Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Ja, var alltid overrasket over hvor tidlig gatene og butikkene ble julepyntet. Men alltid på en fin og smakfull måte.

Neste søndag er 1. søndag i advent, allerede. Da kommer adventsstaken og julestjernen i vinduet fram, og utelysene. Vi pynter litt her også, men siden vi begge feirer hos familien gidder vi ikke ha så mye. Hjemme hos oss kommer ingen pynt fram før lille julaften, da pynter vi sammen mens de siste julekakene blir bakt. Kjempekoselig. Pynten er framme til jobben starter igjen etter nyttår, synes det er nok tid egentlig.

Nå er det julekake og varm sjokolade, skikkelig vinter-snart-jul-kos. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemme hos oss kommer ingen pynt fram før lille julaften, da pynter vi sammen mens de siste julekakene blir bakt. Kjempekoselig. Pynten er framme til jobben starter igjen etter nyttår, synes det er nok tid egentlig.

Nå er det julekake og varm sjokolade, skikkelig vinter-snart-jul-kos. :-)

Det har nok med tradisjon å gjøre. jeg er vant med at vi pynter 1 t 2 uker før julaften, og så står treet+pynten til 13 dag jul, for da skal det ned etter gammel tradisjon :) Koz deg med julekakene. Har tjuvstartet littt på julen jeg også med å kjøpe pepperkakeknotter. De er så gode! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg sånn til jul!

Ikke minst til kakebaking, det er kos :)

Der er jeg heller dårlig. jeg liker å lage mat, men har ikke sansen for å bake. Blir nok til at jeg stjeler med meg en kakeboks hos mor mi. :)

Er veldig flink til å pynte til jul ihvertfall. Det bruker jeg mye tid på. Henger tilogmed opp girlander som jeg pynter. selv om d er like stress å ta det ned igjen hvært år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets første sne kommet til Oslo. Tittet akkurat ut vinduet og så et pent hvitt lag over bakken. Det var jo meldt sne da, og gradestokken viste minusgrader for første gang denne vinteren. Ganske fint i grunn, men synes godt den kunne latt vente på seg. I fjor hadde vi ikke sne før i desember. Men, hele dette året har i grunnen vært kaldere enn normalt synes jeg. Det var jo bare to uker med skikkelig sommer i år, de to første i august, så det er vel ikke så rart om sneen kommer litt tidlig, skjønt midten av november kan vel ikke akkurat sees på som "tidlig" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Kan vel ikke helt se det på som tidlig at snøen kommer i siste tredje del av november nei! :) Synes det var masse sommer i sommer også jeg.... :)

Takk for hilsen i dagboka mi! Lykke til med julebakst og lys opphenging!

iingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens frokost: Cola light og paprikapotetgull (gjør liksom ikke saken bedre at det blir hamburgere og pommes frites til middag)

Dagens oppgave: Skrive så mye som mulig på semesteroppgaven min. Men med motivasjon på bånn (eller minussiden føles det som) er det ikke lett.

Og i morgen har sambo som vanlig fri, og det er vanskelig å gjøre noe når han er hjemme, får lyst til å gjøre alt mulig annet. Men han skal lese på sertifisering, så det går vel bra. Sambo var ute på middag og bowling i går med jobben, så jeg hadde jo hele kvelden i tillegg. Tror jeg skrev 500 ord til sammen. Det er rett og slett flaut. Føles som om jeg er den som har skrevet minst av alle, og innlevering om bare fire dager. I hodet mitt sitter alle de andre flittig foran PC'ene sine og fullfører oppgaven as we speak. Det er ikke det at jeg ikke bryr meg, jeg interesserer meg for det. Men jeg eier ikke motivasjon, og slik har det vært hele semesteret. Kanskje var det hardt å begynne midt i et tungt studium etter å ha hatt pause i noen år. Fornuften min skriker "sett deg ned og skriv!", men resten av kroppen følger liksom ikke helt med. :( Jeg har 7 dager igjen av semesteret, det bør være motivasjon til den store gullmedalje. Men akkurat nå klarer jeg ikke helt å se for meg eller glede meg til juleferie. Og jeg gruer meg til sensur på eksamen.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det skal gå bra med oppgaven di, du har jo ihvertfall begynt, og etter min erfaring så får en alltid mesteparten de siste dagene. Jeg foreslår at at du setter deg ned, tenner noe lys, setter på rolig musikk, og slapper av i et par timer. Da kan du kvitte deg med den stressa følelsen av å ikke få gjort noe, og begynne med rolig sinn etterpå. :)

Og siden dette er en matdagbok tenkte jeg at du skulle få en ekte spansk oppskrift på fritert tomatsaus. Den er kjempegod, men siden vi ikke har like gode tomater her i landet, foreslår jeg at du erstatter litt av tomatene med hermetiske. Jeg pleier å halvere den når jeg lager den, for vi er bare 2 tilbords:

Tomate Frito

Ingredienser for ca 1 liter:

3 kilo modne tomater.

5 ss olivenolje

10 gr salt

1 kryddermål pepper

1 fedd hvitløk

1 liten bunt persille.

Tomatene skoldes,kjernen tas ut, og de hakkes i småbiter.

Tomatene legges i kasserollen sammen, med salt olje pepper og hvitløksfeddet som er festet inni persillen.

Ta på lokk og la det koke i en halv time.

Sil sausen

Hell litt smør på sausen for å hindre den i å kreme seg.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går alltids bra. :)

Takk for oppskrift! Laget tomatsaus senest i går som ble servert med spaghetti og hjemmelagede krydrete kjøttboller og masse revet ost over. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost på maten er namnam :sikle:

Når jeg var i USA i sommer ble jeg bortskjemt på det. De er flinke til å bruke ost til matretter(spesielt pasta) og i salater. Jeg savner spesielt salatene, med en deilig gul ost strødd på, og noen svære sprø krutonger. Og så savner jeg ranch dressing. Den var så god!!!! Finner den ikke her til lands.

:roll:

Men men... er nå godt med creme fraiche dressing også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppskrift på Ranch-dressing. :-)

1,5 dl majones

1,5 dl lettrømme

50 g normanna

1 ss sukker

5 basilikumblader

2 ss chilisaus

1 ss hakket sylteagurk

2 ss peanøtter

Kjør alle ingrediensene i foodprocessor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skrev 500 ord til sammen. Det er rett og slett flaut. Føles som om jeg er den som har skrevet minst av alle' date= og innlevering om bare fire dager. I hodet mitt sitter alle de andre flittig foran PC'ene sine og fullfører oppgaven as we speak.

Kjenner meg igjen og føler med deg Arkana! Men jeg kan love deg at ikke ALLE sitter like flittig foran PC'ene sine! Men det er selvfølgelig alltid noen som har en misunnelsesverdig arbeidsmoral og arbeidstempo... Trøst deg med at det finnes de som er "verre" enn deg.. Slike som meg.. Jeg har hatt dager hvor jeg bare har fått ned noen stakkarslige linjer på papiret! Medfører dårlig samvittighet så det holder! Dette skjer alltid når jeg prøver å sitte hjemme og skrive, drar jeg på skolen derimot så går det vanligvis mye bedre (færre fristelser.... - klarer å holde fokuset :ler: )

Lykke til med oppgaveskrivingen! Slutt å ha så dårlig samvititighet - det kommer til å gå så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@riel: Håper den smaker slik du er vant til. Har aldri prøvd ranchdressing (liker ikke blåmuggost, så jeg vet ikke om jeg skal driste meg til å prøve heller), men når du nevnte det husket jeg at jeg hadde en oppskrift et sted.

Vivekke: Ja, da jeg studerte i England satt jeg stort sett bare på biblioteket og jobbet med oppgaver, og det gikk utmerket. Men her foretrekker jeg å sitte hjemme, det er for få PC'er på universitetet og ingen måte å reservere en om man trenger det og de er ganske trege.

Brrrrr.... etter å ha tuslet rundt i tykke sokker og genser de siste to dagene er det vel bare å innse at varmen må skrus opp enda mer. Føles alltid som et lite nederlag, nå er liksom vinteren her. Pusekatten ligger stort sett bare i vinduskarmen rett over radiatorene, og der er hun god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den smaker slik du er vant til. Har aldri prøvd ranchdressing (liker ikke blåmuggost, så jeg vet ikke om jeg skal driste meg til å prøve heller), men når du nevnte det husket jeg at jeg hadde en oppskrift et sted.

Jeg visste faktisk ikke at det va blåmuggost i før en fyr sa det til meg da jeg kom hjemigjen. Men den er knallgodden dressingen! Egentlig greit at jeg ikke fikk vite det på forhånd. Da hadde jeg nok ikke turt å smake for jeg er litt pysete når det gjelder muggoster.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:vinke::klem: til Rhiakath, søndagsengel, @riel, Phair og Lythande.

Nå var det deilig å sove lenge gitt. Skal bare spise frokost og så skal jeg prøve å skrive litt mer på oppgaven før vi skal ut og handle. I kveld kommer en venninne og vi skal spise taco (som vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...