Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk for hilsen og redning fra side 2 -eline-. ;)

Svigermor tålte gårdagens cellegift i går bra, hun ble ikke dårlig i det hele tatt. Hun fikk også en liter blod og har fått litt mer farge i ansiktet nå. Hun ble utskrevet i dag og de reiser hjem i morgen. I kveld skal hun bare slappe av, vi skal lage god middag og eplepai med iskrem til dessert. Hun skal ha tre nye cellegiftkurer med tre ukers mellomrom før operasjon i sommer, heldigvis slipper hun å reise hit for disse kurene, men kan få dem hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at svigermor ser ut til å klare cellegiften bra. Det kan ikke være lett for noen av dere å vitne prosessen, men det viktigste er jo å få henne bra igjen. :)

Åhhh! Eplepai. Jammen fikk jeg lyst på eplekake nå...rote litt rundt etter oppskrift. ;)

Du må ha en fin helg og fin første mai. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: til Saeria. Nei, det er ikke så lett. Men svigermor er en tøff kvinne som ikke lar seg pille på nesen, så dette skal gå bra. :)

Her er forøvrig oppskriften på den paien jeg skal lage i kveld.

Tarte aux pommes (fransk epleterte)

250 g hvetemel

150 g smør

1 egg

75 g sukker

½ ts salt

½ ts vaniljesukker

500 g epler (Golden Delicious)

4 eggeplommer

90 g sukker

2 ts vaniljesukker

1 ts kanel

2 dl kremfløte

Smuldre smør og mel til en grov masse. Tilsett sammenvispet

sukker og egg. Elt deigen raskt sammen. La hvile kaldt i en time.

Forvarm ovnen til 215°C. Kjevle ut deigen til en 30 cm stor sirkel. Smør en rund pai-form. Kle formen med deigen. Skjær av overflødig deig i kantene. Skrell eplene og skjær dem i båter uten kjernehus. Anrett eplebåtene over deigen. La steke i 15 min.

Bland sammen eggeplommer, sukker, vaniljesukker og kanel. Pisk inn fløten. Hell blandingen over eplene, la steke videre i ca 35 min.

Serveres varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: :Gjesp: :Gjesp:

Det er søndag, og jeg har vært oppe siden kl 8. Om en halvtimes tid skal vi kjøre svigers til Gardermoen. Lurer på om jeg skal sove litt til når vi kommer hjem, kjenner jeg sliter med å holde øynene åpne, men jeg sovnet ikke før 2 i natt heller da, så det er ikke rart. Må koke høne etterpå, skal lage karri-hønsegryte til middag. Regner med broren min kommer til middag i kveld, som vanlig på søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-

Godt å høre at hun tålte cellegiften bra! Tøffe damer klarer det meste!

Håper søndagen var koselig, du lager mye god mat i hvertfall... Blir vel litt mer skikkelig matlaging på meg igjen når jeg endelig blir samboer... er vitterlig ikke det samme å bare lage mat til seg selv ;)

Ha en fin uke! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å kunne sove lenge i natt. Svigers står opp så tidlig (rundt 7 hver dag), og det er ikke noe for meg. Vi lå lenge i sengen og så Den Fabelaktige Amélie fra Montmartre. Veldig fin film, litt absurd og morsom. :-D Så leverte vi DVD'en og kjøpte brød og melk til frokost på Kiwi på veien tilbake. Samboeren min har ligget i sofaen og lest til en sertifisering i morgen, jeg har spilt Sim City. Skal straks lage middag, er sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det hussjauing som står på menyen. Klær vaskes, stue og møbler støvsuges, vinduer vaskes, klær brettes og legges på plass, middag er lagd og om litt blir det vafler! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har jeg knapt gjort annet i dag enn å spille PC-spill, drikke Cola Light og spise en hel plate Helnøtt-sjokolade..... :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt time til vaksinasjon av pusekatten på fredag. Det blir nok ikke verdens hyggeligste tur, pusekatten vår er redd dyrleger. Hun krøller seg sammen i et hjørne av buret og nekter å la seg dra ut. Men vi løfter av lokket og hun får bli i boksen mens dyrlegen titter på henne og gir henne vaksinasjonen. Ellers lurte jeg på om jeg skulle gidde å vaske litt, siden det ikke ble gjort i helgen.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Firmaet til samboeren min har atter en gang flyttet, i går var første dag i de nye lokalene. For samboeren min betyr det kortere reisevei, og han trenger ikke kjøre gjennom bommen lenger så nå blir det slutt på årsabonnement og vi går over til klippekort. Han vurderte faktisk å begynne å sykle til jobben. Det blir nedoverbakke den ene veien og oppoverbakke hjem igjen. :ler: Men de har massevis av parkeringsplasser, og han er, som meg, bedagelig anlagt, så det blir vel med tanken. :ler:

Vaskingen ja..... Jeg kom faktisk så langt som til å vaske badet, swifret alle gulvene og vasket to maskiner med klær. Men resten får bare være til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :vinke: Synes ikke det er lenge siden sist jobben til samboeren din flyttet, jeg? Jaja, kjekt å få kortere vei da! Ellers var det fint å høre at moren hans tålte cellegiften bra!

Håper du har det fint for tiden! Er det full fart med studier og det hele?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eksamen om noen uker, så det er litt mer lesing nå ja.

Ja, det er nok ikke så lenge siden de flyttet sist. I fjor kanskje? Jeg husker ikke lenger. De har vel flyttet fire ganger siden han begynte der for ganske nøyaktig 7 år siden. Og de har blitt solgt og byttet navn enda flere ganger. Sist gang i februar, så forhåpentligvis varer dette en stund, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod opp tiiiiidlig (dvs halv ni) i dag og har vasket balkonggulvet, stolene, bordet og grillen. Har sittet ute og lest, mens jeg har spist is og drukket iskald cola light. Herlig! Sommeren er endelig her. :-D

Samboeren min er på kurs i dag, og er derfor ferdig tidlig (15). Vi skal gjøre ukeshandel, og så skal pusekatten til dyrlegen og få vaksine.

Det er meldt så fint vær hele helgen at i morgen skal jeg og en venninne ta en tur ut i marka, har ikke helt bestemt hvor enda, muligens Lillomarka fordi der kan vi gå til Lilloseter og spise kake (og få tilbake de kaloriene vi brukte opp på turen :ler:). Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana, en stund siden jeg har vaert innom men naa er jeg her! :vinke:

Markatur hoeres idyllisk ut. Man maa virkelig utnytte det fine vaeret, saa det var en god ide!

Flott at svigermor ser ut til aa takle alt bra. :)

Oensker deg en kjempefin helg!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...