Gå til innhold

Hvorfor bør ikke menn kunne frasi seg farskap, når kvinner kan ta abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest "gjest"

økonomisk støtte har ingenting med biologi å gjøre.

Det har du rett i, der kommer samfunnet inn. Voksne mennesker skal oppfostre barna sine. Uansett om de er kvinner eller menn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Passing by

Når skal dere kvinner få det inn i den tjukke skallen deres at om dere ikke vil ha barn, må dere for faen ha såpass vett at dere bruker p-piller, angrepillen eller tar abort. Værre er det ikke.

Dere må også slutte å syte og bære dere over at menn skal forsørge dere. Største vitsen jeg hører. Igjen, bruk p-piller for faen :kjefte:

Til orientering så har jeg blitt gravid både med p-piller og spiral, men jeg var i fast forhold og det var ingen krise at jeg ble gravid og begge barna ble ønsket velkommen, de kom bare litt tettere enn planlagt. Men mannen og jeg sikret oss ekstra godt i etterkant med både p-piller og kondom. Derfor, bruk kondom hvis du som mann ikke vil ha barn, man kan nemlig ikke stole 100% på andre prevensjonsmidler men sammen bedrer de muligheten for å slippe å bli ufrivillig gravid. Å ha sex innebærer alltid en risiko for å bli gravid, derfor er det begges ansvar å bruke prevensjon dersom man ikke vil bli foreldre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Her er poenget:

..Skal man snakke likestilling må man angripe det punkt der den ene har uinnskrenket makt: spørsmålet om barnet skal bæres fram eller ikke.

Hvilket spisser absurditeten i å bringe likestilling inn i dette spørsmålet i det hele tatt. For det er ikke likestilling her, ikke en gang fra naturens side. Det er mors kropp, ikke fars, her kan han ikke bestemme noen ting, what so ever.

God oppsummering!

Likestilling er altså en utopi, for de som fremdeles måtte lure på dette............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det er ikke mulig å likestille dette helt så lenge det kun er kvinnen som blir gravid. Og det har man ikke planer om å endre på foreløpig, så vidt jeg har forstått ;)

Det finnes det faktisk konkrete planer om. Det vil ikke være en dag for tidlig når det endelig er gjennomført. Først da vil vi kunne videreføre biologien til å gjøre oss kjønnsløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes det faktisk konkrete planer om. Det vil ikke være en dag for tidlig når det endelig er gjennomført. Først da vil vi kunne videreføre biologien til å gjøre oss kjønnsløse.

Nysjerrig, hvilke konkrete planer er dette? Hvem og hva?

Høres forøvrig fryktelig kjedelig ut om vi skulle bli kjønnsløse :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mannen kan bare bruke kondom. Så blir det ingen barn.

Damer kunne jo bare spist p-pillen sin. Så blir det ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damer kunne jo bare spist p-pillen sin. Så blir det ingen barn.

Statistisk sett blir det barn på p-pillen. Dessuten hvorfor må kvinner tylle i seg hormoner som i verste fall er kreftfremkallende, når mannen kan bare trekke på litt gummi og der han i verste fall ikke kjenner like mye som uten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett blir det barn på p-pillen. Dessuten hvorfor må kvinner tylle i seg hormoner som i verste fall er kreftfremkallende, når mannen kan bare trekke på litt gummi og der han i verste fall ikke kjenner like mye som uten?

Er rart at det er så vanskelig å lage en "p-pille" for menn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal dere kvinner få det inn i den tjukke skallen deres at om dere ikke vil ha barn, må dere for faen ha såpass vett at dere bruker p-piller, angrepillen eller tar abort. Værre er det ikke.

Dere må også slutte å syte og bære dere over at menn skal forsørge dere. Største vitsen jeg hører. Igjen, bruk p-piller for faen :kjefte:

Fyyy faen så barnslig og umoden du er.Svaret ditt vitner om hvilket lavt nivå du ligger på. Hvorfor i helvete skal vi gå på p piller når det medfører em masse ubehagelig bivirkninger. I verste fall kreft.

Skjærp deg din drittunge :rope:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kvinnen kan ta abort og avslutte graviditeten. hun kan velge å ikke bli mor. mannen kan ikke velge å ikke bli far.

Selvfølgelig kan en mann velge å ikke få barn. Utrolig at menn i disse opplyste tider ikke skjønner at de må bruke prevangsjon.

far avgjør selv hvor mye han vil involvere seg i barnets oppvekst, men økonomisk tvinges han til å forsørge både mor og far. hvor er rettferdigheten i det? jeg vet ikke hva ts mener, men det er poenget mitt.

kvinnen kan etter sex bestemme seg om hun faktisk vil bli mor eller ikke, med alt det medfører. en mann kan ikke det. han er prisgitt hva enn kvinnen bestemmer seg for. graviditeter er ikke alltid planlagt. det er også BÅDE mannen og kvinnens ansvar. likevel er det KUN kvinnen som kan ta en beslutning etter graviditeten er et faktum. det kan ikke mannen. der ligger urettferdigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en diskusjon.

Jeg må slå meg inn i rekken av de andre oppegående menneskene her inne og si: BRUK KONDOM.

Som noen andre sier her så er dette ikke snakk om likestilling her, da det er barnet som får det verst dersom far "melder seg ut". Staten gir penger til kvinnen fordi hun må være hjemme med barnet i stedet for å være ute i jobb. Barnebidrag o.l. går til barnet. Og bidrag fra far skal da også gå til barnet, slik at barnet får en noenlunde lik oppvekst med tanke på materielle goder som det hadde hatt hvis far var tilstede. Selvfølgelig fins det kvinner som misbruker dette systemet, men det fins fordi det funker for flertallet.

Det som slår meg mest er følelsesløsheten til dere menn som argumenterer her. Respekt for menneskeliv? Hørt om det? Ja, en kvinne kan ta abort men dette har konsekvenser for kvinne psykisk, og i verste fall kan det føre til varige konsekvenser fysisk. Det eneste vi som mennesker kan gjøre for å ikke lage barn, er å bruke prevensjon. Kvinner som menn. I de fleste tilfeller vil oppegående kvinner som ikke har lyst på barn bruke p-piller e.l., er du i tvil om en kvinne er enten oppegående eller om hun har lyst på barn, har du valget mellom å bruke kondom, eller kose deg med høyrehånda den kvelden i stedet for. Så enkelt er det.

Bruk storehodet i stedet for lillehodet til å tenke med, å se ting fra et litt større perspektiv. Respekt for menneskeliv, og empati for ett lite barn som ikke har bedt om å få en egoistisk drittsekk til far.

Endret av AryaUnderfoot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvordan dette skal fungere. Hvis menn skal kunne si fra seg farskapet frem til 12.-16. uke, kan jo bare kvinnen la være å fortelle om graviditeten frem til da hvis hun vil beholde barnet. Skal ha kunne si fra seg farskapet når som helst, kan kvinnen aldri noen gang stole på at hun får en far (på papiret i det minste) til barnet sitt. Jeg synes heller ikke man kan sammenligne det å ta abort med å frasi seg farskap til et barn som skal vokse opp.

Dessuten er jeg redd det vil få flere menn til å ikke være så nøye med kondombruk, siden de bare kan frasi seg farskapet hvis kvinnen skulle bli gravid.

Man må ta ansvar for handlingene sine, uansett om man er mann eller kvinne.

enig der. Hvis en mann er blitt prakka på et barn av en annen kvinne.. om det er slik kvinnen vil, så trenger hun jo ikke si ifra om graviditeten. Vi har jo hørt om tilfeller der en mann plutselig får høre at han er blitt far ETTER at ungen er født...

Vil kvinnen være jævlig, så gjør hun nok så godt hun kan for å klare å vri seg unna reglene.

Og jeg syns selvfølgelig sånt er dårlig gjort.... men jeg ser også at det kan være veldig enkle utveier.....

Og om mannen bestemmer seg etter at han frivillig har vært med på å lage et barn, da burde han virkelig ikke ha rett til å fraskrive seg noe ansvar for barnet.

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden er en oppvisning i kvinnesjåvinisme.

Per idag er det slik at det for første gang i historien kun er det ene kjønnet som kontrollerer reproduksjonen. Kvinner har i mange år etterlyst menns engasjement og bevissthet i forhold til farsskap, men når det kommer og man begynner å stillie kritiske spørsmål, er svaret "bruk kondom". Det er rimelig lavpannet.

Vi ser bl.a. i denne debatten at man veksler mellom å bruke argumenter i hytt og pine, uten at det henger sammen. Som f.eks at det handler om barn når menn vil velge bort farsskapet, men så snart det er snakk om abort, nei da handler det plutselig ikke om barn. Men jeg er ikke overrasket.

Det er et faktum at dette handler om makt, og her er maktforskjellene svært store. Menn som gjerne vil bli fedre, har ingenting de skulle ha sagt i forhold til eget barn hvis kona bestemmer seg for abort. Eller omvendt hvis menn ikke vil bli fedre, så har de heller ikke her noen som helst rettigheter hvis mor ønsker barnet. Uansett er de mor som bestemmer absolutt alt og far er redusert til sæd- donor.

Det bør gå an å ha en prinsippiell debatt om maktforholdet i forhold til disse tingene og hva følgene av diverse valg bør være. Jeg er helt klart tilhenger av å styrke fars rettigheter også på dette området. Jeg synes ikke det er riktig at far ikke skal ha noe som helst å si i disse spørsmålene. Med rettigheter følger ansvar. Men så lenge man ikke har rettigheter, er det etter min mening ikke selvsagt at man skal ha ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg som kvinne tar annsvar selv jeg å putter en kondom på enhver kuk som skal in i dåsa mi, og vil de ikke ha på kondom så fyker de på dør =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...