Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Lun Epledessert (6 pers.)

1 kg epler, skrelte

60 g sukker

25 g smeltet smør

1 ts revet appelsinskall

2 ss appelsinsaft

125 g hvetemel

¾ ts bakepulver

50 g smør

2 ss sukker

1 lettvispet egg

2-3 ss melk

1 ts rørsukker

Skjær eplene i båter og bland med sukker, smør, appelsinskall og appelsinsaft. Hell i et stort ildfast fat. Dekk med folie og stek ved 180 grader i 40 minutter. Rør en gang underveis. Sikt melet i en bolle og smuldre i smøret. Bland i sukker, og så egg og melk. Hell røren over eplene så alt dekkes. Dryss med sukker og stek videre 35 minutter. Server med pisket krem eller is.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gårdagen var veldig koselig. Taco smakte godt, og snopet likeså. Jeg spilte Sims2 mens samboeren og broren min spilte X-box. Klokka ble faktisk 2 før broren min tuslet hjemover igjen.

I dag skal vi bare ta det med ro, bortsett fra den vanlige ukesrengjøringen da. Skal se nye episoder av Gilmore Girls i kveld, og middagen blir hjemmelagede hamburgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges våknet jeg, aldeles uthvilt og tenkte "jøss, nå må jeg ha sovet til 13 minst!) og så var klokken bare 11. Ulikt meg, særlig siden jeg lå og leste til ganske sent. I dag har jeg ikke gjort noen verdens ting, har ikke engang vært ute av huset. Frokosten bestod av et glass drikkeyoghurt og en brownie. Skal en tur på Plantasjen når sambo kommer hjem. Den ene planten (en stor og flott indisk dvergfiken) er desperat etter en større potte. Jeg så etter en på Ikea da vi var der med broren min i helga, men fant ingen som var store nok. Har plantet om 3 andre planter i helga, det ble de nok glade for.

Broren min skulle til en kamerat i går kveld. Og det var ganske nytt for ham å måtte planlegge hjemreisen og dra hjem senest midnatt fordi bussene ikke går lenger enn det. Han er jo vant til å være hos kameratene sine til 3-4-5 tiden og så bare kjøre/gå/sykle hjem, men slik er det jo ikke i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squashbrød med timian (2 brød)

2,5 dl syrnet melk

2,5 dl vann

50 g gjær

2 ts salt

4 ss olje

200 g revet squash

3 ts tørr timian

100 g lettkokte havregryn

200 g sammalt hvete grov

700 g hvetemel

Varm væsken og rør ut gjæren. Rør inn salt, olje, squash og timian. Bland havregryn og mel og elt det inn i væsken. La heve ca 30 minutter. Kna godt og form til to brød i form. La heve til dobbel størrelse. Stekes på nederste rille ved 200 grader i ca 45 minutter. Kan også legges rett på stekebrettet

Potet- og ostebrød (4 pers.)

225 g hvetemel

1 ts salt

½ ts sennepspulver

2 ts bakepulver

125 g revet moden ost

175 g kokte moste poteter

2 dl vann

1 ss olje

tilsett gjerne 50 g hakket skinke

Sikt mel, salt, sennep og bakepulver i en bolle. Spar på 2 ss av osten, resten røres inn sammen med potetene. Hell i vann og olje og kna godt sammen. Kna ut til en 20 cm rund leiv som legges på stekebrett. Marker fire kakestykker med en skarp kniv, strø på osten og stek ved 220 grader i 25-30 minutter. Avkjøl på rist og bryt av stykker.

Pannebrød med eple og timian

5 dl vann

50 g gjær

½ dl olivenolje

2 ss lys sirup

5 dl semulegryn

7 dl hvetemel

2 epler

2 ss finhakket timian

½ dl olivenolje

1 ts grovt salt

Varm vannet og rør ut gjøren. Rør inn olje og sirup. Bland semulegryn og mel og elt det inn i væsken til en glatt og smidig deig. Dekk til og la heve ca 40 minutter. Skjær eplene i tynne båter. Elt halvparten av epler og timian inn i deigen. Klem deigen ut i en langpanne og stikk resten av epleskivene ned i deigen. Pensle med olje og dryss på salt og resten av timian. La etterheve 30 minutter og stek ved 200 grader på midterste rille i ca 25 minutter. Smaker nydelig til salater, kald eller varm mat med skinke, kylling og kalkun samt reker.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så digg det må være å føle seg uthvilt! Hakke gjort det på leeeenge jeg  :-?

Så kjedelig da. Det er ikke noe godt å ha konstant mangel på søvn. Jeg trenger mye søvn. Minst 10 timer om natten, ellers føler jeg meg ikke vel. Tungt når jeg har forelesninger en hel uke. Da er jeg så trøtt at jeg stuper når helga kommer, og jeg må gjerne ta meg en blund på ettermiddagen på hverdagene. Jeg må få meg en fleksibel jobb hvor jeg ikke trenger komme på jobb før 12. :sjarmor:

Har satt deig til spinat- og fetaostboller nå. :sikle:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vært en bra da. Stod opp kl 11 og spiste kvikk lunsj til frokost. Så hadde jeg et par timer kurs (de jeg tok fri forrige uke for å hjelpe broren min) og rakk akkurat bussen hjem så jeg slapp å vente. Har spist koteletter med potet-purregrateng (nam) og nå skal snart samboeren min på trening og jeg skal bake pecanpai (nam nam!) og spille Sims2 før jeg spiser pecanpai med vaniljeis og ser på Frustrete Fruer. I morgen har jeg fri. :hoppe:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lukter det bare utrolig godt fra kjøkkenet! Når samboeren min kommer hjem blir det varm pecanpai med vaniljeis. Her er oppskriften, jeg bytter ut vanlig sukker med brunt sukker:

Belle of the South Pecan Tart

250 g hvetemel

125 g smør

2 ss finhakkede pecannøtter

4-5 ss iskaldt vann

200 g pecannøtter

3 store vispede egg

250 g sukker

250 g sirup

30 g smeltet smør

1 ts vaniljeessens

vispet krem til servering

Sikt mel i en bolle og smuldre i melet. Rør inn nøtter og vann. Kjevle ut til en 25 cm paiform. Dryss pecannøttene over bunnen. Visp eggene med sirup, sukker, smør og vaniljeessens og hell det over i formen. Stek ved 190 grader i 45 minutter. La avkjøles litt før den serveres med vispet kre

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldeles nydelig! Hadde dekket med folie og et håndkle så den var enda varm da sambo kom hjem fra trening, og det smakte kjempegodt med kald vaniljeis til. :sikle:

I dag sov jeg til 13. Jeg drømte om lunacia faktisk. Hun og jeg og en venninne fra Zimbabwe var og handlet på et digert kjøpesenter. Vi gikk gjennom en helsekostdel og de hadde en liten café, og lunacia insisterte på at vi måtte sette oss ned og spise de økologiske vaflene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er første praksisdag. Er ganske spent på hva som skal skje. Jeg har overhodet ingen anelse hvor avdelingen jeg skal være på befinner seg. Men vi er heldigvis to fra kullet som har praksis der så vi skal treffes og rote oss bort sammen i det minste.

Leste VG på nett i dag, og stor ble overraskelsen da jeg så Petter Stordalens nye kjæreste. Jeg "kjenner" henne nemlig, hun er fra hjembyen min og gikk på samme skole som meg. Hun har virkelig forandret seg. Fra å være ja....mindre pen (om jeg må være helt ærlig), med langt rødlig krøllete/krusete hår er hun nå knapt gjenkjennelig.

I kveld kommer en venninne på besøk. Det begynner å bli noen uker siden vi så hverandre sist, og siden hun reiser til kjæresten i USA på lørdag måtte vi jo treffes først. Sambo skal trene, men det gjør jo ingenting. Desto mer mulighet for jenteprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte jo inn på vg-nett med en gang for å ta en titt på denne jenta! Hun hadde ikke rødt krusete hår nå i hvertfall :wink: Jeg synes det også kan være pent jeg, da!

Håper dere finner fram til praksisstedet! Jeg er jo selv i praksis nå, og det blir spennende å høre hvordan du trives på praksisstedet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Arkana

Jeg har sittet og "bladd" i dagboka di, men det er så mange sider.... Har du prøvd alle disse oppskriftene dine selv? Har du en oppskrift på kyllingsuppe? Hadde blitt kjempeglad hvis du har det og gidder å finne den for meg.

Også ønsker jeg deg en god dag! (måtte bare inn og legge til det - det ble litt rart og bare spørre om en oppskrift inne i dagboka di syns jeg.) :ler:

AnnKristn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var første praksisdag over. Det var spennende, og jeg tror dette blir gøy. Det første vi gjorde var å bli testet selv. Det var ganske gøy for psykologen som testet meg var mektig imponert og jeg gjorde det så bra at jeg havnet utenfor skåringsskjemaet og han mente jeg lå på 99,9 persentil. :sjarmor:

Nå skal jeg rydde bittelitt, så leiligheten ser presentabel ut til i kveld.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnKristn: Jeg har nok ikke prøvd absolutt alle oppskriftene jeg har nei, det tror jeg ikke jeg hadde hatt tid til. :ler: Jeg har mange kyllingsuppeoppskrifter, men jeg kan jo plukke ut et par stykker:

Afrikansk kyllingsuppe (3 porsj.)

1 grillet kylling

2 løk

1½ ts karri

8 dl kyllingkraft/hønsebuljong

4 modne tomater eller 1 boks hermetiske

4 poteter

1 ts salt

½ ts pepper

1,5 dl frosne erter

Rens kyllingen for skinn og ben og skjær kjøttet i strimler. Finhakk løk og surr den i smør med karri. Tilsett kyllingkraft med tomater (silte hermetiske) og poteter i terninger. Kok til alt er mørt. Mos det i foodprocessor og hell tilbake i kjelen. Ha i salt og pepper og la suppen småkoke noen minutter. Tilsett erter og kylling rett før servering. På afrikansk vis serveres suppen kald, men den er svært god varm.

Kyllingsuppe med pasta (4 pers.)

2 kyllingfileter

3,5 dl hakket løk eller purre

ca 1 dl finstrimlet stangselleri

3,5 dl kålrot i terninger

3,5 dl gulrot i skiver

2,5 dl strimlet hvitkål

2 finhakkede hvitløksfedd

2 ts tørket basilikum

1,25 liter hønsebuljong

1 dl frosne erter

½ dl maiskorn

salt/pepper

½ dl hakket persille

2 dl kokt pasta

Skjær kjøttet i strimler og stek det i litt olje, ta ut. Fres løk og selleri mykt. Tilsett kålrot, gulrot, kål, hvitløk og basilikum og la frese noen minutter til. Tilsett buljong og la koke til grønnsakene er møre. Tilsett erter, maiskorn og kjøttet og ta av platen. Smak til med salt og pepper og dryss over persillen. Fordel nykokt pasta i tallerkener og hell varm suppe over.

Marokkansk kylling og couscous-suppe (4 pers.)

1 hakket løk

500 g kyllingkjøtt i strimler

¼ ts cayennepepper

1 ts malt spisskummen

1 ¾ ts salt

¼ ts pepper

1 søtpotet, i terninger

1 squash, i terninger

¾ kopp tomatpuré

½ liter vann

2 kopper hønsebuljong

½ kopp couscous

⅓ kopp hakket persille

Fres løken myk i litt olje. Tilsett kylling, cayennepepper, spisskummen, salt og pepper og stek 2 minutter. Rør inn søtpotet, squash, tomatpuré, vann og buljong. Kok opp og la småkoke 10 minutter, rør av og til. Tilsett couscous og la putre 5 minutter, rør av og til. Ta av varmen, la stå med lokk på i 2 minutter. Rør inn persille og server.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana - jeg bare lurer på hvor du kjøper inn ingredienser?

Jeg er ingen kokk, men har lyst til å eksperimentere litt, og denne "boken" her er jo et godt utgangspunkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnnKristn: Jeg har nok ikke prøvd absolutt alle oppskriftene jeg har nei' date= det tror jeg ikke jeg hadde hatt tid til. :ler: Jeg har mange kyllingsuppeoppskrifter, men jeg kan jo plukke ut et par stykker:

Tusen hjertlig takk! Så snillt av deg!!! Vet, du - jeg hadde ikke blitt forundret om du hadde prøvd alle. Jeg blir av og til satt ut av hvor effektive enkelte mennesker er. Godt å høre at du er en vanlig dødelig :wink:

I helgen skal jeg lage hjemmelaget ertersuppe. Så blir det kyllingsuppe neste helg! Fin søndagsmiddag, suppe - og som regel mandagsmiddag også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana - jeg bare lurer på hvor du kjøper inn ingredienser?

Jeg er ingen kokk, men har lyst til å eksperimentere litt, og denne "boken" her er jo et godt utgangspunkt. :)

Det er veldig varierende, siden vi er velsignet med et stort antall forskjellige dagligvarebutikker i kort avstand fra hjemmet. Jeg handler basisvarer på Rema (mel er mel liksom) og handler resten på Meny, Ica eller Ultra alt etter hvor jeg befinner meg når jeg trenger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi en aldeles grusomt kjedelig 3-timers forelesning. Jeg holdt på å sovne flere ganger. Sambo tok seg fri halve dagen og kom og hentet meg. Vi dro og handlet, først kjøpte jeg plantejord (manglet akkurat litt for å plante om den stakkars dvergfikenen min), og to planter til broren min (innflyttingspresang). Så dro vi til Sandvika Storsenter og spiste lunsj og jeg kjøpte litt klær på Lindex, og vi handlet mat på Ultra. Og nå er vi vel hjemme igjen. Sambo har firmafest i kveld, så jeg er alene ut i de små timer, skal faktisk bli koselig. Kjøpte ferdiggrillet kylling som jeg skal spise med salat og baguetter og kanskje lager jeg couscous til. Og så har jeg brus, smågodt og potetgull som jeg skal kose meg med helt alene. :-D :-D

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...