Gå til innhold

Forbanna.com

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette har jeg faktisk opplevd, må innrømme at jeg glodde STYGT på mennesket som pent og pyntelig plasserte veska med chi-en sin på det eneste ledige setet i bussen :fnise:

Hihi, :fnise: Skjønner veldig godt at du ikke syntes det var noe hyggelig, det er jo av den grunn jeg ikke gjør det, men om man skal pirke på det så hadde damen med sin chi rett.. Har hun betalt for et ekstra sete så har hun jo rett til å bruke det.

Jeg syntes nå at hunder som ikke tar opp mer plass enn det eier alene gjør bør få slippe å betale. Mååå bare nevne også at min søster kjørte 401 bussen fra IKEA med en dobbeltmadrass uten å måtte betale... :fnise:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvorfor ikke?

Hvis man har behov for å flytte edderkoppen eller rotten sin fra A til B, og det å ta bussen er det beste alternativet så why the hell not.

For øvrig må jeg si at jeg blir trist hver gang jeg ser hvor dyrefiendtlig/hundefiendtlig dette landet kan være.

Inb4 "Du er velkommen til å flytte herfra": Jeg er kjempeglad i hjemlandet mitt, for all del, og har ikke tenkt å flytte fra familie bare for å få ha hunden min med på bussen.

haha vis du sikter til at jeg er dyrefiendtlig tror jeg du sikter feil vei, Jeg elsker dyr å har hund selv, vokst opp på gård å det som er! men det forandrer da ikke min mening om dyr på ofentlig transport .

AnonymBruker
Skrevet

Anser meg ikke som spesielt dyre-eller hundefiendtlig. Har selv vokst opp med hund, hest, kanin, marsvin, u name it. Jobber til og med med dyr, og elsker det.

Fremdeles mener jeg at hunder så langt det lar seg gjøre bør holdes unna kollektivtrafikk, særlig når det er stor pågang (les: rush-tid). Pga allergi, med hensyn til dyret (har sett hunder på størrelse med en middels stor ponni dratt med inn på bussen i rushtiden - ikke bra), hensyn til folk som er redd for hund, +++.

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hihi, :fnise: Skjønner veldig godt at du ikke syntes det var noe hyggelig, det er jo av den grunn jeg ikke gjør det, men om man skal pirke på det så hadde damen med sin chi rett.. Har hun betalt for et ekstra sete så har hun jo rett til å bruke det.

Jeg syntes nå at hunder som ikke tar opp mer plass enn det eier alene gjør bør få slippe å betale. Mååå bare nevne også at min søster kjørte 401 bussen fra IKEA med en dobbeltmadrass uten å måtte betale... :fnise:

Men da er jo spørsmålet. Har du betalt for setet, eller har du betalt for å ta hunden din med på bussen?

Generelt synes jeg det er en uting med hunder som sitter i seter, fordi det da lettere fester seg allergener i setestoffet og fordi hunder ofte er møkkete på beina. Noen skal tross alt sitte der etterpå også.

Hunder på gulvet er best :opplyser:

• Liker 3
Skrevet

Møkket poter har like lite i et sete å gjøre som møkkete sko, så nei, TS, hunden din kan ikke sitte i eget sete.

Stort sett vil jeg si at min hund ikke er noe mindre møkkete på potene enn det de smårollingene som blir satt i setene etter en lang dag i barnehagen er..?

Jeg ser poenget, og jeg gjør det heller ikke, men veldig irriterende å måtte betale for et sete jeg ikke bruker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men da er jo spørsmålet. Har du betalt for setet, eller har du betalt for å ta hunden din med på bussen?

Generelt synes jeg det er en uting med hunder som sitter i seter, fordi det da lettere fester seg allergener i setestoffet og fordi hunder ofte er møkkete på beina. Noen skal tross alt sitte der etterpå også.

Hunder på gulvet er best :opplyser:

Endel steder tar de vel også betalt tilsvarende barnebillett for å ta med sykkel, har jeg da rett til å ta sykkelen min opp på setet? :ironi: :gjeiper:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sikter ikke til at du er noe som helst, og spar meg for den "haha"-en.

Du er en AB så jeg vet ikke hvilke synspunkter som tilhører deg.

Samlet virker det som det er mange som er enige om at hunder ikke har noe på bussen å gjøre. Eller kanskje alle som sa det var deg.

Erfaringsmessig er det heller ikke populært med hunder i nabolaget, på stranden, i vannet, i parken, på fjellet, på trikken, på toget, på flyet, på kjøpesenter osv. Det er ikke populært med hest i skogen, langs veien, på stier, på fjellet osv. (Hvor skal man da liksom ri?)

Det er heller ikke poppis med katt i nabolaget, i nabohagen, og så videre...

HAHA! :) nei jeg er ikke ab`en men den som var mest ivrig på at hund ikke hører hjemme på buss, så da gikk jeg ut fra at det var meg du siktet til. My bad, så da kan jo du slutte å spekulere i det da. Synd du har dårlig erfaring med å ha hund/dyr i et felles areal, Jeg syndes folk er utrolig greie på det du sier. Men nå er jeg temmelig sikker på at vi ikke bor i samme by da så ;p

Skrevet

Siden ting allerede har blitt satt på spissen her, så prøver jeg meg jeg også.

Passasjer på bussen: "Unnskyld sjåfør, men jeg er såå redd for å kjøre gjennom tunneler, så kunne du vært grei å kjøre en annen vei?"

Sjåføren: "Ja, selvsagt. Dine behov kommer foran alt"

Målet med denne sammenlikningen: Har du så store plager i det daglige med å kjøre offentlig transport (allergier, redsler o.l.), så bør du kanskje vurdere andre transportformer. For du kan ikke forvente at alle dine medpassasjerer kan ta hensyn til alle dine behov. De har også sine behov, som kanskje er vel så viktige.

Tilbake til trådens emne. Jeg mener at hunder, og andre dyr som kan sitte på fanget, ikke burde bli nødt til å betale. Men da kan de heller ikke påberope seg rettigheter i forhold til å kunne bli på bussen dersom andre har problemer med dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jeg ser poenget, og jeg gjør det heller ikke, men veldig irriterende å måtte betale for et sete jeg ikke bruker.

Du betaler strengt tatt ikke for ett sete, du betaler for å bli transportert fra A til B.

Husk at rundt halvparten av oss som reiser med buss og trikk må ta til takke med en ståplass, selv om vi har betalt 50 kroner for billetten. Ideelt sett burde alle passasjerer få sitteplass, men det er Ruter langt ifra å kunne tilby - dessverre. Spesielt på trikk 11, 12 og 13, og busslinjer som 20, 30, 31, 37 og 54.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden ting allerede har blitt satt på spissen her, så prøver jeg meg jeg også.

Passasjer på bussen: "Unnskyld sjåfør, men jeg er såå redd for å kjøre gjennom tunneler, så kunne du vært grei å kjøre en annen vei?"

Sjåføren: "Ja, selvsagt. Dine behov kommer foran alt"

Målet med denne sammenlikningen: Har du så store plager i det daglige med å kjøre offentlig transport (allergier, redsler o.l.), så bør du kanskje vurdere andre transportformer. For du kan ikke forvente at alle dine medpassasjerer kan ta hensyn til alle dine behov. De har også sine behov, som kanskje er vel så viktige.

Føler du det samme om røykeloven?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spekulerte jo ikke i det. Du er en anonym bruker, enten du er den ene eller den andre AB.

I de byene jeg har vært i, i Norge, er det stort sett likt. Bergen, Trondheim, Oslo f.eks. Når jeg har vært i utlandet har det virket mye mer frisinnet, uten at jeg vet om det nødvendigvis er sånn "by law".

ok, synd du har så dårlige erfaringer her i Norge da :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:rodmer:

Skrevet

Nå har vel ikke røykeloven ført til veldig store problemer for røykere da. De har fortsatt samme mulighet til å spise/drikke/danse som før. En lov mot dyr på offentlig transport ville ført til større problemer for dyreeierne, fordi de da ville blitt fratatt en mulighet.

Nå har jeg også nevnt at dyr bare skal tas med på buss o.l. så lenge det ikke er til sjenanse for andre. Og sånn sett føler jeg det samme for røykeloven. Hadde det vært et like stort problem (les: antall) med dyr på offentlig transport, som det var med røykere på restauranter, så hadde jeg ikke sagt noe mot en lov som forbød det. Men det er faktisk mulig å gjøre noe med dette problemet uten å måtte frata en gruppe mennesker en mulighet til å forflytte seg.

• Liker 1
Skrevet

Njaaa, synes faktisk ikke man har betalt for et "sete" kun fordi man har løst billett for hunden. Det å plassere veska si (riktignok med hund oppi) på det eneste ledige setet som er synes jeg er ganske uhøfflig, egentlig. Jeg ville aldri gjort det. De meget få gangene jeg har tatt med hund på buss/trikk (gjør det ytterst sjeldent av hensyn til både hund og medpassasjerer, tenker særlig på allergi) så plasserer jeg meg i midtgangen ved dørene så langt unna folk som mulig. Og Hund på gulv!!!!

Peace out! :smilyblomst:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vel ikke røykeloven ført til veldig store problemer for røykere da. De har fortsatt samme mulighet til å spise/drikke/danse som før. En lov mot dyr på offentlig transport ville ført til større problemer for dyreeierne, fordi de da ville blitt fratatt en mulighet.

Nå har jeg også nevnt at dyr bare skal tas med på buss o.l. så lenge det ikke er til sjenanse for andre. Og sånn sett føler jeg det samme for røykeloven. Hadde det vært et like stort problem (les: antall) med dyr på offentlig transport, som det var med røykere på restauranter, så hadde jeg ikke sagt noe mot en lov som forbød det. Men det er faktisk mulig å gjøre noe med dette problemet uten å måtte frata en gruppe mennesker en mulighet til å forflytte seg.

Så det du sier at er at vis man har dyr så er eneste muligheten til og flytte på seg og dyre buss?

Skrevet

Så det du sier at er at vis man har dyr så er eneste muligheten til og flytte på seg og dyre buss?

For mange vil nok det være det naturlige valget ja.

Og hva med de med allergi? Er buss det eneste alternativet?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger en hund på bussen fremfor en parfymert person på bussen anytime.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For mange vil nok det være det naturlige valget ja.

Og hva med de med allergi? Er buss det eneste alternativet?

Men ikke det eneste?

for meg er det det eneste valget, vi har ikke trikker, t-baner og toget er det for kort avstand mellom A og B til at jeg tar. Og vis jeg skulle tatt min hund med meg ville jeg nok valgt og hoppe på en buss som har laste romm eller plass til bur i midt gangen ellers så ville jeg hoppet på toget. Men jeg kan gå eller kjøre i privat bil med min Konge puddel fra A til B så det er ikke noe problem for meg.

Det jeg vil frem til er at vis man først skal ha med seg hunden sin på bussen eller trikken eller what ever så tar man hensyn til sine med passasjerer. Og er det mulig så tar man ikke hunden med seg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...