Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mattips fra meg: Bakt fisk med bakt potet og gorgonzolasaus! Kjempegodt!

Det hørtes godt ut, bortsett fra at jeg ikke liker blåmuggost. Hva slags fisk brukte du og har du prøvd andre oster i sausen som du også kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes godt ut, bortsett fra at jeg ikke liker blåmuggost. Hva slags fisk brukte du og har du prøvd andre oster i sausen som du også kan anbefale?

Jeg brukte sei. Har kun prøvd med gorgonzola, som jo gir en helt særegen smak (blåmuggost er jo ikke bare én smak). Aner ikke hvordan det blir med andre ostetyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er nå den stolte eier av et rødt belte med to svarte striper. :hoppe:

Nå er det bare fire dager til det blir skikkelig juleferie. I går kom jeg på at vi jo er i Stavanger neste søndag og ikke får tent adventslysene da. Så spørsmålet er om jeg skal tenne alle torsdag kveld (vi reiser fredag) eller onsdag kveld i neste uke. Begge dagene er jo egentlig milevis fra selve dagen. Tror jeg tar det onsdag kveld, det er nok en litt mindre hektisk dag og vi kan nyte lysene mer.

Nå er det frokost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med nytt belte til samboeren din da :klappe: Og tak for kakemann-oppskrift! Jeg vet ikke om du er innom den tråden igjen, så jeg spør her også: er det helt nødvendig å la deigen stå i kjøleskap en natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det helt nødvendig å la deigen stå i kjøleskap en natt?

Nei, den trenger ikke stå kaldt over natten. Men det er fint om den får stå kaldt en stund i allefall. Hvis du f.eks. lager deigen nå og så baker ut senere i dag, så er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lussekatter er veldig godt. *moms moms* Særlig mine. ;) Jeg har egentlig jukset litt, fordi jeg laget lussekattene i forrige uke, og spiste en god del av dem, men frøs ned noen også til i dag.

I går kjøpte jeg den nest siste julegaven, den er til min beste venninne. Tror jeg må skynde meg å bestille gave til samboeren min. Tror han skal få 1GB RAM i tillegg til nytt trådløst tastatur og mus. Hva gir man til en mann som har data som jobb og data som hobby? :ler:

I morgen har han julebord. Hele firmaet har leid en restaurant og betaler alt av mat og drikke. Det blir nok koselig. De er jo en del færre nå enn de var før, firmaet har bare delt seg og delt seg og delt seg. Nylig skiftet de navn for sjette gang (tror jeg det var, har kommet ut av tellinga) siden samboeren min begynte der i 1999. Og de har vel flyttet 3-4 ganger også, men nå har de holdt til på samme sted i allefall 2-3 år.

Utrolig hvor mye klesvask vi hadde denne uken. I går vasket jeg tre maskiner (to svarte og en med sambos treningstøy, tre taekwondodrakter, tre håndklær + 3x T-skjorte, truser og sokker tar litt plass) og jeg har tre til i dag (en hvit, en med håndduker/kluter og en rød). Og vi er bare to personer. :overrasket: Jaja, i hvertfall er ikke klesvask spesielt krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med samboers belte - imponerende!!! :)

Lussekatter ja, det er jo kjempegodt, har glemt de helt bort.. Kanskje bake idag..? :) Får i tilfelle prøve din oppskrift da, du er jo blitt mitt eget matorakel :ler:

Kan trøste deg med klesvask at vi har ikke hatt vaske maskin på 4 uker så vi har et BERG å vaske - når vaskemaskinen forhåpentlig kommer på onsdag!!!! :overrasket: Jaja, godt jeg er hjemme så jeg kan vaske jevnt hele dagen... :ler:

Ha en fin dag og kos deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg sånn til jul i år, slik jeg gjør til alle juler. Da jeg og broren min bodde hjemme begynte juleforberedelsene tidligere, men nå kommer vi ikke hjem før bittelillejulaften så da blir ingenting gjort før vi kommer. Lille julaften begynner bakingen. Det er stort sett jeg som tar meg av det, og det går i grunnen ganske fort. Jeg lager deigen til pepperkaker kvelden før slik at den bakes ut lille julaften. Og så går det slag i slag, pepperkaker, marengs, kokosmakroner, kransekakestenger, sveitsisk konfekt, fyrstekake og i år også kolakaker/brune pinner. Så lager jeg potetsalat og hjemmelaget majones til koldtbordet julaften, og Mamma lager sin hjemmelagede rødbetesalat. Pappa (eller fra i fjor er det broren min) har tatt inn juletreet som får temperert seg i gangen og så tas det opp i stuen og alle sammen pynter det. Før var det alltid Pappa som satte på lysene først, før broren min og jeg pyntet resten, en salig blanding av all slags julepynt, noe helt fra vi var små. Alle med gode minner. Julestrømpen ble lagt klar ved peisen (nå når vi er voksne har vi ikke julestrømpe lenger, og det er jo uansett en overflod av snop i julen) og så var det sengetid.

Julaften morgen våkner vi tidlig og ser på alle juleprogrammene på NRK mens vi gomler i oss innholder fra julestrømpen, og kanskje blir det litt frokost innimellom også. I 13-14-tiden kjører vi til kirkegården og tenner lys på de to familiegravene, bestemor og bestefar sin og Pappa sin. Når vi kommer hjem tenner vi så lys på kattegraven i hagen og en fakkel på trappen. Så pynter vi oss og spiser sen lunsj, som er grøt med mandel i. Da vi var små var det den som fikk mandelen som delte ut pakkene, men i mange år nå har det alltid vært broren min som gjør det. Vi begynner vel gaveåpningen rundt 19-20. Da deles alle ut først og så åpner vi én og én, alle får se og man takker pent. Det er en koselig luksus vi kan unne oss siden vi alltid har vært bare oss fire på julaften. I år blir vi fire igjen siden samboeren min skal være med. :hjerte: Underveis er det julebrus (eller cola) og julegodt, Mamma og Pappa tar seg kanskje en likør. Julemusikk i bakgrunnen og kanskje sner det utenfor?

Gaveåpningen varer ganske lenge, men når vi er ferdige dekker vi på stort koldtbord og spiser og koser oss. Det koldtbordet føler oss til frokost og kvelds hele julen. Den store julemiddagen spiser vi 1. juledag, da er det kalkun med masse godt tilbehør. :sikle: Og etterpå, og egentlig hele julen gjennom, spiller vi masse spill sammen og koser oss.

Det er noe godt og trygt over alle juletradisjonene. Jeg kunne ikke tenke meg å feire jul på noen annen måte, og jeg blir aldri lei det heller. Vi har det godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med samboers belte - imponerende!!! :)

Lussekatter ja, det er jo kjempegodt, har glemt de helt bort.. Kanskje bake idag..? :) Får i tilfelle prøve din oppskrift da, du er jo blitt mitt eget matorakel :ler:

Kan trøste deg med klesvask at vi har ikke hatt vaske maskin på 4 uker så vi har et BERG å vaske - når vaskemaskinen forhåpentlig kommer på onsdag!!!!  :overrasket: Jaja, godt jeg er hjemme så jeg kan vaske jevnt hele dagen...  :ler:

Ha en fin dag og kos deg!!

Det er en god oppskrift ja. Egentlig Mamma sin.

Fire ukers klesvask! :overrasket: Håper du får maskinen snart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ja jeg skal love deg jeg vil ha maskina FORT!!! Helst igår!!!

Så koselig det var å lese hvordan du pleide å feire jul.. Jul er en fin tid gitt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk julestemning av å lese om julefeiringen deres! Gjett om jeg gleder meg til jul nå! Jeg er enig i at tradisjoner er viktige. I år skal vi for første gang slå sammen min og mannens familier, og vi skal være hjemme og meg og mannen for første gang. Så vi får vel prøve å plukke med oss det vi synes er viktigst fra begge familier, og ha det som videre juletradisjoner fra nå av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så vi får vel prøve å plukke med oss det vi synes er viktigst fra begge familier, og ha det som videre juletradisjoner fra nå av :)

Ja, jeg er spent på hvilket sammensurium av tradisjoner jeg og samboeren min skal lage når vi får barn. På en måte er det bra at vi er såpass ulike når det gjelder julemiddag. F.eks. hos oss er den store julemiddagen 1. juledag, hvilket betyr at jeg godt kan lage hans tradisjonelle julemiddag på julaften og så vår på 1. juledag, og da får begge det de vil. Eneste problem er at han er vant til pinnekjøtt noe jeg synes er aldeles uspiselig, så jeg må nok lage to middager på julaften hvis jeg ikke skal sulte ihjel. Har et ørlite håp om at våre fremtidige barn skal hate pinnekjøtt like inderlig som meg slik at pappa blir nedstemt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er spent på hvilket sammensurium av tradisjoner jeg og samboeren min skal lage når vi får barn. På en måte er det bra at vi er såpass ulike når det gjelder julemiddag. F.eks. hos oss er den store julemiddagen 1. juledag, hvilket betyr at jeg godt kan lage hans tradisjonelle julemiddag på julaften og så vår på 1. juledag, og da får begge det de vil. Eneste problem er at han er vant til pinnekjøtt noe jeg synes er aldeles uspiselig, så jeg må nok lage to middager på julaften hvis jeg ikke skal sulte ihjel. Har et ørlite håp om at våre fremtidige barn skal hate pinnekjøtt like inderlig som meg slik at pappa blir nedstemt.  :ler:

Her blir det to middager på julaften - kalkun og pinnekjøtt. Hjemmefra er jeg vant til ribbe og/eller pinnekjøtt (avhengig av hvem og hvor mange vi har feiret med), mens mannen er vant til kalkun. Ellers har nok min familie flere tradisjoner gjennom hele jula enn mannens, for jeg tror de forsvant litt etter at moren hans flytta ut. Så jeg får det nok ganske likt som det jeg er vant til, mens han forhåpentligvis får oppleve enda flere koselige tradisjoner enn han er vant til :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... men frøs ned noen også til i dag. I går kjøpte jeg den nest siste julegaven...

:ler:

Hodet mitt er helt tullerusk etter en kjempelang kollokvie i dag, så jeg klarte å lese at du frøs ned den siste julegaven i dag. Måtte lese flere ganger før jeg så at jeg hadde byttet litt...:hoho:

Hva gir man til en mann som har data som jobb og data som hobby? 

Det lurer jammen jeg også på...*har enda ikke funnet på noe lurt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniglå: :ler::ler::ler:

Ikke lett med disse datamennene nei. Har strevd lenge med å finne noe til samboeren min, men nå er det endelig i boks.

--------------------------------------

I kveld skal samboeren min på julebord, og han har kurs etter jobb, så det går i ett. Jeg ser ham nok ikke før sent i kveld. Jeg skal ikke gjøre så mye i dag, bare ta livet med ro. Kanskje pakke til vi reiser på fredag. Har hentet fram kofferten fra kjelleren i allefall, det er jo en begynnelse. Gidder ikke lage særlig middag i dag siden jeg er alene, men bakt potet med sprøstekt bacon, kryddersmør, mais og rømme er jo godt det også. Og så tror jeg at jeg skal grave dypt i godteskapet og finne noe jeg kan kose meg med i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...