Gå til innhold

107 stemmer

1. 1. Har du ringt 113?

• Ja, en gang
      32
    • Ja, noen ganger
      18
    • Ja, mange ganger
      9
    • Nei
      47
    • Jeg har ikke telefon
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har også opplevd at politiet gjør bare det som høres "mest alvorlig" ut. Jeg ringte ang. en beruset person med et tonn med bagasje som prøvde å finne politistasjonen. Han stod også mitt i veien for å stoppe biler. Dette var ikke 112, men den lokale politistasjonen selvfølgelig. Han spurte om ditt og datt, og skulle ha adresse, sted, navn og alt som var. Til slutt sa han bare "vi får se". Huff altså, jeg sa at de måtte komme å hente han fordi han var en fare for trafikken.

Ellers har mamma ringt 113 når jeg var lita. Jeg hadde spist noe giftig gress og holdt på å dø (trodde de). Viste seg å være en plante som lignet på den giftige. Hadde vi ventet bare noen minutter lenger med å ringe hadde jeg dødd. Takk mamma.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Har ringt noen ganger.

1. - Var på hyttetur med ei venninne og faren hennes, og han trynet og beinet hans knakk så kraftig at jeg hørte "knekket" 50 meter unna. Han besvimte, og vi ringte ambulanse.

2. - Ei venninne hadde drukket så mye at hun måtte pumpes.

3. - Ei som falt om midt i byen, og hadde et armbånd hvor det sto at hun hadde diabetes. Ringte ambulanse samtidig som jeg prøvde å få i henne noe sjokolade.

4. - Rektoren på skolen min fikk hjerteinfarkt i skolegården. Var aleine, så ringte først og hentet en lærer etterpå.

Red; La til en.

Endret av Bobler
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd at politiet gjør bare det som høres "mest alvorlig" ut.

Politiet her i Norge er en vits! Lurer på hvor de finner de menneskene som blir politibetjenter jeg.

• Liker 1
Skrevet

Ja, flere ganger i forbindelse med den gamle jobben min, vi hadde temmelig mange gjester i løpet av en kveld, og dessverre skjedde det flere ganger (i løpet av de åtte årene jeg jobba der) at vi fikk behov for akutt medisinsk hjelp. Jeg kan ikke få sagt hvor stor pris jeg setter på de som jobber både på AMK-sentralen og ambulansepersonellet som kom til oss. Fantastisk nydelige mennesker, de fortjener statuer alle som en! :dagens-rose:

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg var i en bilulykke med noen venner, og da måtte jeg ringe. Husker ikke at jeg gjorde det da, så vet ikke om det tells :fnise:

Skrevet

Én gang. Fant en mann på gaten som var så ruset at han ikke kunne gjøre rede for seg. Det var vinter og kaldt og han var tynnkledt. Politiet kom og hentet ham, og det viste seg at han var en kjenning av politet. Da de kom kunne han plutselig både stå og prate.

Skrevet

Jeg har ringt en gang, men fikk dessverre ikke hjelp annet enn at de ringte til fastlegen slik at han stod klar da vi ankom med personbil.

Da legen så hvor ille det var, ville han bestille ambulanse opp på sykehuset, men det ville ta mindre tid for meg å kjøre selv, så vi kjørte i full fart opp på akuttmottaket.

Der fikk vi en fantastisk mottakelse, hvor det i løpet av to minutter var 14 mennesker inne på akuttrommet.

Alt i alt gikk det veldig bra, men AMK gjorde ikke jobben sin tross god og riktig informasjon fra min side. :tristbla:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

...men AMK gjorde ikke jobben sin tross god og riktig informasjon fra min side. :tristbla:

Velkommen til Norge, landet hvor ingen bryr seg om noen andre enn seg selv.

Skrevet

Ja, har ringt 113 en gang, da jeg kom først til en bil ulykke, pickup som hadde fått sleng og velta.

Lå på asfalt kanten og passasjer siden var trykt gått ned, hadde de satt folk i passasjer setet så må de ha fått seg en trøkk, men der satt d heldigvis ikke noen.

Der det sjedde var asfalt kanten høy, så fører siden lå liksom i lufta, føreren hang i selen og foten satt fast.

Fikk hjulpet føreren ut igjenom vindue og han hadde kun små sår og litt vondt i foten.

Jeg ringte 113, fordi jeg hadde nyrlig vært på IMO80 sikkerhets kurs, og der fikk vi høre om indre skader og slike ting,

Ambulansen kom fort og de syns også at det var riktig at de hadde blitt tilkalt, man vet aldri i en sånn situasjon sa de.

Bilen ble totalvrak alle ruter knust, ramme skeiv og fæl.

Viste seg at føreren hadde promille.

Skrevet

Politiet her i Norge er en vits! Lurer på hvor de finner de menneskene som blir politibetjenter jeg.

Er veldig enig i dette. Jeg har ved flere tilfeller fått beskjed om at de er for opptatt med noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Har ringt en gang og det var en mindre hyggelig opplevelse.

Fant en gutt liggende ute i snøen, fikk ikke kontakt med han og viste ikke hvor lenge han hadde ligget der og hva han evt hadde fått i seg. Så ringte 113, hun som tok tlf var lite hyggelig og hjelpsom og gjentok bare at i helgene fikk de masse telefoner om folk som hadde drukket for mye og det var ingenting dem kunne gjøre med det. Fikk skikkelig følelsen av at jeg virkelig var dum som hadde ringt pga det.

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det et par ganger i forbindelse med jobben. Jobber på brun pub, og der har vi en bratt trapp opp til 2.etg.

Hender at folk som har fått for mye servering og har blitt nekta andre steder stikker opp, men får klar beskjed om å gå igjen, og tryner så det synger i trappa. Den ene gangen turte nesten ikke å gå å se for jeg trodde nesten at han var død, men heldigvis var han i live men bevisstløs, og ambulansen kom og hentet han.

En annen gang kom det opp en mann som må ha drukket en liter brennevin før han kom inn. Serverte han en øl og *pang* så var han så drita at han ikke visste hvor han var engang. Ringte drosje, men de ba meg om å ringe politiet istedet, politiet hadde ikke ressurser til å hente han så måtte geleide han ned til drosjesentralen der han forhåpentligvis fikk tak i drosje, hvis ikke så går han rundt der ennå :fnise:

Drittlei av å leke barnehage-tante for voksne mennesker, survival of the fittest burde i noen tilfeller gjelde for mennesker også...

Skrevet

Jepp, sønnen min svelget et smykke, dvs. det satt fast i halsen/svelget. Fikk flott oppfølging derfra og ambulanse raskt på plass.

En av hans tre ambulanseturer forresten, lille ulykkesfuglen :(

Skrevet

Flere ganger; til bestemor da hun datt av loftsstigen og knakk et ribbein da jeg var 8, til pappa da han plutselig datt om på gulvet ristet og frådet(fant i ettertid ut det var et enkeltstående epilepsi anfall), til mamma da hun tryna på sykkelen og brakk bekkenet, til en kar som var ute av stand til å ta vare på seg(datt av benken han satt på, en sko, ingen skjorte i solsteika), til en kompis som ble påkjørt av en fyllekjører... Man skal oppleve mye tydeligvis:P

Ser mange nevner de har hatt problemer med politiet, og det har jeg også, indirekte. Ei venninne ringte meg en gang og var livredd i telefonen. En mann med øks løp rundt i gata og hogg i dørene til folk og politiet kunne ikke komme-_-

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg skjønte ikke hva som skjedde med kroppen min. Jeg hadde brystsmerter, hev etter pusten, det gjorde vondt i hele kroppen. Det visste seg at jeg hyperventilerte. Jeg har i dag lært at kroppen kan hyperventiliere om du er sliten. En annen gang så våknet jeg svett, klarte nesten ikke puste, hadde en helvets hjertebank, kroppen skalv. Fikk ikke sove igjen, for å si det sånn! Jeg ble sittende å se på tv. Etter hvert så begynte jeg å hive etter pusten. Ringte 113 igjen. Jeg ante ikke hva det kunne være igjen. Igjen, så vissste det seg at jeg hyperventilerte. Det var bare fryktelig annerledes fra den første gangen!

Pinlig å tenke på i etterkant! :sjenert:

Skrevet

En gang ringte jeg fordi det var en kar som ble slått ned. Han ble liggende på bakken nærmest bevisstløs og fossblø fra bakhodet. Det tok eviglang tid før ambulansen kom, da politiet visstnok må komme før ambulansepersonell når det gjelder bråk på utesteder. Han ble visst sendt hjem etter en kort sjekk på legevakten. Hørte av vakta som jobba der at han fikk indre blødninger noen dager etter og havna på sunnaas :( Håper det går bra med han idag.

En annen gang var det en person som lå midt på fortauet nærmest bevisstløs alt for full så kunne ikke gjøre rede for seg eller reise seg.

En annnen gang lå det en mann på fortauet. Vet ikke hva som hadde skjedd, men han var verken full eller ruset.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei har ikke ringt ambulanse før. Jeg har opplved mye benbrudd ol men bevisst ikke ringt ambulanse da jeg merker at den skadete gjerne blir litt mer sjokkskada av dette. De føler seg brått mye mer alvorlig skadet. Jeg har heller kjørt de til legevakten selv og da har den skadete beholdt roen mye bedre.

Men har vært med på situasjoner der man må ringe AMK. Da har noen andre ringt men jeg har vært en del av dette. F.eks ved en overdose og trafikkulykke.

AnonymBruker
Skrevet

Har ringt 113 en gang, da svigerfar fikk slag.

Ringte legevakten i fjor sommer da jeg hadde falt på tur med hunden og slått hodet i en stein. Hadde en kjempekul i hodet, men dama som tok telefonen på legevakten mente at siden jeg ikke hadde besvimt og ikke var svimmel eller haddde synsforstyrrelser, så trengte jeg ikke komme (og helst ikke ringe heller, virket det som...).

Skrevet

Jeg har ringt 1 gang, kom over en ung jente med utenlandske venner. Jenta var diabeteker og hadde drukket så det gikk ikke ann å få kontakt med henne. Vennen hadde ringt (og mulig vært litt ufine i telefonen til AMK pga at de var redde...) Jeg ringte og fikk tilkalt ambualanse som kom og hentet henne... Følte dette var galt siden vennene allerede hadde prøvd - men de var selv fulle og redde, så det ble vel sagt ting som man ikke skulle gjort...

Gjest Okusan
Skrevet

Ja, da min gamle, svake bestefar hadde influensa og så halvdød ut der han lå i sengen og bestemor bare gråt. Han døde et par måneder senere, så han var veldig svak på det tidspunktet.

Så har jeg ringt da jeg fant en livløs mann liggende i veien (type uteligger med overdose), og da en venninne hadde drukket seg så avsindig, dritings full at jeg var redd for at hjertet hennes skulle stoppe eller at hun hadde drukket seg inn i en psykose. Men når jeg tenker etter, var det nok Legevakten jeg ringte i det siste tilfellet. De har jeg for øvrig ringt mange ganger, men det er en annen historie- og min erfaring er at de er utrolig flinke til å sile folk over telefon, så en telefon dit anbefales varmt fremfor å bare møte opp når man er i tvil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...