AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #21 Skrevet 11. mars 2012 Hvorfor må du absolutt sitte ved siden av dem da? Selv en vanlig buss er jo større enn som så og på tog og t-bane trenger du ikke en gang være i samme vogn. Jeg tar meg selv som eksempel og når jeg tar buss er det rush tid og bussene er fulle, så viss jeg sitter og der er et sete ledig ved siden av med. og det kommer en person og setter seg der med hund på fanget, så har ikke jeg muligheten til og flytte meg til et annet sete eller stå. Her jeg bor har vi ikke t-bane så det vet ikke jeg så mye om 2
Gjest uAnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #22 Skrevet 11. mars 2012 hoho! snakk om å sette ting på spissen. her i byen jeg bor er det null toleranse for dyr på buss, med mindre der er førerhund. Med dette forbudet kan jeg faktisk ta buss uten og måtte ha med meg hele apoteket på slep, noe jeg setter stor pris på for vis det ikke var det og jeg måtte sitte på siden av noen med en hund på fanget ( i en times tid) så hadde jeg måttet ta allergi medisiner pluss astma medisiner, OG vis jeg da er heldig er jeg reddet til jeg kommer hjem hvor jeg må tilbringe resten av dagen til sengs. Jeg mener man ka ta hensyn til sine med mennesker innenfor rimelighetens grenser. Men da vil jeg gjerne at folk skal slutte å ha på seg parfyme når de tar buss, de kan heller ta det på seg når de kommer frem dit de skal. Det er minst like enkelt å unngå som å ta med seg hund på buss og jeg slipper at slimhinnene mine hovner opp og at jeg blir svimmel og kvalm. 11
Leo Skrevet 11. mars 2012 #23 Skrevet 11. mars 2012 Jeg tar meg selv som eksempel og når jeg tar buss er det rush tid og bussene er fulle, så viss jeg sitter og der er et sete ledig ved siden av med. og det kommer en person og setter seg der med hund på fanget, så har ikke jeg muligheten til og flytte meg til et annet sete eller stå.Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan flytte deg, men det mest naturlige måtte vel være å forklare vedkommende med hunden at du er ekstremt allergisk? 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #24 Skrevet 11. mars 2012 Men da vil jeg gjerne at folk skal slutte å ha på seg parfyme når de tar buss, de kan heller ta det på seg når de kommer frem dit de skal. Det er minst like enkelt å unngå som å ta med seg hund på buss og jeg slipper at slimhinnene mine hovner opp og at jeg blir svimmel og kvalm. ja hadde det vert like enkelt som å ha forbud mot dyr hadde sikkert buss selvskapene tenk på deg også, Men siden en rekke buss selvskaper er strenge på dyr så går jeg fint ut fra at det er enklere og gjennomføre en forbud mot parfyme. Jeg snakker om og gjøre ting innen for rimelighetens grenser, ikke å ta helt av. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #25 Skrevet 11. mars 2012 Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan flytte deg, men det mest naturlige måtte vel være å forklare vedkommende med hunden at du er ekstremt allergisk? Fordi bussene hær blir ekstremt fulle og de er små, så du blir fint nødt til og sitte der du satt deg. Jo det går så klart ann og forklare det til personen men hvilken nytte skulle det ha hatt? Vis ikke jeg kan flytte på meg så er det vell åpenlyst at personen på siden av ikke kan det heller. 2
Leo Skrevet 11. mars 2012 #26 Skrevet 11. mars 2012 Fordi bussene hær blir ekstremt fulle og de er små, så du blir fint nødt til og sitte der du satt deg. Jo det går så klart ann og forklare det til personen men hvilken nytte skulle det ha hatt? Vis ikke jeg kan flytte på meg så er det vell åpenlyst at personen på siden av ikke kan det heller.Selvfølgelig går det an å flytte på seg både for den ene og den andre. Folk kommer seg jo på en eller annen måte av og på disse bussene? 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #27 Skrevet 11. mars 2012 Selvfølgelig går det an å flytte på seg både for den ene og den andre. Folk kommer seg jo på en eller annen måte av og på disse bussene? Har du noengang reist kollektivt i Oslo i rushtiden??? 4
Leo Skrevet 11. mars 2012 #28 Skrevet 11. mars 2012 Har du noengang reist kollektivt i Oslo i rushtiden??? Ja, det gjør jeg stort sett hver eneste dag! Og det går an å flytte på seg hvis man vil. Hvis man ikke vil derimot, blir det vanskelig... :gjeiper: 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #29 Skrevet 11. mars 2012 Ja, det gjør jeg stort sett hver eneste dag! Og det går an å flytte på seg hvis man vil. Hvis man ikke vil derimot, blir det vanskelig... :gjeiper: 31-bussen? 11-trikken? Sier ikke at det er umulig å flytte på seg, men LETT er det ikke :gjeiper: Kan forstå at en allergiker får litt hetta om det er hunder med på eks 31-bussen midt i rushtiden... 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #30 Skrevet 11. mars 2012 hoho! snakk om å sette ting på spissen. her i byen jeg bor er det null toleranse for dyr på buss, med mindre der er førerhund. Med dette forbudet kan jeg faktisk ta buss uten og måtte ha med meg hele apoteket på slep, noe jeg setter stor pris på for vis det ikke var det og jeg måtte sitte på siden av noen med en hund på fanget ( i en times tid) så hadde jeg måttet ta allergi medisiner pluss astma medisiner, OG vis jeg da er heldig er jeg reddet til jeg kommer hjem hvor jeg må tilbringe resten av dagen til sengs. Jeg mener man ka ta hensyn til sine med mennesker innenfor rimelighetens grenser. All den tid min hund har betalt billett, så har hun like stor rett til å reise kollektiv som deg. Hvis du er så plaget, så anbefaler jeg deg å få henvisning til spesialist, slik at du kan begynne med hyposensibilisering. 10
Admeliora Skrevet 11. mars 2012 #31 Skrevet 11. mars 2012 Det busselskapet jeg kjenner til har regelen om førstemann til mølla. Kommer hunden først på, må allergikeren vente på neste buss dersom dette er et problem for h*m, og motsatt. Men det er jo selvsagt forutsatt at hunden har betalt for seg da. Og at allergikeren sier ifra om problemet til sjåføren, og ikke bare tar det for gitt. 4
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. mars 2012 #32 Skrevet 11. mars 2012 31-bussen? 11-trikken? Sier ikke at det er umulig å flytte på seg, men LETT er det ikke :gjeiper: Kan forstå at en allergiker får litt hetta om det er hunder med på eks 31-bussen midt i rushtiden... Nå har jeg heller aldri sett en hund på en buss i rushen da, for jeg tror vel de fleste hundeeiere unngår det så godt det lar seg gjøre for å skåne hunden. Dessuten er det vel mest sannsynlig et like stort problem hvis jeg kommer på, setter meg rett ved siden av deg, og nettopp har kost med en hund. Iallefall er det et stort problem for de allergikerne jeg kjenner, og da er vi omtrent like langt for allergikerne sine del, for det er nok langt fler hundekjære med allergener i klærne enn det er faktiske hunder på busser og annen kollektivtrafikk. Ellers synes jeg det er en grei regel jeg. Hunder betaler barnebillett. Vi kan selvfølgelig diskutere om det burde gjelde f.eks. katter også, som som oftest er i bur og også tar opp plass, men jeg ser ikke hvorfor man skulle slutte å betale for små hunder av den grunn. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #33 Skrevet 11. mars 2012 Ja, du overreagerer! Din hund er liten, men husk også at det er hunder som er store som en kalv og veier 100kg. De koster fortsatt bare barnebillett, selv om de tar opp plassen tilsvarende to voksne personer. Godt vi slipper regelverket til NSB, der kunden og konduktøren må løpe rundt med målbånd for å vite om hunden reiser gratis eller må betale. Når det er sagt behøver du absolutt ikke betale 25 kroner. Med Smartbillett betaler du kun 13,50. Du slipper altså ombordtillegget på 10 kroner, og får litt rabatt i tillegg. Hunden reiser gratis sammen med deg i helgen, så kun betaling på ukedager. 4
Lillevips Skrevet 11. mars 2012 Forfatter #34 Skrevet 11. mars 2012 TS her, Når det kommer til allergi så skjønner jeg at det er en problematikk, men hva med folk som kommer fra stallen, eller oss som har hund/katt/kanin eller what not, skal ikke vi/de heller slippes på bussen? Jeg er selv (små) allergisk mot hest, men jeg kan ikke be mennesker som har vært i stallen om å gå av? Men for å komme tilbake på sporet av tråden, har man rett til å sette sin hund på setet og nekte andre å sitte der fordi man har betalt billett? Jeg er nesten litt fristet innimellom, bare på trass, men gjør det jo ikke av høflighet... 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #35 Skrevet 11. mars 2012 Siden det er visse folk her som skal trekke den så langt, la oss nå si at dyr er lov på buss.. skal det da være lov me alle dyr? rotter, edderkopper, hund, katt, å det som er?
Admeliora Skrevet 11. mars 2012 #36 Skrevet 11. mars 2012 Siden det er visse folk her som skal trekke den så langt, la oss nå si at dyr er lov på buss.. skal det da være lov me alle dyr? rotter, edderkopper, hund, katt, å det som er? Hvorfor ikke? Så lenge dyret ikke er til sjenanse for andre, og dette er jo en regel som gjelder mennesker også, så ser jeg ikke noen grunn til å nekte dette. Noen ganger må mennesker som har dyr komme seg fra A til B, og det er ikke alle som har egen bil. Kollektivtraffikk er kollektivt (et fellesskap). 1
cornflake_girl Skrevet 11. mars 2012 #37 Skrevet 11. mars 2012 TS her, Men for å komme tilbake på sporet av tråden, har man rett til å sette sin hund på setet og nekte andre å sitte der fordi man har betalt billett? Jeg er nesten litt fristet innimellom, bare på trass, men gjør det jo ikke av høflighet... Dette har jeg faktisk opplevd, må innrømme at jeg glodde STYGT på mennesket som pent og pyntelig plasserte veska med chi-en sin på det eneste ledige setet i bussen
Rosalie Skrevet 11. mars 2012 #38 Skrevet 11. mars 2012 Møkket poter har like lite i et sete å gjøre som møkkete sko, så nei, TS, hunden din kan ikke sitte i eget sete. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #39 Skrevet 11. mars 2012 TS her, Men for å komme tilbake på sporet av tråden, har man rett til å sette sin hund på setet og nekte andre å sitte der fordi man har betalt billett? Jeg er nesten litt fristet innimellom, bare på trass, men gjør det jo ikke av høflighet... Siden diskusjonen sporet av, så svarer jeg på den siste delen. Rett og rett, jeg ville ikke gjort det, ihvertfall ikke sittet hunden på setet. men kunne funne på og bedt personen om og sette seg en annen plass fordi man har betalt for et ekstra sete
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå