Gå til innhold

Vie homofile og lesbiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen fødes som homofil. Seksuell orientering er noe som utvikles når man kommer i puberteten.

Fail.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MorAase

Ingen fødes som homofil. Seksuell orientering er noe som utvikles når man kommer i puberteten.

La kunnskapsløsheten legne leve... :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Å tvinge kirken til å vie homofile par blir for dumt. Kirken er og blir en menneskehatende institusjon der de som er med her fullverdige menensker, mens de som står utenfor er ubrukelge og skal brenne i helvete til evig tid. Jeg synes det er rett og rimelgi at kriken skal få lov å fremme sitt menneskhat slik at en virkelig kan se kirken som den elendige organsisasjon den faktisk er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er diskriminering ulovlig.

Så det er ikke lov å diskriminere fulle mennesker som setter seg i bilen for å kjøre? De må få lov til å kjøre akkurat som edru personer? Eller hva med de som ønsker å gifte seg med flere enn enn person? Er det tillatt med bigami? Eller hva med de som ønsker å praktisere som lege uten å ha autorisasjon til det? Får de lov å jobbe som lege? Eksemplene er uendelige på at saklig diskriminering er en grunnleggende del av lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det litt på spissen; viss en religion sa at en skulle ofre mennesker til ære for guden; skulle det vært lov da? Fordi det sto i deres hellige skrifter og var deres religion?

Nei. Straffeloven må gjelde alle uavhengig av religiøs tro, men straffeloven er ikke relevant ved vigsel. Da gjelder ekteskapsloven, og den sier at alle som fyller vilkårene for å inngå ekteskap, kan få gifte seg borgerlig. Så likekjønnede par kan gå til tingretten og få utført vigselen der, eller de kan gå til et trossamfunn som gjerne vigsler likekjønnede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at gud forbød homofili, hvorfor følger dere ikke alle reglene i mosebøkene?

Fordi moseloven bare gjelder jødene, ikke de kristne, buddistene, hinduene, ateistene, agnostikerne, satanistene eller andre. Bare jødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du syns ikke at det er et paradoks at homofile som jobber, skatter til staten og dermed er med på å finnansiere sludderet ikke også skal få benytte seg av det?

De kan jo ikke benytte seg av et tilbud som ikke finnes. Statskirken tilbyr ikke vigsel av likekjønnede.

Det gjør derimot tingrettene, så likekjønnede par kan gå dit så får de noe igjen for skatten de betaler :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

De kan jo ikke benytte seg av et tilbud som ikke finnes. Statskirken tilbyr ikke vigsel av likekjønnede.

Det gjør derimot tingrettene, så likekjønnede par kan gå dit så får de noe igjen for skatten de betaler :gjeiper:

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Homofile er som alle andre med å betale for statskirken vår, er det da rett at de ikke skal ha tilgang til alle tjenestene der?

Forøvrig kunne de gjerne nektet homofile tilgang til kirken for min del, hvis de da slapp å betale sin del av skatten. Da skulle både jeg og partner erklært oss homofile på dagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Fordi moseloven bare gjelder jødene, ikke de kristne, buddistene, hinduene, ateistene, agnostikerne, satanistene eller andre. Bare jødene.

Så da skal det allikevel vies homofile i norske kirker :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til diskriminering; altså ja til kirkelig vielse av homofile par.

Enig. Ja til vielse mellom to mennesker som elsker hverandre og vil leve resten av sitt liv sammen, uavhengig av legning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Homofile er som alle andre med å betale for statskirken vår, er det da rett at de ikke skal ha tilgang til alle tjenestene der?

Forøvrig kunne de gjerne nektet homofile tilgang til kirken for min del, hvis de da slapp å betale sin del av skatten. Da skulle både jeg og partner erklært oss homofile på dagen.

Ja, for det er så vanskelig å melde seg ut ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp* Man må ta alt eller ingenting. *snipp*

FEIL!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Ja, for det er så vanskelig å melde seg ut ellers...

Jeg har faktisk gjort flere forsøk og hver gang har jeg fått beskjed om at "ja nå skal jeg være meldt ut", og ved neste kirkevalg så faller stemmeseddelen ned i postkassen og jeg er plutselig medlem igjen. Merkelig at statskirken har mange medlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Jeg har faktisk gjort flere forsøk og hver gang har jeg fått beskjed om at "ja nå skal jeg være meldt ut", og ved neste kirkevalg så faller stemmeseddelen ned i postkassen og jeg er plutselig medlem igjen. Merkelig at statskirken har mange medlemmer?

Jeg og mine kom oss ut på første forsøk. Den lokale presten var da tydlig sur, men det var jo bare gøy :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Ja, for det er så vanskelig å melde seg ut ellers...

Jeg fikk nylig et brev fra humanetisk forbund om at min "kvote" ikke har gått til dem, da jeg vistnok står registrert i to trossamfunn (humanetisk og statskirken). Jeg meldte meg ut av statskirken, men ble raskt meldt inn igjen... derfor forsøkte jeg meg på et medlemsskap i humanetisk, men så ble jeg sannelig sett på som kristen til tross. Håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofile er som alle andre med å betale for statskirken vår, er det da rett at de ikke skal ha tilgang til alle tjenestene der?

Som jeg nettopp påpekte, er ikke vigsel av likekjønnede par en tjeneste som statskirken tilbyr. Dessuten bør et trossamfunns rett til å selv bestemme sin teologi gå foran likekjønnede pars ønske om å gifte seg i statskirken heller enn i tingretten eller i et trossamfunn som tilbyr vigsel av likekjønnede par. Hvis ikke et trossamfunn selv skal kunne bestemme dette, har man ingen trosfrihet lenger, og trosfrihet er en grunnleggende menneskerettighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellow Taxi

Som jeg nettopp påpekte, er ikke vigsel av likekjønnede par en tjeneste som statskirken tilbyr. Dessuten bør et trossamfunns rett til å selv bestemme sin teologi gå foran likekjønnede pars ønske om å gifte seg i statskirken heller enn i tingretten eller i et trossamfunn som tilbyr vigsel av likekjønnede par. Hvis ikke et trossamfunn selv skal kunne bestemme dette, har man ingen trosfrihet lenger, og trosfrihet er en grunnleggende menneskerettighet.

Du kan ikke pålegge noen å betale for en tjeneste de ikke har tilgang til er poenget mitt. Det er noe jeg tror de fleste intuitivt vil si seg enig i, men du er av en annen oppfatning? Forøvrig har vi ikke trosfrihet, jeg ble døpt og det var aldri noen som spurte meg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kunne de gjerne nektet homofile tilgang til kirken for min del, hvis de da slapp å betale sin del av skatten. Da skulle både jeg og partner erklært oss homofile på dagen.

Hvis du melder deg ut av statskirken og inn i et annet trossamfunn eller livssynsorganisasjon, så får det nye trossamfunnet du er medlem i den statlige støtten "fra deg" og ikke statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVORFOR skal de det?

Om vi først skal ha en statskirke (og det kan diskuteres, jeg mener vi ikke skal ha det), så må vi jo naturligvis godta at den bygger på den kristne lære, som igjen bygger på Bibelen. Og i Bibelen står det ganske ettertrykkelig at homofilt samliv ikke er akseptert.

Vi kan ikke drive og plukke og mikse slik vi vil for å gjøre kirken mest mulig spiselig for alle uansett livssyn, da faller jo hele poenget med religiøs lære bort. Man må ta alt eller ingenting..

Står det ikke også noe om at kvinner skal tie i forsamlinger f.eks?

Likevel har vi hatt kvinnelige prester siden begynnelsen av 1960-tallet og første kvinnelige biskop fikk vi på 90-tallet.

Det betyr at kirken må følge med tiden, selv om det går begredelig langsomt.

Selv meldte jeg meg ut av statskirken for mange, mange år siden og er ateist. Jeg giftet meg borgerlig. Mine barn er ikke døpt eller konfirmert og er også ateister. Likevel har jeg forstått at vi er med på å betale skatt til kirken.

At homofile som er personlig kristne ikke skal kunne gifte seg i kirken synes jeg er en hån mot dem.

Men er det ikke slik at det er opp til den enkelte prest? Det trodde jeg, faktisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Hvis du melder deg ut av statskirken og inn i et annet trossamfunn eller livssynsorganisasjon, så får det nye trossamfunnet du er medlem i den statlige støtten "fra deg" og ikke statskirken.

I teorien ja, men dette er desverre en ordning som langt fra alltid fungerer. Men i prinsippet er jeg enig med det, om ikke det var for at utgangspunktet automatisk er at man står i statskirken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...