Gå til innhold

17.900 i måneden og fattig?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Var ikke det jeg mente nei. Var noen som reagerte på at alenemødre har det lettere en andre økonomisk mens de studerer og slikt.. Og da skrev jeg at klart de bør nyte godt av de pengene de har mens de har det.

Har du muligheten å studere tilnærmet gratis bør man gjøre det, til beste for både deg og barnet da man slipper masse gjeld og utgifter i etterkant. Eller eventuelt jobbe og legge seg opp litt penger til senere. Er ikke bare bare og være alenemor så pengene kommer godt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det finnes utallige som er alene med barn uten stønad fra det offentlige.

De som blir alene da ungene blir større. Tror du det finnes noen tilbud til dem eller?

det er bare å jobbe, jobbe, jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det jeg syns er skremmende med denne saken er at alenemoren sier at hun gjerne skulle fortsatt på stønad i lang tid hvis hun kunne. Jeg tenker at siden hun velger å motta stønad framfor å jobbe (så lenge hun kan) må hun jo ha funnet ut at hun faktisk ikke får noe særlig igjen for å jobbe kontra motta stønad. Det syns jeg blir veldig feil. Mennesker som er arbeidsføre burde jobbe, syns jeg. Både for deres egen og for samfunnets skyld.

(noen her kritiserer at hun prioriterer å betale kr 600,- per mnd til park for yngste barnet sitt. Park er mellom 3 og 4 timer per dag, er det for kaldt er parken stengt. Dette er et leketilbud/sosialiseringstilbud for barnet mer enn et barnepass-tilbud for foreldrene. Jeg syns det er utrolig bra at barn som går hjemme med mor (uten andre barn) får komme i park! Håper hun ikke kutter ned på denne utgiften)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
(noen her kritiserer at hun prioriterer å betale kr 600,- per mnd til park for yngste barnet sitt. Park er mellom 3 og 4 timer per dag, er det for kaldt er parken stengt. Dette er et leketilbud/sosialiseringstilbud for barnet mer enn et barnepass-tilbud for foreldrene. Jeg syns det er utrolig bra at barn som går hjemme med mor (uten andre barn) får komme i park! Håper hun ikke kutter ned på denne utgiften)!!

Joda, men hvis hun har så dårlig råd at hun ikke kan takle en engangsutgift på 500,- engang, synes i alle fall jeg det er på tide at hun ser seg om etter andre alternativer. I Skedsmo kommune finnes det f.eks. gratis åpen barnehage for foreldre og barn både på Skedsmokorset og Skjetten:

http://www.skedsmo.kommune.no/infotorg/ipu...QL0000000001024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Per definisjon er fattigdomsgrensa på 160000, eller noe sånt. Med andre ord; mange studenter og trygdede er per definisjon fattige.

MEN begrepet fattig er subjektivt. Du kan ha dobbelt så mye penger som meg (eller omvendt) og oppleve at du er fattig. Hvor mye enhver person kan ikke defineres av utenforstående. Du kan si at jeg ikke trenger bil, men det vet du ikke. Det er bare meg som kjenner mine behov. Sånn er det også med denne dama. Hun har langt mer penger enn meg, men hun kan oppleve seg selv som fattig likvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per definisjon er fattigdomsgrensa på 160000, eller noe sånt. Med andre ord; mange studenter og trygdede er per definisjon fattige.

MEN begrepet fattig er subjektivt. Du kan ha dobbelt så mye penger som meg (eller omvendt) og oppleve at du er fattig. Hvor mye enhver person kan ikke defineres av utenforstående. Du kan si at jeg ikke trenger bil, men det vet du ikke. Det er bare meg som kjenner mine behov. Sånn er det også med denne dama. Hun har langt mer penger enn meg, men hun kan oppleve seg selv som fattig likvel.

Ja men da kan hun ta seg jobb. Da får hun lønn i tilleg til en del overgangstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fighter
jeg snakket om de som ikke gidder å jobbe. Og som i tillegg til å leve på andre menneskers skattepenger  -  faktisk klager over at de ikke får nok!!

Folk har forskjellige grunner for ikke å jobbe. Tror ikke bare det er latskap.

I artikkelen står det jo også at kvinnen har lyst til å studere og komme seg ut i arbeid. Hun sier jo også at de klarer seg greit. Det er avisen som definerer henne som fattig, ikke henne selv. Kanskje hun får seg jobb etterhvert også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

He-he, Fattigsomsgrense på 16000. Ja hvem har utbetalt det i mnd? Se bort fra alle høyskoleutdannede.

Det er en haug i lavtlønnsyrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Optimist: Jeg sier bare min mening utifra det damen sa i avisen:

– Hadde det vært mulig å leve på slik stønad lenger, hadde jeg sikkert tenkt at det kanskje ville være greit å bruke den muligheten.

Derfor er jeg sjeleglad for at ordningen med overgangsstønad ble kraftig innskjerpet for noen år siden ... det er faktisk veldig mange som ser at de får mer penger av å gå hjemme og late seg enn å komme seg ut i arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, Fattigsomsgrense på 16000. Ja hvem har utbetalt det i mnd? Se bort fra alle høyskoleutdannede.

Det er en haug i lavtlønnsyrker.

160 000 i året, kanskje? Etter skatt blir det i overkant av 10 000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimist skriver:

Per definisjon er fattigdomsgrensa på 160000, eller noe sånt. Med andre ord; mange studenter og trygdede er per definisjon fattige.  

MEN begrepet fattig er subjektivt. Du kan ha dobbelt så mye penger som meg (eller omvendt) og oppleve at du er fattig. Hvor mye enhver person kan ikke defineres av utenforstående. Du kan si at jeg ikke trenger bil, men det vet du ikke. Det er bare meg som kjenner mine behov. Sånn er det også med denne dama. Hun har langt mer penger enn meg, men hun kan oppleve seg selv som fattig likvel.

Og det er jo et poeng. Man kan oppleve seg selv som fattig, selv om man per definisjon ikke er det. Og omvendt. Men at samfunnet trenger et objektivt og offisielt mål på hva det vil si å være fattig, kan det vel ikke være tvil om. Jeg tenker spesielt på hvordan man regner ut forskjellige former for offentlig støtte. Dermed blir det feil å si at begrepet fattigdom er utelukkende, eller hovedsakelig, subjektivt.

Når det gjelder en avisartikkel, er det etter min mening meningsløst å skrive om subjektivt opplevd fattigdom. I ytterste konsekvens vil jo det innebære at vi kunne fått artikler om f.eks. stakkars Tenker, som føler seg fattig fordi søsteren hennes tjener dobbelt så mye som henne selv.

Jeg vil også påpeke at du til dels motsier deg selv. I innlegget jeg siterte overfor skriver du altså:

Sånn er det også med denne dama. Hun har langt mer penger enn meg, men hun kan oppleve seg selv som fattig likvel.

I et innlegg litt lenger ned skriver du derimot:

Det er avisen som definerer henne som fattig, ikke henne selv.

At avisen definerer henne som fattig kan det ikke være tvil om, ellers ville de jo ikke trykket artikkelen. Siden avisen henvender seg til leserne må den mene at hun er fattig i en objektiv eller "allmennt akseptert" forstand. Jeg synes også det virker urimelig at noen vil stille opp i en avisartikkel som definerer dem fundamentalt annerledes de definerer seg selv. (Riktig nok er hun anonym i artikkelen, men dog.) Altså må også personen i artikkelen definere seg selv som fattig. Siden hun er villig til å stå fram i avisen som fattig, må hun mene at flertallet vil definere henne som fattig, hun må med andre ord mene at hun objektivt sett er fattig. Hun mener altså (subjektivt) at hun er fattig etter objektive mål :wink: .

Det er dette som har satt sinnene i kok i KG, ikke at hun subjektivt føler seg fattig (hvem gjør vel ikke det iblandt), men at hun mener at hun er fattig etter objektive mål (siden hun vil stå fram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

jeg må innrømme at jeg svart før jeg hadde lest artikkelen. Jeg svart på et generelt grunnlag om fattigdom. Det er mange som har meninger om fattige fordi de mener at folk definerer seg som fattige, selv om de har mer enn en selv.

I folhold til stønader har man tall å gå etter, likevel skal enhver søknad vurderes etter skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære mysan, vi rakker ikke ned på de som har dårlig råd men prøver å gjøre noe med det. Men å sitte å syte med 17000 i mnd uten og jobbe.. Ja det er litt for drøyt! Det ødelegger faktisk bare for alenemødre som prøver, og må, klare seg selv!

Det er vel ikke bare-bare å få seg en jobb heller i disse tider vil jeg tro. Selv om det ikke virker som damen i artikkelen har prøvd en gang.

En annen ting er at hun skal ha en ganske godt betalt jobb for å få utbetalt 17'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mysan - de får vel stipend?

Og selv om de går på videregående kan de fortsatt skaffe seg en helge jobb å jobbe for egne lommepenger - det gjorde jeg

Han som går i videregående får stipend ja - drøyt femten hundre i måneden som skal dekke hans forbruk av skolemateriell og bøker og sånne ting.

Hun som går i tiende har ikke noe stipend, og han som er arbeidsledig har heller ikke noe. Hadde det vært så enkelt så hadde det vært enkelt da vet du *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med en vesentlig detalj her : Hvordan opplever barna til denne kvinnen sin egen situasjon oppi dette? Hvilke verdier overfører man til barna våre når man sitter hjemme og syter istedet for å gjøre noe konkret med det som er et problem - i dette tilfelle økonomien?  

For meg har det alltid vært viktig at barna mine ikke skal lide av at samlivet til faren ikke gikk. Jeg har jobbet 100% hele tiden - har bygd hus og har bil - det har kostet - men det er sannelig verd det. For meg er det viktig at jeg respekterer meg selv og ikke minst at barna mine respekterer meg. Tror det er uhyre viktig.

Det var vel egentlig datteren til denne kvinnen som var lei av at de var så fattige hele tiden, for moren kategoriserte dem vel ikke som det? Synes jeg at jeg husker uten å gå tilbake og lese saken på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at 17900 i måneden ikke er såååå mye. Man må huske på at vi bor i det avgiftsbelagte Norge. Hvorvidt 17900 er mye penger, avhenger av hvor hun bor i landet, hvordan det står til med gjeld osv.

Selv om det er mye dyrere og BO i Oslo, så viser det seg at de likevel har fordelen av myndighetenes fraværende landsbygdpolitikk. Det er dessuten myndighetenes skyld at arbeidsledigheten har blitt så høy, siden skatter og avgifter bare øker og øker for hvert år, og folk må gå til arbeidsgiveren å be om mer i lønn. Det er også myndighetenes skyld at klasseskillene øker, fordi de mangler TOTALT kunnskap om hvordan økonomi fungerer.

Nei, 17900 er ikke MYE i dagens samfunn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, 17900 er ikke MYE i dagens samfunn!!!

Helt enig med deg. Jeg har ca tjue netto som jeg og mine tre skal leve av. Sju går til husleie og lån, åtte til mat, og resten skal fordeles på forsikringer, reiseutgifter, veiavgift, fritidssysler, telefon, leger, klær, diverse... Noen ekstrakasse til uforutsette utgifter har jeg ikke mulighet til å opprette.

Det høres mye ut med åtte i måneden til mat for mange kanskje - men det er faktisk realiteten med fire voksne mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Det er ikke snakk om kr. 17900,- er mye penger eller ei. Det er snakk om folk som månedlig mottar kr. 17900,- i trygd og allikevel klager over at det er for lite. Helt sykt etter mine begreper.

Friske folk må slutte å klage og komme seg ut å få en jobb slik som vi andre må !!!

Ingen må fortelle meg at de ikke får seg jobb idag - jeg har en venninne som med siviløkonomutdannelse hadde vaskejobb på fulltid i nærmere ett år ... noe er alvorlig galt når folk velger å gå på trygd istedet for å jobbe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare-bare å få seg en jobb heller i disse tider vil jeg tro. Selv om det ikke virker som damen i artikkelen har prøvd en gang.

En annen ting er at hun skal ha en ganske godt betalt jobb for å få utbetalt 17'.

Husk at så lenge hun jobber og får utbetalt overgangstønad mister hun ikke hele den.. Jeg hadde utbetalt 22000 på det meste jeg nå jeg jobba fulltid.. Så..

Men klart det ikke bare bare er å få seg jobb, men det skader jo ikke prøve nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

!7.000 er vel ganske godt betalt nett pr.mnd. Man velger i en periode å ha det "trangt" økonomisk. Antagelig regner man på det og finner ut at det klarer jeg.

Som sagt er det ment at det skal vare i en overgangsfase.

Om en syter nå med denne betalingen, ja da har hun sikkert en jobb hun kan få etterpå som er mere lukrativt?

En skriver at den offentlige fatttigdomsgrensa går på 10.000 pr.mnd.

Det er rart, det er sjelden det er store oppslag med folk som er på jobb med kansje like lite/mye i lønn som går ved den grensen.

Hva har en som jobber i butikk utbetalt? Hotell? Rengjøring? Og en hel del masse andre jobber. Veldig mange av de tar ekstrajobber for å få endene til å møtes.

Det fokuseres altformye på eneforsørgere. Tror ikke de har det så dårlig sett i forhold til andre.

Det er opplest og vedtatt at de har det så j......

De som syter, jeg hører aldri om at de kan ta seg en helgejobb eller noe på si for å få det til.

Å, nei det går ikke. Hvem skal passe barn, ikke barnehage. Men hva med den dagen du må?

Nei, det er lenge siden jeg sluttet å ha sympati med alenemødre/fedre.

Har også hørt at noen sier at de har aldri hatt det så bra som da de er alene økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...