Bokalven Skrevet 2. november 2005 #3441 Del Skrevet 2. november 2005 Det var bra at det gikk bra! Må være forferdelig å skulle rydde opp i koden til noen andre. Håper de hadde bra dokumentasjon, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2005 Forfatter #3442 Del Skrevet 2. november 2005 Det var bra at det gikk bra! Må være forferdelig å skulle rydde opp i koden til noen andre. Håper de hadde bra dokumentasjon, da? ← Ja, det håper jeg også. Nå skal utrullingen forskyves da, så de får god tid på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2005 Forfatter #3443 Del Skrevet 2. november 2005 Da var praksis over for i dag, to ganger igjen. Sitter og spiser lunsj, polarbrød med naturell smøreost, sennep og røkt skinke. Det var tungt å stå opp tidlig i morges, og det gjorde ikke saken bedre at sambo hadde det såååå godt i sengen at han sa han skulle sove en time til. Sånn er det når man har fleksitid. Men i morgen har jeg fri, og da kan jeg sove leeeenge, mens sambo må tidlig opp. Sent i går fikk jeg endelig sendt inn valgene for praksis, er spent på hva jeg får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2005 Forfatter #3444 Del Skrevet 2. november 2005 Eple- og appelsinterte m/krydret krem (6-8 pers.) 2 kopper hvetemel ½ ts kanel 125 g smør 1 ss sukker 1 egg, delt i plomme og hvite ¼ kopp vann 60 g smør 1 kg epler, skrelte og revne 3 ts revet appelsinskall ¼ kopp appelsinjuice ¼ kopp sukker 2 ss sukker 3 dl kremfløte ½ ts kanel ¼ ts revet muskat Sikt mel og kanel i en bolle og smuldre inn smøret. Tilsett sukker. Rør inn eggeplomme og nok vann til en glatt deig. Dekk til og sett kaldt 30 minutter. Kjevle to tredeler av deigen til en 24 cm terteform. Legg på bakepapir og tørre bønner og stek ved 200-210 grader i 10 minutter, ta ut bønnene og stek 10 minutter til. Avkjøl. Fyllet: Fres epler, appelsinskall, appelsinjuice og sukker i smøret ca 5 minutter, til eplene er brune og det meste av væsken er absorbert. Avkjøl, sil og rør inn honning. Fordel fyllet i bunnen. Skjær resten av deigen til strimles som legges i sikk-sakk over fyllet. Pensle med vispet eggehvite og stek ved 180-190 grader i ca 30 minutter. Server med kremfløte vispet med krydder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. november 2005 #3445 Del Skrevet 2. november 2005 Har du prøvd å fryse eple- og appelsinterten? Den ser god ut og jeg har epler som bør brukes opp, men jeg er alene hjemme for tida så det passer ikke helt med stor kake... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2005 Forfatter #3446 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Nei, jeg fryses i det hele tatt sjelden kaker, rett og slett fordi de blir spist opp så fort. Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å fryse eplekaker, jeg kan ikke helt forestille meg at bakte frosne epler blir så godt når de tiner? Men kanskje jeg tar feil? Det du kan gjøre, og som jeg i allefall vet er godt, er å mose eplene i blender og lage en eplekake av mosen. Den går det fint an å fryse, og jeg synes den smaker like godt opptint. Mosen i seg selv kan forresten også fryses. Endret 2. november 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. november 2005 #3447 Del Skrevet 2. november 2005 Spise litt og fryse resten som en test kanskje? Vil tro at revne epler går bedre i fryseren enn eplebåter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2005 Forfatter #3448 Del Skrevet 2. november 2005 Vil tro at revne epler går bedre i fryseren enn eplebåter. ← Jepp. Tilføyde litt på slutten av forrige innlegg, hvis du vil prøve det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. november 2005 #3449 Del Skrevet 2. november 2005 Så det etter at jeg hadde svart. Når du lager eplekake med moste epler, bruker du da vanlig smuldredeig som bunn og heller eplemosen over? Når jeg tenker meg om så er kanskje moste epler godt i grovbrød også... Kanskje jeg må kjøpe mer epler så jeg får testet det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2005 Forfatter #3450 Del Skrevet 2. november 2005 Hvis jeg bruker eplemos så inngår den som en "vanlig" ingrediens. Det gjør kaken saftig og god. Kan gi deg noen eksempler. Krydret eplekake 2-3 store epler 2 ss vann saft av 1 sitron 1 egg 1 ts vaniljesukker 4 dl hvetemel 2 ts bakepulver 1 ½ ts blandet kanel, kardemomme og allehånde 125 g smør 1,5 dl brunt sukker 2,5 dl kremfløte 1,5 dl melis ½ beger cottage cheese 3 ss lettrømme Skrell eplene og skjær dem i båter. Kok dem møre i vann og sitronsaft så de moses. Avkjøl og rør inn egg og vaniljesukker. Sikt sammen mel, bakepulver og krydder. Rør smør og sukker kremaktig og vend inn eplemosen og det tørre. Fyll røren i en godt smurt form og stek nederst i ovnen ved 180 grader i 45 minutter. Avkjøl og del i to lag. Visp fløten stiv med melis. Mos cottage cheesen og vend den i fløten sammen med rømme. Fyll kaken med kremen. Dryss brunt sukker på. (Frys kaken uten krem.) Eplemoskake 7,5 dl eplemos 325 g smeltet smør 400 g sukker 5 dl rosiner 3 dl mandler 4 ts bakepulver 900 g hvetemel Bland alle ingrediensene og fyll røren i godt smurt og papirkledt langpanne. Stek kaken ved 170 grader i ca 1,5 timer, til den er fast og gjennomstekt. Avkjøl kaken på rist og del den i passe stykker. Kaken er saftig og holdbar. Spennende formkake 2 egg 150 g sukker 150 g mykt smør 250 g eplemos 1 ts kanel 150 g rosiner 75 g hasselnøtter 225 g hvetemel 2 ts bakepulver ½ ts salt Pisk eggedosis. Rør det myke smøret sammen med eplemos, kanel, rosiner og hakkede nøtter. Bland mel, bakepulver og salt og rør alt sammen. Legg en strimmel bakepapir i bunnen av en brødform og smør papiret godt. Ha røren i formen. Stek på nederste rille ved 170 grader i ca 1 time. La den hvile ½ time i formen før den hvelves ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. november 2005 #3451 Del Skrevet 2. november 2005 Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. november 2005 Forfatter #3452 Del Skrevet 3. november 2005 Det føles som om det har regnet hele uka (og det har kanskje det også?). Har sovet godt og lenge i dag. Hadde en eller annen sær drøm om at jeg og noen venner var på danskebåten, og i buffet-restauranten stablet jeg desserter og kaker på en liten serviett og jeg var så redd for at de skulle bli skviste før jeg nådde fram til bordet og fikk spist dem. Sambo trener som vanlig rett etter jobb så jeg ser ham ikke før sent i kveld. Nå knasker jeg havreflan og drikker kakao til. Bøkene stirrer på meg, så jeg får gå og lese litt snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. november 2005 Forfatter #3453 Del Skrevet 3. november 2005 Jippi, jeg fikk mitt førstevalg av praksisplass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 3. november 2005 #3454 Del Skrevet 3. november 2005 Jippi, jeg fikk mitt førstevalg av praksisplass! ← Så utolig bra!! Jeg vet hvor mye det betyr, har selv vært heldig og fått det jeg ønsket da jeg var i praksis Har du lyst til å fortelle noe om hvor du skal? Hvor lang praksis er det forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. november 2005 Forfatter #3455 Del Skrevet 3. november 2005 Det er nesten heltidspraksis (4 dager i uken) som skal vare i 6 mnd, så det betyr ganske mye hvor man skal være. Nesten alle fikk sitt førstevalg da, en håndfull fikk andrevalget, så det er bra. Tyder vel på at vi har hatt litt ulike ønsker da, noen kull før oss har hatt maks uflaks hvor det var så mange som kjempet om de samme plassene at noen ikke fikk hverken første, andre eller tredjevalget. Uten å avsløre for mye kan jeg jo si at det dreier seg om litt tyngre psykopatologi (schizofreni, personlighetsforstyrrelser o.l.). Det er noe jeg har interessert meg for ganske lenge, så jeg gleder meg til å få jobbet med dette på en annen måte. Gruer meg litt også, dette blir plutselig mye mer seriøst enn de andre praksisene vi har hatt. Nå blir vi nærmest sett på som ferdige psykologer (og det er vi jo praktisk talt også, mange bare fordypningen), og får mer ansvar. Så det er både skummelt og kjempespennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 3. november 2005 #3456 Del Skrevet 3. november 2005 Det blir helt sikkert kjempespennende!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 3. november 2005 #3457 Del Skrevet 3. november 2005 Gratulerer, så gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. november 2005 Forfatter #3458 Del Skrevet 4. november 2005 Da er det snart helg! Er stolt over at jeg faktisk kom meg opp relativt tidlig i dag. En liten tur til universitetet i dag (håper det ikke tar mer enn en times tid tilsammen) og så er det ikke mer denne uka. Litt senere i kveld skal jeg med en venninne på Maxbo. Hun skal male leiligheten sin, og siden jeg har bil () og litt mer kunnskap om hva som trengs når man maler, + at det er hyggeligere å være to, så skal jeg være med. Håper det ikke tar for lang tid likevel. Sambo og jeg skal ha kosekveld i dag. Biff til middag (hans favorittmat) med sjokolademousse til dessert, og bare slappe av sammen i kveld. Tenker vi leier en film også, eller kanskje ser en av de Pink Panther-filmene vi kjøpte forrige uke. Har jo bare sett én av dem så langt. I dag regner det ikke! Ingen tåke! :-D Og sola titter fram mellom skyene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 4. november 2005 #3459 Del Skrevet 4. november 2005 Hei Arkana! Kos dere i kveld og ha en fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. november 2005 Forfatter #3460 Del Skrevet 4. november 2005 til søndagsengel?, Sniglå og Popelka! Alle fikk førstevalget sitt når det gjaldt fordypning! Tror vi er et ganske lykkelig kull nå, det har vært en nervepirrende uke. Nå er jeg akkurat tilbake fra Maxbo, skal straks i gang med sen kjærestemiddag. I morgen skal vi shoppe litt, ellers slappe av i helga. Mamma kommer en snartur i neste uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg