller m/kylling Vårruller m/and Vietnamesiske vårruller m/dipsaus Sjokoladeostekake Festkake Lapskaus Chicken Jalfrezi Murg Tandoori Meksikanske chips Høstbrød Havreboller Fish and chips m/tartarsaus Ovnsbakt torsk m/sitronris Marokkansk kylling og couscous-suppe Couscous Marrakesh Chilensk maispai m/kylling Brasiliansk rekesuppe Brassert kylling i tomatsaus Lammegryte m/auberginer og svisker Baklava Saftig eplekake Boller Berlinerboller Koussa Meheche Sanuunad Digaag Dorowat Kylling m/spiant og fetaost Lam i filopakker Side 3 English Custard Tart Shepherd’s Pie Agnolotti del plin Minestrone col pesto Hoppin’ John St. Martin’s Island Stew Kirsebærpai Amerikanske kyllingvinger Asparges-salsa Grønn papaya-salsa Ananas-salsa Linse-salsa Kaffeiskrem Lakris-iskrem Jordbær yoghurt-is Kokos-iskrem Amerikansk blue-cheese dressing Fransk dressing Karridressing Ranchdressing Club Sandwich Dagen Derpå Sandwich Sur-søt sandwich Jambalaya Coq au vin Paella Foccacia Scones m/fetaost, oliven og soltørkede tomater Havrebriocher m/sjokolade Kylling i karri Pilaffris Naan Raita Kulfi Side 4 Afrikansk kyllingsuppe Jamaicapanne Rask kyllinggryte Sur-søt svinekjøtt m/nudler Mager lasagne Chop suey Karibisk fiskeform Oreo cheese cake Turkish delight Spicy popcorn Indisk krydrede cashewnøtter Cheese puffs Nøttekarameller m/sjokotrekk Peanutt butter squares Chocolate marshmallow crisps Aubergine-dip Cashew-dip Karri-dip Norzola-dip Avocado-dip Paprika-dip Tahini-dip Chèvre-dip Krabbe-dip Ostekake m/rips og bringebær Mulligatawnysuppe Suppebrød m/fennikel Hvitløksboller Krydderbrød Lette boller Side 5 Dense chocolate loaf cake Påskesuppe Påskestek Påskekake Skinkepai m/brokkoli og sopp Tomatpai m/auberginer og chorizo Smuldrepai m/krydderpærer Nigella’s lammeskankgryte m/couscous Nigella’s chocolate cloud cake Vårgrateng Vårlette skinkeruller Vårlig laksespaghetti Fiskekraft Grønnsakskraft Kyllingkraft Brun kraft Ripsgelé m/vanilje Bitter marmelade Aprikossyltetøy m/anis Jordbær- og rabarbramarmelade Mangomarmelade Plommesyltetøy m/kanel Mexicosnurrer Sommerbrød/muffins m/bacon og grønnsaker Hvetering m/kremet sopp og ostefyll Gresk grillaften Grillede kyllinglår Honningmarinert grillet skinkebiff Side 6 Appelsinsorbet Bellinisorbet Lime-pistasjsorbet Campari og pasjonsfruktsorbet Mangosorbet Bringebærsorbet Plommesorbet Eple-kanel-iskrem Cookies-iskrem Fersken-iskrem Kokos-iskrem Rom/rosin-iskrem Sitron-iskrem Ricotta-iskrem Spareribs Sennepskoteletter Grillsaus Grillet laks i folie m/auberginesalat Sur-søte spareribs Cevapichi Grillede reker Grillede svinekoteletterer m/urter Timian/oreganosmør Olivensmør Paprikasmør m/chili Koriandersmør Limesmør Rødløksmør Marinert grillet kveite Magre lam/couscous-burgere Indisk lammespyd Hjemmelaget potetsalat Kyllingspyd Steinbit parma Lammekofta Grillet fisk i folie Daim-kjeks Peanutt cookies 17. mai bowle 17. mai kake Bourride Fiskesuppe m/tapenade Bergensk fiskesuppe Grillede svinekoteletter m/guacamole og bakt potet Kjøttdeig på spudd m/tomat og chilidip Breiflabbspyd m/paprikaruller Side 7 Appelsinsjokoladekake Peanøttsjokoladekake Valrhona sjokoladekake Frossen sjokoladekake Aprikos-pecanmuffins Lunsjmuffins Banan/sjokolademuffins Jaffakake Kastanjeiskrem Bananiskrem Turkish delight-iskrem English trifle Hasselnøttrullade m/bringebærkrem Smuldrepai m/bringebær Pastasaus m/tre oster Pastasaus m/oliven og fløte Spinatsaus til pasta Enkel pastasaus Midtsommerpai Iskake m/sommersmak Sommerbrød Høysommerterte Side 8 Ostekake m/lime og pasjonsfrukt Ovnsbakt ostekake m/rømme Ostekake m/rabarbrafyll Brownies Alaska pizza Calabria pizza Satay pizza Giardiniera Solskinnsdrikk Sitron/lime-limonade Hjemmelaget eplesaft Mynte-mojito Vannmelon daiquiri Drømmekake Mandelsjokoladekake Troika-kake Fjellturkake Søtpotet og gressløk kremsuppe Søtpotet og mangoterte Søtpotet og spinat Krydrede søtpotetfrites Side 9 Asparges m/hollandaise Aspargessalat Asparges og geitostterte ”Mislykket” sjokoladekake Grillet sjøørret m/rømmepoteter og urte/karsedressing Krydret bakt ørret m/grønnsaker Pasta m/røkt ørret og vårløk i sitronsaus Bakt potet m/forskjellig fyll Side 10 Kyllingvinger m/parmesan Kyllingvinger m/chili og mangosaus Kyllingvinger m/smak av ingefær Amerikanske kyllingvinger Grillede hjemmelagede hamburgere Grillede kyllingpakker Grillet laks m/honning og sennep Hvetekake m/appelsin og mandler Jamie Oliver’s søte brunchbrød Karibiske bagels Sjokobananbrød Prinsessekake Side 11 Churros Onion bhaji Jalapeñopoppers Cæsar-salat Side 12 Nigella’s snickersmuffins Side 14 Blåbærmuffins Bananmuffins m/nøtter Aprikos/pecanmuffins m/kanelglasur Konfektmuffins Tournedos m/safranmos Entrecôte provençale m/squashsalat Side 15 Skinkepai I Skinkepai II Skinkepai III Side 16 Cappuccinomousse Karamellmousse After Eight mousse Hvit sjokolade- og sitronmousse Side 17 Spinatpannekaker m/fyll Spinat- og mascarponesuppe Ostekringle m/spinat og skinkefyll Side 19 Peanutt cookies Peanøttkake Peanutt Butter Squares Sjokoladekaffekake Side 20 Pecanpie Belle of the south pecan tart Side 21 Fransk eplepai Side 22 American hot chili beef pizza Avocado og skinkepizza Florentine pizza Side 25 Reker i karri Reker med fetaost Side 28 Kanin med aprikoser og bulgur Kanin med rosmarin og hvitvin Kanin i rødvin Side 31 Couscoussalat med fetaost Greske fetaost-smørbrød Spinat- og fetaostboller Side 32 Omelett à la Mexico Thai sjømatomelett Spansk langpanneomelett Kesamomelett med friske bær Side 33 1 deig – 6 brød Pastasalat Auberginesalat Fargerik paprikasalat m/fetaost Grønnsakssalat Enkel tomat-mozzarellasalat Tex-mexmarinade til storfe Sitronmarinade til fisk Rødvinsmarinade Orientalsk marinade til svin Marinade til fisk Marinade til kylling I Marinade til kylling II Marinade til lam Marinade til svinekjøtt Honningmarinade til lam Hawaiimarinade til svin Side 35 Blåmuggostfondue Ostefondue Sjokoladefondue Side 37 Engelsk epleterte Eplekake med crème fraîche Side 38 Coq au vin Side 42 Italiensk kyllinggryte Søt kyllinggryte Meksikansk kyllinggryte med ost Side 44 Havregrynspai m/blåbær og vaniljekrem Pære og blåbærpai Enkel blåbærterte Side 49 Amerikansk ferskendessert Ferskenkake Grillet fersken og fetaostsalat med mynte Hvit sjokolade- og mandelterte Hvit sjokolade-brownies Hvit sjokolademoussekake Side 55 Amerikanske pannekaker Arepa – maispannekaker fra Colombia Bananpannekaker Pasta med ost og oliven Tagliatelle med kylling og blåskjell Pasta Castello Side 56 Mandel-mokkakake Mokkakjeks Mokkasufflé m/saus Side 57 Enkel gratinert texmex kylling Gratinerte koteletter Gratinerte pølser med aubergine Side 59 Fennikel- og tomatgrateng Fennikel- og vårløkstuing Kremet bakt fennikel Side 60 Italiensk riskake med safranpærer Ostekake med pære og ingefær Pærepai Side 63 Bakt flyndre med champignonfyll Smørflyndre med hasselnøttsmør Urteoverbakt helleflyndre m/urtesaus og grillede grønnsaker Side 67 Ananas-savarin Ananasterte med mascarponekrem Meksikansk piña colada pai Side 68 Dronning Maud fromasj Appelsinfromasj Pærefromasj Side 70 Amerikansk potetsalat Fransk potetsalat Potetsalat (buljong) Side 71 Gratinerte sjøkreps Krepsepaier Cajun Spice Mix Side 72 Kreolsk svin Kreolsk bønnesuppe Jambalaya Side 73 Tomatpai med aubergine og chorizo Gresskargryte med couscous Flamenco egg Side 75 Karri med reker Karri med egg og kikerter Karri med lam og spinat Chili-lammekoteletter Greske lammekoteletter Karibiske lammekoteletter (eg. krydrete lammekoteletter) Cubanske lammekoteletter Side 77 Brød med sopp og løk Brød med pecannøtter og fennikel Brød med urter og ost Side 78 Bulgur pilaf med bakte grønnsaker Bulgursalat med grillet fennikel Spinat, ricotta og bulgurpai Side 79 Tunfiskspyd med marokkansk krydder og chermoula Svinekoteletter med guacamole og potetsticks Honning- og sennepsglaserte kyllingpakker Side 80 Bananasplit med hjemmelaget varm sjokoladesaus Baked Alaska Mississippi Mud Pie Side 81 Grillede kyllinglår Grillede lammekoteletter Grillet svinekam Side 82 Potetbrød med fetaost, vårløk og timian Eksotisk festkake Festrullekake Side 85 And i karri And med appelsinsaus Andesalat Sopp- og løksuppe Sopp og nøtte-smuldrepai Sopp og valnøtt-pizza Sopp-risotto Side 87 Kyllingpai I Kyllingpai II Kyllingpai III
Bokalven Skrevet 8. august 2004 #1309 Skrevet 8. august 2004 :oops: :oops: Jeg skal tenke på det. Tenke på det? Nei, bli med! Hadde vært kos med mer enn 5...
Arkana Skrevet 8. august 2004 Forfatter #1310 Skrevet 8. august 2004 (endret) 4 visninger på 3 timer, det høres ikke mye ut, men er faktisk ganske slitsomt. Det har blitt mye kjøring frem og tilbake i byen, og varmen gav meg en dundrende hodepine. Vel hjemme la jeg meg i senga litt (herrrlig med takvifte) og elskede lille pusen kom og la seg oppå meg og sov der sammen med meg. Hun er alltid ekstra kjærlig når hun har vært borte fra oss. Hun er så nydelig, at det går an å elske et lite dyr så høyt. Jeg kan ikke huske hvordan det var å ikke ha henne, og de få gangene vi er uten henne føles det veldig tomt. Sambo blir sen i kveld. Jeg holder på å lage middag. Vi kjøpte belgisk konfekt i England, svindyrt i Norge, men billig der, og så utrolig godt. Nesten synd jeg må dele med sambo. Men jeg har da sannelig spist en god slump selv allerede da. Endret 29. august 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 8. august 2004 Forfatter #1313 Skrevet 8. august 2004 (endret) Ja, bl.a. Guylian og et annet merke jeg ikke husker, har kastet omslaget. Masse sånn forskjellige fylte sjokolade, både mørk, lys og hvit. Helt ubeskrivelig godt. Minner meg om min barndom og til jul og bursdager og slikt sendte alltid min franske bestemor esker med slik konfekt, åh så godt. Vanligvis er jeg mer en potetgull/salt snacks-person, men noen ganger duger det bare med sjokolade. Endret 29. august 2005 av Arkana
Lythande Skrevet 9. august 2004 #1315 Skrevet 9. august 2004 :oops: :oops: Jeg skal tenke på det. Hadde vært kjempe gøy om du ble med. Velkommen hjem fra London (bedre sent enn aldri)
Arkana Skrevet 9. august 2004 Forfatter #1316 Skrevet 9. august 2004 (endret) Da var ferien over for sambos del. Han er kalt tilbake på jobb. Han kom faktisk ikke hjem i natt og har altså jobbet fra kl. 8 i går morges og er enda på jobb. Og blir vel der til 12-13 tenker jeg. Jeg er så rasende at jeg kan ikke få sagt det. Dette ødelegger jo min ferie også. :evil: :evil: :evil: Jaja, jeg har bilen hans da. Skal kjøre til CCVest straks jeg har spist og handle litt, må innom apoteket og hente mer paralgin forte og skal kjøpe rødvin til kyllinggryte, og handle mat på Ultra. Så får vi se hva ellers jeg kjøper. Endret 29. august 2005 av Arkana
-Fisken- Skrevet 9. august 2004 #1317 Skrevet 9. august 2004 Ikke sant det er morro å handle på Ultra? De har ALT jo! :D Det er så herlig med dette været vi har fått. DEt er nesten litt for varmt, men jeg skal ikke klage. Snart skal jeg til Nøklevann Ha en fin dag!
Bokalven Skrevet 9. august 2004 #1318 Skrevet 9. august 2004 Skulle ønske jeg hadde penger. Vi har Ultra ikke så langt unna. Murf.
Hontas Skrevet 9. august 2004 #1319 Skrevet 9. august 2004 Velkommen hjem fra London - hoeres ut som dere hadde noen fine dager. Selv var jeg ogsaa i London denne helga og vaeret var fortsatt like varmt (og fuktigheten nesten uutholdelig...). Vi dro paa Victoria Albert Museum( kjempebra, men altfor mye ting aa se), spiste sushi, var ute i Islington loerdag kveld paa en bar med live band, og dro til Camden Market paa soendagen.
Gjest 1111 Skrevet 9. august 2004 #1320 Skrevet 9. august 2004 Så kjipt at sambo må så fort tilbake til jobb :-? Leser det du skriver om pusen din og kan ikke vente til jeg skal plukke opp mitt eget nøste om ikke så lenge.
Fremhevede innlegg