Gå til innhold

Vie homofile og lesbiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør kirken bli pålagt å vie homofile og lesbiske par? Eller bør det være slik som nå, at homofile og lesbiske ikke har tilgang på vielse i kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei til diskriminering; altså ja til kirkelig vielse av homofile par.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg syns kirka skulle bli pålagt å vie homofile, men jeg syns ikke prestene skulle være det. Altså at det skulle vært frivillig for en prest om han ville vie de eller ikke.

Jeg syns det er fryktelig trist at det finnes prester i dag som motsetter seg dette, men de finnes. Og jeg tror at hvis jeg var homofil og skulle gifte meg, så hadde jeg ikke ønsket en prest som kun vier meg fordi han/hun må.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kirken blir pålagt å vie homofile, bør moskeer også bli pålagt det.

Forstår ikke hvorfor folk som er homofile ønsker å gifte seg i et hus som lærer om hvordan de skal brenne i helvete til evig tid hvis de lever slik de gjør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde homofile fikk gifte seg i kirken i dag jeg :klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kirken bli pålagt å vie homofile og lesbiske par? Eller bør det være slik som nå, at homofile og lesbiske ikke har tilgang på vielse i kirken?

Da må jo muslimene, Jehovas vitner, det mosaiske trosamfunn (jødene) og alle andre bli pålagt det også (pluss alt annet flertallet mener er riktig til enhver tid). Hva skjer med tanke- og trosfriheten da, tror du?

Hvorvidt kirken (og andre) burde vie homofile er et annet spørsmål, men det hører til teologien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men HVORFOR skal de det?

Om vi først skal ha en statskirke (og det kan diskuteres, jeg mener vi ikke skal ha det), så må vi jo naturligvis godta at den bygger på den kristne lære, som igjen bygger på Bibelen. Og i Bibelen står det ganske ettertrykkelig at homofilt samliv ikke er akseptert.

Vi kan ikke drive og plukke og mikse slik vi vil for å gjøre kirken mest mulig spiselig for alle uansett livssyn, da faller jo hele poenget med religiøs lære bort. Man må ta alt eller ingenting.

Homofile kan vies borgerlig. Det burde være godt nok. Man kan ikke kreve at kirken skal gå imot sine hellige prinsipper for å "ikke diskriminere". Da bør man heller fjerne statskirken fullstendig (beste løsning!).

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske kirke baserer seg på kristendommen. Kristen lære er homofobisk, uansett hvordan man snur og vender på det, den preker dødsstraff for homofili i gamle testamentet og adgangsnekt til Himmelen i nye testamentet. Jesus understreker at Gud skapte mennesket som mann og kvinne.

Som prest ville jeg aldri ha viet to homofile, og jeg ser ikke hvordan/hvorfor prester skal prioritere politisk korrekthet fremfor Guds ord. Nå er ikke jeg kristen, og mener selvsagt at homofile skal ha samme rettigheter som alle andre - men ikke i kirken. Kirken er et hellig sted for religiøse, og kirkens religiøse retningslinjer bør respekteres. Skal prestene måtte tillate, og til og med tvinges til å bidra til, det de ser på som syndig atferd?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Selv om noen er født homofile betyr jo ikke det at de automatisk ikke er kristne. Hvorfor skal de ikke få lov til å delta i ritualer som tilhører deres egen tro?

Hvis kirken skal overleve, så blir den nødt til å tilpasse seg dagens samfunn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det skal være religionsfrihet, men jeg mener at en alltid må rette seg etter lovverket. Dvs at den norske grunnlov alltid skal gjelle, uansett hva religionen en tilhører sier. I Norge er diskriminering ulovlig. For å sette det litt på spissen; viss en religion sa at en skulle ofre mennesker til ære for guden; skulle det vært lov da? Fordi det sto i deres hellige skrifter og var deres religion? Eller skulle den norske grunnlov gjelde?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kirken bli pålagt å vie homofile og lesbiske par? Eller bør det være slik som nå, at homofile og lesbiske ikke har tilgang på vielse i kirken?

Nei, jeg synes ikke at kirken skal vie homofile.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ikke få lov til å delta i ritualer som tilhører deres egen tro?

En vielse av en mann og en mann eller en vielse av en kvinne og en kvinne er ikke en kristen skikk, nei. Gud påla folket sitt å drepe alle homofile. Samfunnet vårt har endret seg ganske mye siden den tid, ja, men Guds ord er evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

En vielse av en mann og en mann eller en vielse av en kvinne og en kvinne er ikke en kristen skikk, nei. Gud påla folket sitt å drepe alle homofile. Samfunnet vårt har endret seg ganske mye siden den tid, ja, men Guds ord er evig.

Det er nok mye som står i bibelen, som ikke vil la seg gjennomføre i dagens samfunn, så jo man må nok tilpasse seg noe, selv om det skulle gå i mot Guds ord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier at gud forbød homofili, hvorfor følger dere ikke alle reglene i mosebøkene? Hvorfor velger dere bare ut reglene dere mener passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor følger dere ikke alle reglene i mosebøkene?

Jeg følger dem ikke. Jeg steiner ikke sønnen min hvis han er ulydig, ei heller brenner jeg datteren min hvis hun driver hor. Jeg dreper heller ikke homofile, som Guds lov påbyr, siden det ifølge Jesus ikke er menneskers plikt å dømme andre mennesker.

Det spiller ingen rolle for meg om homofile gifter seg eller ikke. Men for en prest kan det være vanskelig å måtte aktivt bidra til noe som absolutt er en synd innenfor kristendommen. Dette er ikke noe prester bør tvinges til, det ville vært et grovt brudd på religionsfriheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kirken bli pålagt å vie homofile og lesbiske par?

Nei. Ethvert trossamfunn bør selv kunne bestemme hva det skal mene i teologiske og moralske spørsmål. Homofile kan heller gifte seg hos et trossamfunn som åpner for vigsel av likekjønnede eller i tingretten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellow Taxi

Nei. Ethvert trossamfunn bør selv kunne bestemme hva det skal mene i teologiske og moralske spørsmål. Homofile kan heller gifte seg hos et trossamfunn som åpner for vigsel av likekjønnede eller i tingretten.

Du syns ikke at det er et paradoks at homofile som jobber, skatter til staten og dermed er med på å finnansiere sludderet ikke også skal få benytte seg av det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til diskriminering; altså ja til kirkelig vielse av homofile par.

Argumentet ditt er for enkelt, for diskriminering av likekjønnede par er ikke den eneste diskrimineringen som skjer. Kirken (og ekteskapsloven) diskriminerer f.eks. de som ønsker å gifte seg med flere enn en person (bigami). Så du må komme opp med en bedre argumentasjon enn det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ethvert trossamfunn bør selv kunne bestemme hva det skal mene i teologiske og moralske spørsmål. Homofile kan heller gifte seg hos et trossamfunn som åpner for vigsel av likekjønnede eller i tingretten.

Enig, det enkelte trossamfunn må bestemme dette helt selv. De bestemmer jo selv hva de skal stå for. Å sammenligne det med menneskeofring som en her gjorde er søkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen er født homofile

Ingen fødes som homofil. Seksuell orientering er noe som utvikles når man kommer i puberteten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...