Gå til innhold

Noen som kan eller har lært seg nederlandsk?


Catgirl

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjæreste fra Nederland, og planen er at jeg skal flytte ned dit neste år etter utdanningen min... Jeg er visst nødt å kunne språket bra for å kunne søke jobb der. Men er litt skeptisk og engstelig for at jeg ikke ville kunne det bra nok for å kunne begynne å jobbe, og vi vil jo bo sammen i nærmeste framtid. Kan fransk og litt tysk fra før. Og syns at tysk er lettere å forstå, de snakker jo tydeligere ihvertfall.

Har begynt å lære litt selv med sånn CD kurs greie, men har lagt det litt på is nå pga skole og eksamener. Det virker så vanskelig, men verre med uttalen såklart. Ulempen med det landet er jo også at de snakker så bra engelsk, så trenger liksom ikke bruke nederlandsk så mye når jeg er der nede. Typen og jeg snakker engelsk sammen så da lærer jo man ikke så mye heller!

Så lurte jeg på om noen har erfaring med å lære dette språket? Noen tips om hvordan lære dette på best mulig og ganske fort? Er det lett å lære for norsk-talende? Og noen som vet hvordan det er å jobbe der nede som norsk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må dere først og fremst slutte å snakke engelsk med hverandre hele tiden. Det er ganske lett for en nederlendersom meg å lære norsk. Om det er lett for nordmenn å lære nederlandsk vet ikke jeg. At du kan tysk hjelper jo litt. For meg som nederlender føler norsk som en blanding av engelsk, nederlandsk og tysk. Mange nederlender som lærer seg norsk klarer ikke å snakke tysk lenger fordi det blir bare en dårlig miks av norsk og tysk...

Tips for å lære språket fort er vel å bruke kjæresten din! Slutt å snakke engelsk hele tiden og begynn å snakke nederlandsk med ham. Hvor dårlig du enn måtte være på det. Man må begynne med det før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv halvt nederlandsk, men oppvokst i Norge + lærte ikke nederlandsk i det hele tatt som ung (dessverre - kunne jo fått det inn med morsmelka!). Jeg bodde i Holland og studerte og jobbet 1 år som 20-åring, og den beste måten å lære et språk på er å bo der og praktisere det! Jeg gikk på språkkurs når jeg flyttet ned, og ba mine venner og familie kun snakke nederlandsk til meg, og tvang meg selv til å svare på nederlandsk. Du er så heldig å ha en nederlandsk kjæreste, så han er nok din beste lærer.

Det er selvfølgelig ikke noe "problem" at de snakker godt engelsk i Holland :-). Jeg skjønner at det er lettere å ty til engelsk pga det - men de er også utrolig hjelpsomme hvis du insisterer på å snakke hollandsk til de :-). Det gjorde jeg hos min faste baker, lille nærbutikk osv. Alle setter jo pris på at folk ønsker å lære seg språket dere.

Jeg er usikker på hva du mener med å "jobbe der som norsk"...? Generelt synes jeg hollendere er utrolig åpne og hyggelige. Jeg ble godt mottatt på min arbeidsplass og trivdes veldig godt. Det er vel som andre steder; det kommer an på arbeidplassen vil jeg tro, og det finnes dermed ikke noe fasitsvar egentlig.

Kjøp nederlandske aviser/les nederlandske nettsider, meld deg på kurs når du flytter ned så du får med deg grammatikken og insister på å snakk hollandsk med kjæresten din. Lykke til og god tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exen min er nederlender og jeg bodde ganske mange år i Nederland sammen med han. Jeg forstår nederlandsk, men snakker ikke pleier jeg si når noen spør. Uttalen er som du sier, vanskelig!'G' lyden alene er jo grusom, og jeg klarer fremdeles ikke uttale den uten å le. :fnise: Det vil bli enklere når du bor der, og du er omgitt av språket hele tiden. Og nederlendere er (som du sikkert vet) runde, åpne og syns det er gøy når vi prøver lære språket.

Jeg hadde jobb der jeg kunne bruke engelsk som jobb språk, så det var ikke mitt problem. Men han hadde en del kompiser som, selv om de kan engelsk, nekter å bruke det. ;) Lærte faktisk mye av de, selv om jeg ikke kunne fordra dem til å begynne med. :)

Men jeg må si meg enig m AB over her - hvis du vil lære språket må dere først slutte med engelsk dere i mellom. Hjemme hos oss var det "ville tilstander" en stund. Jeg brukte norsk så han skulle få inn det, og han brukte nederlandsk så jeg skulle få det inn... Ble en del "god dag mann, økseskaft" samtaler hjemme da. Men det var drit moro, og det knyttet oss tettere sammen. Ble som et felles prosjekt vi kunne jobbe på.

Vi begynte med dagligdagse ting, som at jeg skulle ta handlelista på nederlandsk, fortelle om dagen på jobben o.l. Eller forklare enkle ting, som f.eks hvordan vaske klær.

Jeg hadde også en lærebok for de minste barna som går i førskole og sånn. Den ble bytta ut med et trinn opp hver gang jeg følte jeg hadde lært nok av den. De er helt geniale, blir enkelt og lære da, selv om temaene er for små unger. ;) Når jeg hadde vært der rundt et halv år begynte jeg på ordentlige språkkurs, men fikk fremdeles myyyye hjelp av barnebøkene jeg hadde.

Misunner deg at du skal bo i Nederland, savner det veldig. Spes nå om våren.

EDIT: Jeg kan snakke nederlandsk, hvis situasjonen krever det. Foretrekker dog å svare på engelsk for jeg kan selv høre at min aksent er bare så rævva! ;)

Endret av silkyred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blijkbaar kun je hier ook Nederlands leren! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nederlansk selv, men kjenner et par som har gjort det, den ene flyttet til nederland, og den andre lærte det på universitet/høyskole.

Nederlandsk er ikke så vanskelig å lære hvis man kan norsk, engelsk og tysk. Jeg forstår mye i en nederlandsk skriftlig tekst, men uttalen er selvfølgelig en utfordring.

Den beste måten å lære et fremmedspråk på er å bo og leve i det landet/området hvor språket snakkes. Man trenger å bruke språket, og første bud er at du og kjæresten din må begynne å snakke nederlandsk sammen. Når du er i nederland, så tving deg selv til å snakke nederlandsk og hvis de svarer på engelsk, så be om svar på nederlandsk. Man blir ikke bedre av å unngå å snakke, og man lærer utrolig mye av de feilene man gjør. Kanskje husker man det best når man har "driti seg ut".

Lag deg "temaer", f.eks. ordene for familiemedlemmer (mor, far, bror, tante etc.), venner o.l. og lag setninger med ordene (jeg har en bror. Han heter Jonas etc.). Andre temaer kan være mat (lær ordene for matvarer, handleliste, matretter og setninger man har behov for på restaurant, kafé, i butikken etc.), andre varer, yrker, landskap, politikk etc.

Gå rundt og tenk på hva du sier til venner, og hvordan du ville sagt det på nederlandsk. Ha alltid med deg en liten notisbok der du kan notere ord, setninger, grammatikk og annet du kommer på.

En god grammatikk er gull verdt. Får du litt innsikt i grammatikken (setningsoppbygging, viktigste bøyningsskjemaene osv.) står du mye friere til å lage setninger på egen hånd. En person med språket som morsmål tenker ikke over grammatikk, det kommer intuitivt. Han/hun kan si at det og det er feil, men de kan ikke alltid forklare hvorfor det er feil/riktig. Det bare er sånn.

Når det gjelder uttalen er det er utfordring fordi en person med nederlandsk som morsmål (uten mer kompetanse i språket) vil kunne høre at du uttaler feil, men det er ikke sikkert han/hun klarer å beskrive det godt nok for deg. Det beste hadde da vært å snakke med som kan nederlandsk fonologi, ev. få hjelp av et uttalekurs i nederlandsk, helst med språklab.

Det er også slik at voksne synes det er ubehagelig å rette på uttalen og grammatikken til andre voksne, så om de forstår hva du vil si, så retter de ikke på deg. Barn har derimot ikke denne sperren, og de retter på deg hvis du sier noe feil. Å omgi seg med nederlandske barn er derfor en fordel, kanskje du kunne fått jobb i en barnehage i Nederland mens du søker på relevante jobber der nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er fra Nederland men bor i norge og har en kjæreste som jeg prøver å lære nederlandsk nå:)

Hun synes at uttalen er veldig vanskelig, men det å lære ord er ganske enkelt. Jeg har hengt opp lapper i hele huset med nederlandske ord. For eksempel på ovnen står det: De oven (ovnen) ik zet eten in de oven (jeg setter maten i ovnen) Ik pak het eten uit de oven (jeg tar maten ut av ovnen) og det hjelper veldig:) Hun har lært mange setninger mens hun egentlig ikke prøvde å lære dem en gang. Hun bare husket det for hun så disse ordene hver gang hun tok noe ut av skapet, skrudde på lyset etc.

Da jeg lærte meg norsk hjalp det meg veldig å lese og oversette norske barnebøker. Utrolig kjedelig å måtte sjekke hvert eneste ord i begynnelsen men jeg lærte veldig mye.

Det du også kan gjøre er å se på nederlandske filmer med engelsk test slik at du lærer deg uttalen og blir bedre kjent med språket.

og jeg har aldri snakket engelsk her i norge selvom norsken min ikke var så bra. På denne måten lærte jeg språket veldig fort.

En ide er kanskje å ta et kurs i noe du er interessert i (www.volksuniversiteit.nl) Det kan være alt mulig.. tegning, maling, nederlandsk språk kurs, data kurs etc.

Det en person over her har foreslått, nemlig det å jobbe i en nederlandsk barnehage, det går nok dessverre ikke an for i nederland trenger alle relevant utdanning for å jobbe i barnehagen. Det er ikke det sammen som i norge. (med mindre de har endret på reglene de siste årene) (men kanskje du er utdannet førskolelærer.. da går det kanskje an:))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Tenkte jeg skulle begynne å lese det mer på sommeren, så foreslo typen at jeg kan begynne på intensiv språk kurs der nede når jeg har fri på slutten av sommerferien.

Jeg er fra Bergen og har jo "skarring" i dialekten, men syns at de skarrer enda verre! Får nesten vondt i halsen når jeg prøver å uttale noen av de ordene.

Er litt sånn usikker fordi etter studiet så er valget å enten å begynne i turnuslege tjenesten i Norge, som visstnok høres mye enklere og sikrere ut økonomisk, eller å dra ned dit til Nederland for å finne jobb på sykehus eller noe der... Da må man jo kunne språket, ellers går det ikke. Men skal jo prøve så godt jeg kan såklart!

Syns de barnebøkene deres så litt artige ut ja:) Tenkte på det samme.

Har faktisk hørt om andre norske som har dratt dit og begynt i jobb i helsevesenet, men det høres likevel vanskelig ut når jeg tenker på det... Har også fått mye skryt av lærere på fremmedspråk fagene jeg har hatt tidligere på skolen. Men man må jo såklart bruke det for å forbedre seg og holde det ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "bare å bare" å lære et språk selv om man bor i landet. Jeg bor i Polen nå, men jeg er elendig i polsk. En tragedie! Men vi er så mange norske her nede og alle snakker norsk sammen, eller engelsk på skolen:/ Da går jo det såklart ikke... Tror jeg liksom skal være god i språk og føler jeg lærer fremmedspråk fortere enn gjennomsnittet. Har egentlig engelsk som første morsmål, så lærte norsk da jeg var ca 6 og fransk da jeg var 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Marielle!

Jeg blir utdannet lege. Så vet ikke helt hvor jeg skal begynne der. Fikk noen tips av en lege i Nederland om enten å lære meg fort nederlandsk så jeg kan jobbe på sykehus, eller så kan man få noen forskerjobb hvor det er nok med engelsk. Men er redd jeg blir forsinket i karriære utviklingen om jeg ikke begynner i praksis med en gang...

Skal be typen snakke til meg på nederlandsk senere. Han syns at jeg må lære mer av det som er mer "basic". Må bli ferdig med det ene selvlæringskurset, men dessverre ikke tid akkurat nå å lese det samtidig som jeg studerer. Kanskje når det blir litt roligere. Film høres jo ut som en bra metode om man føler seg litt lei av å studere/lese hele tiden:) Spørs om jeg forstår noe da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å lære nederlandsk nå (litt i rykk og napp), og jeg synes det er relativt lett å lære en del ord, fordi det ligger så tett opptil engelsk og norsk (tysken min er ganske mager, men det hjelper faktisk å kunne det lille jeg kan).

Jeg kjøpte denne boken da jeg var i Amsterdam: http://www.amazon.co.uk/Filosofie-beeld-druk-Margreet-Heer/dp/9021142589/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1330685125&sr=1-2

Det er exphil i tegneserieformat. :P Korte setninger, enkle forklaringer uten høyttravende akademikerspråk og illustrerte enkeltord og fraser gjør det lett å gjette seg til mye av det som står der. Mye er også skrevet som dialoger. Jeg foretrekker denne boken fremfor eksempelfrasene i CD-kurset mitt.

Hovedproblemet tror jeg er at selv om jeg tror jeg kan lære meg å lese nederlandsk relativt raskt hvis jeg bare setter av tid til å lære, er uttalen mer av et mysterium. Føler at jeg spytter hver gang jeg prøver meg på de harkelydene ... Det er jo mindre greit i en samtale enn foran PC-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå relativt greit å lære nederlandsk kjapt for oss nordmenn.

Nå ser jeg at du skal flytte dit etter endt utdanning, men hvis du hadde vært student der, ville du kunne flyttet dit i begynnelsen av sommerferien, gått på universitetets språkkurs hele sommeren, og vært klar til å studere på nederlandsk når høsten kom.

Slik fungerte det i allefall da jeg bodde der. (Jeg har ikke tatt dette kurset selv, snakket språket før jeg flyttet ned dit)

Hvis du kommer fra f.eks. Kina, må du ta et kurs som varer ca et år. Så vi nordmenn (og tyskere etc) lærer oss språket mye raskere.

Vet at det kan være litt kjipt, men du og typen MÅ altså slutte å snakke engelsk med hverandre. Det kan være f.eks. en time hver dag, i begynnelsen, som dere må snakke nederlandsk hjemme. Så får du bare svelge stoltheten og hoppe i det, og han får rette på de viktigste bommertene, men ikke på ALT så lenge du klarer å gjøre deg forstått.

Jeg syntes det var veldig lett å få jobb der nede. Mye lettere enn i Norge! Via vikarbyrå, eller andre steder, sålenge man ikke er kresen. Lønna var jo ikke spesielt bra, da, men greit å komme seg litt ut i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjanse til å lære seg litt nederlandsk. Sær nederlandsk skikk! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LOL! Men mannen var da ikke nederlandsk hehe. :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL! Men mannen var da ikke nederlandsk hehe. :D :D :D

Vel, du vet hva amerikanerne sier? "When in Rome..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Typen sier nå at han skal forbedre seg på å snakke nederlandsk til meg. Vi har jo avstandsforhold, så er liksom ikke sammen hele tiden. Men vi snakker på skype. Han prata nederlandsk til meg før idag:D Jeg forstod en del faktisk...Kan jo ikke akkurat svare tilbake da.

Er den videoen ekte??? Hahaha. Morsomt... Og litt sykt:) Må si det er litt kulturforskjeller selv om det nederland bare er i europa, så har de jo sære skikker og tradisjoner. Svarte Per er jo litt sært også, hehe. Og de feirer ikke vanlig jul sant?

Typen er fra Amsterdam også... Så føles jo litt rart å gå forbi red light district og coffee shopene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med deg om Zwarte Piet, det er bare forkastelig spør du meg. Men videoen er av en mann som er på en festival og ikke skjønner at det var en do. Hun var nettop i gang med å fortelle om festivalet og hvordan det var med rengjøring av toilettene. Så kommer plutselig mannen der og vasker hendene sine. Så hun var jo i sjokk at han gjorde det. Skjønner ikke helt hva det har med skikk å gjøre. Men men...

Nederland har ikke så mange tradisjoner nei, ikke som Norge ihvertfall at man MÅ spise ditt eller datt med jul f.eks. Men det finnes noen tradisjoner ja. Spørs hva du mener er 'vanlig' jul dog. Hvis den norske julen er 'vanlig' da er den nederlandske ikke 'vanlig' nei. Tror det er viktig å skjønne at folk er forskjellige og det er flere måter å leve sitt liv på. Og det er enda viktigere i et forhold der begge har forskjellige bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte Piet ja, haha. Jeg fikk for meg at det var noe rasistisk på en måte... Sånn indirekte. Men kjæresten min sier: Nei, han er svart fordi han har vært i pipen :P Ja særlig! Han har jo afro hår og restylane lepper:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...