Gå til innhold

Jeg vet ikke hvor jeg skal, men jeg er på vei.

sullå

Anbefalte innlegg

Gjest Clafoutis

Egentlig bra at du bruker de sårt tiltrengte fridagene dine på andre ting enn KG, da :fnise:

Så deilig med pinnekjøtt, det skal vi spise hos svigermor i morgen! Gleder meg allerede :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt nytt år, sullå :klem:

Takk for det! Godt nyttår til deg også :klemmer:

Tenker å komme sterkere tilbake her i morgen :) Sliten nå, har vært på jobb hele dagen (varetelling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Oi, hørtes slitsomt ut med varetelling ja, husker vi hadde det der jobbet mens jeg studerte også..

Håper du hadde en fin nyttårsaften da, det hørtes jo ut som om dere koste dere med deilig mat i hvert fall :;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg tid til å oppdatere litt her! Jeg orker ikke å skrive alle middagene vi har spist siden sist jeg skrev her, dessuten husker jeg nok ikke alt heller :fnise: Men jeg tenkte i alle fall å skrive hva vi spise til lunsj og middag på nyttårsaften. En del har jeg hentet på nettet, da gjør jeg det enkelt og bare lenker til stedet jeg fant oppskriften :)

Lunsj: Rømmegrøt. Det likte jeg ikke før, men guri så godt det var! Jeg brukte stort sett samme oppskrift som jeg lenker til under, men jeg hadde litt mindre rømme - og hadde i litt fløte. Jeg brukte heller ingen sukrin, synes ikke det trengtes! Fenalår og spekeskinke hadde vi til. http://fotballfrue.no/2013/12/04/oppskrift-onsdag-rommegrot-pa-1-2-3/

Middag: Andebryst med aspargesmousse, waldorfsalat og baconsurret halloumi

- Andebryst: Jeg brukte oppskriften som sto på pakken. Skjærte ruter i skinnet, tok på salt og pepper, og stekte noen minutter til skinnet var sprøtt. Deretter stekte jeg brystet i ovnen. Vi hadde liiitt dårlig tid, så jeg stekte det på 100 grader til det var ca 50-60 grader. Det beste hadde kanskje vært å steke på enda lavere varme, men det smakte utrolig godt likevel!

- Aspargesmousse:

Jeg mikset forskjellige oppskrifter, og endte opp med dette:

1 aspargesbunt. Kok såpass myk at den kan moses.
1 dl kremfløte - piskes.
4 gelantinplater, legges i vann.
En t-skje smør, litt av vannet etter at aspargesen ble kokt. Klem ut vannet fra gelantinplatene, ha i disse også. Salt, pepper og cayennepepper has i.

Bland aspargespureen forsiktig med kremen. Bland i gelantin osv.

Fordel i former, eller i en skål, og la stå kaldt i rundt 3 timer.

Waldorfsalat:
Jeg skulle lage for to personer, men denne oppskriften er nok til fire (med mindre noen spise maaaasse waldorfsalat da! )
- 1,5 dl kremfløte - piskes.
- 90 gram majones
- 1 lite eple
- ca 30 gram stangselleri (kan ha i mer dersom man liker det godt!)
- en liten klatt druer, tipper jeg hadde rundt 10 stk.
- en neve valnøtter, pluss til valnøtter til pynt
- litt sitronsaft/presset sitron

Del eple, staangselleri, druer og valnøtter i små biter. Bland sammen med majones og krem. Oppbevares kaldt.
OBS - blir bedre dagen etterpå!

Majonesen jeg hadde i var hjemmelaget, men det går nok fint å bruke kjøpt "ekte majones" også.

Oppskrift på majones: (blir mer enn 90 gram!)
- 1 egg
- 2 dl rapsolje (kaldpresset er vanligvis best, men det gir så mye smak. Her er en smakløs olje desidert best)
- 1 ss hvitvinsvinäger
- 1 ss dijonsennep
- 1/2 sitron
- litt salt og hvitpepper

Jeg har alt i en bolle, og bruker stavmikseren i 30 sekunder. Enkelt og godt. For å få tykk majones, bør stavmikseren holdes i ro en stund, før man begynner å røre forsiktig. Tykk majones egner seg best dersom man skal ha majones på brød/knekkebrød osv, og til waldorfsalat. Litt løsere majones er best til coleslaw. Da rører man hele tiden med stavmikseren.

Baconsurret halloumi;
- En ost, skjæres i staver. Jeg hadde 6 baconskiver, og valgte derfor å skjære osten i 6 "staver".
- Bacon
Surr bacon rundt stavene. Stekes i ovnen til baconet er sprøtt.

Dessert: Sjokoladefondant
Sukker- og hvetemelfri

Dette blir 3 sjokoladefondanter:
- 50g smør
- 50 g mørk sjokolade (jeg brukte 86%)
- 1/2 ss kakao (kan sløyfes)
- 1/2 ts vaniljepulver (eller litt av en vaniljestang dersom du ikke har vaniljepulver. Ikke vaniljesukker, altså).
- 1/2 ss sukrinmelis

Smelt smør og mørk sjokolade. Ha i resten av ingrediensene. Fordel i former, stek i 6 minutter på 200 grader.
Serveres med pisket krem eller hjemmelaget is.

Hjemmelaget is:
2 porsjoner

- 2 dl kremfløte
- 2 eggeguler
- 1/2 ts vaniljepulver
- litt frosne bær

Pisk kremfløten til krem, ha i resten. Legg i en boks som tåler frys. Bruker ikke lang tid på å fryse, så den trenger ikke lages dagen før. Da kan den bli isete, om man kan si det sånn.. Det beste er å lage den et par timer før servering.

Puh, jammen godt at jeg ikke bestemte meg for å skrive mer enn dette!

Det ble uansett en veldig bra nyttårsaften. 2013 var et utrolig fint år, i alle fall frem til i høst. Men alt i alt er jeg fornøyd, og håper at 2014 har mye bra å komme med. I år skal vi faktisk begynne å planlegge bryllupet for fullt, det ser jeg virkelig fram til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Åh, den baconsurrede halloumi'en hørtes deilig ut :jepp: Det må jeg jammen teste ut en dag! Og aspargesmoussen hørtes også god ut! Waldorfsalat er jeg ikke noe særlig fan av, spiser det hvis det serveres til kalkun når vi er på besøk, men tar bare litt, og blir fort "mett" av det ;)

Gleder meg til å høre mer om bryllupsplanleggingen, dere har jo litt av hvert å planlegge også, faktisk :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg til å høre mer om bryllupsplanleggingen, dere har jo litt av hvert å planlegge også, faktisk :Nikke:

Ja, det blir spennende å starte med bryllupsplanlegging! Jeg ser for meg at vi (/jeg, hehe) begynner snart. Da har vi god tid på oss, og slipper å stresse. Eller, stressing blir det vel den siste måneden uansett, men jeg vil unngå det så godt jeg kan! Altfor glad i planlegging er jeg ikke, så da er det greit å ta tiden til hjelp. Det er nok særlig startsfasen som kommer til å være vanskeligst. Med en gang vi har litt på "papiret", vil nok resten gå seg til!

**

Det å skrive ned middager går jo så som så. Kanskje jeg skal begynne å kun skrive hva vi har hatt, og om det ble laget i ovn eller i gryter. Da tar det ikke så lang tid, og jeg kan oppdatere selv om jeg har dårlig tid :Nikke: Og selvfølgelig, hvis noen av "alle mine lesere" lurer på noe, er det jo bare til å spørre!

Jeg husker ikke hvilke dager vi har hatt hva, og faktisk husker jeg ikke alle middagene vi har hatt heller. Men en dag hadde vi blomkålspizza som feks kan lages på denne måten: http://www.kokaihop.se/recept/lchf-blomkalspizza

Poenget er i alle fall at bunnen er laget av blomkål! Og ost da :) Det finnes forskjellige oppskrifter, og fyllet velger man helt selv.

Vi har også hatt pølsegrateng. Det finnes faktisk lavkarbopølser, og det er disse vi bruker. Vanlige pølser med "masse" kjøtt, inneholder gjerne 60% kjøtt, grøss og gru. I tillegg hadde jeg i det vi hadde av grønnsaker, litt fløte og ost på toppen - inn i ovnen.

Kyllingfilet med blomkål- og brokkolimos og rosenkål laget jeg en dag.

I går var middagen veldig enkel, nakkekoteletter og brokkoliris.

I dag skal vi ha laksefilet og rettichgrateng. (Eeeelsker rettich!). Det var jo denne grønnsaken: http://www.frukt.no/leksikon/eksotisk/rettich/ .

Nok snakk om middag for i dag! Nå er jeg egentlig litt overrasket over meg selv. Her sitter jeg og skriver i dagboken, og har egentlig en kjempenyhet. Men hva skriver jeg om? Middag! Hah...

Uansett, etter sist eksamen hadde jeg en veldig god følelse. Nå har karakteren kommet - og det gikk utrolig bra! Jeg fikk nemlig AAAA !!! Så, jeg er masterstudent, og har altså fått en B og en A! Hurraaaa! :fnise:

:danse::bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi lasagne til middag, det har jeg vel skrevet oppskrift på tidligere :) Hvis jeg orker det en dag, skal jeg skrive ned alle middagene på forsiden, og notere ned hvilken side det står på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Oi, gratulerer med A, det er jo helt supert :jepp: Du er SÅ flink, altså, *kjempeimponert* Jeg fikk ikke så gode karakterer på master, faktisk! Hadde vel et snitt et sted mellom B og C, og såvidt jeg husker fikk jeg ikke en eneste A på masternivå. Så jeg er som sagt mektig imponert :Nikke:

Og lasagne er alltid godt, vi vurderte det på fredag, men lagde isteden en rett som er enkel å gjøre til lavkarbo hvis du vil teste den :) - ovnsbakt kylling med fløtesaus. Si i fra hvis du vil ha oppskrift ;)

Håper du har hatt en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg er ganske imponert selv også :Nikke: Men det er jo gøy å se at det lønner seg å være flink student. Det er ikke sånn at jeg sitter på lesesalen 24/7, og ikke kjenner til noe liv utenfor lesesalen. Dét hadde jeg aldri klart. Så jeg er meget fornøyd med hvordan jeg klarer å sjonglere alt i hverdagen :)

Mmmm ovnsbakt kylling med fløtesaus - mat jeg kan lage i ovn, og mat med fløte - to av mine favoritter på en gang! :fnise: Jeg tar gjerne i mot oppskrift! :)

Det er snøøø ute! Håper den blir liggende litt, det er så koselig. Men den blir vel å rehne bort om et par dager ;)

Middag i går: Kylling- og grønnsaksgryte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver alt jeg spiser i en lavkarbo-mattråd, så jeg glemmer å skrive her inne :fnise:

I går hadde vi i alle fall blomkålspizza. I dag ble det kalkunfilet, wok, spinatstuing og salat :)

Ellers går dagene, uten at det skjer noe særlig. Det blåser veldig, og snøen har for lengst smeltet bort. Merkelig vinter synes jeg, men det blir vel ikke bedre med tiden, antar jeg..

Vi hadde storrengjøring i leiligheten, noe som innebar blant annet å tørke taket meden tørr mopp (det var støvete!) og rrense sluken under vasken på badet (vannet har brukt lang tid på å renne gjennom en stund, så det var virkelig på tide!) Heldigvis samarbeider jeg og samboeren godt, så det gikk veldig bra :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Så flinke dere er som har tatt storrengjøring :jepp: Her hviler vi oss på at det tross alt ble vasket ned før vi flyttet inn i juli, så det blir neppe noen storrengjøring før til høsten :sjenert:

Men kyllingen med fløtesaus ja, den er faktisk veldig god:

Du trenger (til 2 pers)

2-3 kyllingfileter (litt avhengig av hvor store de er- og mulig dere orker mer, siden dere ikke har ris, pasta e.l. til)

6-7 store sjampinjonger

1 løk

1 pk bacon

1/2 rød paprika

Et hvitløksfedd

Rosmarin- frisk eller tørket

En kartong matfløte

100 g revet ost (best med en litt smakskraftig en, f.eks. cheddar ;) )

Sett stekeovnen på 200 grader. Renskjær filetene, salte og pepre dem på hver side og stek dem raskt i panna på høy varme. Legg dem så i et ildfast fat.

Klipp opp baconet i biter og stek det til det blir gyllenbrunt. Hell så baconet over i en bolle. Skjær opp alle grønnsakene og fres dem i panna til de blir myke (og soppen blir brun). Kan gjerne steke grønnsakene hver for seg, ellers kan det fort ta litt tid før alt blir "riktig" stekt ;)

Når grønnsakene er klare, hell baconet tilbake i panna sammen med grønnsakene, hell matfløten over, og ha i litt rosmarin (1-2 teskjeer? Smak til :) ) Smak evt også til med litt salt og pepper. La det småkoke i et par minutter.

Hell fløteblandingen over kyllingfiletene i den ildfaste formen, strø revet ost over, og stek det hele i ovnen i ca 20 min til osten er gyllen.

Vi hadde fullkornstagliatelle til, men man trenger jo stengt tatt ikke å ha noe som helst til, eller så har dere vel kanskje et fornuftig lavkarbotilbehør dere kan legge til også ;)

Håper du har en fin uke :)

Edit: feil i oppskriften, 2-3 kyllingfileter pr pers var kanskje litt i overkant :sjenert:

Endret av Clafoutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Clafoutis

Fredag igjen! Hvor blir ukene av??? Hva er planene dine for helgen? Jobbing? Eller bare slappe av med kjæresten? Jobber du litt mindre nå enn hva du gjorde en periode i høst? Eller er det bare jeg som ikke følger helt med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helg allerede, hvor blir tiden av?! Jobb fredag og lørdag :) Jeg jobber litt ekstra fortsatt, men i høst ble det helt ekstremt. Nå har jeg sagt ja til å jobbe en del fremover, men det er vanskelig å kombinere med lesing og trening. Jeg får bare bli flinkere til å si nei. Det er stor forskjell på bachelor og master med tanke på pensum! Jeg rekker aldri å lese alt før forelesning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Clafoutis

Ja, husker godt at jeg også følte at det ble merkbart mer intensivt da jeg gikk fra bachelor til master! Sikkert lurt å prøve å ikke påta seg mer jobbing enn nødvendig nei, du har jo nok av andre ting å prioritere :jepp: Og økonomisk sett er det vel kanskje heller ikke nødvendig for deg å jobbe kjempemasse, siden samboeren din jobber fullt?

Håper du koser deg på lørdagskvelden :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må bare være flinkere til å si at jeg ikke kan jobbe :Nikke: Jeg liker å kunne betale min halvdel av lånet, mat og fylle opp bsu. I tillegg til å spare til reiser og bryllupet :) Men jeg trenger definitivt ikke å jobbe like mye som jeg gjør nå.. Jeg får jo studielån. Ingen stipend da, fordi jeg tjener for mye :fnise:

I går var jeg hjemme fra jobb kl 21, da hadde min kjære tacoen klar :) I dag er han på jobb, og jeg skal straks finne fremm bøkene. Søndag = den o store lesedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Uff ja, kjedelig det der med den beløpsgrensen for stipend, altså... Mannen fikk heller ikke stipend noen av årene siden han tjente for mye, og da kunne han jo egentlig strengt tatt heller ha jobbet litt mindre og fått pengene "gratis" (Mannen tjente bare litt over det han maks kunne tjene for å få noe som helst i stipend. Hadde han tjent veldig mye over ville det jo selvsagt uansett ha lønt seg å jobbe).

Hvordan gikk det med lesedagen din i går? Fikk du utnyttet dagen maks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener nokså mye over grensen, og på en måte synes jeg at det er greit. Jeg kommer jo til å ha råd til å betale tilbake lånet senere, og det er greit med en del penger nå. Men igjen bruker jeg jo for mye tid på jobb, og for lite tid til å lese....

Søndag ble en fin lesedag! Jeg sliter med å holde fokuset mens jeg leser - men det ble fryktelig mye lettere da jeg la mobilen bort... :fnise: Så det vil jeg fortsette med å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...