Gå til innhold

Når man er kraftig overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg veier svimlende 105 kg og er rundt 163 cm høy.

Vil begynne å trene, men jeg er forferdelig tung, og dermed blir det grusomt å trene med all den ekstra vekten på kroppen. Ellipsemaskin er et mareritt.

På grunn av skjelettproblemer kan jeg hverken jogge, drive med romaskin eller sykle :(

Men jeg kan svømme, gå turer og gå på ellipsemaskin (selv om sistnevnte er tungt).

Så da er spørsmålet. Har dere noen tips til en feit stakkars som meg? Jeg har mulighet til å svømme. Vil dere anbefale meg å svømme med ned noen kilo før jeg tar fatt på mer belastende trening som ellipsemaskin?

Er ikke svømming veldig fint for ledd og sånn? :skravle: Er det god kondisjonstrening?

Føler nesten ikke at jeg trener når jeg svømmer, føler meg vektløs :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svømming er super trening. Tok noen runder da jeg var i Thailand og himmel som du kjenner det dagen etter. Jeg dykket en del også og fytti for en stram kropp jeg hadde. Så kjør på med svømming, men du må selvsagt ta noen runder i bassenget.

I tillegg er jo kostholdet alfa omega. Spis rent og hold deg unna raske karbs og raffinert sukker :jepp:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største steget for vektnedgang er nok kostholdet ja, om du klarer å endre på det først så blir det nok enklere å trene siden du går ned i vekt av det. Men for all del, fortsett med den aktiviteten du klarer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ellipsemaskinen ikke gjør plagene dine verre, så ville jeg prøvd å kombinere den med svømmingen, f. eks svømme tre ganger i uka og en økt på ellipsemaskinen (kort, og øk gradvis, husk å ha på letteste motstand og gå i et tempo som du f. eks klarer 5-10 minutter de første gangene, og så kan du øke).

Svømming er god trening selv om du ikke "kjenner" det på samme måte som med maskiner og vekter. Prøv å øke tempoet bittelitt, og sett deg et mål for enten en tid du skal svømme, eller antall lengder og prøv å forbedre tiden din etterhvert på de lengdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver også å trene ved å svømme. men jeg kan bare brystsvømming. jeg klarer heller ikke å dukke hodet under vann annethvert svømmetak slik som jeg ser andre gjør. så jeg blir sliten i nakken. får jeg noe særlig treningseffekt når jeg svømmer sånn? svømmer ca 1 time 2-3 ganger i uken og ca 1 min pause hver lengde (25 meter)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg veier noenlunde det samme som deg, er rundt 112 kilo (sist jeg veiet meg), og er like høy som deg. Jeg har trent siden starten av januar, og det fungerer bra. Jeg sykler en del og går på spinning. Bruker også elipsemaskinen, og den første gangen holdt jeg bare noen få minutter. Nå klarer jeg 1 time og mer, passer bare på at belastningen ikke er for stor i starten. Følger med på pulsen og har funnet ut at formen er stigende.

Svømming er flott trening. Styrketrening kan også anbefales, da blir du litt sterkere og kan gjør treningen i seg selv mer variert. Benytt deg av treningsveiledere, det er viktig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solsmil

Svømming er god trening ja. Men husk også at all trening er bedre enn ingenting. Så selv om svømmingen ikke hadde gitt deg den effekten du håpet på (uten at jeg vet om det gjør det eller ikke) så er det myyye bedre enn å sitte på ræva. Dessuten kommer du inn i en god treningsrutine.

Og når det gjelder elipsemaskinen, så vil jeg anbefale deg å bruke den litt også. Det virker litt som du prøver å skylde på at grunnen til at det er så tungt, er fordi du er så tung. Men all trening er fryktelig tung når man er utrent. Blir selvfølgelig ikke bedre med noen kilo ekstra, men det er egentlig kondisen det kommer mest ann på. Vekten har litt å si, selvfølgelig, men det er kondisjonen din som er grunnen til at du ikke klarer det. Og det kan gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er kjempebra for muskler og ledd :jepp:

Og om du klarer andre ting i tillegg så er det jo helt supert.

Husk at det er bedre å bare ta 5 minutter på elipsemaskinen i rolig tempo enn ingenting, og etterhvert så klarer du kanskje mer :)

Jeg klarte bare et par minutter på sykkelen i starten, så økte jeg gradvis til et par minutter ekstra om gangen til jeg pr i dag klarer 30 minutter hver gang.

Og når du også spiser sunt i tillegg så vil du nok gradvis se resultater.

Mitt råd er å ikke telle kalorier og ikke veie deg hele tiden i starten. Fokuser heller på å klare å trene mer og kom inn i en fin rutine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver også å trene ved å svømme. men jeg kan bare brystsvømming. jeg klarer heller ikke å dukke hodet under vann annethvert svømmetak slik som jeg ser andre gjør. så jeg blir sliten i nakken. får jeg noe særlig treningseffekt når jeg svømmer sånn? svømmer ca 1 time 2-3 ganger i uken og ca 1 min pause hver lengde (25 meter)...

Ja, men du må huske å legge inn noe progresjon. Ett minutt pause pr 25 meter er alt for mye pause. Da har du mer pause enn du faktisk svømmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier svimlende 105 kg og er rundt 163 cm høy.

Vil begynne å trene, men jeg er forferdelig tung, og dermed blir det grusomt å trene med all den ekstra vekten på kroppen. Ellipsemaskin er et mareritt.

På grunn av skjelettproblemer kan jeg hverken jogge, drive med romaskin eller sykle :(

Men jeg kan svømme, gå turer og gå på ellipsemaskin (selv om sistnevnte er tungt).

Så da er spørsmålet. Har dere noen tips til en feit stakkars som meg? Jeg har mulighet til å svømme. Vil dere anbefale meg å svømme med ned noen kilo før jeg tar fatt på mer belastende trening som ellipsemaskin?

Er ikke svømming veldig fint for ledd og sånn? :skravle: Er det god kondisjonstrening?

Føler nesten ikke at jeg trener når jeg svømmer, føler meg vektløs :jepp:

Svømming er den aller beste treningsformen. Den er skånsom for leddene, og du får trent alle muskelgruppene. Det er også god kondisjonstrening. Jeg vil anbefale deg å svømme, gjerne tre ganger i uka om du kan, og så bygge opp musklene dine og komme ned i vekt før du går løs på ellipsemaskinen. Ellipsen skal du bare få glemme foreløpig. Det er så dumt å trene på seg skader, slik at man ikke får trent ordentlig. Så svøm heller og kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at ellipsemaskin er tungt, så tenker jeg at det er nettopp dette du bør trene. For trening skal være tungt! Men som de andre sier, start rolig. Om du kun klarer ett minutt første gangen er det helt greit :) Neste uke klarer du 2min, tredje uke kanskje 5! Ikke ha for høye krav, se ann hvordan formen utvikler seg.

Svømming er også veldig bra! Så jeg ville prøvd å kombinere de to. Sammen med et sunt og variert kosthold. Mitt tips er å ikke begynne på en diett, men spis bevisst mindre og sunnere. Lag gjerne mat fra bunnen av, det smaker mye bedre og er mye sunnere :)

Masse lykke til, du er veldig flink som har satt i gang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

I tillegg til svømming, kan sykling på ergometersykkel eller utendørs (vet ikke hvor mye vinter det er hos deg ;) ) være god trening. Dette er også kondisjonstrening der vekten din ikke belaster knær og ankler på samme måte som f.eks løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til svømming, kan sykling på ergometersykkel eller utendørs (vet ikke hvor mye vinter det er hos deg ;) ) være god trening. Dette er også kondisjonstrening der vekten din ikke belaster knær og ankler på samme måte som f.eks løping.

Hun skriver at hun ikke kan sykle pga skjelettproblemer. Hvis ikke er dette også en treningsform jeg ville anbefalt. For mange er det en veldig god aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du... Jeg veide selv 120kg og er 168cm høy.

Det jeg gjorde selv var å fokusere på treningen, har faktisk ikke endret særlig på kostholdet, bortsett fra at jeg unngår brød, spiser heller knekkebrød... Og foretrekker uansett lavkarbomat..... så dersom jeg kan lager jeg det. Men det gjorde jeg også før den store forandringen skjedde.

Jeg endret måten jeg trente på.

Jeg bruker 30minutter på tredemølle. varmer opp med rolig gange først, så kjører jeg 4 minutters intervaller hvor jeg øker farten og har på minste stigningen på tredemølla. 4minutter og så 2 minutter pause med rolig gange og flatt igjen. Fortsatte frem til 30 minutter hadde gått....

Deretter tok jeg 15 minutter på sykkel eller elipsemaskinen.

Etter det styrketrening, men trente da mage/rygg en dag, så neste treningsøkt mage/ben, og siste økt mage/overkropp(armer, skuldre osv)

Og det har gitt meg den absolutt største endringen....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også forsøke å gå med staver (nordic walking eller hva det kalles), da får du litt mer trening ut av gåturene, og det er lettere å ta seg frem når du synes det blir tungt. 30-40 min et par ganger i uken vil hjelpe sammen med svømmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hun skriver at hun ikke kan sykle pga skjelettproblemer. Hvis ikke er dette også en treningsform jeg ville anbefalt. For mange er det en veldig god aktivitet.

Beklager. Jeg blingset der!

Synes nemlig det var rart alle var så hypre på svømming og ingen hadde foreslått sykling før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Thessie!

Ja, svømming er god trening. Men jeg vet at mange som svømmer tror det er god trening å svømme i bedagelig tempo i ti minutter. For all del, jeg det er ikke sikkert alle klarer å svømme lenge. Men som i all type trening blir resultatet best når du presser deg, både når det kommer til tempo og tid. Prøv også ut andre svømmevarianter enn vanlig brystsvømming, crawl og butterfly er f.eks ganske tungt, men også derfor god trening.

Men begynn gjerne rolig og tempo og distanse etter hvert. Det er viktig at trening skal være gøy!

Endret av Thessie!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du... Jeg veide selv 120kg og er 168cm høy.

Det jeg gjorde selv var å fokusere på treningen, har faktisk ikke endret særlig på kostholdet, bortsett fra at jeg unngår brød, spiser heller knekkebrød... Og foretrekker uansett lavkarbomat..... så dersom jeg kan lager jeg det. Men det gjorde jeg også før den store forandringen skjedde.

Jeg endret måten jeg trente på.

Jeg bruker 30minutter på tredemølle. varmer opp med rolig gange først, så kjører jeg 4 minutters intervaller hvor jeg øker farten og har på minste stigningen på tredemølla. 4minutter og så 2 minutter pause med rolig gange og flatt igjen. Fortsatte frem til 30 minutter hadde gått....

Deretter tok jeg 15 minutter på sykkel eller elipsemaskinen.

Etter det styrketrening, men trente da mage/rygg en dag, så neste treningsøkt mage/ben, og siste økt mage/overkropp(armer, skuldre osv)

Og det har gitt meg den absolutt største endringen....

Kan jeg spør om hva du veier nå? Og hvor ofte trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til svømming, kan sykling på ergometersykkel eller utendørs (vet ikke hvor mye vinter det er hos deg ;) ) være god trening. Dette er også kondisjonstrening der vekten din ikke belaster knær og ankler på samme måte som f.eks løping.

En liten kommentar til dette... Jeg fikk knasing i kneskålene av sykling... Det høres ut som at jeg har grus i knærne. Ingen smerte, men det høres ikke bra ut, så jeg har kuttet ut sykling fordi jeg er redd for at dette skal utvikle seg. Det knaser i kneskålene hvert eneste tråkk. Man skulle trodd at jeg hadde syklet supermye, men jeg syklet bare til og fra jobb fem dager i uka som var 4 km unna og dette kom i løpet av en måned.

Jeg gikk til legen med det og fikk bare beskjed om å slanke meg fordi det var overbelastning på grunn av vekta mi (veide da ca 115 kg og er 168 cm høy). Takk skal du f**n meg ha. Det knaser i knærne hver gang jeg bøyer det med press på, altså reiser meg, går i trapper, sykler og sånt. Så det med at sykling skal være skånsomt for leddene tror jeg ikke på lenger. Det er snart seks år siden jeg fikk knasingen, og den er der fortsatt. Men siden jeg ikke har syklet så har den ikke blitt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er MER skånsomt for knærne enn f. eks jogging, ellipsemaskin eller mye gåing på hardt underlag.

Om en har allerede svake knær (og noe overvekt) så selvfølgelig kan sykling trigge så det blir verre. De fleste vet eller innser ikke at de har en svak *sett inn valgfri kroppsdel* før det blir et problem.

Hvis du begynte fra 0 og gikk til å sykle 8km dagen fem ganger i uka så kan det hende det ble litt mye for knærne dine (tar utgangspunkt i det siden du ikke skrev noe om at du gjorde noe annet før du begynte å sykle til jobben).

Hva med svømming som er nevnt ovenfor, hvordan er det for knærne dine? Trening med strikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...