Gå til innhold

107 stemmer

1. 1. Har du ringt 113?

• Ja, en gang
      32
    • Ja, noen ganger
      18
    • Ja, mange ganger
      9
    • Nei
      47
    • Jeg har ikke telefon
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg snakket her om dagen med en som sitter på AMK. Hun sa at de får de merkeligste telefoner, fra vondt i en tå til de som virkelig trenger akutt hjelp.

Selv har jeg ringt en gang, da jeg fikk mitt første gallesteinsanfall og trodde jeg seriøst skulle dø. Hadde jeg visst hva det var hadde jeg ikke ringt, men iom at jeg ikke hadde noen aning så gjorde jeg det.

Jeg har jo hørt fra tid til annen at det kan være problematisk med oppringninger som ikke er seriøse, men jeg har ingen aning om hvor utbredt dette problemet er.

Så hva med deg, hva ringer du for?

Endret av Silfen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ringte ein gang pga en besvimelse...Eg hadde aldri gjort det om ikkje den besvimte sin kjære blei livredd, og ba meg ringe 113 med det samme!

Skrevet

Jeg har aldri ringt AMK fordi jeg aldri har vært i en akuttsituasjon. Jeg ringer AMK dersom det er alvorlig skade hvor det er behov for øyeblikkelig hjelp. Har vært med på at vi har ringt AMK på grunn av elever som har skadet seg. I et tilfelle gjaldt det en elev som hadde slått seg i hodet og ble mer og mer forvirret. I et annet tilfelle var det en elev som ble alvorlig skadet i hoftene. I begge tilfellene ville det vært uansvarlig for oss som skole å tatt ansvar for at disse elevene skulle få riktig hjelp.

Skrevet

Mamma ringte for meg da jeg var 21 og fikk nyresteinsanfall. Da trodde jeg virkelig jeg skulle dø.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet (endret)

Jeg har heldigvis aldri hatt behov for det.

Men jeg var på førstehjelpskurs nettopp og der sa instruktøren at vi generelt er alt for redde for å ringe nødtelefonen. Når i tvil, ring! (sa hun i hvert fall)

Endret av Maria_Marihøne
Skrevet

Men jeg ver på førstehjelpskurs nettopp og de sa instruktøren at vi generelt er alt for redde for å ringe nødtelefonen. Når i tvil, ring! (sa hun i hvert fall)

Ja? Jeg tenker at om jeg er i tvil, så ringer jeg legevakten istedet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har ringt 113 3 ganger og 112 1 gang. Men jeg har snakket med AMK mange flere ganger enn det, fordi jeg jobber som lege og i min jobb er jeg ofte i kontakt med dem.

Jeg er enig med Maria_Marihøne, bedre å ringe hvis man er i tvil. Selvfølgelig ikke hvis man har en vond tå, men hvis noen er svært syk/med store smerter eller blitt utsatt for en ulykke og man er usikker på om de er skadd eller ikke. De som jobber på AMK er veldig flinke til å vurdere situasjonen og gi veiledning over telefon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte 113 da bror veltet på motorsykkel (satt bakpå) og fikk foten inn i spilene. :haar: Det så seriøst ut som om halve beinet hans var kappet av. Det sa jeg i telefonen også, og det kom helikopter i tillegg til sykebil. Det viste seg at det ''bare'' var huden på hælen som var flerret av. :bond: I ettertid er jeg egentlig veldig overrasket over meg selv at jeg husket nummeret for reddere enn det har jeg aldri vært tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri ringt selv, men andre har ringt når det har vært noe galt med meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dessverre måtte ringe AMK mange ganger.

Alle gangene har det vært fordi jeg ikke har fått kontakt (ikke ved bevissthet) med det mennesket som har trengt hjelp. AMK har vært raskt til stedet hver gang - og for en hyggelig og flink gjeng mennesker som jobber der!

De fortjener virkelig ros :dagens-rose: for den jobben de gjør.

• Liker 1
Skrevet

Blir ofte nødt til å be om ambulanse-hjelp når jeg er på jobb, med de menneskene jeg møter der.

Det hender jeg møter personer jeg har noe kjennskap til fra før, feks hvis jeg har måttet hjelpe dem ved en tidligere anledning, og jeg gjerne vet at her er det høy sannsynlighet for at vedkommede ikke er så dårlig som han eller hun gir uttrykk for. Allikevel velger jeg å kontakte AMK - jeg tar ikke sjanse på at det er teater eller realitet jeg har i den gitte situasjonen. Bedre å tilkalle hjelp en gang for mye enn en gang for lite.

Samtidig er det veldig frustrerende, spesielt i helgen - når vi vet at det er mye aktivitet og AMK/ambulansene har mer enn nok å gjøre fra før av.

AnonymBruker
Skrevet

Har ringt to ganger.

Den ene gangen var når jeg var 17 år gammel. En kamerat av meg hadde drukket enorme mengder sprit, og endte opp frådende på bakken, umulig å få kontakt med og lå bare og ristet. Ambulansen kom og kjørte han på pumping.

Den andre gangen var når jeg var sammen med eksen min. Ringte da politi/ambulanse fordi min daværende samboer hadde kuttet opp seg selv noe enormt og truet med å drepe meg (han var dritings). Politiet kom etter 7 timer... Da hadde han blødd noe voldsomt, og jeg var ganske ødelagt etter en hel natt med mye vold og trusler, innestengt i leiligheten sammen med ham.

Mistet egentlig tilliten til politiet den dagen.

Skrevet

Har ringt 113 flere ganger. Både i jobbsammenheng og privat.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Ja? Jeg tenker at om jeg er i tvil, så ringer jeg legevakten istedet.

Jeg tenker at hvis man er i tvil, og det skulle vise seg å være alvorlig så sparer man verdifull tid ved å ringe 113 med en gang.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har (som TS) ringt 113 pga gallesteinsanfall. To ganger, faktisk, begge gangene om natten. Den første gangen ble jeg hentet i sykebil (uten sirener), og jeg var såpass oppegående at jeg klarte å kikke rundt meg på interiøret og synes det var artig å kjøre i sykebil. Gallesteinsoperasjon er også det eneste jeg har vært innlagt på sykehus for, så dette var alvorlig nok.

Skrevet

Uff, jeg ringte 113 ved en feiltakelse.

Etter en fuktig bytur i mine glade studentdager, var det tid for nattmat. Hadde tacorester i kjøleskapet, og skulle bare varme lefsene litt i mikroen. Jeg glemte dem, og kviknet til når brannalarmen gikk i hele studentblokka.

Første jeg tenkte var at jeg må ringe og forklare at jeg har det under kontroll, slik at ingen trenger å komme unødig. Flåsete full ringer jeg 113, forklarer ståa fra a til å, og får beskjed om at jeg nok heller burde ringe 110.

Pinlig :(

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har aldri ringt, men så har jeg aldri vært i en situasjon hvor det ville vært aktuelt. Om det skjer, ringer jeg selvsagt :)

Skrevet

Jeg tenker at hvis man er i tvil, og det skulle vise seg å være alvorlig så sparer man verdifull tid ved å ringe 113 med en gang.

Ja, det er jo logisk. Men samtidig tenker jeg at om jeg har tid til å tenke på om jeg trenger det, så trenger jeg det sikkert ikke, hehe. Men jeg har aldri vært i den situasjonen da.

Skrevet

Jeg har ringt en gang, da venninna mi ble akutt dårlig. Og da mener jeg veldig veldig dårlig. Vi hadde ingen måte å komme oss til legevakta på, men fikk ordna det sånn at en snill fyr kjørte oss ned i stedet for at det ble sendt ambulanse.

AnonymBruker
Skrevet

Har ringt en gang. Var da på tur og fant en narkoman som hadde tatt overdose. Var en skummel opplevelse, men ambulansen kom heldigvis fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...