Gå til innhold

Høyre-politiker tatt i narkorazzia


Gjest Fisken

Anbefalte innlegg

Gjest MorAase

Hvem i svarte er det som er så dum at de tror at folkevalgte er bedre enn oss andre?

Jeg tror ikke, men jeg krever høyere moral fra dem en den jevne borger. De har tross alt mye mer ansvar her i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke, men jeg krever høyere moral fra dem en den jevne borger. De har tross alt mye mer ansvar her i landet.

Betyr det at du forventer at folkevalgte ikke har sex? Eventuelt, har sex med kun personer de er gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det jeg synes er mest "fantastisk" er Erna som omtaler dophuet som dumsnilt. Unskyld meg, men slenger du dop i kroppen på dette viset er du dum! Ferdig med det!

Fyren skal sporenstreks ut av politikken og Høyre skal se til at fyren blir nyktern og finner seg anstendig arbeide. Men i god Høyre'til blir han nok 100% ansvarlig for egne handlinger og blir kastet på gaten totalt uten nettverk. Ja ja... Så får en sett litt av Høyre sin sosial- og arbeidsgiverpolitikk i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Betyr det at du forventer at folkevalgte ikke har sex? Eventuelt, har sex med kun personer de er gift med?

Når ble det ulovlig for to eller flere likeverdige parter å ha frivillig sex med hverandre i dette landet? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det ulovlig for to eller flere likeverdige parter å ha frivillig sex med hverandre i dette landet? :klo:

Aner ikke. Det var du som pratet om moral. Eller mente du at "moral" har å gjøre med "lovlydig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Aner ikke. Det var du som pratet om moral. Eller mente du at "moral" har å gjøre med "lovlydig"?

Riktig. Samt høyere aktverd i sin omgang med medmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig. Samt høyere aktverd i sin omgang med medmennesker.

Ah. Så Dr. Mengele var et meget moralsk menneske etter ditt syn? I mens familien til Anne Frank var høyst umoralske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller skjerpende forhold som at det dreide seg om en stortingsrepresentant og at stoffet ble oppbevart i en leilighet tilhørende Stortinget.

Nei, det er ikke rettslig relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg nok ikke alene om å ikke forstå et kvekk av.

Det var vel svært lite vanskelig å forstå hva AB mente. Hva som er god moral avgjøres ikke av hva som er lovlig og ikke.

Drikker du alkohol forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Politiske partier er ikke ansvarlig for hva politikere gjør på fritiden. Politikere er mennesker med egen fri vilje, dette er ikke noe politiske partier kan styre. Vær så snill, jeg har sagt det i flere år, politikk i Norge utvikler seg til skittkasting der man gnir seg i hendene og venter på at en politiker skal gjøre noe galt i fritiden, slik at man kan score politisk mynt på det. Denne saken og alle andre enkeltsaker har ingenting med politikk å gjøre, dette er noe som er gjort på fritiden av en enkeltperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Dette er jo en kjempeviktig sak!! Flott at media setter søkelyset på denne skandalen. Vi har jo sluppet opp for samfunnsproblemer, har vi ikke? Narkotika i leiligheten? Oh, geez..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det var vel svært lite vanskelig å forstå hva AB mente. Hva som er god moral avgjøres ikke av hva som er lovlig og ikke.

Drikker du alkohol forresten?

Å bryte loven som politiker er IKKE god moral, tvert i mot. Som nevnt, jeg forventer meget mer av folkevalgte en jeg gjør av "gutta på gølvet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyre vil åpenbart være med på leken. Høyre-politiker Henning Waroe er pågrepet for narkotika.

Det er ikke sikkert han er skyldig. Han skal ha hatt andre på besøk el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke sikkert han er skyldig. Han skal ha hatt andre på besøk el.l.

Så lenge narkotika ble funnet i leiligheten som politikeren benyttet og hadde ansvaret for, er han skyldig i oppbevaring uansett hvordan narkotikaen havnet i leiligheten (med mindre den ble plantet der av politiet som ransaket leiligheten). Det er ingen grunn til å lage noe problem ut av hva han skal gjøre de neste årene, da disse skal tilbringes i fengsel.

Dersom han får mindre enn 5 år bak murene, strider dette mot den allmenne rettsoppfatning. Man vet likevel aldri når det gjelder politikere, da de har gode kontakter langt inn i rettsvesenet. Hvis han får for kort straff, må dommeren etterforskes med mistanke om korrupsjon og/eller inhabilitet. Det politikeren har gjort seg skyldig i, ville i en rekke andre land medført dødsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge narkotika ble funnet i leiligheten som politikeren benyttet og hadde ansvaret for, er han skyldig i oppbevaring uansett hvordan narkotikaen havnet i leiligheten (med mindre den ble plantet der av politiet som ransaket leiligheten). Det er ingen grunn til å lage noe problem ut av hva han skal gjøre de neste årene, da disse skal tilbringes i fengsel.

Dersom han får mindre enn 5 år bak murene, strider dette mot den allmenne rettsoppfatning. Man vet likevel aldri når det gjelder politikere, da de har gode kontakter langt inn i rettsvesenet. Hvis han får for kort straff, må dommeren etterforskes med mistanke om korrupsjon og/eller inhabilitet. Det politikeren har gjort seg skyldig i, ville i en rekke andre land medført dødsstraff.

Brødhue! Dette blir for dumt til å det en gang fortjener en kommentar, men:

Nei, selv om en person benytter/eier/putt inn det som passer en leilighet, så er man ikke ansvarlig for hva andre måtte oppbevare der. Dersom en nabo bruker din kjellerbod til oppbevaring er ikke du strafferettslig ansvarlig for dette.

De neste årene kommer ikke til å bli tilbragt i fengsel. Ingen dømmes til fengsel for å oppbevare en brukerdose, uansett hva det måtte være.

Hans politiske tilknytning kommer ikke til å ha noen betydning for hvilken reaksjon han får.

I hvilke land ville dette medført dødsstraff? I selv de verste regimer må det mer enn en brukerdose til for å dømmes til døden.

Du skjønner det lille venn, at i jussen så er ikke din mening en relevant rettskilde, dvs. det er ikke en gang tillatt å ta den i betraktning en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I hvilke land ville dette medført dødsstraff? I selv de verste regimer må det mer enn en brukerdose til for å dømmes til døden.

Det er mulig at jeg husker feil og at det kun gis livsvarig fengsel for slikt, ex i Iran, arabiske stater i Midtøsten og i Singapore/ Indonesia. I enkelte arabiske land er det tilstrekkelig at det detekteres noen få molekyler av forbudt stoff i klær (ex etter å ha oppholdt seg i et rom der det røykes narkotiske stoff) for å idømmes slik straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, selv om en person benytter/eier/putt inn det som passer en leilighet, så er man ikke ansvarlig for hva andre måtte oppbevare der. Dersom en nabo bruker din kjellerbod til oppbevaring er ikke du strafferettslig ansvarlig for dette.

De neste årene kommer ikke til å bli tilbragt i fengsel. Ingen dømmes til fengsel for å oppbevare en brukerdose, uansett hva det måtte være.

Hans politiske tilknytning kommer ikke til å ha noen betydning for hvilken reaksjon han får.

Så lenge han ikke hadde tillatelse til å la andre benytte leiligheten, må han være ansvarlig for alt som befinner seg i boligen.

Det at han sitter i den lovgivende forsamling må da regnes som skjerpende strafferettslig. Om det at boligen var eid av Stortinget også skal være skjerpende, kan kanskje diskuteres. Uansett må han dømmes for mislighold av leieforholdet for leiligheten. Det at han har latt en kriminell oppholde seg i leiligheten uten å melde fra til politiet må også være straffbart, og det er vanskelig å forstå uttalelsene om at han ikke er en del av det kriminelle nettverket som politiet er i ferd med å rulle opp. Uansett bør en slik forbindelse også være straffeskjerpende når det gjelder oppbevaringen av narkotika.

Totalt sett er det så mange skjerpende forhold her at en må kunne gå ut over lovens øvre grense for oppbevaring av narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å bryte loven som politiker er IKKE god moral, tvert i mot. Som nevnt, jeg forventer meget mer av folkevalgte en jeg gjør av "gutta på gølvet".

Lov og moral er ikke det samme. De skal teoretisk sett gli over i hverandre, men det er skjelden realiteten.

Om en politiker i Iran nekter å være med på en steining av en voldtatt kvinne, og hjelper henne til å flykte ut av landet, er han da et umoralsk menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...