Gå til innhold

Forbanna.com

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som kjenner frustrasjonen over det å kjøre kollektivt med hund i Oslo og kostnadden som hører til?

Jeg har en liten chihuahua gutt på 3,5 kg som får bli med på buss, trikk og t-bane innimellom. Han er mindre enn en katt, sitter på fanget mitt hele veien, eller i hvertfall slik at han ikke er til sjenanse for noen andre på bussen og han får plass i vesken min (men ikke der han hører hjemme), men 25 kr skal de ha betalt?! Syntes det er helt absurd, katter, marsvin, kaniner, skrikende unger, svære barnevogner, får man ha med gratis, men en knøttet mitt på størrelse med en litt stor kanin skal jeg betale for?

Så lurer jeg litt på om det er slik at om jeg betaler for å ha med hunden min i rushtiden kan jeg da la hunden sitte i setet ved siden av meg, og nekte andre mennesker å sitte der? Jeg har da betalt for setet?

Slik det er nå kan man reise gratis med alle husdyr (ingen regler for kuer, om man skulle ønske å ta med ei ku på bussen), bortsett fra hund?!

Jeg som overreagerer?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, synes du overreagerer :)

Ser poenget ditt, samtidig hadde det vært litt merkelig om det fantes egne regler for miniatyrhunder.

Min personlige mening er at hunder bør holdes unna kollektivtrafikk pga allergi etc.

• Liker 18
Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

jeg syns faktisk det er litt merkelig jeg. Når du kjører NSBtog er det jo gratis om hunden er lavere enn et visst antall cm fordi man da kan ha dem i bur eller på fanget så de ikke tar opp et ekstra sete man må betale for, men på busser så skal de ha betalt for hunder uansett, men ikke katter da, selv om katten er på størrelse med en middels stor bil liksom.

Endret av uAnonymBruker
  • Liker 3
Skrevet

jeg syns faktisk det er litt merkelig jeg. Når du kjører NSBtog er det jo gratis om hunden er lavere enn et visst antall cm, men på busser så skal de ha betalt for hunder uansett, men ikke katter.

Å? Det var jeg ikke klar over. Isåfall er det jo rart at Ruter har egne regler. Hmmm.

Skrevet

Her i Tromsø kjører små hunder som kan sitte på fanget gratis :) Synes det er greit. Ser den at store hunder som må ha egen plass på gulvet/eget sete bør betale barnepris på bussen, rett og slett fordi de opptar plass. Selvom de fleste store hunder også kommer gratis på bussen i Tromsø stort sett :)

Skrevet

Min personlige mening er at hunder bør holdes unna kollektivtrafikk pga allergi etc.

Enig.

• Liker 8
Skrevet

Ja, du overreagerer. Hund er hund og at du velger jo selv å betale nesten dobbelt så mye som nødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ser poenget ditt, men virkelig? vær nå bare glad du i det hele tatt får ha den med! dyr hører ikke hjemme på busser,trikker osv pga allergier punktum.

• Liker 4
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Med så mye annet allergifremkallende som er på busser og tog hver eneste dag så skulle det bare mangle at det får sitte på en hund eller en katt innimellom også.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

nei egentlig ikke. Om man har dyreallegri er det ikke så kult å måtte ta bussen tilbake til sitt hjem for og ta medisiner, jeg ser jo så klart at det er mye annet som også er allergi fremkallende slik som parfymer, men man ikke nekte folk og ta buss pga de har parfyme på seg. Med dyr kan vi det.

• Liker 6
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

nei egentlig ikke. Om man har dyreallegri er det ikke så kult å måtte ta bussen tilbake til sitt hjem for og ta medisiner, jeg ser jo så klart at det er mye annet som også er allergi fremkallende slik som parfymer, men man ikke nekte folk og ta buss pga de har parfyme på seg. Med dyr kan vi det.

Hva med førerhunder og terapihunder?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva med førerhunder og terapihunder?

Mange av dem er allergi vennlige. Men så tror jeg nok jeg hadde ofret å ta bussen en ekstra gang hjem for og hente medisin en at en blind person ikke skulle få ta bussen.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Mange av dem er allergi vennlige. Men så tror jeg nok jeg hadde ofret å ta bussen en ekstra gang hjem for og hente medisin en at en blind person ikke skulle få ta bussen.

Om en hund er allergivennlig kommer an på personen som har allergi. De fleste førerhunder er forresten Retrievere og de er ikke allergivennlige. Hvilken som helst hund kan bli terapihund så der er det minst like mange som ikke er såkalt allergivennlige som er det.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Om en hund er allergivennlig kommer an på personen som har allergi. De fleste førerhunder er forresten Retrievere og de er ikke allergivennlige. Hvilken som helst hund kan bli terapihund så der er det minst like mange som ikke er såkalt allergivennlige som er det.

OK? poenget var?

Jeg mener med mindre det er høyst nødvendig så burde man unngå å ta med seg hund/dyr på busser,trikker osv. Jeg ser på førerhunder som høyst nødvendig, Ellers så kan man jo heller spare de som ikke tåler dyr den plagen det er å sitte på siden av noen med en hund på fanget.

• Liker 2
Skrevet

Man betaler bare barnebillett for hund hos Ruter.

• Liker 1
Skrevet

Man betaler bare barnebillett for hund hos Ruter.

Og berre på vanlege vekedagar.

Dei som er så allergiske mot hund at det blir veldig problematisk å sitje ei lita stund på buss/trikk med ein, synast eg faktisk burde ha allergimedisin i veska/lomma uansett. Av og til må ein faktisk ha hunden/dyret med seg sjølv om ein ikkje har bil eller råd til taxi.

• Liker 14
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

OK? poenget var?

Jeg mener med mindre det er høyst nødvendig så burde man unngå å ta med seg hund/dyr på busser,trikker osv. Jeg ser på førerhunder som høyst nødvendig, Ellers så kan man jo heller spare de som ikke tåler dyr den plagen det er å sitte på siden av noen med en hund på fanget.

Jeg skjønner bare ikke hvor grensen liksom skal gå på hvilke hunder det er greit å ta med seg. For hvis førerhunder er ok, og terapihunder er ok, hva da med hunder som skal bli terapi/førerhunder men må igjennom treningen først, eller hva med de rasene som omtales som allergivennlig, de må jo være mere ideelt å ha på en buss enn en førerhund som ikke er det, så da er det greit om rasen er allergivennlig?

Hva med mennesker som er så dekket av hundehår at de trigger allergiske reaksjoner, får de ta buss? Hvis ikke, hadde de fått tatt buss om hårene var fra en rase som i utgangspunktet er allergivennlig men som allikevel kan skape allergi?

Jeg regner med det er på grunn av spørsmål som det der at det er lov med dyr på offentlig transport, for hvor skal man liksom sette grensen, og hvor mye hensyn skal man kreve at folk på buss og tog skal ta til hverandre?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvor grensen liksom skal gå på hvilke hunder det er greit å ta med seg. For hvis førerhunder er ok, og terapihunder er ok, hva da med hunder som skal bli terapi/førerhunder men må igjennom treningen først, eller hva med de rasene som omtales som allergivennlig, de må jo være mere ideelt å ha på en buss enn en førerhund som ikke er det, så da er det greit om rasen er allergivennlig?

Hva med mennesker som er så dekket av hundehår at de trigger allergiske reaksjoner, får de ta buss? Hvis ikke, hadde de fått tatt buss om hårene var fra en rase som i utgangspunktet er allergivennlig men som allikevel kan skape allergi?

Jeg regner med det er på grunn av spørsmål som det der at det er lov med dyr på offentlig transport, for hvor skal man liksom sette grensen, og hvor mye hensyn skal man kreve at folk på buss og tog skal ta til hverandre?

hoho! snakk om å sette ting på spissen.

her i byen jeg bor er det null toleranse for dyr på buss, med mindre der er førerhund. Med dette forbudet kan jeg faktisk ta buss uten og måtte ha med meg hele apoteket på slep, noe jeg setter stor pris på for vis det ikke var det og jeg måtte sitte på siden av noen med en hund på fanget ( i en times tid) så hadde jeg måttet ta allergi medisiner pluss astma medisiner, OG vis jeg da er heldig er jeg reddet til jeg kommer hjem hvor jeg må tilbringe resten av dagen til sengs.

Jeg mener man ka ta hensyn til sine med mennesker innenfor rimelighetens grenser.

• Liker 4
Gjest Leopard
Skrevet

Mange av dem er allergi vennlige.

Selv om en hund er allergivennlig så kan noen likevel reagere på det.

Jeg synes det er rett at man skal betale for å bringe med seg kjæledyr på kollektiv transport, uansett hvilken hunderase det er.

Skrevet

hoho! snakk om å sette ting på spissen.

her i byen jeg bor er det null toleranse for dyr på buss, med mindre der er førerhund. Med dette forbudet kan jeg faktisk ta buss uten og måtte ha med meg hele apoteket på slep, noe jeg setter stor pris på for vis det ikke var det og jeg måtte sitte på siden av noen med en hund på fanget ( i en times tid) så hadde jeg måttet ta allergi medisiner pluss astma medisiner, OG vis jeg da er heldig er jeg reddet til jeg kommer hjem hvor jeg må tilbringe resten av dagen til sengs.

Hvorfor må du absolutt sitte ved siden av dem da? Selv en vanlig buss er jo større enn som så og på tog og t-bane trenger du ikke en gang være i samme vogn.
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...