Gå til innhold

Når man er kraftig overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sykling er MER skånsomt for knærne enn f. eks jogging, ellipsemaskin eller mye gåing på hardt underlag.

Om en har allerede svake knær (og noe overvekt) så selvfølgelig kan sykling trigge så det blir verre. De fleste vet eller innser ikke at de har en svak *sett inn valgfri kroppsdel* før det blir et problem.

Hvis du begynte fra 0 og gikk til å sykle 8km dagen fem ganger i uka så kan det hende det ble litt mye for knærne dine (tar utgangspunkt i det siden du ikke skrev noe om at du gjorde noe annet før du begynte å sykle til jobben).

Hva med svømming som er nevnt ovenfor, hvordan er det for knærne dine? Trening med strikk?

Jeg syklet sånn ca 2-6 km til dagen før det, men bare småturer på maks 2 km. Jeg studerte i Grimstad og byen er jo så liten at det ikke er så store avstander der at man tar buss rundt.

Jeg bor på landet nå, og vi har en bitteliten svømmehall i kommunen som knapt er åpen for annet enn skolen. Tror det er snakk om en kveld i uka eller annen hver uke som den har åpent for alle. Jeg trener karate 1-2 ganger i uka og lekte meg på wii'en til den tok kvelden for noen måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hvor interessert du er da, men mitt beste forslag er strikker med forskjellig styrke, om du ønsker å styrke knærne hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at man kan gjøre enkle øvelser hjemme i tai chi, chi qong, yoga og lignende treningsformer.

Dette hjelper deg med å puste riktig og man blir faktisk ganske svett av det :jepp: Og selv om man kanskje ikke raser ned i vekt av det, så er det et steg i riktig retning mtp treningsrutiner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er såpass tung vil all form for aktivitet være tungt! Men du skal ikke gi opp for det.

Sett deg små mål, som for eksempel å klare å holde ut 20 minutter på ellipsemaskinen. Ja, du kommer nok til å bli sliten og føle for å gi opp, men du kommer ikke til å oppnå fremgang før du tvinger deg selv til å stå på. Aldri tenk på hvor lang tid du har igjen, tenk på hvor langt du har kommet! :) Ellipsemaskinen er veldig grei da man har store muligheter til å justere motstand og den er snill mot ledd.

Jeg vil også anbefale å trene styrke (spør de på treningssenteret om de kan sette opp et program til deg og vær ærlig med dine hensikter om og angående trening) da du vil bli sterkere av dette og dermed klare mer.

Ikke glem at kosthold er viktigere enn selve treningen i vektnedgang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om hva du veier nå? Og hvor ofte trener du?

Nå er jeg kommet ned i 97kg og jeg trener 3 ganger i uken... Har fortsatt en vei å gå, men jeg er så glad for at jeg har kommet så langt.

Og jeg begynner allerede å føle meg veldig vel med meg selv, selv om jeg ser at der er noen kg igjen.

Selvfølelsen min har økt veldig og det er deilig. Har vært gjennom Grete Roede tidligere, men det var helt feil for meg, jeg gikk ned noen kg og så gikk jeg opp igjen. Selv om jeg fulgte alt til punkt og prikke. Frustrerende.

NÅ har jeg funnet ut at trening er min fremgangsmåte, uten tvil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at kosthold er viktigere enn selve treningen i vektnedgang!

Det er ikke jeg helt enig i.... Selv mener jeg treningen er det aller viktigste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør gjøre både trening og kostholdet, men det er bare å innse at om man ikke gjør en innsats med maten så kan man fint trene 2-3 ganger i uka uten å få særlige resultater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man kan spise så riktig man bare kan uten å se resultater hvis man ikke trener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide det samme som deg da jeg begynte å jobbe med vekten. Først av alt måtte jeg finne en treningsform som funket for meg og som jeg kom til å holde på med en stund.

For meg var det det å gå tur. Jeg hadde to runder som jeg byttet på annenhver dag. En lang runde på litt over en tme og en kort på cirka 40 min med litt oppoverbakker og slikt. disse varierte jeg på. Når jeg følte rundene begynte å gå greit økte jeg tempo.

Maten er det viktig å være nøye med. Ofte og lite, her har jeg selv ikke funnet noe spesielt som fungerer best.. Men spiser sundt lite og ofte. Cirka hver 3 time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kommet ned i 97kg og jeg trener 3 ganger i uken... Har fortsatt en vei å gå, men jeg er så glad for at jeg har kommet så langt.

Og jeg begynner allerede å føle meg veldig vel med meg selv, selv om jeg ser at der er noen kg igjen.

Selvfølelsen min har økt veldig og det er deilig. Har vært gjennom Grete Roede tidligere, men det var helt feil for meg, jeg gikk ned noen kg og så gikk jeg opp igjen. Selv om jeg fulgte alt til punkt og prikke. Frustrerende.

NÅ har jeg funnet ut at trening er min fremgangsmåte, uten tvil....

Takk for svar.

Jeg er selv rundt 112 kilo, og trener 4 ganger i uka. Merker ikke så mye på kroppen, men har heller ikke vært på vekten en stund. Merker absolutt på formen og på styrken at det har skjedd endringer, og det er motivasjon til tusen. Jeg koser meg på treningen, selv om det er tungt. Jeg har tidligere forsøkt å endre på kostholdet, men har innsett at kroppen trenger å være i aktivitet. Treningen er nok også min fremgangsmåte:)

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Du kan fint symje deg til god kondis, det er berre å symje fortare/kave meir! Lær deg crawl så har du fleire variantar å øve på, og det jamnar ut belastninga. Det er jo slik at crawl-symjarar får skulderproblem, og brystsymjarar får kneproblem... Men det er klart, dei har jo grufulle treningsmengder då! Men det er artig med variasjon uansett, så eg vil tilrå at du lærer deg crawl. Så lenge du peser har det effekt på kondisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier svimlende 105 kg og er rundt 163 cm høy.

Vil begynne å trene, men jeg er forferdelig tung, og dermed blir det grusomt å trene med all den ekstra vekten på kroppen. Ellipsemaskin er et mareritt.

På grunn av skjelettproblemer kan jeg hverken jogge, drive med romaskin eller sykle :(

Men jeg kan svømme, gå turer og gå på ellipsemaskin (selv om sistnevnte er tungt).

Så da er spørsmålet. Har dere noen tips til en feit stakkars som meg? Jeg har mulighet til å svømme. Vil dere anbefale meg å svømme med ned noen kilo før jeg tar fatt på mer belastende trening som ellipsemaskin?

Er ikke svømming veldig fint for ledd og sånn? :skravle: Er det god kondisjonstrening?

Føler nesten ikke at jeg trener når jeg svømmer, føler meg vektløs :jepp:

Svømming er nok midt i blinken for deg:) Spesielt i starten. Om du jogger når du er så tung, så kan du jo skade leddene dine, og da blir det i alle fall vanskelig å være aktiv:P

Så kan du jo legge inn noen gåturer, lån nabo-bikkja for selskap^^, Evt. meld deg som frivillig hundelufter hos dyrebeskyttelsen?:)

Og så må du jo selvsagt gjøre noe med kostholdet ditt; regn ut din BMR og fett prosent, og sjekk dette ofte etterhvert som du mister vekt! Vei deg en gang i uka og bruk målebånd som assistent:) Et godt sted å starte på kostholds-delen er å få til de berømte fem om dagen:)

Og bygg muskler! Bruk kroppsvekten din eller kjøp håndvekter og pump jern!:) Øk kroppsvekten med muskler, så får du høyere kaloriforbruk og du blir fastere i fisken etterhvert^^,

Vurder å ta en tur innen blogg-verdenen og finn bloggere som driver med kosthold og trening, fin motivasjon:)

Lykke masse til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjosa

Trening er slitsomt. Er jo det som er hele poenget. En skikkelig trening er pyton, men gud så deilig etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver ikke hva skjelettproblemene dine innebærer - er det noe som kan bli bedre når du blir lettere? Og kan du gjøre det bedre ved å styrke musklene dine, for å avlaste leddene?

Hvis du ikke allerede har gjort det, ville jeg fått en henvisning til fysioterapeut, som kan hjelpe deg med å tilrettelegge treningen din i forhold til plagene/smertene dine. Da kan du trene variert, uten å utsette kroppen din for unødvendige skader.

Min opplevelse er at lavterskel-dans på treningssentre (for eksempel Zumba) kan fungere selv om man har vondt i ledd, og litt ekstra å dra på. Mange som synes det er veldig morsomt, og at det derfor blir litt enklere å faktisk gjennomføre.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...