Gå til innhold

17.900 i måneden og fattig?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Alicia30

Det er vel aldri for noen av oss bare enkelt økonomisk, men faktisk, alenemødre har det relativt MEGET godt økonomisk, i tillegg til mange mange fordeler(rett til banehageplass m.m)

Dere ER faktisk litt heldige. Synes det er topp at alenemødre får den øk.støtten jeg.

Heldigvis er jeg ikke alenemor./har mange nære venner som er det) selv om jeg hadde TJENT på det økonomisk, men TAPT på det som virkelig gjelder; Stabilt forhold og samhold og lykke i familielivet.

Store tanker går til alenemødre som har enten mistet mannen sin i død, eller andre grunner. Dere hadde fortjent MER støtte. Men IKKE mer ØKONOMISK støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg ikke alenemor./har mange nære venner som er det) selv om jeg hadde TJENT på det økonomisk

Tror mange med den holdningen har fått seg en solid overaskelse når samlivsbruddet er et faktum og man skal etablere to husholdninger med de samme inntektene som drev en husholdning tidligere. Jada, man får omtrent en tusenlapp i ekstra barnetrygd og kan ha rett på annen økonomisk støtte, men det koster faktisk å drive en familie også. De faste kostnadene til bolig, strøm etc. er faktisk omtrent like store for en barnefamilie enten det er en eller to voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie
Alenemødre har det FOR godt. Økonomisk.

Dette stemmer ikke med min erfaring med saken.

Og hvorfor har du to omtrent likense nick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de eksemplene du nå nevner, er en egoisme fra da alenemødrene. De kan alltid få billigere strømleverandør, leie et billigere hus/leilighet, søke etter billigere alternativer. For det BØR ABSOLUTT ikke være nødvendig å ha så mange kr i støtte og likevel virkelig mene at det er uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som spurte ang hvorfor jeg har to navn her, er ny på denne forumet, trodde jeg hadde logget med inn, skrev et innlegg og så stod det skriv ditt nick(eller navn..) , da skrev jeg Alicia, men da fikk jeg i retur at det navnet er i bruk(selv om det var meg) , så da skrev jeg Alicia30, for at det skulle være mest mulig likt det egentlige navnet, og jeg ville ikke slette det jeg hadde skrevet og logge meg inn på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Nå er det et faktum at det er alenemødre som er de som sliter mest økonomisk i dette samfunnet. Selv om de får mye støtte er det likevel de som har det vanskeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke riktig. Jeg jobber innen politikken og vet om alle regler. Har de det vanskelig økonomisk, er det fordi de prioriterer økonomien sin feil. Det er desverre harde fakta. Flere tusen kr kan bli spart om de handler alle klær på rimelige steder, bytter strømleverandør, osv. Det er mye latskap der ute. IKKE hos alle, absolutt ikke. Mange er flinke også. Men jeg ser og møter altfor ofte alenemødre i butikker ikke av den rimelige typen og storhandler til barna. (eller seg selv) Mange GIDDER ikke engang å ta å løfte tlf-røret , og ringe ang strømpriser og leverandører. I en spørrerunde, hadde flesteparten IKKE gjort særlig mye for å bedre sin situasjon. Husk, jeg dømmer ingen. Sier ikke at alle er slik. Men ta til dere sannheten, og vær ærlige mot dere selv; dere det gjelder.

Se mulighetene. Ikke problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Det er faktisk ikke riktig. Jeg jobber innen politikken og vet om alle regler. Har de det vanskelig økonomisk' date=' er det fordi de prioriterer økonomien sin feil. Det er desverre harde fakta. Flere tusen kr kan bli spart om de handler alle klær på rimelige steder, bytter strømleverandør, osv. Det er mye latskap der ute. IKKE hos alle, absolutt ikke. Mange er flinke også. Men jeg ser og møter altfor ofte alenemødre i butikker ikke av den rimelige typen og storhandler til barna. (eller seg selv) Mange [b']GIDDER ikke engang å ta å løfte tlf-røret , og ringe ang strømpriser og leverandører. I en spørrerunde, hadde flesteparten IKKE gjort særlig mye for å bedre sin situasjon. Husk, jeg dømmer ingen. Sier ikke at alle er slik. Men ta til dere sannheten, og vær ærlige mot dere selv; dere det gjelder.

Se mulighetene. Ikke problemene.

Dette innlegget er en skikkelig provokasjon og legitimerer myten om "Alenemoren"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja' date=' men de eksemplene du nå nevner, er en egoisme fra da alenemødrene. De kan alltid få billigere strømleverandør, leie et billigere hus/leilighet, søke etter billigere alternativer. [/quote']

Uansett hva man gjør vil det aldri bli halvparten så dyrt å ha en husholdning med en voksen som med to voksne. Jeg har selv vært alenemor i ti år, og vet du hva? Da kjæresten min flyttet sammen med oss fikk jeg faktisk halvert mine utgifter til bolig og strøm - overrasket? Ikke jeg, for jeg fikk jo en å dele utgiftene med :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte legimiterer myten "Alenemoren"??? Jeg har jo ikke kommet med noen generalisering, bare fakta om hvordan NOEN faktisk er. Dette er ingen myte. Disse fakta står sort på hvitt på kontoret mitt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alicia; du bør lære deg å sitere - det er litt vanskelig å vite hva du svarer på :blunke:

Det er også et faktum at enslige og enslige forsørgere er de familietypene som sliter mest økonomisk. Men det står sikkert svart på hvitt på kontoret ditt det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

SexySadie, hva mener du med det? Mener du oppriktig at alenemødre har det vanskelig i dagens samfunn?

Artikkelene som denne diskusjonen startet med dreide seg om en kvinne som mottar 17.900,- kroner pr. måned i trygd - dette mener hun er for lite ... Min mening er at overgangsstønad kun bør innvilges i helt nødvendige tilfeller - slik det er nå så vet jeg om mange enslige mødre som sier opp godt betalte jobber for å benytte seg av noen år med trygd og gratis utdanning. Det burde vært ulovlig og straffbart - ikke rart at vi andre blir flådd i skatt i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min vil ikke jobbe mer, for henne er det MYE mer lønnsomt å være hjemme. Hun er alenemor. Det er vel noe galt her da? Er det ikke?

Alenemødre fortjener de pengene de pr i dag mottar. Jeg jobber faktisk FOR at dette skal opprettholdes. Det er DU som bestemmer hva du skal få igjen for pengene. Synes du, som alenemor at det du får er så urimelig lite, er det noe som bør justeres i ditt budsjett og regnskap. Noe ALLE alenemødre (og andre!)bør føre. Gjør DU det? Handler om å innse en viss realitet her. De fleste barnefamilier har det meget trangt økonomisk. Selvfølgelig har vi lov til å klage litt. Helt greit. Men å fortsette å klage uten at man foretar seg endringer, er absurd. Så du som sier at jeg burde prøve å være alenemor, for å se hvordan det er. Ja, kanskje du har det ganske vanskelig og trangt om pengene. Kanskje din livssituasjon er litt annerledes. Jeg vil spørre deg, hva krever du som gjør at det er så utrolig hardt økonomisk?At ungene må ha nye klær og ikke arvede? Osv. Det er det man KREVER som gjør at man sliter. Noen ganger må man velge bort litt goder og luksus. Slik er det for oss fleste det. Sånn er det å bli voksen. Ansvarlig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...