Gå til innhold

Alle som spiser mindre enn 2000 kcal om dagen og trener


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår det slik at mange som bestemmer seg for å "slanke seg" kutter ned til under 2000 kcal om dagen, samtidig som de begynner å trene/trene mer.

Hva tenker dere er logikken i dette? Altså, kroppen trenger jo MER energi når den trener, ikke mindre. Selvfølgelig forstår jeg at man kanskje ikke øker til mer enn 2000 kalorier fordi at man begynner å trene to ganger i uken, men hvis dere lenge har gått i kalorioverskudd jevner dere jo ut dette til et normalt nivå ved å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få fortgang i vektnedgangen? Du skal være ganske aktiv for å ødelegge forbrenningen på 1600 kcal f.eks. Jeg mener ikke "for å gå fort ned i vekt", men bare at ved å spise litt mindre vil resultatene komme etter 6 mnd og ikke 2 år?

Personlig har jeg bare aldri begynt å spise 2000 kcal tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvordan folk faktisk teller kalorier jeg. Jeg aner virkelig ikke hva jeg får i meg hver dag..

1600 høres liksom så lite ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg regner ut BMR og deretter legger til mat og trening, så må jeg på eller rett under 1600 for å gå ned i vekt, med min hverdag og kropp. Det er anbefalt med en daglig minus på ca 500, og den bør komme av en kombinasjon av trening og mat. Altså at man ikke kutter som en villmann i maten, og heller ikke trener seg ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Fordi de ønsker å gå ned i vekt, og skal man ned i vekt må man ligge i kaloriunderskudd? Og siden de færreste forbrenner 500 kalorier ekstra på ei økt (selv om mange liker å innbille seg at de gjør det= må de gjerne legge seg på under 2000 kcal for å ligge 500 kcal i underskudd.

Ganske enkel logikk, egentlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet ut min BMR på matvareguiden.no nå, og fikk dette resultatet:

Du trenger 1 463,62 kcal for å opprettholde dine livsfunksjoner. (Din BMR)

Du trenger 1 756,34 kcal ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

Noen dager spiser jeg så lite som 1 200-1 300 kcal. Er det skadelig for kroppen å spise mindre enn BMR-en? Jeg lever pga. sykdom et veldig stillesittende liv og vil 2-3 kg ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk er så opptatt av hvor mange kalorier andre spiser! Vil man ned i vekt må man spise mindre enn man forbrenner. Å leve på 1300-1400 kalorier (noe mer hvis man trener) er faktisk ikke ille i det hele tatt, så leng man da bruker kaloriene på fornuftig mat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk er så opptatt av hvor mange kalorier andre spiser! Vil man ned i vekt må man spise mindre enn man forbrenner. Å leve på 1300-1400 kalorier (noe mer hvis man trener) er faktisk ikke ille i det hele tatt, så leng man da bruker kaloriene på fornuftig mat.

Hvis man ikke er der man skal være naturlig, og trenger å gå ned i vekt, virker det rimelig å tro at man har gått opp i vekt i utgangspunktet fordi man har beveget seg for lite og spist for mye. Med mindre man vil bli noe man ikke er naturlig...

Jeg skjønner derfor ikke denne gigantiske differansen. Jeg kjenner så mange som forsøker seg på lavt kaloriinntak som er overvektige/misfornøyde med vekten. Når man ser på ulike kostholdsblogger er bloggerne vanligvis i toppform til tross for høyt næringsinntak.

Spis nok, medkvinner! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BMR på 1250 kcal. Og jeg ligger på dette nivået daglig, men spiser mer de dagene jeg trener. Synes nesten det er vanskelig å komme opp i kalorier. Alikevel har jeg en høy fettprosent. Enkelt og greit fordi jeg ikke har en eneste muskel og selv om jeg er lita og slank, så er jeg "feit". Eneste måten jeg kan endre dette på, er å trene. Enkelt og greit. Jeg kan ikke spise meg til mer muskelmasse. Den kan bare trenes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk er så opptatt av hvor mange kalorier andre spiser! Vil man ned i vekt må man spise mindre enn man forbrenner. Å leve på 1300-1400 kalorier (noe mer hvis man trener) er faktisk ikke ille i det hele tatt, så leng man da bruker kaloriene på fornuftig mat.

Du kødder vel nå?

Håper for all del at du fra nå av holder "kostholdsrådene" dine for deg selv, for dette har du virkelig ikke peiling på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder vel nå?

Håper for all del at du fra nå av holder "kostholdsrådene" dine for deg selv, for dette har du virkelig ikke peiling på.

Jeg er medlem av vektklubb.no vg og fått et program som er satt opp av leger og ernæringseksperter. Men du vet helt sikkert enda bedre enn de eller? Du er kanskje professor eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder vel nå?

Håper for all del at du fra nå av holder "kostholdsrådene" dine for deg selv, for dette har du virkelig ikke peiling på.

Vet du i det hele tatt hvor mye mat man kan få ut av 1300-1400 kalorier hvis man velger riktig? Det blir nok mer enn du tror.

Jeg har levd sånn i 2 mnd og har mer energi enn noengang, jeg går heller ikke rundt sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er der man skal være naturlig, og trenger å gå ned i vekt, virker det rimelig å tro at man har gått opp i vekt i utgangspunktet fordi man har beveget seg for lite og spist for mye. Med mindre man vil bli noe man ikke er naturlig...

Jeg skjønner derfor ikke denne gigantiske differansen. Jeg kjenner så mange som forsøker seg på lavt kaloriinntak som er overvektige/misfornøyde med vekten. Når man ser på ulike kostholdsblogger er bloggerne vanligvis i toppform til tross for høyt næringsinntak.

Spis nok, medkvinner! :)

Å gå ned i vekt er en igrunn et ganske lett regnstykke, man må spise mindre enn man forbrenner. Det sier seg selv at man ikke kan spise mange kalorier, og fortsatt gå ned i vekt. Da må man isåfall trene, og det er ikke noe alle har så masse tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tatt fra lommelegen.no:

Du bør i alle fall spise 1200 kalorier om dagen, for at du skal kunne få alle næringsstoffene du trenger og samtidig holde forbrenningen oppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvordan folk faktisk teller kalorier jeg. Jeg aner virkelig ikke hva jeg får i meg hver dag..

1600 høres liksom så lite ut?

me too.... :sjenert:

har aldri telt en kalori, og synes det virker veldig styrete og skulle måle maten for å vite hvor mange gram og dermed hvor mange kalorier.... slik jeg innbiller meg at man må..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 1500kcal på hviledager, og 1750 på treningsdager.

Etter jul veide jeg 85.0, nå veier jeg 77.0. Skulle gjerne lagt ut et før/etterbilde, men det eksisterer kun etterbilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

me too.... :sjenert:

har aldri telt en kalori, og synes det virker veldig styrete og skulle måle maten for å vite hvor mange gram og dermed hvor mange kalorier.... slik jeg innbiller meg at man må..

Det tar sånn ca 2 sekunder å veie maten, så jeg syns ikke akkurat det er så styrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder vel nå?

Håper for all del at du fra nå av holder "kostholdsrådene" dine for deg selv, for dette har du virkelig ikke peiling på.

Det er så kjekt med sånne som deg som vet bedre enn leger og andre folk som faktisk har utdannelse ;)

Det er jo ikke snakk om å leve sånn for alltid, men i en "slanke-fase"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er veldig individuelt! Og å fylle ut et skjema kan ikke vite presist i hvilken stand kroppen din er. Enten kan du gå og få tatt en kroppsanalyse som måler alt av muskler og fett ganske presist, eller så kan du bare lytte til kroppen din. Har du lite energi pga matmangel, ja så spis litt mer. Hvis du ikke føler deg energiløs, så er du vanligvis på god vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener mye og har ett inntak på mellom 1400 og 1600 kcal daglig. For meg så er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...