Gå til innhold

Opp i vekt av brød?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fortsatt snakk om kcal inn- kcal ut. Han fyren i fathead lå da i underskudd, og gikk derfor ned i vekt. For å si det sånn, jeg har gått ned 40kg i vekt. Jeg var mer aktiv enn vanlig, men var også litt hektet på "fastfood" som du kaller det, og måtte ha det minst et par ganger i uken. Det var alt fra take-away chop suey/kyllingfilet og nudler/biffsnadder osv fra en lokal kinasjappe til Kebabrull fra Balkan. Ellers i hverdagen fikk jeg også i meg plenty med karbs, og jeg var heller ikke fettredd, som så mange slankere er.

Jeg sier ikke at man må ha fett for å få mat til å smake godt, det er noe lavkarbere innbiller seg, jeg spiste mye god mat som ikke var fet, men jeg spiste også mye mat som hadde endel fett i seg. Så, Supera, godt forsøk, men ikke noe gevinst på deg, det er som nevnt lenger opp, snakk om kcal inn kcal ut, og fyren i fathead fikk i seg mindre enn han skulle ha iløpet av en dag.

THE END

Det du ikke ser ut til å skjønne at feil mat gjør at du spiser mer og at kroppen kan justere kcal ut. Fyren i FatHead gikk NED i vekt ved å spise seg mett på fast food. Jeg sier ikke at det gjør fast food til sunn, men at det ikke er så ille som Super Size Me skal ha det til. Fyren i FatHead er forresten ex-vegetarianer. Han gikk opp i vekt på vegetarkostholdet.

Endret av Supera
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet i dag er KUN at folk spiser mer kalorier enn de forbrenner. Kalori inn/kalori ut. Hadde vi blitt så syke av karb så hadde vi ikke overlevd frem til i dag da folketallet steg betraktelig da jordbruket kom til verden.

Så enkelt og likevel så komplisert. HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn. I bunn og grunn er det kcal inn og kcal ut, men det er ikke slik at hvis du spiser 500 kcal mindre, så er du 500 kcal i underskudd. Spiser du feil mat, så går altfor mye i fettlagrene og du blir slapp og sulten. Og spiser enda mer...

Dette var en gang en fin artikkel som nå enten bugger eller som de har klippet bort mye fra. Resultatet var blant annet at mus må ha 7 ganger så mange kcal for å legge på seg ett gram fett på lavkarbo i forhold til høykarbo. Det er nok ikke direkte overførbart til mennesker, men prinsippet er det samme. For at man skal klare å bli overvektig ved å spise lavkarbo må man spise enorme mengder mat. LCHF er vektnormaliserende. Undervektige legger på seg og overvektige går ned i vekt. Spiser man for mye på LCHF, så reagerer kroppen med å øke kcal ut. Resultatet blir at vektnedgangen bremses eller stoppes opp. Men å gå opp i vekt på LCHF er nesten umulig. F.eks. øker kroppen noe som heter futile cycles som er det som gir oss kroppstemperaturen på rundt 37 grader. Lavkarbere snakker om ketosevarmen. I ketose (en tilstand kroppen går inn i når man spiser under 30-40g karbohydrater) så blir kroppen varmere. Kroppen øker temperaturen med 0,5 grader ca. Det koster mye energi å varme opp kroppen 0,5 grader. Energi ut.

Men jo, vi hadde overlevd fordi vi hadde godt helsevesen da vi begynte med dette høykarbolavfett-tullet. Da vi begynte å spise korn ble vi plutselig kortere og feitere. Da vi begynte å spise margarin og varmpressede oljer så ble hjertesykdom den vanligste dødsårsaken. Likevel så rådes det til at vi skal spise fortsette slik?

Fedmen startet hovedsaklig på 1960 tallet i Norge( Kilde)

Ser vi på samme grafen? Den skjøt i været på åttitallet da fettfrykten kom.

Og dette er grafen for smørbruk og overvekt i Sverige:

smor3.jpg

Legg merke til at den fikk et knekk oppover da nøkkelhullsmerkingen kom, for så å stagnere da GI-metoden kom (Fedon-ish kosthold). Sverige er ett av de få landene i verden som faktisk har nedgang i andel overvektige. Er det tilfeldig at LCHF-bevegelsen er stor i Sverige? ;)

I dag er det for mye TV spill, dårlig mat og lite aktivitet som gjør folk overvektige. Dette fører igjen til overvektige barn som tar lærdom av foreldrene når det kommer til kost og aktivitet.

Hvor ble det av de obligatoriske søndagsturene med familien og at ingen barn fikk sitte på inne rommet utenom etter innetid og om detvar dårlig vær? Jeg er ikke SÅ steingammel med mine 30 år, men da jeg var liten(geez: ok! DER følte jeg meg gammel) så var vi ute og lekte hele dagen. Vi satt så og si aldri inne om ikke været tvang oss.

Godteri var kun forbeholdt helgene og vi hadde ikke masse lommepenger i hverdagene slik at vi kunne kjøpe brus og skoleboller til lunsj.

Vi hadde alle fritidsaktivteter etter skolen som kampsport, fotball, håndball etc.

Vel, jeg er enig i dette, men vi har litt forskjellige definisjoner av dårlig mat. Og alt dette startet med dårlig mat (høykarbo). Høykarbo gjør mange av oss slappe og sultne. Da er det ikke lett å ha overskudd til å trene. Det er en ond sirkel som startet med høykarbolavfett. Ikke alle blir syke av HCLF, men veldig mange av oss blir. Dessverre er det sånne som meg som legger lett på seg av BRØD og sånt som er dominerende i genbassenget vårt. Vi som legger lett på oss av karbohydrater er de som er genetisk best utrustet til å overleve lange vintre. Vi har ikke bodd i oppvarmede hus med kjøleskap og frysere så mye av menneskets eksistens...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt og likevel så komplisert. HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn. I bunn og grunn er det kcal inn og kcal ut, men det er ikke slik at hvis du spiser 500 kcal mindre, så er du 500 kcal i underskudd. Spiser du feil mat, så går altfor mye i fettlagrene og du blir slapp og sulten. Og spiser enda mer...

Dette var en gang en fin artikkel som nå enten bugger eller som de har klippet bort mye fra. Resultatet var blant annet at mus må ha 7 ganger så mange kcal for å legge på seg ett gram fett på lavkarbo i forhold til høykarbo. Det er nok ikke direkte overførbart til mennesker, men prinsippet er det samme. For at man skal klare å bli overvektig ved å spise lavkarbo må man spise enorme mengder mat. LCHF er vektnormaliserende. Undervektige legger på seg og overvektige går ned i vekt. Spiser man for mye på LCHF, så reagerer kroppen med å øke kcal ut. Resultatet blir at vektnedgangen bremses eller stoppes opp. Men å gå opp i vekt på LCHF er nesten umulig. F.eks. øker kroppen noe som heter futile cycles som er det som gir oss kroppstemperaturen på rundt 37 grader. Lavkarbere snakker om ketosevarmen. I ketose (en tilstand kroppen går inn i når man spiser under 30-40g karbohydrater) så blir kroppen varmere. Kroppen øker temperaturen med 0,5 grader ca. Det koster mye energi å varme opp kroppen 0,5 grader. Energi ut.

Men jo, vi hadde overlevd fordi vi hadde godt helsevesen da vi begynte med dette høykarbolavfett-tullet. Da vi begynte å spise korn ble vi plutselig kortere og feitere. Da vi begynte å spise margarin og varmpressede oljer så ble hjertesykdom den vanligste dødsårsaken. Likevel så rådes det til at vi skal spise fortsette slik?

Ser vi på samme grafen? Den skjøt i været på åttitallet da fettfrykten kom.

Og dette er grafen for smørbruk og overvekt i Sverige:

smor3.jpg

Legg merke til at den fikk et knekk oppover da nøkkelhullsmerkingen kom, for så å stagnere da GI-metoden kom (Fedon-ish kosthold). Sverige er ett av de få landene i verden som faktisk har nedgang i andel overvektige. Er det tilfeldig at LCHF-bevegelsen er stor i Sverige? ;)

Vel, jeg er enig i dette, men vi har litt forskjellige definisjoner av dårlig mat. Og alt dette startet med dårlig mat (høykarbo). Høykarbo gjør mange av oss slappe og sultne. Da er det ikke lett å ha overskudd til å trene. Det er en ond sirkel som startet med høykarbolavfett. Ikke alle blir syke av HCLF, men veldig mange av oss blir. Dessverre er det sånne som meg som legger lett på seg av BRØD og sånt som er dominerende i genbassenget vårt. Vi som legger lett på oss av karbohydrater er de som er genetisk best utrustet til å overleve lange vintre. Vi har ikke bodd i oppvarmede hus med kjøleskap og frysere så mye av menneskets eksistens...

Det er forskjell på høykarbo og normalt kosthold. Jeg spiser en fin balanse mellom karbs, proteiner og fett. Kan ikke skjønne at det ene eller andre skal bli bannlyst fra kostoldet.

De fleste vet at proteiner metter mer enn karbs, men det betyr ikke at vi ikke trenger karbsene.

At du sverger til lavkarbo er helt opp til deg og flott om det virker for deg, men jeg skjønner bare ikke hvor god gammeldags fornuft om et sunt variert kosthold ble av.

(Ps: mente 80 tallet, var tastefeil. Men det viser fremdeles at for bare 40 år siden så var ikke fedme et problem og da spiste det norske folk masse korn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe om at hvis man spiser mye protein i ett måltid, så tar bare kroppen opp 30-40g (eller hva det nå var) i timen, men opptaket skjer over lengre tid enn en time. Jeg finner ikke lenken nå.

Det er ikke en bestemt grense på hvor mye protein kroppen tar per måltid. Den tar proteiner den trenger, og kaster resten, men noen typer protein, som feks kasein, bruker kroppen lengre tid på å ta opp.

Og hva med periodisk faste som mange kroppsbyggere driver med?

Hva med det? Det har sin hensikt, og jeg ser ikke at det har noen sammenheng her.

Og jeg har hørt om en stamme som spiser seg stappmett på ett stort måltid om dagen. Mennene spiste et gigantisk måltid og så var de ute og jaktet til de fikk noe og så slappet de av resten av dagen. Det var noen vestlige som var der for en periode og syntes det var veldig uvant å spise slik først, men de måtte spise som stammen og vennet seg til det. Finner ikke denne lenken heller nå.

Jeg har hørt noe om dette før, men jeg forstår ikke hva du vil fram til... Det er vel sånn økologien fungerer der da? Tviler på at de har satt seg ned og regna ut at dette var det beste utifra hvordan menneskets biologi fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...