Gå til innhold

Noen som kan eller har lært seg nederlandsk?


Catgirl

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg flytta til Nederland for 4 år siden, har tatt studie her på engelsk, men har i løpet av årene blitt ganske god :) Har tatt enkelt kurs til å begynne med, men pltuselig ble jeg bedre selv og hadde ikke lenger behov.

Jeg leser også ganske mye aviser og blader på nederlandsk, og snakker med samboer og hans familie etc. På jobb er det internasjonalt miljø så der blir alt på engelsk, litt synd :)

Det er ikke så vanskelig når du først kommer igang. Fra Norge har vi ganske god flyt i språket i og med at det er mye likt (ikke uttalen med G etc) men skrivemåten.

Jeg er sikker på at om du tar et kurs, kjøper lærebok, leser aviser, skriver ned ord etc du vil vite hva betyr, så blir du raskt god, samt snakke selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarte Piet ja, haha. Jeg fikk for meg at det var noe rasistisk på en måte... Sånn indirekte. Men kjæresten min sier: Nei, han er svart fordi han har vært i pipen :P Ja særlig! Han har jo afro hår og restylane lepper:D

Bra det er flere enn jeg som har tenkt akkurat dette! Kanskje det etterhvert ble litt politisk ukorrekt å ha en svart tjener, og i stedet for å endre folkloren og gjøre ham hvit, fant de ut at han kunne gå ned i pipen, slik som julenissen. For opprinnelig kom de jo til hest (fra båten), og klatret vel ikke inn gjennom pipene til folk?

hmmmmm...

Jeg er HELT sikker på at Zwarte Piet er en svart tjener/lakei/hjelpegutt for SSinterklaas/St. Nikolaas, og den tradisjonelle klesdrakten hans tyder på at han kanskje er maurer, eller fra Nord-Afrika et sted? Afro hår, og de leppene, jaja, de får bare tro han er en hvit gutt som har vært i pipa hvis de vil ... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er flere enn jeg som har tenkt akkurat dette! Kanskje det etterhvert ble litt politisk ukorrekt å ha en svart tjener, og i stedet for å endre folkloren og gjøre ham hvit, fant de ut at han kunne gå ned i pipen, slik som julenissen. For opprinnelig kom de jo til hest (fra båten), og klatret vel ikke inn gjennom pipene til folk? hmmmmm...

Jeg er HELT sikker på at Zwarte Piet er en svart tjener/lakei/hjelpegutt for SSinterklaas/St. Nikolaas, og den tradisjonelle klesdrakten hans tyder på at han kanskje er maurer, eller fra Nord-Afrika et sted? Afro hår, og de leppene, jaja, de får bare tro han er en hvit gutt som har vært i pipa hvis de vil ... :fnise:

Historien er egentlig slik at Sinterklaas og Zwarte Piet kommer med båten fra Spania til Nederland. Sinterklaas sitter på hesten mens zwarte piet går ved siden av ham. Om natta klatrer Zwarte piet på taket og klatrer gjennom ned i pipen for å levere gavene:) Og derfor er han svart.

Ellers bryr jeg meg ikke så veldig mye om Zwarte piet egentlig var en tjener i den originale historien. Barn tenker jo ikke rassistiske og jeg (som er fra nederland) har alltid trodd han var svart fordi han klatret gjennom pipen. Har aldri tenkt på ham som sinterklaas sin slave eller noe:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nederlandsk er kjempegøy :D jeg kan noe, men kan det absolutt ikke flytende (fordi jeg slutta med å lære det etterhvert). men det er et lett språk å forstå syns jeg, siden det hr mange ord som ligner/er helt like som ord i mange andre europeiske språk. Så ha det i bakhodet.. da forstår du mye:)

jeg sleit litt med G, CH uttallelsene i begynnelsen, men det er bare å øve. Kameraten min fra belgia får aldri til rulle-R, men jeg får til deres sære uttallelser :)

jeg pleide å gi kameraten min norske gloseprøver innimellom hehe. du kan jo be kjæresten din gjøre det samme.

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

Er bosatt i Nederland, og kan språket sånn halvveis (har bare bodd her i 11 måneder). Uansett, det viktigste er at du fokuserer på gramatikken først og fremst, det er relativt lett, men det er allikevel til en viss grad forvirrende. Jeg skal ta kurs gjennom kommunen jeg bor i. Skal sies at jeg kunne forstå mer nederlandsk enn kurslederen hadde trodd, så det hjelper med selvstudium, men det tar gjerne litt tid før man får det til å sitte. Jeg er ikke språkmenneske, så det tar vel kanskje litt ekstra tid. Se nederlandsk tv og kjøp en ordbok, det kan hjelpe litt det også, da ser du det. Få kjæresten til å prate nederlandsk til deg. Jeg lærer nederlandsk fortest når hele familien til forloveden snakker nederlandsk rundt middagsbordet og når jeg ser på tv her.

Jeg vet desverre ikke hvordan det er å jobbe her, men det finnes jobber hvor man kan bruke morsmålet sitt. Undutchables lyser ut stillinger for fremmedspråklige folk. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Delphina, kan jeg spørre hvor du bor? =)

Som Delphina nevnte over, undutchables.com, også unique multilingual har mange stillinger for andre språk enn nederlandsk, men det er ikke så ofte det spørres etter folk som snakker norsk. Hvis man bor i nærheten av Amsterdam så får du lett jobb siden det trengs nordmenn, også i Maastricht trengs det nordmenn. Jeg bor litt utenfor disse områdene, det tok meg ca 5 mnd å få jobb, og det er litt tråtte tider nå hvis man ikke har utdannelse og noe erfaring. I år fikk 2000 arbeidstakere fast kontrakt, hvilket er 97 % lavere enn et par år siden.

Ofte havner man i et internasjonalt firma (hvis ikke du kan snakke flytende godt nederlandsk) og da utgjør ikke nasjonalitet noe på hvordan det er jobbe. Det er noen ting som er annerledes, f.eks litt lengre arbeidsdager, litt mer oppfølging hvis man er syk.

Ellers er det meste ganske likt som heime :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Mus-katt:

Sender deg en pm jeg :)

Glemte forresten TS, les mye også! Jeg leser nederlandske magasiner og nyheter. Telegraaf, nu.nl, osv. Ordbok også fremme her. På et tidspunkt trenger du ikke ordboka lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å melde meg på sånn månedskurs i august eller september der nede. Hadde vært mye enklere om han hadde vært fra Belgium, for jeg kan noenlunde flytende fransk. Får se å lære meg dette "lette" språket da! Må bare finne tid og tålmodighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var kjempelett! Gikk ikke på kurs eller noe. Hang bare med nederlandske venner. Men jeg kunne en del tysk fra før av da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var kjempelett! Gikk ikke på kurs eller noe. Hang bare med nederlandske venner. Men jeg kunne en del tysk fra før av da :)

Kan også litt tysk:) Det hjelper bittelitt virker det som! Problemet mitt er giddalausheten... Må liksom finne på noe gøy med det for å orke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei! Jeg er lærer nederlandsk og kan hjelpe deg! Nederlandsk er morsmålet mitt og jeg bor her i Norge for mer enn 2 år nå. Kurset er i Asker/Oslo område.

Hvis du er interessert kan du sende meg en e-post til elinemdv @ gmail.com

 

Med vennlig hilsen/ Met vriendelijke groet,

Eline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...