Gå til innhold

107 stemmer

1. 1. Har du ringt 113?

• Ja, en gang
      32
    • Ja, noen ganger
      18
    • Ja, mange ganger
      9
    • Nei
      47
    • Jeg har ikke telefon
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ringt en gang, på oppfordring av en venninne som jobbet som ambulansemedarbeider eller noe. Jeg hadde fått albuen i klem mellom et betonggulv og 350-400 kg (hest). Hun var veldig søt og hyggelig hun jeg snakket med, og sa at det var riktig av meg å ringe inn en slik skade :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til Norge, landet hvor ingen bryr seg om noen andre enn seg selv.

Velkommen til Norge, et land med enkelte, meget bitre, sjeler.

Er veldig enig i dette. Jeg har ved flere tilfeller fått beskjed om at de er for opptatt med noe annet.

Det har da ingenting å gjøre med politibetjentene, men arbeidsmengden/bemanningen.

• Liker 6
Skrevet

Når jeg tenker meg om så har jeg ringt en gang til, men det var 999, som er vel nummeret i UK. Da hadde en venninne falt av bussen og tydeligvis knust albuen som hun landet på. Jeg var dog bedugget, så jeg husker ikke om den kom eller ikke.

Skrevet

Har heldigvis aldri hatt behov for å ringe 113, men ville naturligvis gjøre det om jeg kom i en situasjon der det var naturlig å ringe.

Derimot har jeg et par ganger ringt politi/lensmann på "vanlig kontornummer" for å varsle om ting. (Er ikke sååå morsomt at det uler en alarm i nabobygget når det er søndag formiddag og trolig et døgn før noen kommer og slår den av.... :fnise: (Da er det like greit å varsle om at noen bør sjekke bygget. )

• Liker 1
Gjest Rapunsel5
Skrevet

Jeg ringte mange ganger til 110,112 og 113 når jeg gikk i barnehagen :sjenert: det var jo de eneste nummerene jeg kunne utenatt :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Har ringt 113 et par ganger. Da har det stått om livet.

Skrevet

Nei. Har heldigvis aldri vært i situasjoner hvor det har vært behov for å ringe 113.

Skrevet

Nei, har aldri ringt 113.

Vet ikke hva som skal til for at jeg gjør det, men situasjonen må være akutt og alvorlig.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har ringt tre ganger. Den ene var en gammel dame som falt om på gaten. Vet ikke hvordan det gikk, jeg fikk ikke liv i henne. Andre gangen var det en mann som lå bevisstøs i en grøft, men ambulansepersonellet fikk liv i ham. Siste gangen var det en jeg kjenner som besvimte, ikke hadde puls, var kritthvit i ansiktet og svart rundt øynene og munnen. Tok en evighet før ambulansen kom, kjempeskummelt!

Ringer ikke i hytt og pine,men ringer heller en gang for mye enn for lite. Var en gang det stod flammer opp av en pipe på et hus nedenfor her, og jeg stod noen sekunder og vurderte om jeg skulle ringe 110 eller ikke, siden det var såpass synlig, og jeg tenkte sikkert noen andre hadde sett det og ringt. Ringte for sikkerhets skyld, men de hadde allerede fått beskjed.

Gjest Badabing
Skrevet

Ja? Jeg tenker at om jeg er i tvil, så ringer jeg legevakten istedet.

Synes det kommer litt an på. Om det ikke virker som det er fare for liv, ringer jeg legevakt (brudd osv). Men om folk ikke er kontaktbare, så ringer jeg 113.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare ringt en gang. Min bestemor klaget over at hun var dårlig, og like etter begynte hun å riste og det frådet fra munnen hennes, før hun rett og slett døde. Ambulansen var på plass etter noen minutter, og damen som svarte var kjempeflink og guidet oss gjennom gjennopplivningen, men dessverre overlevde hun ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ringt en gang, da venninna mi ble akutt dårlig. Og da mener jeg veldig veldig dårlig. Vi hadde ingen måte å komme oss til legevakta på, men fikk ordna det sånn at en snill fyr kjørte oss ned i stedet for at det ble sendt ambulanse.

Er det ikke i slike tilfeller man ringer en taxi?

Skrevet

Jeg har ringt 113 en gang da pappa fikk hjerteinfarkt.

Har fortrengt mesteparten av samtalen, da det ikke endte godt.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke i slike tilfeller man ringer en taxi?

Nå er det ikke alle steder at det finnes taxi i nærheten. Her hos meg kan det ta opp til 1 time, kanskje mer, før en taxi kan komme.

Skrevet

Jeg har ringt 113 en gang da pappa fikk hjerteinfarkt.

Har fortrengt mesteparten av samtalen, da det ikke endte godt.

:klem:

• Liker 4
Skrevet

Synes det kommer litt an på. Om det ikke virker som det er fare for liv, ringer jeg legevakt (brudd osv). Men om folk ikke er kontaktbare, så ringer jeg 113.

Ja, men jeg tenker kanskje jeg har litt høyere terskel enn en del andre? En gang fødte jeg hjemme, uplanlagt, men ringte aldri ambulanse, hehe.

Skrevet

Ja, men jeg tenker kanskje jeg har litt høyere terskel enn en del andre? En gang fødte jeg hjemme, uplanlagt, men ringte aldri ambulanse, hehe.

Da tror jeg nok ikke at vi skal ta din terskel for å ringe ambulanse for å være den beste her i tråden... ;)

• Liker 2
Skrevet

Da tror jeg nok ikke at vi skal ta din terskel for å ringe ambulanse for å være den beste her i tråden... ;)

Ikke min feil drosjen aldri kom, hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har ringt 4 ganger.

Første gangen var da jeg var høygravid (7,5 mnd på vei), og ble involvert i en bilulykke.

Da kom ambulansen raskt.

Andre gangen da min mor var syk. Ambulansen kom ikke fordi de mente det ikke var alvorlig nok. Hun hadde da bukhinnebetennelse og blodforgiftning, og var nesten død da jeg endelig fikk henne til lege som kunne rekvirere sykebil.

Hun ble liggende 10 uker på sykehuset, og måtte ha 3 mnd på rekreasjon og opptrening på grunn av dette.

Tredje gangen var da svigermor brakk ryggen. Heller ikke da kom ambulansen, så jeg måtte få henne inn i privatbil for å kjøre henne til akutten.

Legen på mottaket var ikke fornøyd for å si det slik...

Fjerde og siste gang var da mannen min kranglet med en gravemaskin, og tapte... da kom ambulansen raskt,

Gjest finurlig
Skrevet

Har ringt ett par ganger til AMK når det har vært alvorlige episoder på den tidligere jobben min (en av gledene ved å jobbe på brunpub..). Situasjonene har vært alt fra bevisstløshet til slosskamper, noe som har ført til at jeg er veldig godt kjent med 02800-nummeret også.

Men er enig med Maria_Marihøne, bedre å ringe en gang for mye :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...