Arkana Skrevet 13. mai 2006 Forfatter #4341 Del Skrevet 13. mai 2006 I går laget jeg hjemmelaget karamelliskrem. Den var veldig god. Har bare smakt litt på den, for jeg skal bruke den til å lage karamell/macadamia-iskrem i dag. Satser på at det blir enda bedre. I dag springer samboeren min Holmenkollstafetten sammen med en gjeng fra jobben. De skal ut og spise etterpå så jeg blir alene i kveld. Skal lage potato skins (nesten fast alene-lørdagsmat, tar så lang tid å grave ut innholdet i potetene at jeg sjelden gidder å lage til oss begge). Ser fram til en rolig alene-kveld. Satt og skrev ukemenyen for neste uke i går. Hadde helt glemt at det er 17. mai på onsdag, ikke før jeg satt i bilen på vei til butikken og tenkte "Nei, gratinert blomkål er ikke 17. mai-mat). Vi skal jo selvsagt grille den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 13. mai 2006 #4342 Del Skrevet 13. mai 2006 Kose deg med potato skinsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. mai 2006 Forfatter #4343 Del Skrevet 13. mai 2006 Mmmmmmmm, den iskremen jeg laget i dag var skikkelig god! Nok en ny favoritt. Må bare legge ut oppskriften, for den er vel verdt å prøve. Og jeg tror barn ville like denne svært godt, tror jeg må lage en ny porsjon når ungene kommer om et par uker. Man må altså først lage en karamelliskrem, og så blande i litt ekstra snadder (karamelliskremen var forøvrig nydelig som den er også!). Karamell-iskrem 1 vaniljestang 1 kopp sukker ¼ kopp vann 1½ kopp kremfløte 1 kopp H-melk 8 store eggeplommer Splitt vaniljestangen og skrap frøene i en kjele, ha i stangen. Tilsett sukker og vann og rør mens sukkeret løses opp. Kok opp og la koke uten å røre til sirupen får en lys brun farge, det tar ca 8 minutter. Ta av varmen og tilsett fløten (blandingen vil boble kraftig). Rør over svak varme til all karamellen har løst seg opp. Tilsett melk og kok opp. Visp eggeplommene i en bolle. Visp gradvis inn den varme karamellblandingen. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til blandingen tykner, skal ikke koke. Sil i en bolle og sett i kjøleskap til den er kald. Frys i en iskremmaskin. Karamell/macadamia-iskrem 240 g snickers-sjokolade, hakket 1,25 dl kremfløte dobbel porsjon av ovennevnte karamelliskrem (evt 1 liter kjøpt iskrem) 150 g ristede og hakkede macadamianøtter Bland snickers og fløte i en kjele og varm under omrøring til snickersen er smeltet. Avkjøl. Visp iskremen myk. Tilsett snickersblandingen og nøttene. Frys. Ellers synes jeg at jeg har vært rimelig effektiv i dag, til lørdag å være. Den begynte ikke så effektivt da. Vi sov lenge, og ble liggende enda lengre og se Q-Gjengen på Disney-Channel. Klokken var vel nærmere ett før vi stod opp. Frokost og avslapning, litt PC-spilling. Så kjørte jeg sambo på jobb hvor han skulle møte de andre som skulle springe i dag. På veien hjem handlet jeg noe småtteri jeg trengte. Brukte en del tid på å lage iskremen og gjøre klart middagen, har vasket et par maskiner med klær, vasket og ryddet på kjøkkenet, ryddet i skoskapet og ryddet vekk en del gamle klær, og tittet innom KG innimellom slagene. Synes det har vært ganske varmt i dag, kjente det godt der jeg stod på kjøkkenet med både ovn og komfyr på. *puh* Måtte ta avkjølende runder til vifta på skrivebordet. Pusekatten har sovet i kottet i hele dag. Det gjør hun stort sett alltid på varme dager. Kattehuset som samboeren min bygget til henne ble stuet vekk dit etter at hun ikke hadde brukt det på lenge, men hun har fremdeles tilgang til det og smyger seg inn dit når hun vil ha avkjøling. Innimellom har hun kommet og satt seg på kommoden ved siden av skrivebordet her jeg sitter, vinduet er åpent og hun sitter der og ruuuuuuuser seg på frisk luft og vårdufter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. mai 2006 Forfatter #4344 Del Skrevet 13. mai 2006 Glemte forresten å hilse og ønske god helg til dere som har vært innom i det siste: Saeria, -eline-, apple, Nivea, Sniglå og Holly Hobbie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 14. mai 2006 #4345 Del Skrevet 14. mai 2006 til deg... Håper du har hatt det fint i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 15. mai 2006 #4346 Del Skrevet 15. mai 2006 Fikk helt vann i munnen av den iskremen! Av aa lese om den, altsaa! HVis jeg kjeder meg en dag og i tillegg er fysen paa noe godt er det nok mulig jeg proever aa lage den.... Ha en fin uke, Arkana! Og god grilling paa onsdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. mai 2006 Forfatter #4347 Del Skrevet 15. mai 2006 Koselig søndag som vanlig. Hadde ikke hatt biff stroganoff på lenge, og det var kjempegodt og alle forsynte seg flere ganger. Og iskremen var populær den også. Litt TV-titting og litt Carcassonne-spilling (jeg vant ). Har akkurat bestilt expansion nr 7, spennende! Og så bestilte vi billetter til Da Vinci-koden neste søndag. Hverken broren min eller samboeren min har lest boken, men vi gleder oss alle til å se filmen. Må innrømme jeg har høye forventninger, ikke bare fordi boken var så spennende, men også fordi jeg liker Tom Hanks og Audrey Tatou som har hovedrollene. Alt er klart til 17. mai, dvs all den gode grillmaten er innkjøpt, vi har ikke tenkt å bevege oss utenfor ytterdøren den dagen. Muligens spaserer vi bort til Gardeleiren som ikke er så langt unna, de pleier å ha oppvisning på ettermiddagen. På lørdag er det Melodi Grand Prix-finale (eller Eurovision Song Contest da). Har invitert broren min da også (blir mye besøk av ham neste uke ). Må jo bare få det med meg selv om jeg alltid synes at minst 90% av sangene er relativt dårlige. Tror faktisk Norge kan komme ganske høyt opp, jeg liker i allefall melodien godt. Det er ikke akkurat et program man kan sitte å nistirre på, så jeg tror vi kommer til å spille noe og bare høre litt etter nå og da. Men, nå må jeg gjøre meg klar til å dra til byen. Skal møte en venninne og vi skal shoppe litt og spise indisk mat etterpå. Synd det er litt kjølig i dag, men solen skinner i allefall. Jeg har laget middag til samboeren min, pent dandert på en tallerken med plastfolie over så han kan varme den i mikrobølgeovnen når han kommer hjem. Jeg synes det er så koselig å gjøre slike småting for ham. til HH. Ha en fin uke du også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apple Skrevet 16. mai 2006 #4348 Del Skrevet 16. mai 2006 Måtte bare sei at nå har eg prøvd brownies-oppskrifta di, og den er jo bare kjempegod! Smakte akkurat slik brownies skal, ikkje noko luftig kake her nei! NAM! Prøvde forresten oppskrifta frå City Bakery i New York, som også låg her på forumet, og den var langtifrå like god, og nå har eg kome fram til at det må vera pga bakepulveret. Frå nå av er eg i alle fall på vakt, og skal aldri laga brownies med bakepulver i igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. mai 2006 #4349 Del Skrevet 16. mai 2006 Har ikke glemt deg altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isowen Skrevet 16. mai 2006 #4350 Del Skrevet 16. mai 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #4351 Del Skrevet 16. mai 2006 Måtte bare sei at nå har eg prøvd brownies-oppskrifta di, og den er jo bare kjempegod! Smakte akkurat slik brownies skal, ikkje noko luftig kake her nei! NAM! Prøvde forresten oppskrifta frå City Bakery i New York, som også låg her på forumet, og den var langtifrå like god, og nå har eg kome fram til at det må vera pga bakepulveret. Frå nå av er eg i alle fall på vakt, og skal aldri laga brownies med bakepulver i igjen. ← Heeeelt enig med deg (sier jeg helt objektivt ). Den fra City Bakery kaller jeg ikke brownies, det er jo en helt vanlig sjokoladekake. God er den, men ikke brownies. Jeg tror også det er bakepulveret samt at eggene skal piskes med sukkeret, og det gjør jo kaken litt luftigere. Mine er jo også veldig enkle å lage, ingen pisking og greier, bare blande i én gryte og helle i formen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #4352 Del Skrevet 16. mai 2006 Har ikke glemt deg altså. ← ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #4353 Del Skrevet 17. mai 2006 :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. mai 2006 #4354 Del Skrevet 17. mai 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 17. mai 2006 #4355 Del Skrevet 17. mai 2006 Gratulerar så masse med dagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isowen Skrevet 18. mai 2006 #4356 Del Skrevet 18. mai 2006 Hva er din yndlingsfiskerett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #4357 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Hva er din yndlingsfiskerett? ← Vi er ikke spesielt glad i fisk (egentlig er ikke "yndlingsfiskerett" et ord som passer hos oss ), men når vi spiser det må det være enkelt. Skal jeg trekke fram det jeg helst spiser må det være ovnsbakt torsk (torskefilet pakkes i folie med strimlet purre, salt/pepper, sitronskiver og noen smørklatter, bakes ved 200 grader i ca 20 minutter). Det serveres med poteter, masse grønnsaker og hjemmelaget aïoli (hvitløksmajones). Godt! Endret 18. mai 2006 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #4358 Del Skrevet 18. mai 2006 Samboeren min er på trening, og jeg kan selvsagt ikke være noe dårligere så....... jeg gikk på butikken og kjøpte en stor plate Helnøtt-sjokolade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isowen Skrevet 19. mai 2006 #4359 Del Skrevet 19. mai 2006 Vi spiste bakt laks med hjemmelaget potetsalat og brokkoli til på 17. mai.Nammenam! Jeg er pescetarianer, så da blir det naturlig mye fisk. Og så er jeg også veldig glad i fisk, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 19. mai 2006 #4360 Del Skrevet 19. mai 2006 Man blir jo både sulten og inspirert av å lese her inne jo, Arkana. Men det er jo kanskje også meningen? Det med å prøve ut forskjellige isdesserter var en god idé, som jeg straks fanget. Jeg har "alltid" endt opp med å lage Daimis, synes det smaker himmelsk. Men det gjør helt sikkert andre hjemmelagede iser også. Jeg har forresten en god is oppskrift, som min farmor pleide å lage til oss da vi var barn: Mokkais 1 liter stivpisket kremfløte 4 egg 4 ss sukker tilsettes sterk nytrukket kaffe etter smak, ca 1 kopp. Ved serveringen kan isen pyntes med moccabønner. Rasp opp sjokolade i isen. Men egentlig ville jeg spørre deg om du har oppskrift på en pai med rabarbra? (Eller andre rabarbra oppskrifter) Miranda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg