Gå til innhold

Dameting burde vært gratis

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dustete å mene sånne ting. Hvis du ikke har råd til å ha mensen, så skal du være ganske så fattig. 40 kroner x 13 måneder x 30 = 15.600,- Det er sånn ca den totale summen du bruker på bind eller tamponger i løpet av livet ditt.

Som andre har sagt, så kan du drastisk redusere den kostnaden ved å bruke menskopp.

Det er mulig du blør lite og kort når du har mensen, Kim, (:fnise:) men for oss som blør mye og lenge er utgiftene helt annerledes...

Mitt regnestykke for ETT ÅR ser sånn ut (og da runder jeg hele tiden nedover):

Always nattbind: 27 kr x 34 pakker x 16 sykluser = 14 688 kr.

Grønn OB: 24 kr x 15 pakker x 16 sykluser = 5 760 kr.

Forbruk per år: 14 688 kr + 5 760 kr = 20 448 kr

Dersom du ganger det med 35 år (35 år med mens er nok kortere enn gjennommsnittet, men jeg møter deg på midten), blir summen 715 680 kr for et liv med mens. For meg, en kvinne som blør mye.

Og nei, menskopp fungerer ikke for alle.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenkte å vedde med meg selv hvor lang tid det tok før menskoppmafiaen kom på banen. :sjenert: Dere snakker som om dette funker for alle, men det gjør det jo ikke. Jeg har prøvd, fordi det virket nesten for godt til å være sant. Og jeg kan virkelig ikke begripe hvordan det er mulig å ikke kjenne den. Den sprenger jo ting ut så det holder, og er meget klønete å få liten nok til å få inn uten at den spretter ut. Skjønner ikke at noen klarer å gå sånn. Vi må være utrolig ulikt bygd der nede.

Så leit å høre at det ikke fungerte for deg.

Selv brukte jeg lang tid på å venne meg til bruken av menskopp (hvordan sette den inn, hvor langt inn den skal etc), så jeg vet hvor ubehagelig den kan være.

Jeg sier ikke at du har gjort noe feil, vi er alle bygd forskjellig.

Jeg mener ikke at menskopp er svaret, lyset og veien for alle. Jeg forteller om det fordi det er mange som ikke vet at menskopp eksisterte en gang. Selv fikk jeg høre om det første gang på et forum, og har ikke hørt eller lest om det siden.

Endret av Alice123
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig du blør lite og kort når du har mensen, Kim, (:fnise:) men for oss som blør mye og lenge er utgiftene helt annerledes...

Dersom du ganger det med 35 år (35 år med mens er nok kortere enn gjennommsnittet, men jeg møter deg på midten), blir summen 715 680 kr for et liv med mens. For meg, en kvinne som blør mye.

Oj, jeg blør mye selv, men 34 pakker til en mens?! I tillegg til 15 pakker tamponger? Og 16 ganger i året? :haar:

Dette må du jo til legen med, det høres nesten livstruende ut med et sånt blodtap.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Skjønte ikke regnestykket helt. Bruker du 15 pakker OB hver syklus?, og 34 pakker bind?

Det der virker jo helt sinnsykt.

Endret av Lilu
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj, jeg blør mye selv, men 34 pakker til en mens?! I tillegg til 15 pakker tamponger? Og 16 ganger i året? :haar:

Dette må du jo til legen med, det høres nesten livstruende ut med et sånt blodtap.

Forhåpentligvis har hun skrevet og tenkt litt feil - og bruker 2 pakker per mens. Da blir også regnestykket annerledes, og ikke like hårreisende. Håper i hvert fall det, ikke minst for hennes egen skyld :P

AnonymBruker
Skrevet

Forhåpentligvis har hun skrevet og tenkt litt feil - og bruker 2 pakker per mens. Da blir også regnestykket annerledes, og ikke like hårreisende. Håper i hvert fall det, ikke minst for hennes egen skyld :P

Ja, nå husker jeg ikke i farten hvor mange bind og tamponger som er i en pakke. Men si at det bare er 10. Da bruker hun 340 bind og 150 tamponger hver mens. Så hvis hun blør en hel uke (som vil si at hun blør ca en tredjedel av året med så korte sykluser), så bruker hun to bind i timen og skifter tampong nesten en gang i timen i tillegg. Jeg håper virkelig det er en regnefeil, ja. Folk synes jo jeg blør voldsomt, når nærmest må løpe med bena i kryss til toalettet etter et par timer med tampong og bind under. Altså, jeg forteller dem jo ikke de detaljene, men må forklare litt diskret hvorfor jeg må ha hyppige pauser og ikke kan delta på utflukter og slikt de dagene. Men 340 bind høres helt vilt ut, da burde man virkelig få det på blå resept eller noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er meg med det "hårreisende" regnestykket.

Jeg har ikke skrevet feil. Jeg blør i åtte dager, skifter nattbind og grønn ob 1-2 ganger i timen døgnet rundt og har 22 dagers sykluser. Da blir regnestykket sånn. Dersom man runder nedover.

Og ja, selvfølgelig har jeg vært hos lege med blødningene mine, men jeg slutter jo ikke å blø av den grunn.

Jeg kjenner forøvrig flere som skifter bind og tampong like ofte som meg, så jeg er nok ikke fullstendig unormal.

(PS. Det er sju nattbind/16 tamponger pr pakke)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke skrevet feil. Jeg blør i åtte dager, skifter nattbind og grønn ob 1-2 ganger i timen døgnet rundt og har 22 dagers sykluser. Da blir regnestykket sånn. Dersom man runder nedover.

Og ja, selvfølgelig har jeg vært hos lege med blødningene mine, men jeg slutter jo ikke å blø av den grunn.

Du har min dypeste medfølelse. Selv synes jeg det er rart når folk snakker om at de bruker tampong eller bind. Selv er jeg helt avhengig av begge deler. Men føler meg likevel priviligert når jeg leser ditt innlegg. Hva sier legene? Må du ta medisiner for å kompensere det enorme blodtapet?

Skrevet

Jeg kjenner forøvrig flere som skifter bind og tampong like ofte som meg, så jeg er nok ikke fullstendig unormal.

Da skjønner jeg det blir mye penger ja. Vi med "normal" mens har jo ingenting å klage over egentlig. Finnes det ikke tamponger og bind på blå resept for dere som trenger så mye av det? eller noen sånn ordning? Det burde det jo være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åi... i så fall vet jeg nesten ikke hva jeg skal si. Det der høres helt uholdbart ut. Jeg har i hvert fall ingenting å klage på i forhold til deg. Håper du finner en løsning på det der!

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å jobbe eller gå på skole med dette? Høres forferdelig ut. Minner litt om sånn jeg hadde det helt i starten før jeg begynte med tampong, da jeg med nød og neppe klarte å komme meg til toalettet i hvert friminutt på skolen. Gåturen hjem var også en utfordring. Med tampong klarer jeg i hvert fall å komme meg på jobbens toalett før det blir krise. Selv om jeg sliter litt når handicaptoalettet er opptatt og det haster. Jeg MÅ ha tilgang til toalett med egen vask.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp. Hva med ppiller og hoppe over sukkerpillene så du ikke får mensen? Selv om jeg er litt anti ppiller så hadde jeg nok gjort det i dine sko.

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært fint med gratis dame :lete:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tamponger og bind ja .

'men sminke?

sminke er et luksus produkt ikke en nødvendighet.

AnonymBruker
Skrevet

Vel..nå er jo sminke og hårfjerning selvvalgt,og ikke en nødvendighet ..(okei,for meg så er det en nødvendighet :P )

Bind og slike ting ,kunne godt vært gratis ja. Du får hver fjerde pk bind gratis på kiwi da ;)

Hårfjerning er jo nødvendig for alle uansett kjønn. Biologiske menn trenger det mer enn biologiske kvinner.

Skrevet

34 pakker pr syklus`? her går det ikke en pakke nattbind en gang

Skrevet

Litt info om mensenkopp:

Dette er det merket jeg (helt tilfeldig) bruker. Det finnes mange forskjellige merker, noen av naturgummi og noen av sillikon. Jeg har kun prøvd én type så jeg kan ikke si noe om hvert enkelt merke, men de er sikkert veldig gode alle sammen (det er en liten kopp, det er begrenset hvor forskjellige de kan være).

Mensenkopp er som nevnt et lite beger i naturgummi eller sillikon man bruker i stedet for tamponger. I stedet for å suge opp blodet, slik en tampong gjør, så samler heller begeret opp blodet og du må helle det ut med jevne mellomrom. Hvor ofte varierer fra person til person (hvor mye blødning du har).

Tamponger suger opp alt du har av væske, og det er ikke bra.

Jeg hadde helt ville smerter ved tampongbruk, når jeg begynte med menskopp så sluttet smertene helt. jeg prøvde tamponger igjen og da kom smertene tilbake.

Jeg merker ikke at jeg bruker den, og kan uten problemer trene og være aktiv med den.

Dessuten kostet det meg rundt 230,- (etter datidens pndkurs), og jeg har ikke brukt en eneste krone på mensen på fem år. En menskopp kan visst vare i 10-15 år.

Bortsett fra at smertene forsvant (og dermed en stor ibux-utgift), er nok det beste at jeg har brukt under 4,- i måneden på mensen de siste fem årene.

Løp og kjøp, damer!

Takk for info! :)

• Liker 2
Skrevet

Nei. Vi er såpass rike her i landet at vi har råd til å kjøpe det selv. Kunne godt vært en ordning for tilfeller som hun over, da.

MEN - når vi snakker om det - bli fan av Libresse på facebook!

De skriver:

Bli med å feire kvinnedagen med oss! Vi gir bort bind til jenter i Kenya, slik at de kan gå på skolen også når de har mensen. Et dagsbehov for hver venn vi har på Facebook.

Bind kan bety mer enn man tror! I Kenya må mange jenter være hjemme fra skolen når de har mensen, fordi de mangler mensbeskyttelse. Skolegang er nøkkelen til mindre fattigdom, og derfor vil Libresse bidra med det vi kan aller best; mensbeskyttelse!

Vil du være med og hjelpe til? Inviter Facebookvennene dine, vi teller antallet fans 15. mars! For hver venn vi har på facebook gir Libresse et dagsbehov av bind til en skolejente i Kenya!

• Liker 3
Skrevet

Man må ikke gå med sinke. Det syns jeg folk kan betale for selv. Bind og tamponger syns jeg kunne vært rimeligere, men egentlig hadde det beste vært om alle kvinner fikk en menskopp gratis.

To andre ting jeg syns burde være gratis er: Briller og timer hos optiker, og tannlege.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Moren til ei venninne har ganske kraftige blødninger under menstruasjon, men hun får bind "på resept". Hun får altså dekket noe av forbruket på bind. Så dere som blør så jævlig mye burde kanskje høre med legen om dette? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...