Gå til innhold

17.900 i måneden og fattig?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

For egen del - så syns jeg det er positivt at man kan få støtte til utdanning dersom man er alene med barn. Grunnen er at jeg tror at det er bedre samfunsøkonomi på sikt at flest mulig har utdannelse,

Akkurat dette har jeg skrevet for lenge siden i denne tråden! Men det valgte du seff å overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke innlogget Sissi

Veslebråka: du er ikke den eneste som er vokst opp med å sette tæring etter næring. Det er/var faktisk ganske vanlig blant folk flest.

Jeg må avslutte nå - men jeg jeg sitter fremdeles igjen med en nokså emmen smak i munnen etter en del av uttalelsene her inne. Dere får fortsette å leve i deres perfekte verden, hvor dere alltid gjør det riktige, aldri trenger hjelp eller støtte fra noen og heller ikke er villige til å hjelpe andre direkte eller indirekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du ikke kan få inn i hodet ditt at det ikke er hjelpen og støtten som kritiseres - det er enkeltes holdninger om at staten er en kran som skal skrus på for full pøs så langt det er mulig. Og at man klager når man får masse gratis penger. Jeg er ikke uvillig til å hjelpe andre - bare hvis jeg får kjeft og utakknemlighet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timien- man kan uansett ikke både få kontantstøtte og få dekket en prosentandel av utgiftene til barnepass.

Har hatt kontantstøtte og stønad til barnetilsyn(var det det det het?) med trygdekontorets velsignelse jeg!! Så det så! Og da var jeg der og snakket med de for jeg trodde ikke jeg kunne det, men joda så lenge du ikke har barnet i barnehage kan du det!!!!!!

Og prikkene i sted betydde igrunn ikke stort, bare at det var ett bittelite tillegg til folks manglende kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel den at dama i artikkelen klager over at hun får får lite gratis penger. Dette synes jeg er tåpelig! Hadde hun skaffet seg en jobb, kunne hun tjent 3000 til i mnd uten å miste overgangstønad. Altså hadde hun kommet opp i 20.000. Det tror jeg de fleste klarer seg fint med jeg.. Desuten hadde hun også fått en fot ut i arbeidslivet, for det er ikke bare bare å komme etter tre år som hjemmeværende og få jobb.

Hadde hun da hatt dagmamma til minsten ville hun fått stønad til barnetilsyn og ikke tapt noe på det heller.. kanskje noen hundrelapper bare, men de hadde hun jo tjent inn på jobb.

Sier det igjen, er slike som syter som ødelegger for andre hardt arbeidende alenemødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall må jeg bare beklage :flau:

Må uansett si at jeg synes det høres vilt ut. Poenget med kontantstøtte er jo at foreldrene skal kunne være hjemme med barna. Trodde man bare kunne "tuske til seg" kontantstøtte samtidig som man jobbet hvis man betalte en dagmamma svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall må jeg bare beklage  :flau:  

Må uansett si at jeg synes det høres vilt ut. Poenget med kontantstøtte er jo at foreldrene skal kunne være hjemme med barna. Trodde man bare kunne "tuske til seg" kontantstøtte samtidig som man jobbet hvis man betalte en dagmamma svart.

Trodde som deg jeg, men hun dama hadde vel mere peiling en meg så jeg ga meg jeg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Poenget her er at aleneforsørgere ikke har det mer vansekelig enn andre enslige/barnefamilier. Apropos de regningene på seks tusen som du snakket om. Det er meningen at man skal legge vekk noen hundrelapper i måneden til slike regninger, slik at de ikke blir "for store" og mye på engang.

Jeg lurer på jeg. Det snakkes om at dere "flinke" handler i billigkjeder o.l, men hva er det som kjøpes?? dyr ferdigmat..? Virker jo som det er det som det går mest av.(sikter IKKE til noen her så bare det er sagt, men bare spør) Jeg har en følelse av at det ikke er mye SMART handling der ute, når noen kan KLAGE på noe som i grunn er BRA NOK. :)

Legge av penger hver måned ja. Klart det. Det gjør man vel også, men kan man forutse hvor mye strøm man kom til å bruke i fjor? Det var ikke bare meg som fikk sjokk da regninga kom.

Og med faste utgifter som er så høye at man ikke har noe til overs i en reservekasse, så går det på trynet når sånt skjer. Og når annet uforutsett oppstår også.

Alicia - kan jeg spørre om du er aleneforsørger på lav inntekt, siden du er så innmari bastant i dine meninger om hva som gjelds og hvordan man skal gjøre det uten å tryne flere ganger i året??? Er det egen god erfaring du snakker utifra, eller er det teorier du har??

Bare lurer jeg - du skjønner, på papiret så går det fint rundt for meg og mine også, det bare fungerer ikke i praksis. Kjøpe ferdigmat? Ja, det blir til det når man ikke er hjemme før halv seks hver ettermiddag, og reiser hjemmefra syv om morgenen. Det er begrenset hvor mye tid man har også vet du. Og så har man unger som skal kjøres hit og dit til forskjellige aktiviteter - nå er mine forøvrig blitt så store at de kan ta buss og tog, men dette koster jo penger da. Dyrt også. Vi er fort oppe i trettiseks kroner for en bussbillett her hvor jeg bor - én vei. Og det gjelder vel ikke bare meg?

Ting blir i mitt tilfelle bedre nå når eldstemann kommer seg ut i jobb en periode, så han kan begynne å bidra litt, men fra høsten fortsetter han på skolen, og da blir det straks litt verre igjen. Og som sagt jeg har store barn. Mange aleneforsørgere har små barn. De koster mindre i mat og reiseutgifter, men tar det igjen i barnehagekostnader, klær og utstyr som vokses i fra hele tiden.

Ellers leser jeg her at dere som synes aleneforsørgere syter over dårlig råd, mener at de fleste faktisk lever på overgangsstønad og slett ikke har tenkt å endre på det. Noen mener til og med at mange - kanskje de fleste - plopper ut unger i hytt og pine for å tjene penger på dem og slippe og jobbe! Det er det teiteste jeg noen gang har hørt. Man blir aldri rik av å ha barn, la det være klinkende klart. Barn er en utgiftspost, en stor utgiftspost, og man skal ha god råd for å skaffe seg dem. Jeg tror ikke det er mange som spekulerer i å få barn for å slippe og jobbe eller ta opp studielån. Og de som har spekulert i det, tror jeg kommer til et punkt hvor de finner ut at det ikke er så lukrativt i lengden uansett.

Som tidligere nevnt opptil flere ganger i denne tråden så er overgangsstønad noe man kan få opptil tre år for barn under åtte år, og er ment å gi forelderen tid og mulighet til å skaffe seg en inntekt. Dette er ikke noe man kan leve på for ever.

Og helt til sist; egntlig så synes jeg at de som ikke har vært i en aleneforsørgers sko, bør være litt mer ydmyk når det gjelder å komme med bombastiske meninger om hvordan det er å være alene med barn - dere kan jo prøve det selv, og se om det var så enkelt som dere trodde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig måtte det koke ned til dette. Har man ikke vært aleneforsørger, så vet man ikke nok om temaet..

Jeg er bombastisk fordi jeg har mer tro på en direkte debattstil enn en hvor man snirkler rundt og prøver å gjøre alle tilfreds - og det er nærmest umulig å finne ut hva innlegget egentlig mener.

Selv om jeg ikke har vært alenemor, så har jeg hatt ansvar for pengebruk i mange år, og vet hva ting koster - og at man må prioritere. Derfor sier jeg igjen - jeg skulle fint klart å forsørge en familie på 1 voksen, 1 middels og 1 liten person for 17900 i mnd! Og det inkluderer å betale for speider'n. Dere hadde ikke sett meg klage min nød i avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...