Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dag er det farsdag. Litt vemodig å tenke på. Vi har aldri pleid å gjøre noe spesielt på farsdag egentlig, men det stikker litt i hjertet likevel.

Vi har sovet lenge og godt i natt, så har vi ligget en halvtimes tid med pusen mellom oss og kost og pratet litt. Nå er det snart klart for god frokost. Så er det vasking, tid for skifte av sengetøy og jeg skal lage chili con carne til middag. Sambo trener i ettermiddag, og kanskje kommer broren min innom i kveld. Han har vært borte hele helgen, så det spørs om han er hjemme tidlig nok. Det er jo jobb i morgen, så hvis han kommer sent tilbake drar han vel rett til seg selv og legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne høres kjempegod ut. :wow:

Peanøtt-iskrempai med sjokoladefudgesaus

300 g chocolate chip cookies

40 g smeltet smør

1 ss melk

1 liter vaniljeis

375 g grov peanøttsmør

200 g mørk sjokolade

50 g marshmallows

3 dl kremfløte

Knus kjeksene og bland med smør og melk. Press ned i en 24 cm smurt terteform. Sett kaldt 10 minutter. Visp iskremen myk med peanøttsmør. Fordel i formen, dekk til og frys i 3 timer eller over natten.

Bland sjokolade, marshmallows og fløte i en kjele og varm opp til blandingen er jevn. Server varm saus til ispaien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulltopp

Ja, farsdagen kan være litt vemodig, det er jeg enig i. Men jeg pleier å "markere" den en uke tidligere, for da er det jo allehelgensdag, så da setter jeg lys på graven istedet. I år fikk jeg ikke gjort det, ettersom jeg har flyttet langt unna, og det blir vel noen år til neste gang. Men jeg synes det kan være en fin måte å gjøre det på.

Endret av Gulltopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor dessverre også så langt unna at noen lystenning e.l. er uaktuelt. Litt synd, for jeg kunne godt tenkt meg jevnlige turer til graven. Men, sånn er det bare. Men nå er det snart jul og da skal jeg "hjem" og kan ta meg noen turer, og på julaften tenner vi lys der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh, noen ganger blir jeg så sint på meg selv. I går kveld hadde jeg satt vekkerklokka på 9 (gryyyytidlig for meg) for å være flink og lese til eksamen. Våknet kl 8 og syntes det var så deilig å sove at jeg ikke kunne forestille meg å stå opp om bsre en time, så jeg skrudde den av. :frustrert: Og vips var klokka elleve. :roll: Jaja, får jo lest litt i allefall.

Broren min kommer til oss etter jobb og så kjører vi til Ikea. Han skal ha en kommode og noe greier, vi skal se etter helspeil til badet og noe annet smått. Man ender jo alltid opp med noe uplanlagt etter en tur på Ikea. Håper det er litt mer orden der nå. Slependen er nærmest oss, men de pusser opp så det er rotete parkering. Jeg liker ikke Ikea Furuset, så jeg vil helst ikke dra dit.

Men nå er det tid for frokost. Tenker jeg skal slukke den verste sulten med litt appelsinjuice og lage bakt potet med kryddersmør og rømme. Og så lese litt mens den godgjører seg i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt hadde jeg en litt sær drøm. Det begynte med at jeg var i byen og skulle ta T-banen hjem, og mens jeg sitter der på T-banen oppdager jeg at jeg har glemt lommeboka (med T-banekort) hjemme. Så jeg tør ikke ta T-banen helt hjem i tilfelle kontroll så jeg går av på Borgen og gruer meg til å gå den lange veien hjem. Idet jeg når Smestad ser jeg et fly som flyr så merkelig og så krasjer det på T-banelinjene rett foran T-banen jeg akkurat kom med. Så jeg går tilbake og titter litt før jeg finner ut at jeg vil ta bussen hjem. Jeg springer ned til Majorstuen og begynner å bli usikker på hvor busstoppet er. Jeg svinser rundt litt før jeg ser det et stykke unna, og springer bort. Jeg må krysse en gate og en jente foran meg går så tregt så jeg dytter litt borti henne. Da snur hun seg og spør om vi skal ta et par øl sammen. Ok, tenker jeg. Så vi går til nærmeste café og jeg skal spandere en øl på henne. 82,50 skulle det koste, men hun i baren insisterer på at hun må trekke 8250 kroner fra kontoen min, for det er så mange som bare går uten å betale. Ja...og så våkner jeg. :sprettoy: Teit drøm. :ler:

Senere i dag skal jeg ut og spise med en venninne og så skal vi på kino. Sambo skal trene som vanlig på tirsdager. Men, først må det leses...... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen til sambo får sannsynligvis lys fra Løiten lys, hun har alltid huset fullt av forskjellige levende lys.

TUSEN TAKK!!! Der løste du en drøss med gaveproblemer for min del i hvertfall! Bor rett i nærheten, men tanken har faktisk ikke slått meg en gang! Woho! Noen bekymringer mindre! :hoppe:

Ellers håper jeg at alt står bra til, og lykke til med lesingen! :)

Endret av Milah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK!!! Der løste du en drøss med gaveproblemer for min del i hvertfall! Bor rett i nærheten, men tanken har faktisk ikke slått meg en gang! Woho! Noen bekymringer mindre! :hoppe:

Ellers håper jeg at alt står bra til, og lykke til med lesingen!  :)

Bare hyggelig. :-D

Sliter selv med gaveønsker, og da jeg kom på dette hadde plutselig to av gavene jeg slet mest med gått i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen ganske kjedelig å være sminket, påkledt og klar til å gå ut døra til venninnemiddag og kino, men ha 10 minutter til overs. Det er ingenting man kan gjøre på denne tiden. Jeg har bladd gjennom og lest absolutt alle innlegg på første siden av "nye innlegg" (og svart på en del av de også), sjekket mailen to ganger, lest gjennom Aftenposten, Dagbladet, VG, Nettavisen og Fremover (på nett) for andre gang i dag, og enda er det 5 minutter igjen. *tromme med fingrene*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en koselig kveld. Maten var god, men filmen ganske kjedelig (Elizabethtown), anbefales ikke. Men vi fikk skravlet litt, trålet byen etter julekalender. Ingen Freia-kalender i år, så jeg tror det må bli Kinder-kalender da. Kan ikke finne noen annen som frister i allefall.

Sambo er enda på trening, så jeg skal lage meg en deilig kopp varm sjokolade (SwissMiss Chocolate Sensation, skikkelig god!) og sette meg i sofaen og lese en god bok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg trenger en skikkelig skjerpings, men finner ikke inspirasjonen...

Har akkurat samme problem. Litt over to uker igjen bare, og jeg vet jeg burde nilese disse to små ukene. Men motivasjonen og inspirasjonen er på bånn. Jeg vil bare ha juleferie og ta livet med ro. Føler meg som verdens dårligste student. :tristbla: Må skjerpe meg, i morgen er det ingen nåde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg våknet jeg med vondt i halsen og litt tung i hodet og tenkte at dette må være årets forkjølelse. Så jeg helte innpå med solhatt og halsonden var borte dagen etter. Trodde jeg var kvitt den for godt, men i morges våknet jeg halv seks med 5-6 nys og jeg var potte tett i nesa og snørrete. Lå og leste til sambo stod opp kl 7. Pusen kom og la seg i senga og jeg sovnet igjen. Da jeg våknet igjen var nesa helt fin. :klø: Litt mystisk, men så kortvarige forkjølelser er ikke meg i mot. :ler: Har tatt to doser solhatt i dag allerede, tenker jeg fortsetter med det et par dager for å være på den sikre siden.

I går kveld da vi hadde lagt oss snakket vi litt om julegaver, så jeg tror vi begynner å få dem klart:

Svigerfar: Flaske god whisky

Svigermor: Kryssordbok + Sudoku-bok

Sambos storebror + kone: Baileys og kunstlys fra Løiten Lys

Sambos lillebror: Baileys

Niese: Bratz-dukker

Nevø: Magnetix

Min lillebror: Sjakkspill? Noe til modelljernbanen?

Mamma: ?

Sambo: Mer RAM til PC'en, nytt trådløst tastatur + mus, noen bøker

Venninne 1: ?

Venninne 2: Kunstlys fra Løiten Lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et Australian Women's Weekly oppskrifthefte (mine favoritter!) som heter Wicked Sweet Indulges. Det er derfra forrige fristende oppskrift kommer fra. Her er en til som også ser herlig ut. :sikle:

Japp-ostekake (8 pers.)

250 g sjokoladekjeks

150 g smeltet smør

2 ss brunt sukker

20 g smør, ekstra

3 dl kremfløte

50 g hakket melkesjokolade

3 ts gelatinpulver

60 ml vann

500 g kremost

110 g sukker

180 g Japp-/Mars-sjokolade, finhakket

Knus kjeksen og bland med smør. Press blandingen ut i en smurt 20 cm springform, sett kaldt 30 minutter.

Bland brunt sukker, ekstra smør og 2 ss av fløten i en kjele. Varm opp til sukkeret er oppløst. Dette er karamellsausen

Lag sjokoladesaus ved å smelte sjokolade sammen med 2 ss fløte.

Løs gelatinen i vannet. Avkjøl 5 minutter. Visp kremost og sukker sammen. Visp fløten til krem og vend inn sammen med gelatin og sjokolade. Hell halvparten av blandingen i formen, hell over halvparten av sausene. Bruk en stekepinne e.l. Og marmorer blandingene. Bre over resten av osteblandingen og de to sausene og marmorer igjen. Dekk til og sett kaldt 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...