Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Gratulerer med dato :) Tror det kan være veldig fint og personlig med en liten intim vielse med bare de nærmeste. Kan forøvrig røpe at 28. er en fin dato å gifte seg på (selv om vi gjorde det i september da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk takk!

28 juni er ingen tilfeldig valgt dato, det er den datoen vi ble sammen. Vi ønsket sommerbryllup, så da passet det bra, særlig siden man kan gifte seg hvilken som helst ukedag når det er en borgerlig vielse. Og så er det lett å huske datoen (greit for samboeren min :ler: ). Så 2007 blir et spennende år, siden jeg også blir ferdig utdannet psykolog den våren, og sannsynligvis flytter vi også siden jeg da begynner å jobbe.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det mandag igjen. Heldigvis har vi fri fra kognitiv terapi-kurset, så jeg har bare forelesning fra 9 til 11. Det passer meg bra. Etter å ha kjøpt en del av pensumbøkene i helga bør jeg begynne å lese i dag. Skal lage quiche lorraine til middag også, liker den best lunken eller kald, så da lager jeg den tidlig. Når sambo er ferdig på jobben skal vi kjøre og kjøpe bursdagsgave til nevøen hans som blir 10 i neste uke. Han og den to (?) år yngre søsteren kommer på besøk hit i mai, helt alene. Det blir nok koselig. Må prøve å pønske ut noen barneaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å ha bestemt dato, så får man håpe dere også får den datoen når dere bestiller. ;) Det gjør dere sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi satser på det, selv om det er på sommeren. Fordelen er jo at dette er en torsdag, og jeg tror de fleste foretrekker en fredag eller lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Så gøy at dere har satt dato! Tenkte faktisk på det i går, om jeg hadde lest bryllupsdatoen deres noe sted. Men det hadde jeg altså ikke! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har jeg sniklest litt i boka di, og sett at du har mange fristende oppskrifter. Har allerede skrevet ned noen som jeg har lyst til å prøve... Har ikke vært gjennom hele boka di, og lurte på om du har oppskrift(er) på ostekake®. Det, ved siden av gulrotkake og brownies er mine favorittkaker :sikle:

Gratulere med fastsatt dato :-)

Ha en kjempefin mandagskveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ostekakeoppskrifter. Hvis du sier litt om hva slags smak du vil ha (sjokolade, hvilke frukter/bær) så kan jeg legge ut et par. Det er så vanskelig å plukke ut sånn på måfå når jeg ikke vet hva du liker. Du kan i allefall få min absolutte favoritt til å begynne med.

Ostekake med rips og bringebær

250 g søte kjeks

90 g smeltet smør

12 gelatinplater

500 g kremost

ca 1 dl sitronsaft

125 g sukker

ca 3 dl vispet kremfløte

250 g frosne rips og bringebær

2 ss sukker, ekstra

Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og press blandingen gjennom en sil. Kast frøene.. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser veldig god ut-gleder meg til å prøve. Hvilken type kjeks anbefaler du?

Jeg er veldig glad i ostekaker med syrlig smak. Ostekake med sjokoladesmak har jeg aldri smakt, men det høres kjempegodt ut!

*gleder meg til å bake kake*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke Bixit, Digestive er også utmerket. Prøvde en gang med Maryland Cookies, det ble også kjempegodt og litt annerledes. Denne ostekaken kan du regulere litt selv. Liker du den syrlig har du litt mindre sukker i bærene. Og du kan selvsagt bruke de bærene du ønsker.

Her har du et par oppskrifter på sjokoladeostekake, og en oppskrift på en syrlig og god ostekake fra Nigella.

Ostekake m/sjokolade

50 g smør

1 pk kornmo eller digestive kjeks

200 g kremost

2 ss sukker

25 g kakao

100 g sjokolade

1 ½ dl fløte

Knus kjeksen og bland inn smør. Klem ut i en springform og stek ved 180 grader i 15 minutter. Avkjøl.

Pisk opp kremosten med sukker. Smelt halvparten av sjokoladen. Rør kakao ut i 2 ss kokende vann og bland sammen med den smeltede sjokoladen. Vend sjokoladen inn i kremostblandingen. Hakk resten av sjokoladen og bland sammen med pisket fløtekrem. Bland med kremosten og hell i formen. Settes til avkjøling 2-3 timer før bruk.

Sjokoladeostekake

125 g digestive kjeks

60 g smør

1 ss kakao

175 g mørk sjokolade

500 g kremost

150 g sukker

1 ss vaniljekrempulver

3 store egg

3 store eggeplommer

1,5 dl rømme

½ ts kakao løst opp i 1 ss varmt vann

75 g mørk sjokolade

1,25 dl kremfløte

1 ts sirup

Mos kjeksene og bland med smør og kakao. Press ut i bunnen av en 23 cm springform. Sett i fryseren mens fyllet lages.

Visp kremoste sammen med sikker og vaniljekrempulver. Visp inn egg og eggeplommer, så rømmen. Visp inn kakaovannet og den smeltede sjokoladen. Dekk bunn/sider av formen med plastfolie og så aluminiumsfolie, legg i en stor langpanne. Hell i fyllet. Hell kokende vann i pannen så den dekker halvparten av formen. Stek ved 180 grader i 45-60 minutter. Toppen skal være stivnet, men den skal være litt "wobbly" i midten. Ta av all folien og la kaken avkjøles i formen, på rist. Sett i kjøleskapet, dekket med plast og la stivne over natten.

Sjokoladeglasuren (kan sløyfes, men fin om du har gjester) lages ved å smelte alt i en kjele og vispe glatt. Ringle den over kaken.

Sjokolade-lime ostekake

200 g double-choc Maryland cookies

75 g smør

750 g philadelphiaost

200 g sukker

4 egg

2 eggeplommer

saften av 4 lime

Legg et stykke aluminiumsfolie over bunnen av en 20-21 cm springform og sett ringen oppå. Brett folien opp på utsiden. Sett hele formen på et nytt folie ark som brettes overalt, slik at det blir vanntett.

Knus kjeksen og bland med smør. Press ned i den smurte formen. La stå i kjøleskap mens fyllet lages. Visp kremosten med sukker, og visp så inn egg, eggeplommer og til slutt limesaft. Hell i formen og sett den i en langpanne eller ildfast form. Fyll med kokende vann som rekker halvveis opp på formen. Stek ved 180 grader i 50-60 minutter. Skal skjelve så vidt når den er ferdig.

Ta ut av formen, fjern den ytre folien og riv av kanten av den andre folien. La stå og avkjøles. Sett så i kjøleskap 20 minutter før den serveres.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Ja, men byfogden vier bare på lørdager så vidt jeg vet. Og dette er en torsdag. Jeg synes det er finere hos byfogden enn på tinghuset, men datoen er viktigere enn stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet når pensumlista består av 16 bøker (og det er kun de bøkene vi skal lese hele av, i tillegg er det minst 10 hvor vi trenger ett eller flere kapitler) er at man ikke vet hvor man skal begynne. Skal jeg ta en litt tynnere, interessant bok for å starte mildt, eller skal jeg begynne rett på mursteinene for å bli ferdige med dem. Jeg merker at motivasjonen er større enn forrige semester. Da var det ganske tungt å komme seg gjennom alt, tror jeg også ble demotivert når det viste seg at tiden fram til eksamen var så kort at det faktisk var umulig å lese gjennom hele pensum. Denne gangen blir det nok lettere, har ikke eksamen i dette før til jul. Eneste negative er at det er nye 14+ bøker til høsten, dvs eksamen i 30-40 bøker! Jeg tør ikke tenke på dette engang, får ta en bok av gangen.

Sambo har møte i kveld så jeg spiser alene. Pusekatten sover søtt i senga vår, jeg skal en snartur på butikken og kjøpe Mountain Dew og grønnsaker til i kveld før jeg begynner på en ny bok.

I intervjuundervisningen har vi fått oppdrag om å gå sammen to og to og ta opp en terapitime på DVD. Den ene skal være terapeut, den andre pasient, og så bytter vi. Poenget her er å lære å stille de rette spørsmålene, se hvor lenge vi kan stille åpne spørsmål. Det største problemet for studenter er nemlig at de stiller for spesifikke spørsmål altfor tidlig. Gruer meg litt til å bli vist fram på film foran alle andre og bli kritisert. Og selv om jeg som pasient ikke er den som er under kritikk vil jeg jo gjerne framstilles som en troverdig pasient. Så jeg får velge en sykdom som er ganske lett å spille, tror det blir depresjon eller en form for angst.

Mamma kommer i neste uke, gleder meg til det. Hun kommer på torsdag, men blir bare til neste dag før hun reiser videre for å holde kurs den helga. Så er hun tilbake på tirsdag og blir til torsdag. Hun har bursdag den mandagen, så vi tre skal ta henne med ut og spise. Det blir nok koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hei, takk for masse gode oppskrifter. Jeg er på jakt etter et godt brød til å bake og spise til suppe. Har du noe forslag?

Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hei, takk for masse gode oppskrifter. Jeg er på jakt etter et godt brød til å bake og spise til suppe. Har du noe forslag?

Ingvild

Ja, jeg har et par oppskrifter som passer godt til supper.

Fargerikt høstbrød

50 g gjær

3 dl vann

2 ½ egg

200 g revet ost (gjerne nøkkelost)

1 ts salt

150 g sammalt hvete, grov

400 g hvetemel

2 finsnittede purrer

2 røde paprika i strimler

2 grønne paprika i strimler

50 g hvetemel

½ egg til pensling

revet ost til toppen

Rør gjæren ut i lunkent vann og tilsett egg, revet ost, salt og sammalt hvete. Rør videre inn hvetemel til deigen “slipper bollen”. La deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted.

Bland grønnsakene med 50 g hvetemel og elt dette inn i den forhevede deigen. Legg deigen i godt smurt form og la den etterheve i ca. 30 minutter.

Pensle med sammenvispet egg og strø på ekstra ost. Stek brødet ved 175 grader i ca 1 time. Dette er et godt brød ved siden av en suppe eller salat.

Krydderbrød (1 stk)

325 g hvetemel

2 ts bakepulver

¼ ts salt

¼ ts cayennepepper

2 ts karri

2 ts valmuefrø

25 g smør

1,5 dl melk

1 vispet egg

Sikt mel i en bolle sammen med bakepulver, salt, cayennepepper, karri og valmuefrø. Smuldre inn smøret og rør så inn egg og melk. Kna godt og form til et rundt brød. Skjær et stort kryss på toppen med en skarp kniv. Stek ved 190 grader i 45 minutter. Avkjøl på rist. Smaker nydelig til suppe!

Yoghurtbrød (2 brød)

3 dl vann

3 dl yoghurt naturell

1 ss olje

50 g gjær

2 ts salt

2 ts sukker

1 ss tørkede urtekrydder

1 ½ liter grovbakstmel

Bland sammen vann, yoghurt og olje og varm opp til 37 grader. Rør ut gjøren i væsken. Tilsett salt, sukker, krydder og mel og arbeid sammen til en glatt deig. Dekk bollen med plast og la heve til dobbel størrelse, ca 45 minutter.

Kna deigen godt og del den i to emner. Emnene kan formes til enten runde eller avlange brød. Legg i kurv/form, dekk med klede og hev i ca 20 minutter. Stek brødene på nederste rille ved 200 grader i 30-40 minutter. Avkjøl på rist. Godt til suppe.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...