Gå til innhold

107 stemmer

1. 1. Har du ringt 113?

• Ja, en gang
      32
    • Ja, noen ganger
      18
    • Ja, mange ganger
      9
    • Nei
      47
    • Jeg har ikke telefon
      1

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For det første, politiet gjør en meget bra jobb, og det er absolutt ikke deres feil at de få bilene som er i tjeneste, ikke kan være to plasser samtidig. Da kan dere heller skylde på de litt opp i systemet.

Når det gjelder 113, så har jeg aldri ringt selv, kun vært med å ringt. Men jeg har vært på den andre siden av telefonsamtalen mange ganger, og jobbet mange år som ambulansearbeider selv. Altfor mange som har ventet for lenge med å ringe, ikke trodd det var så alvorlig osv, så det har ført til forverring av skade/sykdom eller i verste fall hjertestans og død. Så det er bedre å ringe en gang for mye, enn en gang for lite. AMK har mer enn nok kompetanse til å prioritere og iverksette de tiltakene de mener er riktige. Selvfølgelig finnes det unntak, men de fleste gjør en utrolig god jobb :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ringt 1 gang til 113, og en gang til 112.

112 ringte jeg til (dette var før 02800) da vi en kveld i russetida så en mann som lå på fortauet, uten å røre på seg. Politiet sa vi skulle ringe opp igjen hvis han fortsatt lå der senere, noe han ikke gjorde. Visste hvem han var da, han drakk seg i hjel et par år senere..

113 ringte jeg til en gang ei skada kneet på fotballtrening. Det sa "knekk" og hun falt sammen og hadde dritvondt. Ambulansen var stasjonert 500 meter unna fotballbanen, og vi tenkte at det var bedre at de kom og så på det først. Endte med at vi måtte kjøre hu til legevakta (6 mil unna) sjøl, og hun hadde nesten 2 års avbrekk fra fotballen.. AMK var hjelpsomme da altså, og det var veldig betryggende at de så på det og sa at det ikke ble verre av å få hu inn i bil osv.

Skrevet

Har ringt en gang og det var en mindre hyggelig opplevelse.

Fant en gutt liggende ute i snøen, fikk ikke kontakt med han og viste ikke hvor lenge han hadde ligget der og hva han evt hadde fått i seg. Så ringte 113, hun som tok tlf var lite hyggelig og hjelpsom og gjentok bare at i helgene fikk de masse telefoner om folk som hadde drukket for mye og det var ingenting dem kunne gjøre med det. Fikk skikkelig følelsen av at jeg virkelig var dum som hadde ringt pga det.

Jeg har opplevd noe av det samme. Jeg og to andre var på vei hjem fra byen, da vi så en mann som lå i snøen. Vi fikk kontakt med mannen, han fortalte at han hadde blitt påkjørt av en taxi. Han så ikke ut til å være i store smerter, men han bare lå der midt i snøen og vi kunne jo ikke la han ligger der og fryse ihjel. Siden jeg var den eneste av oss som kunne førstehjelp ba jeg en av de andre om å ringe ambulansen. og det var så vidt vi fikk hjelp, fordi det var natt til lørdag. Fikk skryt av politet da de kom på åstedet, men jeg synes det er trist at de på 113 i det hele tatt må mistenke alle som ringer natt til lørdag. At folk ringer 113 bare på "gøy" gjør meg skikkelig provosert.

Gjest Apophis
Skrevet

Har vært med på å ringe 113, fant ei full jente liggende på fortau - sovende. Eg prøvde å få kontakt med ho, men ho ville heller sove videre med skoene sine som hodepute. Tilslutt fikk eg liv i ho og fulgte ho til eit hus der kjæresten hennes var, mens min kjæreste avbestilte ambulansen (som IKKJE hadde kjørt ut eingang, det var gått nærmere 20-30 minutter og det var på nattestid - ganske kjølig for ho som var tynnkledd, men advarte om at jenta var narkoman - så det var gjerne derfor de ikkje gadd å komme med ein gang).

Har ringt politi ved noen anledninger også, nabobråk.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri.

Men jeg har ringt 110 en gang, for å melde om bilbrann.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte 1 gang i avstemmingen, men når jeg tenker meg om så er jeg usikker på om det var 113 eller legevakta.

Dette skjedde for 12-13 år siden. Det var et eldre ektepar som var ute og gikk på fortauet. Kona fikk et illebefinnende. En bil med en mann i stoppet for å hjelpe, men verken han eller ekteparet hadde mobil. Da kom tilfeldigvis jeg gående forbi og ble bedt om å ringe. Det virket som om mannen som hadde stoppet hadde peiling på førstehjelp, så han tok seg av damen mens han ga meg instruks om hvor jeg skulle ringe og hva jeg skulle si. Jeg holdt kontakten per telefon helt til ambulansen kom og hentet henne. Jeg så igjen ekteparet ved en senere anledning, så det gikk bra.

Er det gratis å ringe 113? I såfall var det legevakta jeg ringte, hvertfall så gikk halve kontantkortet mitt til den samtalen.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Har ikke ringt 113 men ringt til politiet en gang. Sladret på en fyllekjører som hadde drukket MYE.

• Liker 1
Skrevet

Er det gratis å ringe 113? I såfall var det legevakta jeg ringte, hvertfall så gikk halve kontantkortet mitt til den samtalen.

Man kan iallfall ringe uten simkort, tror jeg.

Skrevet

Det er gratis å ringe 113.

Kilde

Gjest Silvermist
Skrevet

Har ringt 113 flere ganger i jobbsammenheng. Ellers har jeg ringt dem en gang da jeg kom over en døddrukken tenåring etter en bytur i fjor.

Skrevet

Har ringt 113 en gang, da svigerfar fikk slag.

Ringte legevakten i fjor sommer da jeg hadde falt på tur med hunden og slått hodet i en stein. Hadde en kjempekul i hodet, men dama som tok telefonen på legevakten mente at siden jeg ikke hadde besvimt og ikke var svimmel eller haddde synsforstyrrelser, så trengte jeg ikke komme (og helst ikke ringe heller, virket det som...).

Legevakta suger jo no så inni Helv...! Prøv å ringe legevakta å si at du har detti av hest og skada deg a. Klarte ikke bevege meg en gang etter et fall i januar og ringte de. Eneste hu sure kjerringa klarte å si var at jeg sku prøve å få av meg klærne (veldig lett) og se om det var no som ikke var på plass! Nå var det heldigvis bare forstua skulder og brista ribbein, men det visste jo ingen da! Hater de sure kjerringene som svarer når man ringer legevakta :-@

Har ringt 113 før også, var ikke videre blid hu heller... Hadde fest hjemme og en som fikk no problem pga. diabetes som vi ikke fikk kontakt med. Fikk kontakt med han når jeg snakka med 113 og han var jo full i tillegg så han nekta å sku ha no ambulanse så jeg la på. Når jeg ringte opp igjen da vi ikke fikk kontakt igjen var hu dritsur og sa vi sku slutte å ringe på tull... Ikke no tips om hva vi kunne gjøre for å hjelpe han ell noenting!

Skrevet

Er det ikke i slike tilfeller man ringer en taxi?

Så vi måtta ha venta på en taxi? Han kunne jo kjøre oss der og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...